Werkbank van douglas hout

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Enfin, een topic, Hoe start je zoiets ook alweer 8-[
Laat ik gewoon met de deur in huis vallen. Ik heb op zolder een hobby kamer gemaakt sinds er 2 maanden geleden een dakkapel is geplaatst. Dus ik verhuis de hobbykamer van de eerste etage naar de zolder.

Maar nu wil ik het iets beter aan gaan pakken dan een werkbank van 3 tientjes en een oude commode :lol:
Ik zat te denken om zelf een werkbank te ontwerpen van aluminium constructie profielen zodat ik ook nog extra's er aan kan hangen en maken voor bijv en afneembare bankschroef enzovoorts.
Maar is dit hiervoor geschikt? Natuurlijk het is duurder dan wat houten balken maar is het ook sterk genoeg? En is dit wel een goede manier om een werkbank te bouwen?
Ik ga er geen motorblokken op leggen of aambeelden bevredigen, het zal gaan om het werken aan versterkers, speakers, streamers etc en wat 3D print hobby.

Het moet een L vorm worden met als langste kanten 1605x3040mm en zn 600/680mm diep en een meter hoog.
1609761932051183258632392169063.jpg

Iemand hier ideeën, bedenkingen, tips en tricks voor/over?
Eventueel ook waar zulke profielen goedkoop te halen zijn.

Gr. Bas
Laatst gewijzigd door hardbats op do 07 jan 2021, 20:34, 2 keer totaal gewijzigd.
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door flamingbeatz »

Ik ken deze leverancier voor profielen: https://www.tech-specialist.com/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Pjotr »

Dat is hier toch menigmaal voorbij gekomen: Dat profiel is er van ITEM en van Bosch. Bosch is goedkoper. Dat van ITEM kun je op maat gezaagd aan laten leveren.

Overigens is een werkbank wat anders dan een werktafel. Een werkbank kan gewoon niet stevig genoeg zijn. En omdat je daar staand achter werkt, ook hoger. Ik heb destijds bij de plaatselijke smid (tegenwoordig heet dat constructiebedrijf) een frame van 60mm vierkante stalen buis laten lasssen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Barry2001 »

Misschien ook een idee: Ik heb in de werkplaats houten balken aan de muur bevestigd langs de zijden, met zware keilbouten. Daar een werkblad op (aanbieding dik aanrecht vd bouwmarkt), zodat je alleen nog poten aan de voorkant hebt. Voor de zekerheid heb ik die poten nog in de vloer verankerd, maar dat had eigenlijk niet eens gehoeven. Nadeel is dat het fixed is op 1 plek (in mijn werkplaats geen probleem, op jou zolder wellicht wel), voordeel is dat je een minimum aan materialen nodig hebt omdat je de stevigheid vd muur gebruikt. En het is echt geschikt voor zwaar werk, geeft geen krimp.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Pjotr »

Klopt Barry, werkt goed om de muur als afsteuning te gebruiken. Wiebelt ook niet (met een stevige muur :D ). Wel 1 aanmerking, standaard aanrechtbladen zijn erg smal: 60cm. Voor een werkbank heb je toch graag een 80cm of liever 1m diepte.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb ook een werkbank van houten balken tegen de muur. Goedkoop en sterk. En als het blad van multiplex op gegeven moment gaar is, dan zet ik er gewoon een nieuwe op.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door beijert »

=P~ Nog geen prijzen vergeleken maar motedis is er ook nog.

https://www.motedis.nl/shop/


Voor mijzelf heb ik overigens een stalen onderstel met een granieten blad voor de eerste 60cm. De achterste +/-20 is van hout om makkelijker stopcontacten e.d kwijt te kunnen.

Voor het opspannen van diverse zaken heb dan wel weer een ander werkbank.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Pjotr »

Hier nog even de leverancier van Bosch constructie profielen: https://www.rimas.nl/nl/producten/profielen
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door hardbats »

Ik zat zelf te kijken bij aluxprofielen, die lijkt goedkoper dan motedis en tech-specialist.

