Sub versterker 3 kanalen met dsp.
Moderator: Beheerdersteam
Sub versterker 3 kanalen met dsp.
Ik wil al heel lang het laag in de huiskamer met meerdere compacte subjes met multi sub optimizer/ dsp gaan aansturen.
Voor het laag kom ik op een Wavecor SW223BD02 4 Ohm 8" aan weerszijden van de bank en een Transfer audio AR20 4 Ohm 8" in het tv meubel aan de andere kant van de kamer. 3 stuks dus.
In het meubel is ruimte voor een versterker om deze 3 subs aan te sturen, ter grootte van H20xB50xD45 ongeveer.
Er zijn geen bakken vermogen nodig, in de sim van de wavecor haal ik nog geen 50Va (dat is toch benodigd vermogen) om op Xmax te komen. Bij een gesloten behuizing met wat boost om op 30Hz vlak te komen
Wat is mijn doel
- Strakke behuizing, zo mogelijk enkel statusled in front
- 3x mono
- Trigger voor t inschakelen met automatisch uit functie, signaal/ usb van versterker wellicht?
- Redelijk foolproof, hiermee bedoel ik dat ik iets in elkaar wil zetten met bestaande componenten. Een bouwpakket zogezegd.
- Het zou leuk zijn als de MiniDSP die ik al heb ook in het kastje kan, achter de zelfde voeding/ trigger.
- Softstart ?
Nu heb ik natuurlijk google gebruikt en blijf terugkomen op Hypex Ucd modules, de UcD 180 is compact genoeg om 3x in een kastje te passen bijvoorbeeld en levert ruim voldoende vermogen.
Wat is dan een goede voeding, een ringkern voor alle 3? of de SMPS1200A180 en kunnen alle 3 de versterkers daar dan op. de MSPS is dan de duurdere optie met 200+ euro vs 87 euro voor de 600Va ringkern (volgens multi circuit boards online) misschien lees ik verkeerd)
Wat is een goede trigger en softstart (die heeft hypex ook)?
Niet onbelangrijk, budget: 700 euro ga je snel naar toe, en dat mag ook. Wat meer kan ook wel maar bij 1000+ ga ik wel sputteren. (en de vrouw ook)
Voor het laag kom ik op een Wavecor SW223BD02 4 Ohm 8" aan weerszijden van de bank en een Transfer audio AR20 4 Ohm 8" in het tv meubel aan de andere kant van de kamer. 3 stuks dus.
In het meubel is ruimte voor een versterker om deze 3 subs aan te sturen, ter grootte van H20xB50xD45 ongeveer.
Er zijn geen bakken vermogen nodig, in de sim van de wavecor haal ik nog geen 50Va (dat is toch benodigd vermogen) om op Xmax te komen. Bij een gesloten behuizing met wat boost om op 30Hz vlak te komen
Wat is mijn doel
- Strakke behuizing, zo mogelijk enkel statusled in front
- 3x mono
- Trigger voor t inschakelen met automatisch uit functie, signaal/ usb van versterker wellicht?
- Redelijk foolproof, hiermee bedoel ik dat ik iets in elkaar wil zetten met bestaande componenten. Een bouwpakket zogezegd.
- Het zou leuk zijn als de MiniDSP die ik al heb ook in het kastje kan, achter de zelfde voeding/ trigger.
- Softstart ?
Nu heb ik natuurlijk google gebruikt en blijf terugkomen op Hypex Ucd modules, de UcD 180 is compact genoeg om 3x in een kastje te passen bijvoorbeeld en levert ruim voldoende vermogen.
Wat is dan een goede voeding, een ringkern voor alle 3? of de SMPS1200A180 en kunnen alle 3 de versterkers daar dan op. de MSPS is dan de duurdere optie met 200+ euro vs 87 euro voor de 600Va ringkern (volgens multi circuit boards online) misschien lees ik verkeerd)
Wat is een goede trigger en softstart (die heeft hypex ook)?
Niet onbelangrijk, budget: 700 euro ga je snel naar toe, en dat mag ook. Wat meer kan ook wel maar bij 1000+ ga ik wel sputteren. (en de vrouw ook)
Laatst gewijzigd door Douwe84 op do 19 mei 2022, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
Toen ik eerstens je verhaal vluchtig las, dacht ik: Een mono Fusion 253! Bast beter dan UCD plus (mini)DSP 2x4 iig, en is goedkoper. Maar als ik beter lees, dan denk ik dat je het zelf liever wilt samenstellen?
