PI en Hifiberry: welke software?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door AntonZ »

Deze vraag komt om de zoveel tijd langs, maar de hardware en software verandert ook voortdurend. Hopelijk geen verwijten dat ik naar een bekende weg vraag.

Ik heb al een tijd een Raspberry PI met hifiberry DAC+ liggen (hier overgenomen via V&A). Door tijdgebrek ben ik er nog niet eerder aan toegekomen om er mee te spelen. De bedoeling is audio afspelen. Eerste prioriteit is muziek spelen vanaf fileserver (eigenbouw, linux). Prettig bladeren en zoeken zou fijn zijn - bestandsformaten op schijf zijn MP3, FLAC en een klein gedeelte WAV. Ik kan extra software packages voor indexeren en streamen installeren als dat nodig/nuttig is. Verder eventueel streamen vanaf internet. Bediening zal in eerste instantie gaan vanaf pc, liefst ook een prettige interface vanaf smartphone. Als het goed bevalt, dan overweeg ik uitbreiding van de PI met een basic schermpje, misschien zelfs een touch screen.

Als ik op de hifiberry site kijk naar software opties, dan zijn er 9 verschillende "aanraders". Ik zie Hifiberry OS, LibreELEC, piCorePLayer, OSMC, Rune, Roon, max2play, moode en basis Raspbian. Er bestaan er vast nog meer. Dat kost weken om allemaal eens te installeren, configureren en uitproberen. Zijn er op basis van mijn beknopte wensen absolute aan- en afraders?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door hardbats »

Ik gebruik volumio en dat werkt voor mij prima. Zeker via de app voor Android.
Volumio, moode en rune komen voort uit hetzelfde project. Volumio is alleen de meest up to date variant van de 3 volgens mij.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door rjmulder »

Op dit moment gebruik als muziek server Logitech Media Server (LMS) op een Synology NAS, boven heb ik een Raspberry PI met een Chinese Hifiberry Amp en hier draai ik piCorePlayer op te bedienen vanaf een rpi scherm of via de computer en werkt goed.
In de woonkamer gebruik ik een rpi met Volumio en een LMS plugin (reden is dat ik de usd>i2s omzetter niet werkend kreeg onder picoreplayer), Volumio kan ook direct vanaf een netwerk schijf afspelen.

Van Roon ben ik afgestapt i.v.m. de kosten al werkt het wel heel erg mooi.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door Zweitse »

Ik gebruik Volumio op mijn Pi/Allo Digione streamer en dat werkt voor mij prima.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door rikpost »

Picoplayer met digione signiture hier en LMS werkt prima TIDAL intrigeert ook goed .
Stabiel en goed bedieningsgemak
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door AntonZ »

Zo te horen allemaal in ieder geval met LMS op de NAS, PC of file server. Kennelijk is die er bij nodig, klopt dat? Ik zal eens nalezen wat het betekent om LMS op Linux te installeren en wat daarbij de does en don'ts zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door Henkjan »

AntonZ schreef:
Zo te horen allemaal in ieder geval met LMS op de NAS, PC of file server. Kennelijk is die er bij nodig, klopt dat? Ik zal eens nalezen wat het betekent om LMS op Linux te installeren en wat daarbij de does en don'ts zijn.
centje van een fluit. dat ging zelfs bij mij fluitend en in 1 keer goed
gnl1
Berichten: 51
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 16:34

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door gnl1 »

Heb ook al veel distro's geprobeerd. Maar niets beviel door gebrek aan display en bediening. Volumio is wel in gebruik als internetradio op een rPi2 met pHat DAC en Lirq (geen display, 10 zenders via oude IR afstandsbediening).

Dit topic viewtopic.php?f=66&t=28670& wekte mijn belangstelling voor LMS en de Material skin. Uitgeprobeerd en dat bevalt wél. Gebruik nu een oude Android telefoon als "Now Playing" display en lokale bediening en kan ook vanaf een tablet of PC muziek of playlists uitkiezen. Ik gebruik een Hifiberry Digi+ pro voor mijn huiskamersysteem.

