"Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door democles »

Gelukkig,een reactie :rock:
Ik was er al bang voor............... :mrgreen:
Mooi dat er aan gewerkt wordt :lol:
Zal toch vallen en opstaan zijn bij een eerste project.
Dat geld voor de meesten van ons zelfbouwers. O:)

TIP!!!

Maak even een 1 op 1 foto kopie van je print (onder een foto kopieer apparaat)
Dat helpt je vader later met het bepalen van de gaten van de buisvoeten in het plaat materiaal.
Kopie er op tapen aftekenen en boren,is beter als later meten :D
rschpbwr
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 22:54
Locatie: Heerhugowaard

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door rschpbwr »

democles schreef:

TIP!!!

Maak even een 1 op 1 foto kopie van je print (onder een foto kopieer apparaat)
Dat helpt je vader later met het bepalen van de gaten van de buisvoeten in het plaat materiaal.
Kopie er op tapen aftekenen en boren,is beter als later meten :D
Dat is echt een super tip. Ga ik maandag of dinsdag even fixen.
Had nog een andere "stomme" vraag;

De led die in het schema van de versterker staat. Is voor het ontladen van de eico's na uitschakelen als ik me niet vergis.
Kan ik deze straffeloos vervangen door een controle lampje van 6,3V?
https://www.jukebox-revival.eu/index.ph ... iteit.html
Anders moet ik even opzoek naar een mooi led lampje om in de behuizing te verwerken.

Groet, Roy
Led in schema
Led in schema
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door douwebakker »

Hoi Roy, mag ook een lampje zijn hoor. Heeft niets te maken met het ontladen van de elco’s.
rschpbwr
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 22:54
Locatie: Heerhugowaard

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door rschpbwr »

Vanavond een begin gemaakt met het solderen van de print.
Toch niet alle juiste weerstanden besteld, dus moet nog even wat nabestellen :)
M'n zwager is ondertussen bezig met het maken van de behuizing.
Hij bood aan het hout meteen op maat te maken en de randen te vrezen.
Hieronder wat foto's voor een kleine impressie.
De eerste componenten op de print
De eerste componenten op de print
Begin van de behuizing
Begin van de behuizing
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door democles »

Al vast een mooi begin gemaakt zie ik :goedzo:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door democles »

Zorg wel dat de dikke weerstanden iets van de print gemonteerd worden,zijn niet voor niets zo dik en zullen wat warmer worden als de rest.
Als ze op de print liggen geven ze de warmte af aan de print en dat wil je zo min mogelijk!
Vooral de 5W weerstand rechts bovenin,dat witte blokje.
rschpbwr
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 22:54
Locatie: Heerhugowaard

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door rschpbwr »

democles schreef:
Zorg wel dat de dikke weerstanden iets van de print gemonteerd worden,zijn niet voor niets zo dik en zullen wat warmer worden als de rest.
Als ze op de print liggen geven ze de warmte af aan de print en dat wil je zo min mogelijk!
Vooral de 5W weerstand rechts bovenin,dat witte blokje.
Ik heb de grote weerstanden wat van de print gehaald. Al zijn ze zwaarder dan het schema vereist.
Maar neem liever het zekere voor het onzekere :)

Vandaag de laatste onderdelen op de print gesoldeerd.
M'n zwager maakt morgen de houten panelen van m'n ombouw af.
De vrienden van PostNL waren ook zo aardig eindelijk m'n bestelde metaal(rvs) gatenboren te bezorgen.
Dus met een beetje geluk kan ik aankomende week verder met de behuizing:)
Meer updates volgen!
Bijlagen
Alle onderdelen op z'n plek
Alle onderdelen op z'n plek
Belton buisvoetjes :)
Belton buisvoetjes :)
De 3 gatenboren voor boren van metaal en rvs
De 3 gatenboren voor boren van metaal en rvs
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door PA4URK »

Ziet er netjes uit Roy!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

Je laat je niet kennen met de rvs bovenplaat :rock: bem benieuwd!
Heb voor de buizenversterkers een aantal goede gatenponsen met lagers aangeschaft, dat gaat in 2mm aluminium heel goed, mooie ronde gaten. Alu dus, geen rvs zoals hier.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door RobertD »

Ik heb in het verleden weleens een RVS chassis bewerkt. Gaten boren gaat nog wel en ik kon een hydraulische gatenpons lenen.
Een gat voor een netentree kreeg ik niet voor elkaar, daar is een vast kabel met trekontlasting in gegaan.
rschpbwr
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 22:54
Locatie: Heerhugowaard

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door rschpbwr »