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
Thx voor je reactie.
Ik wil iig een kastje formaat receiver gebruiken waar ik alles in knutsel, staat mooi in het meubel.
Omdat het 3 kanalen zijn en het diy natuurlijk leuk is dacht ik 3x mono te gebruiken, welke chip/ versterker zou me eerlijk gezegd niet uitmaken maar chi-fi is wellicht niet zo handig ivm twijfelachtige kwaliteit. Ik wil het spul wel netjes aansturen
Mn kennis (en ambitie ook hoor) stopt bij t aan elkaar knopen van bestaande modules en dat ik een strakke kast maken.
Ik wil iig een kastje formaat receiver gebruiken waar ik alles in knutsel, staat mooi in het meubel.
Omdat het 3 kanalen zijn en het diy natuurlijk leuk is dacht ik 3x mono te gebruiken, welke chip/ versterker zou me eerlijk gezegd niet uitmaken maar chi-fi is wellicht niet zo handig ivm twijfelachtige kwaliteit. Ik wil het spul wel netjes aansturen
Mn kennis (en ambitie ook hoor) stopt bij t aan elkaar knopen van bestaande modules en dat ik een strakke kast maken.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
Wat bedoel je hiermee?Nooby schreef:maar chi-fi is wellicht niet zo handig ivm twijfelachtige kwaliteit.
Over welke chips praat je dan?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
Mag t ook 4 kanaals zijn?
viewtopic.php?f=21&t=27379
De tijd en t geld dat je overhoud kan je mooi een 4e sub voor bouwer
viewtopic.php?f=21&t=27379
De tijd en t geld dat je overhoud kan je mooi een 4e sub voor bouwer
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
morca schreef:China Hifi denk ik
Klopt
@henkjan, wellicht niet eens zo gek. Ga t weekend de verschillende topics doorlezen.
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
Heb een en ander doorgelezen, mooi maar wil wil toch graag zelf iets in elkaar knutselen. een 4e woofer ga ik er toch niet doorheen krijgen 
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
Is het bijvoorbeeld een idee om 3 van deze modules te gebruiken ?
AUDIOPHONICS APD85 Amplifier Module Mono LM3886 100W / 8 Ohms
Is dit geschikt als voeding ? kijkende naar vermogen en spanningvolgens mij wel?
CONNEX SMPS300RAh Power supply Module 300W +/-30V
Of deze, misschien handig om een en ander niet naadloos aan te laten sluiten maar wat buffer te heben
SMPS500QRV2 500W / +/- 35V Switching Power Supply Module
Of anders een ringkern (wat ik er ook gewoon vet uit vind zien) deze heeft ook wat speling nog...
Toroidal Transformer 500VA 2x35V 7.15A
Met een softstart zoals:
AUDIOPHONICS Module Softstart for control and delay for amplifier
AUDIOPHONICS APD85 Amplifier Module Mono LM3886 100W / 8 Ohms
Is dit geschikt als voeding ? kijkende naar vermogen en spanningvolgens mij wel?
CONNEX SMPS300RAh Power supply Module 300W +/-30V
Of deze, misschien handig om een en ander niet naadloos aan te laten sluiten maar wat buffer te heben
SMPS500QRV2 500W / +/- 35V Switching Power Supply Module
Of anders een ringkern (wat ik er ook gewoon vet uit vind zien) deze heeft ook wat speling nog...
Toroidal Transformer 500VA 2x35V 7.15A
Met een softstart zoals:
AUDIOPHONICS Module Softstart for control and delay for amplifier
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
Trafo mag max. 2x24V AC zijn om +/- 35V DC te maken....
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
Aha, je doelt nu dus op de gekozen ringkern die gewoon veel te zwaar is neem ik aan ?cool schreef:Trafo mag max. 2x24V AC zijn om +/- 35V DC te maken....
