Composiet versterker MK1-V2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door SSassen »

dre schreef:
Zijn er nog onmisbare spullen voor het SMD solderen eigenlijk?
Pincet, dun harskern soldeer (0.5mm), dunne soldeerstift op de soldeerbout en een leesbril+goede verlichting. Ik gebruik exact dezelfde werkwijze als Peter, incl. afwassen met Dreft.
C9775E02-C582-4C72-A5F6-D7A49F486C84.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Zie dat Sander op een snijmat werkt. Dat werk wel fijn maar is niet zo soldeerbestendig. En die dingen zijn nog prijzig. Ik heb er een siliconen bakmat van de Action op liggen: https://www.action.com/nl-nl/p/la-cucina-bakmat-/ Heeft ook als voordeel dat de weerstandjes en dioden niet zo makkelijk wegrollen. Er zijn vergelijkbare in de "koksjop" maar die zijn 10x - 20x zo duur en geen haar beter.

Soldeer ook de SMD niet te heet: Max. 280 graden. Anders verbrandt het vloeimiddel te snel en dan doet het zijn werk niet meer goed. Het vloeimiddel mag niet verkleuren. Bovendien is het dan veel lastiger om het te verwijderen (wat overigens niet hoeft maar wel netter is).

B.t.w. André, wat heb je voor soldeerbout?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
B.t.w. André, wat heb je voor soldeerbout?
En, niet geheel onbelangrijk, wat voor soldeer?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door OpaBert »

En vloei middel S39 is niet goed denk ik :D
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Muug »

Het begint hier stilaan ook hard te knagen om deze versterker zelf te gaan bouwen. :hide:
Altijd maar aan motorfietsen werken word zelfs ik uiteindelijk wel eens beu. :-#
Natuurlijk ga ik weer een miljoen domme vragen hebben :oops:
Deze topic ga ik met een vergrootglas lezen, en dan zal ik mijn vragenlijstje publiceren.
Doe ik dat hier of open ik toch best mijn eigen bouwtopic?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Muug »

SSassen schreef:
Volgens mij ben ik na Peter de eerste die een setje opgebouwd heeft? :mrgreen:
D0F5AD80-B515-4FFD-845C-E27468868AD4.jpeg
Setje, dus ééntje per luidspreker? Monoblokjes dus?
Pjotr heeft dat met die bedoeling ontworpen? :think:
Laatst gewijzigd door Muug op wo 20 jan 2021, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Dan haal je wel het onderste uit de kan. Mogen ook samen in 1 kast :D

Lees om te beginnen deze draadjes eens door Muug:

viewtopic.php?p=1775895#p1775895
viewtopic.php?f=7&t=23677
viewtopic.php?f=44&t=23514

De meeste van de vragen zullen dan wel beantwoord zijn O:)
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Muug »

Pjotr schreef:
Dan haal je wel het onderste uit de kan. Mogen ook samen in 1 kast :D
Dus toch een printje per speaker. :)
Dus de input van het linker kanaal stuur ik naar het ene printje en de input van het rechter kanaal naar het andere?
Nu, output van voorsterker is gewoon RCA. Of moet ik toch best XLR-ingangen voorzien (future proof), ik heb toch een setje RCA-XLR adapters liggen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Ja dat kan. Kun je het beste gebalanceerde kabels nemen en dan bij je VV de "min" kant (dat is pin 3 in de XLR) aan de aarde van de cinch solderen. En de "plus" kant aan de pin van de cinch.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door dre »

Henkjan schreef:
en een loep, en in t geval van André ook nog een leesbril :bakkie:
Liggen klaar...... :oops:
Shadow schreef:
Pjotr schreef:
B.t.w. André, wat heb je voor soldeerbout?
Een regelbaar station met display en een dunne punt.

Soldeer moet ik nog bestellen,dus 0.5mm gaat het worden.

De tip van 280 graden kan ik zeer waarderen! :goedzo:

Soldeermat is onderweg en een pincet heb ik nog.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

dre schreef:
Henkjan schreef:
en een loep, en in t geval van André ook nog een leesbril :bakkie:
Liggen klaar...... :oops:
Shadow schreef:
Pjotr schreef:
B.t.w. André, wat heb je voor soldeerbout?
Een regelbaar station met display en een dunne punt.

Soldeer moet ik nog bestellen,dus 0.5mm gaat het worden.

De tip van 280 graden kan ik zeer waarderen! :goedzo:

Soldeermat is onderweg en een pincet heb ik nog.
0,5 harskern in de juiste verhouding is lastig te krijgen, ik gebruik deze;

https://nl.farnell.com/multicore-loctit ... /dp/419564

Lood / tin / zilver :goeie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Mooi, hopelijk heb je ook een dikke punt van 3 - 4 mm. Die heb je wel nodig voor de TH componenten. Voor het schoonhouden van de dunne punt bestel gelijk zo'n ding erbij:
468372906-40.jpg
468372906-40.jpg (23.2 KiB) 460 keer bekeken
Dit gaat veel beter dan een nat sponsje. Met een sponsje koelt steeds de dunne punt teveel af.

