KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Daar ga ik morgen na kijken, maar de gloei van de ecc heeft ook 130v, die is afgetapt van de kt120 aan de buisvoet.
Dat is niet volgens schema.Gelukkig mag een ECC83 dat wel hebben.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Anne, ik had nog wat liggen brainstormen over de gloeispanning, die wordt normaal toch rechtstreeks met 100r naar het chassis gelegd?
Waarom dan op de 130v B-, en de gloei van de ecc zit daar nu ook bij op wat zeker niet de bedoeling was in het ontwerp(was met 2 menno cellen uitgevoerd). Ik zag dat iemand anders bij deze versterker voor de ecc een aparte voeding had gemaakt met de tentslab module op 12,6v.
Ik denk zelf dat de brom iets met de massa en de audio massa te maken heeft. Waarom wordt de brom veel minder als de ecc er in geplaatst is?
Menno heeft ook een 300b met menno cell gemaakt en daarin geeft hij aan de de 6,3v zeker niet voor de ecc gebruikt mag worden en daar heeft hij dan een Meanwell voeding tussen gezet. Maar ik heb geen idee of dit wel of niet nodig is, ik kijk nu ook maar om het probleem opgelost te krijgen.
Ik heb ook nog een foto gemaakt van de luidspreker uitgang, dit is zonder ecc en zonder signaal(wel brom).
Ik heb aan C22 niets vreemds kunnen meten.
Bijlagen
image_2021-01-21_100253.png
peter.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Anne, ik had nog wat liggen brainstormen over de gloeispanning, die wordt normaal toch rechtstreeks met 100r naar het chassis gelegd?
Waarom dan op de 130v B-, en de gloei van de ecc zit daar nu ook bij op wat zeker niet de bedoeling was in het ontwerp(was met 2 menno cellen uitgevoerd). Ik zag dat iemand anders bij deze versterker voor de ecc een aparte voeding had gemaakt met de tentslab module op 12,6v.
Het gaat om het spanningsverschil tussen gloei en kathode, mag niet te groot worden.De kathode van de ECC zit bijna aan de Vn- en daarom ook z'n gloei daaraan.En de kathode vd KT zit aan de Vn+/B-, 120V hoger, en daarom de gloei vd KT aan Bn+/B-.
Als er geen tweede 6,3V op de trafo zit kun je die van elders halen of wel gemeenschappelijk gloeien en het spanningsverschil voor lief nemen (mag volgens datablad) of het hele gloeigebeuren op bijv +60V tov Vn- zetten (spanningsdeler op de voeding) voor een mooie verdeling.
Ik denk zelf dat de brom iets met de massa en de audio massa te maken heeft. Waarom wordt de brom veel minder als de ecc er in geplaatst is?
Ik denk eerder dat de ECC ook nog brom toevoegt maar in tegenfase zodat het netto resultaat minder is.
Menno heeft ook een 300b met menno cell gemaakt en daarin geeft hij aan de de 6,3v zeker niet voor de ecc gebruikt mag worden en daar heeft hij dan een Meanwell voeding tussen gezet. Maar ik heb geen idee of dit wel of niet nodig is, ik kijk nu ook maar om het probleem opgelost te krijgen.
Met een 300B is heel wat anders, is een buis waar de gloeidraad ook de kathode is.Met één gloeiwikkeling zit de gloei van de ECC aan de kathode van de 300B.
Er is iets anders raar. Bij de 120V voeding zit er een elco voor en na de Fp2 fet maar bij de 360V zit er wel de C21 voor de Fp1 fet maar geen elco erna.Zou die vergeten zijn ?
Als je nog een 100µF/400V elco hebt, zet die dan 's over B+/B-.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik had alleen een 22uf /450v maar die gaf geen brom verbetering.
Als er geen tweede 6,3V op de trafo zit kun je die van elders halen of wel gemeenschappelijk gloeien en het spanningsverschil voor lief nemen (mag volgens datablad) of het hele gloeigebeuren op bijv +60V tov Vn- zetten (spanningsdeler op de voeding) voor een mooie verdeling.
Er zit 2x 6,3v 2,5A op beide voor 1 kt en 1 ecc gebruikt.