Ik heb gepoogd een berekening te vinden (die ik begrijp) om de juiste ringkern te berekenen maar kwam er niet uit dus heb maar benodigd DC gepakt met max vermogen
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
Jawel maar dan brandt je LM3886 flink aan. Voor een sub is hij wat licht, voor sats prima. En zoals Loek al aangaf: 2x 24V_AC is de max. Per LM heb je niet meer dan 120VA nodig.
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
er is nog een zwaardere variant, Als ik puur naar vermogen kijk zou het voldoende moeten zijn, het gaat ook om de huiskamer en 3 8" subs, meer dan 100dB zal het niet echt hoeven maken.
3x AUDIOPHONICS APD87 Mono LM3886 Amplifier Module 150W / 8 Ohm
Als het niks is ook best, ga ik op zoek naar iets anders
Zoals bv:
LME49810 2SC5200 Amplifier board 300W 8 ohm Mono
HYPEX UCD180HG HxR Amplifier Module 180W
3x AUDIOPHONICS APD87 Mono LM3886 Amplifier Module 150W / 8 Ohm
Als het niks is ook best, ga ik op zoek naar iets anders
Zoals bv:
LME49810 2SC5200 Amplifier board 300W 8 ohm Mono
HYPEX UCD180HG HxR Amplifier Module 180W
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
Met +-35 V ga je niet meer dan 55W halen in 8 0hm met een LM3886 en 80W in 4 ohm. Dat wordt tobben. Ik zou voor de Hypex UcD180 gaan! Probleemloos dingetje voor subs. Hoeveel ohm zijn je subs eigenlijk?
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
ah zo! helder.
Subs zijn 4Ohm
Wat is wenselijk qua voeding, ringkern of SMPS
Subs zijn 4Ohm
Wat is wenselijk qua voeding, ringkern of SMPS
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
Getriggerd door 2 lmj l15D mono versterkers. in V&A ben ik wat gaan zoeken en zie ik hier op het forum en op DIYAudio goede berichten aangaande deze modules.
Prijstechnisch interessant en leveren voldoende voor mijn toepassing. Waarom dan toch niet voor Chi-Fy gaan
-edit-
Even met toetertje overlegd en zijn L15D modules overgenomen, daar bestel ik nog een 3e van.
Ringkern 40-0-40 1000va
Inschakelbordje op signaal
speaker bescherming 3x
ingang met netfilter er in
dit vind ik wel een mooie kast ik moet nog tetrissen.
Terminals
Ledje voor aan/ uit status
Dan ben ik er wel toch ?
Prijstechnisch interessant en leveren voldoende voor mijn toepassing. Waarom dan toch niet voor Chi-Fy gaan
-edit-
Even met toetertje overlegd en zijn L15D modules overgenomen, daar bestel ik nog een 3e van.
Ringkern 40-0-40 1000va
Inschakelbordje op signaal
speaker bescherming 3x
ingang met netfilter er in
dit vind ik wel een mooie kast ik moet nog tetrissen.
Terminals
Ledje voor aan/ uit status
Dan ben ik er wel toch ?
-
sebastiaanm
- Berichten: 42
- Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
Gelijkrichter + condensatoren.
Softstart?
Schakelaartje voorkant aan/uit met ingebouwde led?
Voeding 12v voor de speaker protection.
Softstart?
Schakelaartje voorkant aan/uit met ingebouwde led?
Voeding 12v voor de speaker protection.
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
Gelijkrichter en condensatoren zitten al op de prints, dus een trafo volstaat.sebastiaanm schreef:Gelijkrichter + condensatoren.
Softstart?
Schakelaartje voorkant aan/uit met ingebouwde led?
Voeding 12v voor de speaker protection.
Volgens mij zat er op deze prints ook al een speaker protectie, maar dat weet ik niet zeker.
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
Ik hoopte een trafo met 2e secundair 12-15v te vinden maar dat is kansloos lijkt het, dan idd een aparte voeding.sebastiaanm schreef:Gelijkrichter + condensatoren.
Softstart?
Schakelaartje voorkant aan/uit met ingebouwde led?
Voeding 12v voor de speaker protection.
Ik wil het front zo minimaal mogelijk hebben, het liefst alleen een statusled. maar misschien is een schakelaar met led er n ook wel handig, anders is de enige schakelaar de signaal trigger.
softstart, ja glad vergeten. Btw, hoe nodig is dit ?
