Restauratie KEF Reference 104/2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Vandaag het filter uit de speaker gehaald.
De kasten zijn nu leeg en klaar om te lijft te gaan met wat grover geweld :rock:

Maar dat is voor de volgende aflevering, we willen eerst nog weten hoe goed het filter van de 2e speaker is.
En om het maar gelijk te verklappen.
Condensator metingen.JPG
Prima dus :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock:
Je ziet dat de verschillen tussen links en rechts redelijk gelijk zijn en nergens groter dan 4% dus keurig.

Om daar te komen heb ik eerst de speaker weer op de comfortabele werk hoogte gelegd.
Zo een stoel zit niet alleen prima maar voor de montage van een speaker is dit een onmisbare tool. :mrgreen:
P1080090.JPG
Als eerste de isolatie verwijderd wat over de terminals zit.
P1080093.JPG
Daarna de amp schuifjes los gehaald en het filter uit genomen.
Pas dan kan je de multi connector los halen voor de mid en hoog speakers.
P1080101.JPG
Aan de andere zijde zit dan de printplaat connector die ik al eerder heb door gesoldeerd.
P1080097.JPG
Die heb ik gelijk weer vast gezet en kan blijven zitten.
Ik heb er over na gedacht om de interne bekabeling te vervangen maar dat zal niet veel doen.
De huidige kabels zijn prima en voldoen.

De volgende stap zal dus het aanpakken van de kast worden.
Van de bas kast wil ik eerst de hoeken afronden met een R van 2 zo dat deze weer netjes strak zijn.
Ik twijfel er aan of dat ook voor de mid hoog unit kan.
Ik meen dat dit invloed heeft op de Baffle Step en mogelijk dus het geluidsbeeld beïnvloed.
Wel zitten er wat beschadigingen op de boven en onder rand en ga die wel weg schuren.

Een ander ding waar ik nog over twijfel.
De mid hoog unit heeft een grof oppervlak wat gespikkeld is, kan ik dat ongestraft glad schuren en hoogglans spuiten of moet dat beter zo blijven.
In dat geval denk ik er over na om de mid hoog unit mat zwart of antraciet te maken zo dat deze wat afsteekt ten opzichten van de zwart hoogglans kast.

Zo maar wat overwegingen dus.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door markbakk »

Die filters lijken alle verhalen over verouderende elco’s te logenstraffen. Ze bevestigen in elk geval wat ik al eens heb begrepen over de nauwkeurigheid waarmee de filters werden geassembleerd.
Die midhoogunit kun je prima hoogglans afwerken, geluid trekt zich daarvan niets aan. Het afronden met een r van 2mm kan ook geen kwaad voor de midhoog-baffle.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Oke bedankt daar kan ik dan mee verder.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Dat zijn toch B110 units? De hadden een conus van Bextrene. Die waren van oorsprong gecoat met een ietwat plakkerig zacht dempingsgoedje. Weet niet hoe dat met deze is. Zou daar mee oppassen. https://audioxpress.com/article/Plastic ... ne-History
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Het zijn wel de B110 units maar wel weer in de behuizing gegoten zo dat die niet verwijderd kunnen worden.
Dat betekend inderdaad dat het spuiten wel wat lastiger wordt.
Ik wil dekseltjes maken met een rubber isolatie rand die net over de rolrand valt.
Deze kan dan met paarse tape worden vast gezet zo dat de conus goed beschermd is.
Daarna kan ik dan met de boven frees aan de gang, de boel in de grond zetten en dan spuiten.
Het conus materiaal voelt erg kunststof achtig aan, niet echt zacht eigenlijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Het conusmateriaal is Bextrene, een mengsel van PVC en polystyreen meen ik. Om de resonanties ervan te dempen zit daar een speciale coating op. Weet niet wat het effect daarop zou zijn als je dat gaat schilderen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door wouter »

Daarin is de B110 sp1003 wel compleet anders dan de SP1057. Die laatste lijkt geen coating te hebben.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

De 1057 was toch meer de "bas" uitvoering en de 1003 meer de "mid". Volgens mij waren ze allebei gecoat.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Daarin is de B110 sp1003 wel compleet anders dan de SP1057. Die laatste lijkt geen coating te hebben.
ik was abuis, ik heb meerdere soorten B-110 in handen gehad, de mooiste variatie was die uit een Braun L300. Maar de SP1228 was meettechnisch echt heel goed. De voorloper van de SP1057 heb ik ook nog, een gekke rolrand die niet op de SP1003 lijkt maar ook geen nieuwe versie is. De variaties zaten vooral in de rolrand, en na de SP1003 was het handwerk gehalte er wel van af.