[Edit]

Dat dunne soldeer wat Joram aangeeft is prima maar dunner is beter. Bij Farnell kun je deze ook vinden: https://nl.farnell.com/edsyn/su35100/so ... n%20solder Doseert echt nog een stuk beter en hij vloeit ook beter. Met zo'n rolletje van 100 gram doe ik nu al en jaar of 5 en het is nog niet half op.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 20 jan 2021, 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Ik doe de smd delen op 250 graden meestal, bij CA mk1v1 waren er een paar eilandjes in de buurt van elkaar die enorm veel warmte op slobberden, dan ging ie wel es hoger hoor :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Ja dat kan, zeker met de eilandjes die aan aarde liggen. Beste is dan om die naderhand met een dikkere punt na te solderen. Geldt ook voor de grote transistoren die op een koelvlakje zitten. En ook de dikkere TH kun je dan beter op ca 300 graden doen. Het is een beetje een kunstje wat je leren moet. Maar soldeer niet te lang, anders verbrand het vloeimiddel. Het moet binnen ca 3 seconden goed doorvloeien.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
Dat dunne soldeer wat Joram aangeeft is prima maar dunner is beter. Bij Farnell kun je deze ook vinden: https://nl.farnell.com/edsyn/su35100/so ... n%20solder Doseert echt nog een stuk beter en hij vloeit ook beter. Met zo'n rolletje van 100 gram doe ik nu al en jaar of 5 en het is nog niet half op.
Hee da's een goeie, maar ook weer een stukje duurder - maar goed, het is wel beter als die loodvrije zooi :(
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Is i.d.d. wel behoorlijk duur, Reichelt verkocht het destijds voor de helft van de prijs. Maar je gebruikt er erg weinig van, gaat dus heel lang mee. Dit soldeert echt veel mooier en laat zich ook beter schoonmaken dan dat dikkere van Multicore. Het lijkt weinig maar het verschil in doseren tussen 0,35 mm met 0,5 mm is best wel groot.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door dre »

Soldeermat en pincet ook aanwezig. :goedzo:
Trafo's zijn ook onderweg.

Nog tips voor soldeer bij RS vandaan?
https://nl.rs-online.com/web/c/power-to ... ng/solder/

Ik heb nog wel een rol no-clean Alpha SMT Sn62 PB36 Ag2 van 0.5mm liggen trouwens.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door 3kes »

dre schreef:
Soldeermat en pincet ook aanwezig. :goedzo:
Trafo's zijn ook onderweg.

Nog tips voor soldeer bij RS vandaan?
https://nl.rs-online.com/web/c/power-to ... ng/solder/

Ik heb nog wel een rol no-clean Alpha SMT Sn62 PB36 Ag2 van 0.5mm liggen trouwens.
Waar en welke heb je de trafo’s besteld Dre?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

dre schreef:
Soldeermat en pincet ook aanwezig. :goedzo:
Trafo's zijn ook onderweg.

Nog tips voor soldeer bij RS vandaan?
https://nl.rs-online.com/web/c/power-to ... ng/solder/

Ik heb nog wel een rol no-clean Alpha SMT Sn62 PB36 Ag2 van 0.5mm liggen trouwens.
Da’s volgens mij ook prima :goedzo:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door dre »

3kes schreef:
dre schreef:
Soldeermat en pincet ook aanwezig. :goedzo:
Trafo's zijn ook onderweg.

Nog tips voor soldeer bij RS vandaan?
https://nl.rs-online.com/web/c/power-to ... ng/solder/

Ik heb nog wel een rol no-clean Alpha SMT Sn62 PB36 Ag2 van 0.5mm liggen trouwens.
Waar en welke heb je de trafo’s besteld Dre?
https://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TTSA01 ... o-50V-/314
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

dre schreef:

Ik heb nog wel een rol no-clean Alpha SMT Sn62 PB36 Ag2 van 0.5mm liggen trouwens.
Lijkt mij prima. Daar hoef je geen nieuwe voor aan te schaffen dan met dezelfde diameter :mrgreen: En heb je al zo'n ding: https://www.eleshop.nl/hakko-599b-02.html Zie ik niet bij RS trouwens.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door dre »

Die komt er aan! :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Is dat voor 1 of 2 versterker printen. Voor 1 print is dat wat over de top. 2x 24v @ 100VA per kanaal is prima. Is alleen maar onnodig groter en zwaarder.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door dre »

Ik hou van over de top! 8)
En het prijsverschil is nihil.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

dre schreef:
Ik hou van over de top! 8)
En het prijsverschil is nihil.
Ik heb 120va gebruikt net als Peter in z’n v1, werkt perfect voor alle toepassingen.
Plaats reactie