Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz
Moderator: Beheerdersteam
pappaleo
Berichten: 12407 Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:
Bericht
door pappaleo » zo 03 jan 2021, 22:12
Ja, maar wat is het verschil met een afkortzaag?
dre schreef: ...een grote afkortzaag,of nog liever een radiaalzaag.
Shadow
Berichten: 20400 Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen
Bericht
door Shadow » zo 03 jan 2021, 22:28
pappaleo schreef: Ja, maar wat is het verschil met een afkortzaag?
dre schreef: ...een grote afkortzaag,of nog liever een radiaalzaag.
Afkortzaag is alleen naar beneden, recht of onder een hoek, radiaalzaag is ook (radiaal) heen en weer zodat je grotere zaagsnedes kunt maken.
pappaleo
Berichten: 12407 Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:
Bericht
door pappaleo » zo 03 jan 2021, 22:33
Ah, ik zag alleen Makita radiaalzagen. Maar alleen Makita noemt het zo. Ik heb verschillende zagen gezien die afkortzaag genoemd worden, maar radiaalzagen zijn.
Shadow
Berichten: 20400 Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen
Bericht
door Shadow » zo 03 jan 2021, 22:35
Ja de meeste mensen noemen het zo en als je daar iets aan wil verkopen hou je je aan termen die hun ook gebruiken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198 Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad
Bericht
door wouter » zo 03 jan 2021, 23:12
https://www.woodworking.nl/threads/opge ... aag.25435/
Deze dingen zijn erg mooi, kun je ook nog mooi kozijnen en uitzetramen eenvoudig en goedkoop zelf maken/vervangen. En omdat je de zaag 90 graden kunt draaien kun je ook grote lengtes schulpen. Voor luidsprekerbouw kun je bijvoorbeeld een normaal formaat zuiltje hiermee wel zagen (het plaatwerk en afschuiningen)
dre
Berichten: 17580 Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk
Bericht
door dre » wo 06 jan 2021, 18:28
Inderdaad prachtig spul!
pappaleo
Berichten: 12407 Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:
Bericht
door pappaleo » wo 06 jan 2021, 18:49
Geen plaats voor
dre
Berichten: 17580 Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk
Bericht
door dre » wo 06 jan 2021, 18:50
Ik ook helaas niet......
Pjotr
Berichten: 36748 Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek
Bericht
door Pjotr » wo 06 jan 2021, 18:54
Neemt wel weer plaats in zo'n een extra machine. Nou moet ik wel zeggen dat ik in een speakerkast zelden kozijnen en een uitzetraam ben tegengekomen...
En de rest van het huis er al goed van voorzien is. Lijkt mij dat als je professioneel speakers op grotere schaal wilt gaan maken je toch beter meteen naar een CNC machine kunt uitkijken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472 Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek
Bericht
door ds23man » wo 06 jan 2021, 19:41
pappaleo
Berichten: 12407 Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:
Bericht
door pappaleo » wo 06 jan 2021, 19:47
Geen grote zaagmachine. Nergens voor nodig.
Ik heb de zijwanden alvast voorbewerkt:
45° verstek
Vastgelijmd met geringe overmaat
Superstrak afgefreesd
De wanden zijn nu 12 + 18 = 30mm dik.
De afronding van de facetten gaat verder met schaven en schuren.
ray5150
Berichten: 28143 Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage
Bericht
door ray5150 » wo 06 jan 2021, 23:08
(nooit gedacht dat ik dit nog eens tegen een 60-plusser zou zeggen...
)
Maar dat ziet er nog eens lekker strak uit !
SSassen
Berichten: 11528 Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:
Bericht
door SSassen » wo 06 jan 2021, 23:51
Is Leo al 60+ dan? Had ik ‘m niet gegeven namelijk.
pappaleo
Berichten: 12407 Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:
Bericht
door pappaleo » do 07 jan 2021, 7:01
Dank je.
Maar de waarheid is hard.
Douwe84
Berichten: 4873 Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort
Bericht
door Douwe84 » do 07 jan 2021, 8:07
Mooi solide werk!
Shadow
Berichten: 20400 Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen
Bericht
door Shadow » do 07 jan 2021, 8:35
Mooi Leo!
John P
Berichten: 4374 Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht
Bericht
door John P » do 07 jan 2021, 10:02
ray5150 schreef: (nooit gedacht dat ik dit nog eens tegen een 60-plusser zou zeggen...
)
Maar dat ziet er nog eens lekker strak uit !
zoiets?
pappaleo
Berichten: 12407 Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:
Bericht
door pappaleo » do 07 jan 2021, 10:27
Dit is niet
- strak werk
- een radiaalzaag
- een speaker met kozijn of uitzetraam
- mooi
en zelfs aan dat 60+ twijfel ik.
John, dit is ernstig off-topic
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198 Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad
Bericht
door wouter » do 07 jan 2021, 11:18
pappaleo schreef: Dit is niet
(...)
- een speaker met kozijn of uitzetraam
markbakk
Berichten: 5698 Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem
Bericht
door markbakk » do 07 jan 2021, 12:49
pappaleo schreef: De afronding van de facetten gaat verder met schaven en schuren.
Ik zie toch best gelegenheid tot het bouwen van een frees jig voor de afronding...
pappaleo
Berichten: 12407 Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:
Bericht
door pappaleo » do 07 jan 2021, 13:04
Daar moet ik eens een voorbeeldje van hebben. Anders moet ik dat ook weer zelf uit gaan zitten denken. Het wiel uitvinden heb ik al te vaak gedaan.
Shadow
Berichten: 20400 Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen
Bericht
door Shadow » do 07 jan 2021, 13:11
pappaleo schreef: Daar moet ik eens een voorbeeldje van hebben. Anders moet ik dat ook weer zelf uit gaan zitten denken. Het wiel uitvinden heb ik al te vaak gedaan.
viewtopic.php?f=15&t=11956&hilit=fritzzz
hannesie
Berichten: 17866 Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:
Bericht
door hannesie » do 07 jan 2021, 13:36
Wil je zoiets?
Dat moet je dan laten doen door een machine, misschien dat Arno nog wat weet?
pappaleo
Berichten: 12407 Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:
Bericht
door pappaleo » do 07 jan 2021, 13:48
Arno is van de week nog langs geweest en heeft ze even bekeken.