Vwb speaker protectie zal ik even zoeken, ik had nog niet gezien dat die geïntegreerd zouden zijn.toetertje schreef:Gelijkrichter en condensatoren zitten al op de prints, dus een trafo volstaat.sebastiaanm schreef:Gelijkrichter + condensatoren.
Softstart?
Schakelaartje voorkant aan/uit met ingebouwde led?
Voeding 12v voor de speaker protection.
Volgens mij zat er op deze prints ook al een speaker protectie, maar dat weet ik niet zeker.
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
Goed, ik wil graag wat verder met deze.
Wat heb ik:
3x LMJ 15D, hier zit speaker protectie.
Behuizing
MiniDSP 2x4
Speakon terminals
Wat zoek ik:
-Voeding, een voor de 3 15D's lijkt me, ringkern.
Amps kunnen 40-0-40 hebben, is dat nodig. ik denk namelijk dat ik de 300 watt nooit ga gebruiken... maar reserve...
Zijn er nette manieren om de voeding van 1 naar 3 te splitsen?
-Voeding voor de DSP
12v ring (want leuk) of iets anders? kan achter de zelfde inschakeltrigger/vertraging?
-Softstart (deze bijvoorbeeld?
-Trigger om in te schakelen
Op signaal of wanneer de Receiver inschakelt. Subs gaan ook met muziek gebruikt worden dus niet alleen LFE
hier is op ali wat voor te vinden die hier eerder goed gebruikt is, ik kan erg weinig vinden als ik signaal trigger zoek.
- zekering, is dat nodig?
Wat heb ik:
3x LMJ 15D, hier zit speaker protectie.
Behuizing
MiniDSP 2x4
Speakon terminals
Wat zoek ik:
-Voeding, een voor de 3 15D's lijkt me, ringkern.
Amps kunnen 40-0-40 hebben, is dat nodig. ik denk namelijk dat ik de 300 watt nooit ga gebruiken... maar reserve...
Zijn er nette manieren om de voeding van 1 naar 3 te splitsen?
-Voeding voor de DSP
12v ring (want leuk) of iets anders? kan achter de zelfde inschakeltrigger/vertraging?
-Softstart (deze bijvoorbeeld?
-Trigger om in te schakelen
Op signaal of wanneer de Receiver inschakelt. Subs gaan ook met muziek gebruikt worden dus niet alleen LFE
hier is op ali wat voor te vinden die hier eerder goed gebruikt is, ik kan erg weinig vinden als ik signaal trigger zoek.
- zekering, is dat nodig?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
voor de minidsp kan je of altijd aan laten staan (verbruik erg weinig) of je moet t zo schakelen dat de versterkers aan gaan voor de dsp, en uit voor de dsp uit gaat. dit ter voorkoming van de beruchte plop. ik zou t eerst ff testen op de subs, mss is t niet erg
signaal detectie: viewtopic.php?f=7&t=13661&hilit=signaal+detectie
signaal detectie: viewtopic.php?f=7&t=13661&hilit=signaal+detectie
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
wat denk je zelfDouwe84 schreef:...
- zekering, is dat nodig?
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
Signaal detectie, dat ik daar niet op gekomen ben... Bordje is gewoon te koop zie ik
Ja! Maar checken is altijd goedHenkjan schreef:wat denk je zelfDouwe84 schreef:...
- zekering, is dat nodig?
Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat
Heeft iemand een suggestie voor een trafo? Toroidy heeft betaalbare en zijn zo ver ik lees prima.
De softstart die ik hier boven link, is dat wat of niet en zo ja/ nee waarom?
Verbruik vd DSP is idd erg laag maar voelt toch wel een beetje zonde, wat zou dan een goede manier zijn? en welke voeding te gebruiken?
Henkjan heeft het over de plop maar de versterkers hebben een ingebouwde protectie, of staat dit er los van?
De softstart die ik hier boven link, is dat wat of niet en zo ja/ nee waarom?
Verbruik vd DSP is idd erg laag maar voelt toch wel een beetje zonde, wat zou dan een goede manier zijn? en welke voeding te gebruiken?
Henkjan heeft het over de plop maar de versterkers hebben een ingebouwde protectie, of staat dit er los van?

