Sub versterker 3 kanalen met dsp.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Shadow »

Die spullen van Audiophonics komen meestal van Alie, met als voordeel dat als hun het op voorraad hebben, het zo bij je op de mat ligt. Ik gebruik dan het liefst de softstart van Hypex, maar ik dacht dat Peter ook met wat leuks bezig is...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Pjotr »

Klopt, maar dat duurt nog wel een paar weken. Deze werkt overigens alleen met een versterker met voedingstrafo, niet met een SMPS!
IMG_3237_NCA.jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Je had al wat laten vallen inderdaad, die paar weken kan ik wel wachten. Een trafo was ik van plan te gebruiken...
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Is dit evt iets om de inschakeling van DSP te regelen ? naast de trigger van pjotr, of is dat dan ook niet nodig?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Pjotr »

Wat wil je nu precies? Je versterker inschakelen met de DSP of je DSP met je versterker? Het printje van mij is bedoeld om met een schakelspanning van elders, van een VV of DSP, een versterker in te schakelen met softstart.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Henkjan »

dan kan je die miniDC erbij gebruiken, het idee van die is dat je bij het opkomen van de 12V trigger de voeding naar de DSP meteen opkomt, en de trigger naar de amp daarna, uitzetten amp meteen uit dsp kort daarna.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Pjotr »

Pjotr schreef:
Klopt, maar dat duurt nog wel een paar weken. Deze werkt overigens alleen met een versterker met voedingstrafo, niet met een SMPS!

IMG_3237_NCA.jpg
Heb even een begrotinkje gemaakt voor mijn Softstart maar dan kom je toch nog wel rond de €50. Die kant-en-klare van Hypex is goedkoper :D Losse componenten zijn per stuk nu eenmaal heel veel duurder dan massaproductie in China. Zou zeggen neem die Hypex, is kant en klaar en betrouwbaar. Daar zit een aan/uit mogelijkheid op wat je met een klein relais of opto kunt sturen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Pjotr schreef:
Klopt, maar dat duurt nog wel een paar weken. Deze werkt overigens alleen met een versterker met voedingstrafo, niet met een SMPS!

IMG_3237_NCA.jpg
Heb even een begrotinkje gemaakt voor mijn Softstart maar dan kom je toch nog wel rond de €50. Die kant-en-klare van Hypex is goedkoper :D Losse componenten zijn per stuk nu eenmaal heel veel duurder dan massaproductie in China. Zou zeggen neem die Hypex, is kant en klaar en betrouwbaar. Daar zit een aan/uit mogelijkheid op wat je met een klein relais of opto kunt sturen.
en werkt met of een gewone schakelaar of een klik-aan-klik-uit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Pjotr »

Ja dat doet de mijne ook. Maar dan automagisch: Korter dan 2 seconden indrukken: kliK-aaN-kliK-uiT. Langer dan 2 seconden gewone schakelaar en remote aan/uit. Maar sowieso zelf elektronica voor de netspanning in elkaar klussen is geen aanrader als je daar niet ervaren mee bent en goed weet wat je doet.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Pjotr schreef:
Wat wil je nu precies? Je versterker inschakelen met de DSP of je DSP met je versterker? Het printje van mij is bedoeld om met een schakelspanning van elders, van een VV of DSP, een versterker in te schakelen met softstart.
Ik wil graag dat de versterker inschakelt zodra ik mijn receiver aan zet of zodra hij signaal krijgt op de sub uitgang.

Omdat Henkjan zei dat er een plop kan zijn als de DSP niet juist aan/ uit gaat was ik op zoek naar iets om dat te voorkomen.

Als jouw softstart dit kan vind ik het het geld prima waard, zelf klooi ik liever niet daar mee :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Pjotr »

Met ploppende versterkers heb ik i.i.g. geen ervaring :mrgreen: Met die Hypex kun je wel met een klein relaisje op de voeding van de DSP aan en uit schakelen. Het relaisje is dan met een RC netwerkje wel te vertragen met inschakelen. Maar dan zit je met uitschakelen nog met het probleem als dat "plopt"
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Er zit op de versterker bordjes ook een speaker protectie, dat is toch ook "antiplop" :P

Die Hypex heeft geen mogelijkheid om bij signaal in te schakelen toch...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Pjotr »

Klopt, die speakerprotectie is meer een anti-rookwolk protectie :D Nee, kun je niet op het signaal laten schakelen, maar je kunt hem wel op de voeding van de DSP mee aan en uit laten schakelen middels een relaisje.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Ok. Maar dan is de uitdaging de voeding van de DSP middels signaal te schakelen.

daar kan dit voor gebruikt worden lijkt me: viewtopic.php?f=7&t=13661&hilit=signaal+detectie

zoiets dan?
schamtje.png
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Ik heb net deze signaal detectie besteld.

Pic Signal detection mede naar aanleiding van de tip van Henkjan.

Qua voeding 2x40v 800Va, wellicht wat overkill. 2x36 kan ook en levert voldoende vermogen (ongeveer 250 watt per kanaal) wat is hierin wijsheid?

deze kan in elke variant.
trafo.png
Qua inschakelvertraging heb ik de Hypex besteld.

Softstart
Pjotr schreef:
Klopt, die speakerprotectie is meer een anti-rookwolk protectie :D Nee, kun je niet op het signaal laten schakelen, maar je kunt hem wel op de voeding van de DSP mee aan en uit laten schakelen middels een relaisje.
Hiermee bedoel je een relais tussen voeding dsp en dsp welke een vertraging van in en uitschakelen ten opzichte van de amps, toch? Wat voor relais moet ik dan aan denken?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Die is al binnen.
20210410_180528.jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Van Cool neem ik een voeding over, 625va, na wat simmen bleek dit ruim voldoende voor mijn toepassing.

Heeft iemand een idee/ oplossing om op een nette manier van de trafo naar de 3 versterkers te gaan/ splitsen?

Is zoiets bijvoorbeeld wat?
splitter.png
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Shadow »

Douwe84 schreef:
Van Cool neem ik een voeding over, 625va, na wat simmen bleek dit ruim voldoende voor mijn toepassing.

Heeft iemand een idee/ oplossing om op een nette manier van de trafo naar de 3 versterkers te gaan/ splitsen?
Moet er nog gelijkrichting tussen of hebben ze die aan boord?
Paar nette rijgklemmen op een din railtje is het mooist...
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Shadow schreef:
Douwe84 schreef:
Van Cool neem ik een voeding over, 625va, na wat simmen bleek dit ruim voldoende voor mijn toepassing.

Heeft iemand een idee/ oplossing om op een nette manier van de trafo naar de 3 versterkers te gaan/ splitsen?
Moet er nog gelijkrichting tussen of hebben ze die aan boord?
Paar nette rijgklemmen op een din railtje is het mooist...
Dat zit er op dus kan zo op de amps.

Of zoiets:

https://www.google.com/search?q=contact ... GqEeGD7jjM
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Shadow »

Ja dat kan, die lasklem die jij post ook hoor.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Ok thx, zal eens kijken wat een beetje smoeld :p
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Shadow »

Dat is waar ik mee zit met die lasklemmen, werkt perfect maar ik vind het geen porum.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Is dat ook niet een stukje beroepsdeformatie ? :p

Ook even op rijgklem gezocht, dat ziet er wel een beetje over the top uit denk ik..

Eigenlijk is een net blokje met schroefverbindingen wat ik in mijm hoofd had, ala car audio maar die ben ik nog niet compact 1 -> 3 tegengekomen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

ook nog een optie inderdaad.
Plaats reactie