Dit blog https://soundcheck-audio.blogspot.com/p ... intro.html vond ik interessant door info over configuratie van LMS en piCorePlayer. Het gebruik van pCP als audiospeler maakt het mogelijk de rPi uit te schakelen via de voedingsspanning en de rPi zomin mogelijk door allerlei bijzaken te belasten.
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door AntonZ »

Ik realiseer me net dat de wifi hier in huis een "guest" netwerk is, gescheiden van het thuisnetwerk. Individuele apparaten op de wifi "kunnen elkaar niet zien" en hebben ook geen toegang tot pc's of servers op mijn thuisnetwerk. Als ik mijn streamer via die route wil besturen, dan moet er een aparte telefoon of tablet als afstandbediening komen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door hannesie »

Dat is dan in je router de draadloos ( wifi ) aanzetten of even kijken of de ssid uitstaat.
Ik zou muziek niet meer over draadloos netwerk zenden, altijd via draad verbinding.
Draadloos bedienen is een beetje beter dan via een toetsenbord.
Heb hier ook de optie voor guest, maar die kunnen de pot op :mrgreen:
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door AntonZ »

Nee gaat niet om de ssid, die hoeft niet onzichtbaar te zijn om een guest netwerk te hebben.
Hier krijgen we (buiten corona tijd) nogal wat "guests" over de vloer en op de wifi, vooral vrienden van de kinderen. Die hoeven niet allemaal over ons thuisnetwerk te kunnen grasduinen =;
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door hannesie »

Wat voor router heb je dan, vaak kan beide, bij mij wel, in ieder geval.
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door AntonZ »

De hardware is netgear, software is niet de fabrieks firmware. Ik kan inderdaad zonder extra hardware een wifi netwerk toevoegen dat meer dan guest toegang geeft. Het is echter een bewuste keus om alle telefoons en tablets gescheiden te houden van het thuisnetwerk, dat wil ik ook blijven doen. Even op broeden.
Gebruikersavatar
PA5cAL1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 12:00
Contacteer:

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door PA5cAL1 »

Ik gebruik momenteel Hifiberry OS in combinatie met een Hifiberry dac+ dsp op een Raspberry pi 3A+. Ik heb eerder Volumio geprobeerd maar dat werkte niet erg prettig in combinatie met Spotify. De UI van Volumio ziet er wel mooi uit maar het werkt veels te traag. Met Hifiberry OS reageert alles bijna instant, het is meer lichtgewicht. Daarnaast moet je met Volumio eigenlijk een betaald account hebben om alle functionaliteit te krijgen. Beide zijn eenvoudig te installeren. Ik zou gewoon eens proberen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door hannesie »

In principe heb je met de RPI , de systemen met Mpd, musicplayerdeamon, de LMS, met de squeezebox/squeezelite, en maak je ook met de Linux, vaak gebruik van de alsa driver. De schil die er gebakken wordt geeft dan het verschil. LMS met material is dan een toepassing die van de laatste tijd is. Net weer een beetje zitten klooien met een Mac, en dan Daphile er op, gaat ook prima.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door Henkjan »

pi kan toch ook bedraad?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door hannesie »

Tuurlijk, beter zelfs, maar om te bedienen is draadloos zeker comfortabeler, maar Anton wil het blijkbaar net andersom :lol:
CornelisJ
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 20 mar 2005, 13:21

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door CornelisJ »

AntonZ schreef:
Zo te horen allemaal in ieder geval met LMS op de NAS, PC of file server. Kennelijk is die er bij nodig, klopt dat? Ik zal eens nalezen wat het betekent om LMS op Linux te installeren en wat daarbij de does en don'ts zijn.
LMS kun je ook op dezelde Raspberry Pi installeren waarop je audio afspeelt. Dit kan met piCorePlayer, zie OPTION 3 op http://www.picoreplayer.org/
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door hannesie »

https://codexwilkes.com/downloads/ropie ... inners.pdf
Dit is ook wel een leuke handleiding en met de keuze, het is blijkbaar met de RPI 4 een betere oplossing voor het probleem USB/Netwerk chip, die dan nu gescheiden zijn, en dus dan nu ook elkaar niet meer zo in de weg zitten.
Het is in dit geval dan teveel op Roon ingesteld, maar de DietPi geeft ook wel aardige mogelijkheden voor server en speler.

https://dietpi.com/docs/user-guide_installation/

Kortom, concurrenten genoeg. :sure:

