KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern
Moderator: Beheerdersteam
Re: KT120 SE met Trans Technologie
Dit is de eerste versterker waar ik randaarde aan heb gemaakt, dus randaarde losknippen begrijp ik.
Maakt het wat uit met de scoop of ik de massa van de scoop aan de + bij de elco leg of aan het eind bij B+?
Vanavond wordt het niets meer, krijg zo bezoek, ga morgen ook de r22 loskoppelen om de Fet te testen.
Maakt het wat uit met de scoop of ik de massa van de scoop aan de + bij de elco leg of aan het eind bij B+?
Vanavond wordt het niets meer, krijg zo bezoek, ga morgen ook de r22 loskoppelen om de Fet te testen.
Zou de scoop maar aan de Vn- (massa) laten.Is wat gevaarlijk, de hele scoop op meer dan +300V.
Als je in de wisselspanningstand meet (zit er een C in serie met de meetingang) zie je enkel de rimpel.Op de gelijkspanningstand (via 1:10) zie je de gelijkspanning (goeie 500V op de + van C21) met een krabbel vd rimpel.
Anne
Als je in de wisselspanningstand meet (zit er een C in serie met de meetingang) zie je enkel de rimpel.Op de gelijkspanningstand (via 1:10) zie je de gelijkspanning (goeie 500V op de + van C21) met een krabbel vd rimpel.
Anne
Anne, ben nog niet zo thuis in de scoop maar als ik normaal op auto functie meet, dan krijg ik toch vpp Dat is toch piek to piek(wisselspanning)?
En de mean is de normale gelijkspanning? Als ik experimenteer met een 9v battery dan krijg ik als mean 9,1v en 400mv Vpp. Maar een batterij heeft toch zuivere gelijkspanning? Of stel ik nu een domme vraag.
En de mean is de normale gelijkspanning? Als ik experimenteer met een 9v battery dan krijg ik als mean 9,1v en 400mv Vpp. Maar een batterij heeft toch zuivere gelijkspanning? Of stel ik nu een domme vraag.
En ik heb nooit met zo'n digitaal ding gewerkt.
Met een batterij zou je enkel gelijkspanning moeten meten.400mV moet ergens anders vandaan komen tezij de scoop zelf sputtert.
Van die 400mV zie je niet veel tov de 9,1V, hoogstens een klein krabbeltje.Om zoiets beter te zien is er de mogelijkheid om de gelijkspanning buiten te houden (een AC stand ? = een C in serie met de ingang) kun je naar gevoeliger stand zonder dat het geheel ver buiten beeld schuift. Is hetzelfde als een rimpel bekijken op een voedingsspanning.
Anne
Met een batterij zou je enkel gelijkspanning moeten meten.400mV moet ergens anders vandaan komen tezij de scoop zelf sputtert.
Van die 400mV zie je niet veel tov de 9,1V, hoogstens een klein krabbeltje.Om zoiets beter te zien is er de mogelijkheid om de gelijkspanning buiten te houden (een AC stand ? = een C in serie met de ingang) kun je naar gevoeliger stand zonder dat het geheel ver buiten beeld schuift. Is hetzelfde als een rimpel bekijken op een voedingsspanning.
Anne
Ik heb van de 360v R22 losgemaakt en de versterker was stil (de spanning vrijwel 0) dus die is heel, ik heb hetzelfde bij de 120v gedaan en die doet hetzelfde (spanning 0)maar dan is er nog wel brom via de luidsprekers, ik weet ook niet of de 120v alleen brom kan maken? Ook de 12v zeners nagekeken over de fets en die zijn ook heel.
Voor ik de scoop op de hoogspanning zet wil ik eerst weten hoe ik wel de rimpel krijg op de scoop, dus eerst met laagspanning uittesten. De voeding is trouwens 365v en als de buizen opstarten na de hoogspanning werken zakt deze spanning wat in naar 355v. Maar 360v kan je toch gewoon met de scoop meten, B+ en B-? Scoop kan dacht ik 400 of 450v meten.
Voor ik de scoop op de hoogspanning zet wil ik eerst weten hoe ik wel de rimpel krijg op de scoop, dus eerst met laagspanning uittesten. De voeding is trouwens 365v en als de buizen opstarten na de hoogspanning werken zakt deze spanning wat in naar 355v. Maar 360v kan je toch gewoon met de scoop meten, B+ en B-? Scoop kan dacht ik 400 of 450v meten.
