sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
Moderator: Beheerdersteam
sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
Even een vraagje.
Is het zinvol, handig om een oude surround versterker die jaren geleden tot de top behoorde en nu niet meer gewild is omdat de nieuwste surround functies om te bouwen naar een eind versterker?
Zou dat moeilijk zijn, of is dat gewoon wat overbodige rommel eruit en klaar?
Mijn idee was dat de oude versterkers nog echte vermogens hadden en de stroomvoorziening groot genoeg is om 5 of 7 kanalen te voorzien.
Met 2 kanalen zal die dan voldoende sap hebben denk ik.
Neem als voorbeeld de Denon A1D, zie foto.
Is het zinvol, handig om een oude surround versterker die jaren geleden tot de top behoorde en nu niet meer gewild is omdat de nieuwste surround functies om te bouwen naar een eind versterker?
Zou dat moeilijk zijn, of is dat gewoon wat overbodige rommel eruit en klaar?
Mijn idee was dat de oude versterkers nog echte vermogens hadden en de stroomvoorziening groot genoeg is om 5 of 7 kanalen te voorzien.
Met 2 kanalen zal die dan voldoende sap hebben denk ik.
Neem als voorbeeld de Denon A1D, zie foto.
Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
Bij de meeste surroundversterkers is de preamp voor stereo het zwakke punt. Het signaal wordt gedigitaliseerd en toon en volume worden geregeld in een matige DSP. Er zijn er wel met een direct functie, en dat is meestal al een stuk beter. Dit is een model uit de top van Denon, en je kan verwachten dat de eindversterkers van fatsoenlijke kwaliteit zijn.
Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
Dus zou best eens zinvol kunnen zijn, is het redelijk eenvoudig om die dsp boardjes eruit te halen en ze intern "direct" aan te sluiten?
Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
Dat is allemaal friemelelectronica, niet aan beginnen. Het kan best zijn dat deze pre wel ok is, ik ken het apparaat niet.
Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
Om welke versterker gaat het daadwerkelijk ?
Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
Er zit in ieder geval een direct knop op, die de DSP zou moeten omzeilen.
Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
In principe kun je de versterker zo laten natuurlijk via interlinks aansluiten, direct knop indrukken en als 2 kanaals gebruiken. Maar misschien is er meer winst te halen als de helft eruit kan wat dan niet gebruikt wordt.
Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
Als je echt sap wil koop je een 2e hands Crown of Lab Gruppen pa versterker op marktplaats, ik heb zelf wel eens een oude HK reciever uit elkaar gesloopt uit het top segment, 30kg zwaar maar het is net een ui; je blijft pellen en pellen tot je niks meer over houd dan tranen.
Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
Die AVC-A1D heeft ook 6 of 8 kanaals ingangen.
Zou ik die dan ook als meerkanaals eindversterker kunnen gebruiken met direct functie?
Zou ik die dan ook als meerkanaals eindversterker kunnen gebruiken met direct functie?
Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
Waarom niet, als je maar een paar kanalen gebruikt, belast je de voeding niet veel en kom je er wel mee weg.
Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
Misschien is de meerkanaals ingang niet in direct te gebruiken?
En stel je gebruikt de surround in bi amp op de front speakers.
Kun je dan ook nog dat over de uitgangen laten gaan?
Voorversterker word een AVR 4520
En stel je gebruikt de surround in bi amp op de front speakers.
Kun je dan ook nog dat over de uitgangen laten gaan?
Voorversterker word een AVR 4520
Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
Lees de manual eens door zou ik zeggen? 
Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
De vraag is ook, heb je met de 4520 nog een extra eindbak nodig.
De 4520 is van zichzelf al een stuk beter dan de oudere avc-a1.
Heb ze beide gehad. Als je er een goede stereo versterker achter
zou gooien via ht-passtrough, dan zou ik dat wel begrijpen.
Of als je de avc-a1 toch al hebt, een mooie voorversterker / processor ervoor.