[ Bekijk op youtube ]
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door satefan »

PA5cAL1 schreef:
Ik gebruik momenteel Hifiberry OS in combinatie met een Hifiberry dac+ dsp op een Raspberry pi 3A+. Ik heb eerder Volumio geprobeerd maar dat werkte niet erg prettig in combinatie met Spotify. De UI van Volumio ziet er wel mooi uit maar het werkt veels te traag. Met Hifiberry OS reageert alles bijna instant, het is meer lichtgewicht. Daarnaast moet je met Volumio eigenlijk een betaald account hebben om alle functionaliteit te krijgen. Beide zijn eenvoudig te installeren. Ik zou gewoon eens proberen.
Ben na het lezen van deze post even aan de slag gegaan met Hifiberry OS - inderdaad meer light-weight en ik vind de look lekker. Gewoon clean. Het updaten van de library (muziek op USB sticks) lijkt wel lang te duren, terwijl er niet echt veel op staat. De spotify-server lijkt stabieler en sneller.

Satefan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door Henkjan »

zo, net eindelijk eens die ur-Pi en de HifiBerry Digi van de plank gepakt, op elkaar gedrukt, uit elkaar gehaald, header op de pi gesoldeerd, weer in elkaar gedrukt en max2play op t SD kaartje geflasht. het opschrijven kostte bijna meer tijd, draait meteen als squeezebox player.

Max2play heeft een aantal distro's speciaal voor de hifiberry kaarten, bij de eerste opstart kies uit een dropdown menu welke hifiberry je hebt, nog een keer booten, en dan de opties voor welke player of server je wil doen en klaar. voeding nu nog van een powerbank (de enige 2A voeding met USB die ik zo snel kon vinden) maar dat is een ander topic. zo nog ff de premium licentie kopen om de makers te supporten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door hannesie »

Dan krijg je wel aardig wat meer opties oor dat kleine bedrag.
Wel in de gaten houden dat je de naam goed onthoud, als je een keer een nieuw of ander boardje hebt, werkt dat ook.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door Henkjan »

activeren van de extra's gaat gewoon met je e-mail adres, dat lukt mij zelfs nog om te onthouden :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door hannesie »

AH, ja ik had destijds een storting gedaan en toen was dat nog niet goed werkend, ik was dus een uitzondering :rofl:

Heb ik wel eens meer,........... :sure: :lol: :lol:
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Re: PI en Hifiberry: welke software?

Bericht door jwvanwijngaarden »

Dag Anton, ik had al een tijdje een Raspberry Pi 3 in de kast liggen. Zoonlief wilde graag mijn Chromecast Audio, die ik op mijn werkkamer gebruikte.
Dat was aanleiding deze kerstvakantie de Raspberry tevoorschijn te halen en een geluidskaartje aan te schaffen. Ik kocht Hifiberry Dac2 Pro met een passend behuizinkje.
Op aanraden van een vriend een SD-kaartje gemaakt met daarop Moode 7.0.1. Waarom Moode en niet Volumio? Om de praktische reden dat met Moode een link naar Qobuz is in te stellen waarmee je na installatie van de BubbleUPnP app Qobuz HiRes kunt afspelen. Bij Volumio moet je daarvoor iets extra`s kopen. Als driver voor de HifiBerry Dac 2 Pro koos ik de Hifi DAC+ driver, dat werkte meteen. Een speciale driver voor dit nieuwe kaartje is er nog niet, maar dit werkt prima. Ervaringen tot nog toe: Moode werkt prima voor het afspelen van radiostations en muziek vanaf de NAS, dat gaat nooit mis. Ik heb wel heel veel gedoe gehad om het afspelen van muziek van Qobuz via de Raspberry/Moode. Of hij zag Qobuz niet of de Moode speler. Om redenen die ik niet snap werkt het nu sinds ruim een week wel heel goed. Samengevat: Raspberry/HifiBerry met Moode is door een newbie als ik goed en betrouwbaar spelend te krijgen. Streamen vanaf Qobuz bleek een stuk humeuriger maar kwam uiteindelijk goed. Over de geluidskwaliteit ben ik tevreden, zij het dat de weergave minder is dan mijn Bluesound Node 2.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”