Is het wat om de inschakelvertraging er tussen weg te halen om te testen?
Deze werkt ook op 6,3v gloei, maar dan krijg ik bij het inschakelen wel meteen de volle 360v en de 120v er op, is dat erg?

Ik had bij de kt120 voet trouwens ook 1 en 8 doorverbonden toen ik begon met solderen, is dat geen probleem?
Waar ik ook nog aan dacht is de min van de luidspreker connector, deze ligt meteen aan het chassis vast, is dat een probleem?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Laat de gloei maar zitten, ik denk niet dat daar het probleem zit.
Inschakelvertraging zorgt er vooral voor dat er niet een te hoge spanning op de elcos komt voordat de buizen warm zijn.Verder hindert 't niet.
Bij sommige buizen zit een metaalring van de voet aan pin 1.Als je die dan aan pin 8 verbindt komt die ring op +120V zoals de kathode.Kan geen kwaad voor de buis, wel voor nieuwsgierige vingers.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Waar ik ook nog aan dacht is de min van de luidspreker connector, deze ligt meteen aan het chassis vast, is dat een probleem?

Kunnen de draden van de anode en de B+ ook zo zonder problemen liggen?
Bijlagen
IMG_0083.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat zit allemaal wel snor.Er is geen terugkoppeling vanuit de LS, dan doet e massa er ook niet toe.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Goed mensen, ideeën zijn welkom om de brom op te lossen, ik ga vanmiddag nog een 100uF Elco monteren.
Ik ben vandaag maar verder gegaan met Arta-2, heb deze bijna klaar, maar daar heb ik pas wat aan als de versterker goed werkt :lol: .

Ik heb de inschakelprint ook even uit dat gebied verwijderd om zeker te weten dat die niet de brom veroorzaakt , was een idee van Elpeewee.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De brom is 100Hz volgens de scoop plaatjes en moet dus ergens uit de voeding komen.Als het door de netbedrading of de gloei zou komen was 't 50Hz.
De brom zou binnen kunnen komen via de tegenkoppel weerstand 220k of via pin 1 vd mennocell.
Dat laatste is tegen te houden met een condensator tussen die pin 1 en massa Vn-.Dat is dan parallel met R6 (120k) bijv minstens 100n. Moet daar natuurlijk niet blijven, enkel voor de test.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Die tegenkoppelweerstand, ik dacht dat dat een weerstand was om de elco's te ontladen na gebruik, want ik heb er ook 1 tussen de 120v voeding gebouwd. de 100uf heb ik tussen de 360v geplaatst achter de fet, dit lijkt nog min. verbetering te geven.
Ik heb 100n over de weerstand 220k geplaatst en daarvan werd de brom aanzienlijk minder. Bijna op aanvaardbaar niveau. mer erger dan alle andere versterkers die ik bouwde(2e was totaal stil).
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De 220k die ik bedoel is wel waar de kleine 4p7 over zit. Is niet de bedoeling om daar 100n over te zetten.
De 100n om te testen tussen pin 1 mennocell en Vn-.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Dat heb ik gedaan bij beide kanalen over de 120k van 1 naar vn-, was fout geschreven van mij, sorry.
elpeewee
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door elpeewee »

Er zit tussen de drain en source maar een paar volt, ik heb de nieuwe 1k meteen tegen de de mosfet aangesoldeerd maakt geen verschil.
Ik denk nog steeds dat de Fet is doorgeslagen. De Fet die de 120V verzorgt, hoeveel staat daar over de drain en source. Misschien een vergelijk met de 2 fets. Ik gebruik al een poos deze schakeling en er staat altijd een volt of 11 over de de Fet als hij goed werkt. Ik heb de schakeling getest bij 200mA en hij gaf geen krimp. De rimpel aan de source bleef 0,6 mVrms.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat is dan brom uit de 120V voeding.
Hoeveel is het verschil tussen spanning C23 en C25 ?
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

die zijn vrijwel gelijk rond de 130v, voor en achter de fet, de spanning na het opstarten veranderd wel wat.
Moeten die 2x 100n over die 120k weerstand blijven of kunnen die er weer af.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