De 4520 is van zichzelf al een stuk beter dan de oudere avc-a1.
Heb ze beide gehad. Als je er een goede stereo versterker achter
zou gooien via ht-passtrough, dan zou ik dat wel begrijpen.
Of als je de avc-a1 toch al hebt, een mooie voorversterker / processor ervoor.
Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
Die gedacht zat ik ook even mee, ik heb nu een X1100W die vervangen word door de 5420.
Die X1100W heeft 2 x 80 watt op 8 ohm en de 4520 zou 2 x 150 watt op 8 ohm hebben.
En soms kan ik met de X1100W wel merken dat ie aan zijn eind zit.
In een youtube test https://www.youtube.com/watch?v=NB7hiRRo7po
kun je zien dat ie met een 8 ohm weerstand op 2 kanaals 2 x 150 watt heeft maar zodra die 5 x 8 ohm aansluit komt het vermogen maar meer op 5 x 35 watt rms. Dus de vraag blijft dan wat er nog overblijft bij bi-ampen ed.
Die X1100W heeft 2 x 80 watt op 8 ohm en de 4520 zou 2 x 150 watt op 8 ohm hebben.
En soms kan ik met de X1100W wel merken dat ie aan zijn eind zit.
In een youtube test https://www.youtube.com/watch?v=NB7hiRRo7po
kun je zien dat ie met een 8 ohm weerstand op 2 kanaals 2 x 150 watt heeft maar zodra die 5 x 8 ohm aansluit komt het vermogen maar meer op 5 x 35 watt rms. Dus de vraag blijft dan wat er nog overblijft bij bi-ampen ed.
Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
Shadow schreef:Lees de manual eens door zou ik zeggen?
Ik heb al gezocht maar kan het niet vinden, als jij dat wel kan, stuur me even een linkje aub.
Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
Maar je kunt de x1100 totaal niet vergelijken met de 4520.
Het is natuurlijk niet het wattage wat de versterker maakt.
Ik weet niet of je al een 4520 gekocht hebt, maar ik zou anders
zeker de x3600 meenemen in je zoektocht. Die is toch al weer
een stukje beter, en jonger dan de 4520. En veel meer functies.
Het is natuurlijk niet het wattage wat de versterker maakt.
Ik weet niet of je al een 4520 gekocht hebt, maar ik zou anders
zeker de x3600 meenemen in je zoektocht. Die is toch al weer
een stukje beter, en jonger dan de 4520. En veel meer functies.
Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
Hij staat op hifiengine.comdubber schreef:Shadow schreef:Lees de manual eens door zou ik zeggen?
Ik heb al gezocht maar kan het niet vinden, als jij dat wel kan, stuur me even een linkje aub.
Wel even registreren.
Re: sterke oude surround amp ombouwen tot 2 kanaals eind?
Ik vermoed dat die nog even te duur is, er staat momenteel geen te koop.
Als andere kandidaat had ik de X4100 in gedachten.
Registratie lukt niet want is tijdelijk gesloten.
gelukt:
https://data2.manualslib.com/pdf5/116/1 ... c36767be7b
Verkeerde manual, deze is voor service.
Wat me wel opviel was dat in direct mode je makkelijk tot 2 ohm aan kan sluiten maar in surround geven ze minimaal 6 ohm aan.
Deze dan:
http://zvukomir.com/files/denon.AVCA1D.zvukomir.pdf
Als andere kandidaat had ik de X4100 in gedachten.
Registratie lukt niet want is tijdelijk gesloten.
gelukt:
https://data2.manualslib.com/pdf5/116/1 ... c36767be7b
Verkeerde manual, deze is voor service.
Wat me wel opviel was dat in direct mode je makkelijk tot 2 ohm aan kan sluiten maar in surround geven ze minimaal 6 ohm aan.
Deze dan:
http://zvukomir.com/files/denon.AVCA1D.zvukomir.pdf
