Sub versterker 3 kanalen met dsp.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Sub versterker 3 kanalen met dsp.

Bericht door Douwe84 »

Ik wil al heel lang het laag in de huiskamer met meerdere compacte subjes met multi sub optimizer/ dsp gaan aansturen.

Voor het laag kom ik op een Wavecor SW223BD02 4 Ohm 8" aan weerszijden van de bank en een Transfer audio AR20 4 Ohm 8" in het tv meubel aan de andere kant van de kamer. 3 stuks dus.

In het meubel is ruimte voor een versterker om deze 3 subs aan te sturen, ter grootte van H20xB50xD45 ongeveer.

Er zijn geen bakken vermogen nodig, in de sim van de wavecor haal ik nog geen 50Va (dat is toch benodigd vermogen) om op Xmax te komen. Bij een gesloten behuizing met wat boost om op 30Hz vlak te komen

Wat is mijn doel

- Strakke behuizing, zo mogelijk enkel statusled in front
- 3x mono
- Trigger voor t inschakelen met automatisch uit functie, signaal/ usb van versterker wellicht?
- Redelijk foolproof, hiermee bedoel ik dat ik iets in elkaar wil zetten met bestaande componenten. Een bouwpakket zogezegd.
- Het zou leuk zijn als de MiniDSP die ik al heb ook in het kastje kan, achter de zelfde voeding/ trigger.
- Softstart ?

Nu heb ik natuurlijk google gebruikt en blijf terugkomen op Hypex Ucd modules, de UcD 180 is compact genoeg om 3x in een kastje te passen bijvoorbeeld en levert ruim voldoende vermogen.

Wat is dan een goede voeding, een ringkern voor alle 3? of de SMPS1200A180 en kunnen alle 3 de versterkers daar dan op. de MSPS is dan de duurdere optie met 200+ euro vs 87 euro voor de 600Va ringkern (volgens multi circuit boards online) misschien lees ik verkeerd)

Wat is een goede trigger en softstart (die heeft hypex ook)?

Niet onbelangrijk, budget: 700 euro ga je snel naar toe, en dat mag ook. Wat meer kan ook wel maar bij 1000+ ga ik wel sputteren. (en de vrouw ook)
Laatst gewijzigd door Douwe84 op do 19 mei 2022, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Ouwebok »

Toen ik eerstens je verhaal vluchtig las, dacht ik: Een mono Fusion 253! Bast beter dan UCD plus (mini)DSP 2x4 iig, en is goedkoper. Maar als ik beter lees, dan denk ik dat je het zelf liever wilt samenstellen?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Thx voor je reactie.

Ik wil iig een kastje formaat receiver gebruiken waar ik alles in knutsel, staat mooi in het meubel.

Omdat het 3 kanalen zijn en het diy natuurlijk leuk is dacht ik 3x mono te gebruiken, welke chip/ versterker zou me eerlijk gezegd niet uitmaken maar chi-fi is wellicht niet zo handig ivm twijfelachtige kwaliteit. Ik wil het spul wel netjes aansturen :)

Mn kennis (en ambitie ook hoor) stopt bij t aan elkaar knopen van bestaande modules en dat ik een strakke kast maken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door pappaleo »

Nooby schreef:
maar chi-fi is wellicht niet zo handig ivm twijfelachtige kwaliteit.
Wat bedoel je hiermee?
Over welke chips praat je dan?
Gebruikersavatar
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 299
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door morca »

China Hifi denk ik :rofl:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Henkjan »

Mag t ook 4 kanaals zijn?
viewtopic.php?f=21&t=27379

De tijd en t geld dat je overhoud kan je mooi een 4e sub voor bouwer :lol:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

morca schreef:
China Hifi denk ik :rofl:

Klopt

@henkjan, wellicht niet eens zo gek. Ga t weekend de verschillende topics doorlezen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Heb een en ander doorgelezen, mooi maar wil wil toch graag zelf iets in elkaar knutselen. een 4e woofer ga ik er toch niet doorheen krijgen ;)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Is het bijvoorbeeld een idee om 3 van deze modules te gebruiken ?

AUDIOPHONICS APD85 Amplifier Module Mono LM3886 100W / 8 Ohms

Is dit geschikt als voeding ? kijkende naar vermogen en spanningvolgens mij wel?

CONNEX SMPS300RAh Power supply Module 300W +/-30V

Of deze, misschien handig om een en ander niet naadloos aan te laten sluiten maar wat buffer te heben

SMPS500QRV2 500W / +/- 35V Switching Power Supply Module

Of anders een ringkern (wat ik er ook gewoon vet uit vind zien) deze heeft ook wat speling nog...

Toroidal Transformer 500VA 2x35V 7.15A

Met een softstart zoals:

AUDIOPHONICS Module Softstart for control and delay for amplifier
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door cool »

Trafo mag max. 2x24V AC zijn om +/- 35V DC te maken....
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

cool schreef:
Trafo mag max. 2x24V AC zijn om +/- 35V DC te maken....
Aha, je doelt nu dus op de gekozen ringkern die gewoon veel te zwaar is neem ik aan ?

Ik heb gepoogd een berekening te vinden (die ik begrijp) om de juiste ringkern te berekenen maar kwam er niet uit dus heb maar benodigd DC gepakt met max vermogen :idea:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Pjotr »

Jawel maar dan brandt je LM3886 flink aan. Voor een sub is hij wat licht, voor sats prima. En zoals Loek al aangaf: 2x 24V_AC is de max. Per LM heb je niet meer dan 120VA nodig.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

er is nog een zwaardere variant, Als ik puur naar vermogen kijk zou het voldoende moeten zijn, het gaat ook om de huiskamer en 3 8" subs, meer dan 100dB zal het niet echt hoeven maken.