elpeewee schreef:
Er zit tussen de drain en source maar een paar volt, ik heb de nieuwe 1k meteen tegen de de mosfet aangesoldeerd maakt geen verschil.
Ik denk nog steeds dat de Fet is doorgeslagen. De Fet die de 120V verzorgt, hoeveel staat daar over de drain en source. Misschien een vergelijk met de 2 fets. Ik gebruik al een poos deze schakeling en er staat altijd een volt of 11 over de de Fet als hij goed werkt. Ik heb de schakeling getest bij 200mA en hij gaf geen krimp. De rimpel aan de source bleef 0,6 mVrms.
De vraag is nog even heb ik geen fout gemaakt met aansluiten van de fet's maar de 11v is dat over de plus kant van de fet gemeten of voor de fet en na de fet naar V-, want daar zit geen verschil in.
En bij de 360v zit ook vrijwel geen verschil tussen voor en na de fet in spanning.
Als ik de 1M(R25) van de 120v los maak heb ik nog steeds 130v bij R27 dus toch fet stuk?
Is er een vervanging voor want deze kan ik alleen bij Reichelt bestellen en dat duurt weer een week. :evil: Het is de SPA08N80C3: MOSFET N-Ch 800V 8A 40W 0,65R TO220
Bijlagen
fet.png
elpeewee
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door elpeewee »

Volgens mij is de fet verkeerd aangesloten. Ik kan het niet goed zien, maar volgens mij zit de 330uF elco aan de gate vast. De gate is het linkerpootje, de drain het middelste en de source het rechterpootje. En volgens mij heb je dat ook gedaan bij de 120V Fet.

Mouser heeft de Fet ook en daar kun je gewoon particulier bestellen.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

elpeewee schreef:
Volgens mij is de fet verkeerd aangesloten. Ik kan het niet goed zien, maar volgens mij zit de 330uF elco aan de gate vast. De gate is het linkerpootje, de drain het middelste en de source het rechterpootje. En volgens mij heb je dat ook gedaan bij de 120V Fet.

Mouser heeft de Fet ook en daar kun je gewoon particulier bestellen.
Klopt, pootje 1 zit aan de gate, ik had het in het begin nog gevraagd maar kwam er niet uit, hoe moet hij dan wel zitten en is hij dan al defect of kan ik geluk hebben?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Je had die 1M toch al losgenomen en alles was toen goed :?
En waarschijnlijk stuk wegens het gevoelige poortje.
Voor de fet kun je deze nemen, https://www.oeo-bv.nl/
OEOfet.png
per email bestellen, morgen in huis.(hoewel, met 't weekend ertussen ?)
De aansluitingen,
fetpin.png
fetpin.png (12.78 KiB) 147 keer bekeken
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

'Mooi Anne, ik heb dus de andere weerstand los gehad ipv de 1m :oops:
Maar die tekening had ik al en die kon ik dus niet plaatsen, klopt het zo volgens schema?
Bijlagen
afbeelding_2021-01-22_184736.png
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo zit ie goed.
Anne
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Ah!buis schreef:
Je had die 1M toch al losgenomen en alles was toen goed :?
En waarschijnlijk stuk wegens het gevoelige poortje.
Voor de fet kun je deze nemen, https://www.oeo-bv.nl/ OEOfet.png per email bestellen, morgen in huis.(hoewel, met 't weekend ertussen ?)
De aansluitingen, fetpin.png
Anne
Anne, kun je deze fet ook gebruiken als vervanger voor de 2SK2761?
elpeewee
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door elpeewee »

Klopt, pootje 1 zit aan de gate, ik had het in het begin nog gevraagd maar kwam er niet uit, hoe moet hij dan wel zitten en is hij dan al defect of kan ik geluk hebben?
Misschien heb je geluk. Gewoon proberen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Fet’s zijn hoogohmig, kon best eens meeevallen :D
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik heb hem nu goed aangesloten maar werkte niet, beide zijden 130v, dus maar nieuwe bestellen, hoop dat dit het probleem is, we zullen zien met een paar dagen. :lol:
Plaats reactie