- douwebakker
- Contacteer:
Peter, uit met die hoge spanningen op je nieuwe scoop. De ingangen van die moderne dingen zijn zo opgeblazen.
Gebruik liever je oude scoop. Die heeft een E83CC in de ingang en kan veel meer hebben.
Douwe
Gebruik liever je oude scoop. Die heeft een E83CC in de ingang en kan veel meer hebben.
Douwe
Dat was ik ook nog niet van plan Douwe, heb de oude scoop gepakt en op AC en DC gemeten, er zit een rimpel in ik kan alleen niet uitlezen hoe groot hij is, maar jullie kunnen dat beter lezen dan ik.
Daarom had ik ook de 1:10 testpin voorgestelddouwebakker schreef:Peter, uit met die hoge spanningen op je nieuwe scoop. De ingangen van die moderne dingen zijn zo opgeblazen.
Die van mij had 2x ECF80 gevolgd door 2x EL95.Gebruik liever je oude scoop. Die heeft een E83CC in de ingang en kan veel meer hebben.
De scoop meting geeft 100Hz en 6Vpp rimpel.
Wel een heel rare rimpel, niet op C21 lijkt me.
Anne
- douwebakker
- Contacteer:
Maar met de 1:10 probe is het 60V.Ah!buis schreef:Daarom had ik ook de 1:10 testpin voorgestelddouwebakker schreef:Peter, uit met die hoge spanningen op je nieuwe scoop. De ingangen van die moderne dingen zijn zo opgeblazen.Die van mij had 2x ECF80 gevolgd door 2x EL95.Gebruik liever je oude scoop. Die heeft een E83CC in de ingang en kan veel meer hebben.
De scoop meting geeft 100Hz en 6Vpp rimpel.
Wel een heel rare rimpel, niet op C21 lijkt me.
Anne
Ik heb de + van C21 naar B+ gemeten met AC en DC met de testpin op 1:1.
Eigenlijk heb ik nu over de Fet heen gemeten.
Dat help niet veel, gaat om voor en na de fet tov massa.peterl schreef:Ik heb de + van C21 naar B+ gemeten met AC en DC met de testpin op 1:1.
Anne
Ja, bijna toch.douwebakker schreef:Maar met de 1:10 probe is het 60V.
In transistor versterkers kom je ook 60V en meer tegen, moet kunnen zou ik zeggen.
Anne
DE B- massa of de V- massa Anne?
Wordt wel morgen en dan met de 1:10 voor de DC?
En de 1:1 voor de AC?
Voor je eigen veiligheid tov Vn- .Met B- aan de scoop staat het hele ding op +120V.peterl schreef:DE B- massa of de V- massa Anne?
Bij de 360V fet zijn er spanningen van bijna 500V boven Vn-, best altijd 1:10 testpin gebruiken.
Voor de rimpel (AC) een gevoelige stand nemen.
Anne
Het was erg lastig om een goed signaal te krijgen op de fot, maar ik heb de 1;10 verzwakker gebruikt en V- en B+ gebruikt voor en na de fet.
Mijn inziens zit daar niet veel verschil in. gemeten in AC en DC. Ik denk dat je even goed moet inzoomen en dan kan je het vervagende spoor ook zien.
Mijn inziens zit daar niet veel verschil in. gemeten in AC en DC. Ik denk dat je even goed moet inzoomen en dan kan je het vervagende spoor ook zien.
Is wel een mooie zaagtand wat te verwachten is over C21.Maar als dit idd over C21 is dan zit er zeker geen buis in want veel te kleine amplitude.
Waar die andere krabbel vandaan komt is niet duidelijk.B+ en "na de fet" is dezelfde aansluiting.
Anne
Waar die andere krabbel vandaan komt is niet duidelijk.B+ en "na de fet" is dezelfde aansluiting.
Anne
lk heb gewerkt met alleen de K120 er in en zonder de ecc83. Of moet ik de ecc er ook in stoppen?
Om wat duidelijk te zijn, ik heb V- gebruikt en Voor de fet en na de fet gemeten, maar dat is dus op de B+ lijn.
Is het zeker dat dit dus in de voeding zit? en wat zal de volgende meetstap kunnen zijn?
Ik heb later ook nog de eec er bij ingedaan maar wat me wel opvalt is dat de zaagtand van boven naar beneden gaat op de scoop(veranderd van positie), dus hij verplaatst zich in het scherm tijdens het meten, de hoogte van de zaagtand blijft wel hetzelfde.