3x AUDIOPHONICS APD87 Mono LM3886 Amplifier Module 150W / 8 Ohm

Als het niks is ook best, ga ik op zoek naar iets anders :)

Zoals bv:

LME49810 2SC5200 Amplifier board 300W 8 ohm Mono

HYPEX UCD180HG HxR Amplifier Module 180W
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Pjotr »

Met +-35 V ga je niet meer dan 55W halen in 8 0hm met een LM3886 en 80W in 4 ohm. Dat wordt tobben. Ik zou voor de Hypex UcD180 gaan! Probleemloos dingetje voor subs. Hoeveel ohm zijn je subs eigenlijk?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

ah zo! helder.

Subs zijn 4Ohm

Wat is wenselijk qua voeding, ringkern of SMPS
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Getriggerd door 2 lmj l15D mono versterkers. in V&A ben ik wat gaan zoeken en zie ik hier op het forum en op DIYAudio goede berichten aangaande deze modules.

Prijstechnisch interessant en leveren voldoende voor mijn toepassing. Waarom dan toch niet voor Chi-Fy gaan :-k

-edit-

Even met toetertje overlegd en zijn L15D modules overgenomen, daar bestel ik nog een 3e van.

Ringkern 40-0-40 1000va
Inschakelbordje op signaal
speaker bescherming 3x
ingang met netfilter er in
dit vind ik wel een mooie kast ik moet nog tetrissen.
Terminals
Ledje voor aan/ uit status

Dan ben ik er wel toch ?
sebastiaanm
Berichten: 42
Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door sebastiaanm »

Gelijkrichter + condensatoren.
Softstart?
Schakelaartje voorkant aan/uit met ingebouwde led?
Voeding 12v voor de speaker protection.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door toetertje »

sebastiaanm schreef:
Gelijkrichter + condensatoren.
Softstart?
Schakelaartje voorkant aan/uit met ingebouwde led?
Voeding 12v voor de speaker protection.
Gelijkrichter en condensatoren zitten al op de prints, dus een trafo volstaat.
Volgens mij zat er op deze prints ook al een speaker protectie, maar dat weet ik niet zeker.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

sebastiaanm schreef:
Gelijkrichter + condensatoren.
Softstart?
Schakelaartje voorkant aan/uit met ingebouwde led?
Voeding 12v voor de speaker protection.
Ik hoopte een trafo met 2e secundair 12-15v te vinden maar dat is kansloos lijkt het, dan idd een aparte voeding.

Ik wil het front zo minimaal mogelijk hebben, het liefst alleen een statusled. maar misschien is een schakelaar met led er n ook wel handig, anders is de enige schakelaar de signaal trigger.

softstart, ja glad vergeten. Btw, hoe nodig is dit ?
toetertje schreef:
sebastiaanm schreef:
Gelijkrichter + condensatoren.
Softstart?
Schakelaartje voorkant aan/uit met ingebouwde led?
Voeding 12v voor de speaker protection.
Gelijkrichter en condensatoren zitten al op de prints, dus een trafo volstaat.
Volgens mij zat er op deze prints ook al een speaker protectie, maar dat weet ik niet zeker.
Vwb speaker protectie zal ik even zoeken, ik had nog niet gezien dat die geïntegreerd zouden zijn.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Hier lees ik idd dat er speaker protection op zit:
Screenshot_2020-05-24-19-27-09.png
linkje
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Goed, ik wil graag wat verder met deze.

Wat heb ik:

3x LMJ 15D, hier zit speaker protectie.
Behuizing
MiniDSP 2x4
Speakon terminals


Wat zoek ik:

-Voeding, een voor de 3 15D's lijkt me, ringkern.

Amps kunnen 40-0-40 hebben, is dat nodig. ik denk namelijk dat ik de 300 watt nooit ga gebruiken... maar reserve...

Zijn er nette manieren om de voeding van 1 naar 3 te splitsen?

-Voeding voor de DSP

12v ring (want leuk) of iets anders? kan achter de zelfde inschakeltrigger/vertraging?

-Softstart (deze bijvoorbeeld?

-Trigger om in te schakelen

Op signaal of wanneer de Receiver inschakelt. Subs gaan ook met muziek gebruikt worden dus niet alleen LFE
hier is op ali wat voor te vinden die hier eerder goed gebruikt is, ik kan erg weinig vinden als ik signaal trigger zoek.

- zekering, is dat nodig?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Henkjan »

voor de minidsp kan je of altijd aan laten staan (verbruik erg weinig) of je moet t zo schakelen dat de versterkers aan gaan voor de dsp, en uit voor de dsp uit gaat. dit ter voorkoming van de beruchte plop. ik zou t eerst ff testen op de subs, mss is t niet erg

signaal detectie: viewtopic.php?f=7&t=13661&hilit=signaal+detectie
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Henkjan »

Douwe84 schreef:
...
- zekering, is dat nodig?
wat denk je zelf :relax:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Signaal detectie, dat ik daar niet op gekomen ben... Bordje is gewoon te koop zie ik
Henkjan schreef:
Douwe84 schreef:
...
- zekering, is dat nodig?
wat denk je zelf :relax:
Ja! Maar checken is altijd goed
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Heeft iemand een suggestie voor een trafo? Toroidy heeft betaalbare en zijn zo ver ik lees prima.

De softstart die ik hier boven link, is dat wat of niet en zo ja/ nee waarom?

Verbruik vd DSP is idd erg laag maar voelt toch wel een beetje zonde, wat zou dan een goede manier zijn? en welke voeding te gebruiken?

Henkjan heeft het over de plop maar de versterkers hebben een ingebouwde protectie, of staat dit er los van?
Plaats reactie