Het project even even stil gelegen, maar toch even een kleine update.
Vanavond de trafo's opgehaald bij Peter van Vlaartronic.
Echt een knap staaltje werk! Ze zien er prachtig uit en zijn zwaar!
De behuizing heeft m'n zwager ondertussen ook gebracht, dus kan de aansluitingen gaan bepalen en vrezen.
Moet nog wel even oefenen op wat stukjes hout met m'n nieuwe bovenvrees :P

Ben er nog niet helemaal uit hoe ik de trafo's ga plaatsen.
Peter gaf aan dat de voedingstrafo ook in het midden kan ipv links naast de UGT's.
Ga ik dit weekend maar even bekijken.
IMG_3132.jpeg
IMG_3086.jpeg
IMG_3087.jpeg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

Houd in de gaten dat je in elk geval de trafo's haaks op elkaar zet ivm elkaar beinvloeden met strooiveld. OpaBert heeft daar eens een mooi stukje over geschreven.

Ik heb eens een KT88PP gebouwd, daar had ik de voedingstrafo in het midden achterop de bovenplaat, en de UGT's 90 graden gedraaid ernaast. De smoorspoel zat bij mij onder de trafo. Zo te zien aan hoogte kast kan dit bij jou ook? is in elk geval qua ruimte ook erg effectief. Kun je de buizen mooi meer voorop de kast plaatsen.
rschpbwr
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 22:54
Locatie: Heerhugowaard

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door rschpbwr »

]Ik ben even aan het passen geweest om te bepalen waar de trafo's kunnen komen.
Twijfel nu tussen 2 opstellingen.
Bij opstelling 1 staat de voedingstrafo in het midden en komt de print ook mooi in het midden naar voren.
Bij opstelling 2 staat de voedingstrafo links en hou ik meer ruimte in de kast voor elco's en smoorspoel.
In beide opstellingen wil ik in ieder geval de smoorspoel en elco's in de kast verwerken.

Zou het best willen testen met een koptelefoon. Echter heb ik deze niet in bezit.
Is dit echt een must? Of kan ik het gokken door de trafo's ver genoeg uit elkaar te plaatsen om brom te voorkomen?

Suggesties zijn welkom!

Groet, Roy
Opstelling 1
Opstelling 1
Opstelling 2
Opstelling 2
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

Opstelling 2 zou niet mijn voorkeur hebben, houd er wel van het symmetrisch op te bouwen. Kan opstelling 1 niet met de smoorspoel onder de voedingstrafo?
rschpbwr
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 22:54
Locatie: Heerhugowaard

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door rschpbwr »

Barry2001 schreef:
Opstelling 2 zou niet mijn voorkeur hebben, houd er wel van het symmetrisch op te bouwen. Kan opstelling 1 niet met de smoorspoel onder de voedingstrafo?
Dat zou wel kunnen ja, echter zit ik nog met de aansluitingen.
Is best een rijtje wat er achterop moet komen.
Op de plek waar ik hem nu heb liggen is zeker niet de verstandigste?
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door PA4URK »

Opstelling 2 zou niet mijn voorkeur hebben, houd er wel van het symmetrisch op te bouwen. Kan opstelling 1 niet met de smoorspoel onder de voedingstrafo?
Tsja, dan zal ik maar roet in het eten gooien :lol:
Inderdaad is het voor de symmetrie mooier, maar met de voeding aan één zijde houdt je audio en voeding wel beter gescheiden van elkaar met alle voordelen van dien.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

Er is ook geen ‘beste’ manier Rein :D elke heeft z’n voors en tegens.
Vwb de in- en uitgangen, de ingang is belangrijk, die kan brom oppikken. De uitgang is veel minder gevoelig. Het is al beter dat je de trafo’s tov elkaar gedraaid hebt.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door democles »

Gewoon even testen met de koptelefoon aan de uitgangstrafo,s terwijl de voedingstrafo aan de 230v netspanning hangt,dan weet je welke opstelling werkt en wanneer het bromt.
rschpbwr
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 22:54
Locatie: Heerhugowaard

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door rschpbwr »

Laat ik die koptelefoon nou net niet hebben.
En dan moet ik de gelijkrichting tijdelijk opbouwen.
Misschien toch maar een plankje om op te testen dan.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door democles »

Nee hoor,zonder gelijkrichting,alleen maar 230v netspanning op de voedingstrafo dat is genoeg!

Oorplugjes kunnen ook.
Of een speaker,werkt allemaal.
de + op de 8 ohm aansluiting en de min op de 0 van de uitgangstrafo.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: "Lockdown" EL34PP Buizenversterker

Bericht door PA4URK »

Opa Bert heeft over het bepalen van de van de plaats van de trafo's een paar mooie filmpjes gemaakt en op YouTube gezet Roy: https://www.youtube.com/watch?v=z0KAT1affLs
Plaats reactie