Om wat duidelijk te zijn, ik heb V- gebruikt en Voor de fet en na de fet gemeten, maar dat is dus op de B+ lijn.
klopt.B+ en "na de fet" is dezelfde aansluiting.
Is het zeker dat dit dus in de voeding zit? en wat zal de volgende meetstap kunnen zijn?
Ik heb later ook nog de eec er bij ingedaan maar wat me wel opvalt is dat de zaagtand van boven naar beneden gaat op de scoop(veranderd van positie), dus hij verplaatst zich in het scherm tijdens het meten, de hoogte van de zaagtand blijft wel hetzelfde.
Aha, zo is het duidelijker.En nee,liever nog geen ECC83.
Met zo'n zaagtand zou de stroom een kleine 30mA zijn, daar gaat dan nog 10mA af van de stroom naar de zeners (R32).Blijft 20mA voor de KT120, erg weinig.
Het op en neer gaan op het scherm lijkt op een veranderend verbruik, ofwel laagfrequent oscilleren (motorboten).Maar dan zou die zaagtand ook van grootte moeten veranderen.
Mischien 's kijken wat er op pin4 mennocell te zien is met de tijdbasis heel traag.
Anne
Met zo'n zaagtand zou de stroom een kleine 30mA zijn, daar gaat dan nog 10mA af van de stroom naar de zeners (R32).Blijft 20mA voor de KT120, erg weinig.
Het op en neer gaan op het scherm lijkt op een veranderend verbruik, ofwel laagfrequent oscilleren (motorboten).Maar dan zou die zaagtand ook van grootte moeten veranderen.
Mischien 's kijken wat er op pin4 mennocell te zien is met de tijdbasis heel traag.
Anne
Ik heb nu op pin 4 getest van beide cellen en die meten hetzelfde, maar de zaagtand beweegt door het scherm, blijft wel hetzelfde van grootte. gaat niet alleen op en neer maar ook wat heen en weer.
De kt staat trouwens ingesteld op ong. 60mA. dus ong. de helft wat wat hij moet zijn.
De kt staat trouwens ingesteld op ong. 60mA. dus ong. de helft wat wat hij moet zijn.
Dat heen en weer is verschuiven van de tijdbasis door het op en neer gaan.
Dit is idd gewoon brom en niet eens veel.
Zou de 120V soms niet stabiel zijn ? Zou niet weten waarom, maar 't moet toch ergens vandaan komen.
Anne
Dit is idd gewoon brom en niet eens veel.
Zou de 120V soms niet stabiel zijn ? Zou niet weten waarom, maar 't moet toch ergens vandaan komen.
Anne
Ik heb ook nog voor de fet van de 120v gemeten en er na met de scoop gegevens. de 120v is gemeten 126v
De brom is niet constant, hij veranderd af en toe van niveau, maar je kan niet zeggen nu moet hij herhalen.
Wat zou de rimpel dan zijn, want als die laag is zou het probleem toch niet in de voeding zitten, of kan dat alsnog.
De brom is niet constant, hij veranderd af en toe van niveau, maar je kan niet zeggen nu moet hij herhalen.
Wat zou de rimpel dan zijn, want als die laag is zou het probleem toch niet in de voeding zitten, of kan dat alsnog.
Heb je dan evenveel brom (rimpel) voor en na Fp2, de 120V fet ?
En de spanning voor en na en is die ook niet stabiel ?
Anne
Anne
nee de rimpel is iets kleiner, En de spanning is stabiel op 130v en 495v als de buizen opgewarmd zijn.Ah!buis schreef:Heb je dan evenveel brom (rimpel) voor en na Fp2, de 120V fet ?
Anne
Maar is 130v op de 100R van de gloeispanning ook normaal?
De gloeispanning voor de ECC zit op nul en die voor de KT op Vn+ = B- omat de kathode van de KT ook op die spanning zit.
Met de rimpel bijna even groot voor en na de fet, is alles wel in orde met C25 (100µ) na de fet ?
Anne
Met de rimpel bijna even groot voor en na de fet, is alles wel in orde met C25 (100µ) na de fet ?
Anne
Daar ga ik morgen na kijken, maar de gloei van de ecc heeft ook 130v, die is afgetapt van de kt120 aan de buisvoet.