sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door dubber »

Even een vraagje.
Is het zinvol, handig om een oude surround versterker die jaren geleden tot de top behoorde en nu niet meer gewild is omdat de nieuwste surround functies om te bouwen naar een eind versterker?
Zou dat moeilijk zijn, of is dat gewoon wat overbodige rommel eruit en klaar?
Mijn idee was dat de oude versterkers nog echte vermogens hadden en de stroomvoorziening groot genoeg is om 5 of 7 kanalen te voorzien.
Met 2 kanalen zal die dan voldoende sap hebben denk ik.
Neem als voorbeeld de Denon A1D, zie foto.
Bijlagen
AVC A1D.jpg
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door John P »

Bij de meeste surroundversterkers is de preamp voor stereo het zwakke punt. Het signaal wordt gedigitaliseerd en toon en volume worden geregeld in een matige DSP. Er zijn er wel met een direct functie, en dat is meestal al een stuk beter. Dit is een model uit de top van Denon, en je kan verwachten dat de eindversterkers van fatsoenlijke kwaliteit zijn.
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door dubber »

Dus zou best eens zinvol kunnen zijn, is het redelijk eenvoudig om die dsp boardjes eruit te halen en ze intern "direct" aan te sluiten?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door John P »

Dat is allemaal friemelelectronica, niet aan beginnen. Het kan best zijn dat deze pre wel ok is, ik ken het apparaat niet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door ray5150 »

Om welke versterker gaat het daadwerkelijk ?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door John P »

Er zit in ieder geval een direct knop op, die de DSP zou moeten omzeilen.
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door dubber »

In principe kun je de versterker zo laten natuurlijk via interlinks aansluiten, direct knop indrukken en als 2 kanaals gebruiken. Maar misschien is er meer winst te halen als de helft eruit kan wat dan niet gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door Shadow »

Als je echt sap wil koop je een 2e hands Crown of Lab Gruppen pa versterker op marktplaats, ik heb zelf wel eens een oude HK reciever uit elkaar gesloopt uit het top segment, 30kg zwaar maar het is net een ui; je blijft pellen en pellen tot je niks meer over houd dan tranen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door ray5150 »

:rofl: :rofl: :rofl:
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door dubber »

Die AVC-A1D heeft ook 6 of 8 kanaals ingangen.
Zou ik die dan ook als meerkanaals eindversterker kunnen gebruiken met direct functie?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door Shadow »

Waarom niet, als je maar een paar kanalen gebruikt, belast je de voeding niet veel en kom je er wel mee weg.
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door dubber »

Misschien is de meerkanaals ingang niet in direct te gebruiken?
En stel je gebruikt de surround in bi amp op de front speakers.
Kun je dan ook nog dat over de uitgangen laten gaan?
Voorversterker word een AVR 4520
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door Shadow »

Lees de manual eens door zou ik zeggen? :think:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door toetertje »

De vraag is ook, heb je met de 4520 nog een extra eindbak nodig.
De 4520 is van zichzelf al een stuk beter dan de oudere avc-a1.
Heb ze beide gehad. Als je er een goede stereo versterker achter
zou gooien via ht-passtrough, dan zou ik dat wel begrijpen.

Of als je de avc-a1 toch al hebt, een mooie voorversterker / processor ervoor.
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door dubber »

Die gedacht zat ik ook even mee, ik heb nu een X1100W die vervangen word door de 5420.
Die X1100W heeft 2 x 80 watt op 8 ohm en de 4520 zou 2 x 150 watt op 8 ohm hebben.
En soms kan ik met de X1100W wel merken dat ie aan zijn eind zit.
In een youtube test https://www.youtube.com/watch?v=NB7hiRRo7po
kun je zien dat ie met een 8 ohm weerstand op 2 kanaals 2 x 150 watt heeft maar zodra die 5 x 8 ohm aansluit komt het vermogen maar meer op 5 x 35 watt rms. Dus de vraag blijft dan wat er nog overblijft bij bi-ampen ed.
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door dubber »

Shadow schreef:
Lees de manual eens door zou ik zeggen? :think:

Ik heb al gezocht maar kan het niet vinden, als jij dat wel kan, stuur me even een linkje aub.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door toetertje »

Maar je kunt de x1100 totaal niet vergelijken met de 4520.
Het is natuurlijk niet het wattage wat de versterker maakt.
Ik weet niet of je al een 4520 gekocht hebt, maar ik zou anders
zeker de x3600 meenemen in je zoektocht. Die is toch al weer
een stukje beter, en jonger dan de 4520. En veel meer functies.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door ray5150 »

dubber schreef:
Shadow schreef:
Lees de manual eens door zou ik zeggen? :think:

Ik heb al gezocht maar kan het niet vinden, als jij dat wel kan, stuur me even een linkje aub.
Hij staat op hifiengine.com
Wel even registreren.
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?

Bericht door dubber »

Ik vermoed dat die nog even te duur is, er staat momenteel geen te koop.
Als andere kandidaat had ik de X4100 in gedachten.

Registratie lukt niet want is tijdelijk gesloten.

gelukt:
https://data2.manualslib.com/pdf5/116/1 ... c36767be7b

Verkeerde manual, deze is voor service.
Wat me wel opviel was dat in direct mode je makkelijk tot 2 ohm aan kan sluiten maar in surround geven ze minimaal 6 ohm aan.

Deze dan:
http://zvukomir.com/files/denon.AVCA1D.zvukomir.pdf
Plaats reactie