Aardvlakken printplaat buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Sandokan
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 11:16

Aardvlakken printplaat buizenversterker

Bericht door Sandokan »

De printplaat van mij 6de handse Aurexx is in slechte staat en ik overweeg een nieuwe te laten maken. Nu ben ik een beetje aan het tekenen en ik kan een aardvlak maken ipv allemaal aardsporen. De vraag is of ik dat aardvlak dan moet beperken zodat alleen de componenten die aarde nodig hebben hierbinnen vallen, moet ik het aardvlak juist groot maken of moet ik nog een wig plaatsen tussen het aardvlak van het signaalpad en dat van de voeding?

Iemand tips en suggesties?
Bijlagen
Heel aardvlak
Heel aardvlak
bijgesneden aardvlak met 'wig'.
bijgesneden aardvlak met 'wig'.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Naar mijn idee is een aardvlak mooi als afscherming.Maar de aardverbindingen van de schakeling beter langs een aard-bus of een centraal aardpunt.
Anne
Sandokan
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 11:16

Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker

Bericht door Sandokan »

Meer op deze manier dus?
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-01-01 111253.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zoiets, maar de + van de elco, niet ergens aftappen op de verbinding gelijkrichter-elco.
En de elco voor het ontkoppelen eerste trap ook daar aan massa.
Verder ontbreken wel de stopweerstanden (stuurrooster, schermrooster) bij de eindbuizen.
Anne
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-01-01.png
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
Naar mijn idee is een aardvlak mooi als afscherming.Maar de aardverbindingen van de schakeling beter langs een aard-bus of een centraal aardpunt.
Anne
+1, het doet misschien wat in afscherming (denk ook beperkt omdat het eindig vlak is), maar belangrijker is dat je je ground pad niet gedefinieerd hebt, wat met brom erg belangrijk is met een buizenversterker.
Sandokan
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 11:16

Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker

Bericht door Sandokan »

Ah!buis schreef:
Zoiets, maar de + van de elco, niet ergens aftappen op de verbinding gelijkrichter-elco.
En de elco voor het ontkoppelen eerste trap ook daar aan massa.
Verder ontbreken wel de stopweerstanden (stuurrooster, schermrooster) bij de eindbuizen.
Anne

Dank je.

De eerste opmerking begrijp ik niet. Kan je dat toelichten?

Een koppelcondensator en de stopweerstanden ben ik inderdaad vergeten.
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker

Bericht door elpeewee »

De gelijkrichter samen met de eerste elco c11 die er op aangesloten is moet je zien als 1 fabriekje. Daar lopen grote piekstromen doorheen ( rode cirkel).De audioaarde moet je dus aftappen vanaf de 2e elco want daar heb je al bijna geen rimpel meer. Je kan misschien ook beter de 4 diodes meer naar rechts verplaatsen, dus aan de rechterkant van elco c11, maar dat is meer voor het oog.Zie voorbeeld.
7D62DE60-4DF8-4748-8979-F3464256ACCF.jpeg
Z3 is hier je weerstand r14 en plane is je aansluiting audioaarde. Audioaarde ongeveer aanleggen zoals hier getekend.

Gr. elpeewee
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Dit had je op de print getekend.
Anne
Bijlagen
DE6.jpg
Sandokan
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 11:16

Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker

Bericht door Sandokan »

Aha. Meer zoiets als ik het goed begrijp. Ik heb nu de aarde genomen van de laatste voedingselco C5.

Omdat ik de print in het oude kastje wil plaatsen ben ik voor wat de positie van de buizen en de twee grote voedingselco's C6 en C7 gebonden aan de positie zoals op deze print.
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-01-02 175645.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Eerder zo,
Schermafbeelding 2021-01-02.png
je had weer afgetakt tussen gelijkrichter en eerste elco :shock: .En nog geen stopweerstanden ?
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 02 jan 2021, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker

Bericht door elpeewee »

Als je vast zit aan de layout had ik dit stukje zo gedaan.
PCB_PCB_2021-01-02_20-34-58_2021-01-02 (1).png
Gr. Elpeewee
Sandokan
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 11:16

Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker

Bericht door Sandokan »

Dank je. Het kwartje is gevallen.
Sandokan
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 11:16

Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker

Bericht door Sandokan »

Dank je. Het kwartje is gevallen.
Plaats reactie