Goedemorgen,
kan het zijn dat er een delay zit in het geluid tussen links en rechts?
Zodra ik mijn hoofd een beetje naar rechts verplaats lijkt het alsof het stereobeeld beter word.
Als ik naar links beweeg word het slechter als in het midden.
Het verschil is het grootst aan de bovenkant van de audioband en word steeds minder naarmate de frequentie omlaag gaat.
Digi taal, delay tussen kanalen inherent aan signaal?
Moderator: Beheerdersteam
-
Wasverzachter
- Berichten: 36
- Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 17:16
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Digi taal, delay tussen kanalen inherent aan signaal?
Per ongeluk een driver uit fase staan?
-
Wasverzachter
- Berichten: 36
- Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 17:16
Re: Digi taal, delay tussen kanalen inherent aan signaal?
Vermoedelijk. Heb de rechter tweeter omgepoold in de DSP. Heb nu in het midden ook weer hoog. Moet de bekabeling op de versterker eigenlijk aanpassen nu want blijkbaar is daar dan iets mis gegaan met inbouwen.
Hoe word een digitaal signaal eigenlijk geinterpoleerd zodra de DAC schakelt tussen links en rechts?
Hoe word een digitaal signaal eigenlijk geinterpoleerd zodra de DAC schakelt tussen links en rechts?
Re: Digi taal, delay tussen kanalen inherent aan signaal?
In de titel staat "digitaal" ... heb je het met alle bronnen? dus ook de analoge?
-
Wasverzachter
- Berichten: 36
- Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 17:16
Re: Digi taal, delay tussen kanalen inherent aan signaal?
Hoi Sark, bedankt voor het meedenken.
Analoog kan ik niet proberen, helaas. De DSP is het scheidingsfilter.
De gedachte was dat het digitale signaal wellicht voor een vertraging zorgde op 1 van de kanalen, maar het bleek een aansluitfoutje te zijn op 1 van de speakon chassisdelen.
Een CD heeft 1 laser, dus ik dacht dat de (enkelvoud) bitstream in kleine stukjes tussen links en rechts verdeeld moest worden. Als dat zo is dan is dat knap gedaan want ik hoor er niks van.
Groet,
Analoog kan ik niet proberen, helaas. De DSP is het scheidingsfilter.
De gedachte was dat het digitale signaal wellicht voor een vertraging zorgde op 1 van de kanalen, maar het bleek een aansluitfoutje te zijn op 1 van de speakon chassisdelen.
Een CD heeft 1 laser, dus ik dacht dat de (enkelvoud) bitstream in kleine stukjes tussen links en rechts verdeeld moest worden. Als dat zo is dan is dat knap gedaan want ik hoor er niks van.
Groet,
Re: Digi taal, delay tussen kanalen inherent aan signaal?
Digitaal is het heel eenvoudig om 1 kanaal zodanig te vertragen dat links en rechts weer in tijd uitgelijnd zijn.
Er zijn overigens wel CD-spelers geweest die inderdaad een DAC tijdmultiplexten tussen links en rechts, lang geleden, toen dat nog goedkoper was dan aparte DAC's. Dat levert een looptijdverschil op, maar dat is maar 1/88200 seconden, ongeveer de tijd die geluid in lucht bij standaarddruk en kamertemperatuur nodig heeft om 3,9 mm af te leggen. Het effect op het geluid is dus ongeveer hetzelfde als wanneer je 1 luidspreker 3,9 mm naar voren of naar achteren schuift.
Er zijn overigens wel CD-spelers geweest die inderdaad een DAC tijdmultiplexten tussen links en rechts, lang geleden, toen dat nog goedkoper was dan aparte DAC's. Dat levert een looptijdverschil op, maar dat is maar 1/88200 seconden, ongeveer de tijd die geluid in lucht bij standaarddruk en kamertemperatuur nodig heeft om 3,9 mm af te leggen. Het effect op het geluid is dus ongeveer hetzelfde als wanneer je 1 luidspreker 3,9 mm naar voren of naar achteren schuift.