De SP 1057 was juist meer de mid.
Laatst gewijzigd door wouter op za 27 feb 2021, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door pappaleo »

De sp1057 is degene met met de wat stuggere rolrand en een belastbaarheid van 50W. De sp1003 heeft een belastbaarheid van 30W. De sp1057 werd als bas-mid gebruikt in de KEF RR101. De sp1003 in de eerdere LS3/5a varianten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door ray5150 »

Ik zou een werkbank toch iets praktischer vinden om aan zo´n grote kast te werken. of een Workmate desnoods.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Ik zou een werkbank toch iets praktischer vinden om aan zo´n grote kast te werken. of een Workmate desnoods.
Draadje kwijt Ray?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
ray5150 schreef:
Ik zou een werkbank toch iets praktischer vinden om aan zo´n grote kast te werken. of een Workmate desnoods.
Draadje kwijt Ray?
Nee, hij doelt op:
P1080090.JPG
P1080090.JPG (59.31 KiB) 456 keer bekeken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door ray5150 »

Inderdaad....
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef:
Het conusmateriaal is Bextrene, een mengsel van PVC en polystyreen meen ik. Om de resonanties ervan te dempen zit daar een speciale coating op. Weet niet wat het effect daarop zou zijn als je dat gaat schilderen.
Tis niet echt het idee om de conussen te schilderen, dat lijkt me niet echt iets wat handig of verstandig is.
De behuizing van een net jasje voorzien lijkt me voldoende.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
Ik zou een werkbank toch iets praktischer vinden om aan zo´n grote kast te werken. of een Workmate desnoods.
Als ik de kast zo op de werkbank zou legen dan ben ik eerst een paar uur kwijt om de werkbank leeg te maken.. teveel werk dus :mrgreen:
Dan nog zitten er terminals aan de achterzijden die uitsteken ik zou de speaker dan op een paar balkjes moeten leggen.
Vervolgens is de werkhoogte dan ook te hoog.
De stoel is gewoon perfect voor zo iets en door de bekleding op de armsteunen hoef ik ook niet bang te zijn voor het beschadigen van de kast.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Barry2001 »

Die stoel is ervoor gemaakt, het moest zo zijn :rock:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Precies onmisbaar gereedschap voor de speaker bouw.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1181
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door WrineX »

oei ik heb oook ooit een setje die overgespoten waren gekocht.... wat een ...... eikels :)

ik heb alleen de donuts vervangen en het exterieur :)



zoooo zonde wat er onder vandaan kwam gespiegeld vineer etc... zooo mooi. ik vond ze alleen neit zo mooi klinken maar verder :) blij dat ik ze een tijdje heb mogen hebben :)
Bijlagen
IMG_0283 - kopie.JPG
IMG_0284 - kopie.JPG
IMG_0285 - kopie.JPG
IMG_0286.JPG
IMG_0287.JPG
IMG_0324.JPG
IMG_0325.JPG
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door VintageHarry »

Zo, die heb je netjes weten op te knappen! =D>
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Dat ziet er zeker weer netjes uit.
Zelf gaat hier het fineer er nu af aangezien ik dat wat minder mooi vind.
precies het omgekeerde van wat jij hebt gedaan dus.
Kan je aan geven wat je miste in het geluid?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
Pjotr schreef:
Het conusmateriaal is Bextrene, een mengsel van PVC en polystyreen meen ik. Om de resonanties ervan te dempen zit daar een speciale coating op. Weet niet wat het effect daarop zou zijn als je dat gaat schilderen.
Tis niet echt het idee om de conussen te schilderen, dat lijkt me niet echt iets wat handig of verstandig is.
De behuizing van een net jasje voorzien lijkt me voldoende.
Ah ok! Was een beetje verwarrend.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Het grove werk is begonnen.
Daarvoor moesten de kasten naar de schuur verhuizen en heb daar eerst maar even ruimte gemaakt.
De workmate/zaagtafel leeg gemaakt en met 2 kunststof blokken de speaker eerst op de rug gelegd.
P1080102.JPG
De terminals zaten nog achter op de kast en moesten eerst verwijderd worden,
Ook de typeplaatjes gelijk verwijderd zodat de achterzijde nu mooi geschuurd kan worden.
Dat dus gelijk maar gedaan en dan hou je een stel gevlekte kasten over.
P1080110.JPG
Er zit een hoek op waar waarschijnlijk ooit water overgegaan is en het spaanplaat wat is opgezwolle.
Dit heb ik weg geschuurd en de naad die ontstaan is opgevuld met glasvezel versterkt 2 componenten plamuur.
Hetzelfde gedaan met de groefjes aan de voorzijde van de speaker.
Die wil ik mooi dicht en strak hebben.
P1080114.JPG
P1080113.JPG
Het spul ligt nu te drogen en het wachten is nu op de frees met de R2.
de kanten zijn toch wel redelijk beschadigd en dat weer strak krijgen zal een hele uitdaging worden.
Makkelijker is het om een kleine radius aan de speakerkast te fresen.
Ook in bestelling staat de extra vullende grondverf van Flexa.
Ik heb daar goede ervaringen mee en werkt prima om de nerven van het fineer op te vullen.
De verf is op basis van alkydhars en kan dus met een motip spuitbus worden gespoten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”