Het liefst maak ik de werkbank niet vast aan de muur. Denk ook niet dat het perse nodig is voor de relatief lichte werkzaamheden die ik er op doe.
Als blad zat ik te kijken voor een werkblad van 60cm diep wat gelijk ligt met de profielen rondom zodat je rondom nog zn sleuf hebt zitten om dingen op te spannen op het blad bijv. Eventueel is het blad wat dieper maken naar bijv 80cm wel een idee om te overwegen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door SARK »

Ik zou even het poten-plan goed nazien .... je wil vast wel in de hoek kunnen werken en op een stoel kunnen zitten, haal de poot die daar staat weg want dit gaat je echt irriteren op een gegeven moment (been there, done it) :idea:
Bijlagen
werkbank2.jpg
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Forza »

Hier heb ik wat profielen vandaan voor een frees mal: https://www.dold-mechatronik.de/Alumini ... -und-B-Typ

Let goed op wat voor profiel je pakt. Zo heb je bv "lichte" of "zware" profielen met dezelfde maat. De zware hebben meer alu en zijn daardoor sterker (en duurder). En als ik het 4040 profiel van Alux zo bekijk zijn die wel heeel erg licht. Dat blijkt ook wel uit het traagheidsmoment van de profielen, die van Alux zijn 72604 mm4 (Ix en Iy) terwijl de "lichte" van Dold al 90645 mm4 zijn, dus 20% sterker.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door hardbats »

Het ontwerp is verre van af of goed uitgewerkt.
Het idee is dat we onder de werkbank ook nog platen komen voor opslag enzovoorts.
Op dezelfde kamer komt ook een bureau te staan waar Ik het meeste zittende werk aan ga doen dus een zit mogelijkheid bij de werkbank ik niet zozeer nodig.
Het idee van die 2 poten zo dicht bij elkaar is dat daar mijn stofzuiger tussen zou komen en dat te lange profielen vaak niet verstuurd worden of tegen hoge verzendkosten. Dus dan komt er een pootje extra bij.

Ik ga het idee de komende tijd nog verder uitwerken. Wilde alleen even weten of het haalbaar is en of er ervaring mee is om dit te doen.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door hardbats »

Forza schreef:
Hier heb ik wat profielen vandaan voor een frees mal: https://www.dold-mechatronik.de/Alumini ... -und-B-Typ

Let goed op wat voor profiel je pakt. Zo heb je bv "lichte" of "zware" profielen met dezelfde maat. De zware hebben meer alu en zijn daardoor sterker (en duurder). En als ik het 4040 profiel van Alux zo bekijk zijn die wel heeel erg licht. Dat blijkt ook wel uit het traagheidsmoment van de profielen, die van Alux zijn 72604 mm4 (Ix en Iy) terwijl de "lichte" van Dold al 90645 mm4 zijn, dus 20% sterker.
Dit zijn tips waar ik wat aan heb :D prijs technisch ook wel een interessante website om alles eens samen te stellen :goedzo:
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Forza »

Waar ik werk worden letterlijk alle "werkbanken" met dit soort profielen gemaakt (omdat dit veelal custom werkplekken zijn). Afhankelijk van het soort werk dat je erop wilt doen moet je de profielen uitkiezen.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door hardbats »

Forza schreef:
Waar ik werk worden letterlijk alle "werkbanken" met dit soort profielen gemaakt (omdat dit veelal custom werkplekken zijn). Afhankelijk van het soort werk dat je erop wilt doen moet je de profielen uitkiezen.
Is een combinatie van 40x40 en 40x80 dan geschikt voor mijn toepassing? Of is dit te zwaar/licht?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Pjotr »

Mwah, dat 40x40 profiel is overal zo'n beetje €11/m (ex. BTW). Zou eerst maar eens een goede tekening maken en offerte vragen bij de diverse leveranciers. Kan nog knap tegenvallen alles bij elkaar. Overigens als je de muur gebruikt kun je de voorste poten schuin naar achteren laten lopen. Dan hou je de vloer vrij.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door ds23man »

Zonder schoren en bevestiging aan de muur wordt het wel een beetje wiebel de wabbel.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door hardbats »

Pjotr schreef:
Mwah, dat 40x40 profiel is overal zo'n beetje €11/m (ex. BTW). Zou eerst maar eens een goede tekening maken en offerte vragen bij de diverse leveranciers. Kan nog knap tegenvallen alles bij elkaar. Overigens als je de muur gebruikt kun je de voorste poten schuin naar achteren laten lopen. Dan hou je de vloer vrij.
Dat het niet de goedkoopste optie is ben ik me wel van bewust. Ga het inderdaad nog wat uitwerken en dan kijken wat het moet gaan kosten.
ds23man schreef:
Zonder schoren en bevestiging aan de muur wordt het wel een beetje wiebel de wabbel.
Er komt nog wel versteviging in hoor, die losse poten zo gaat inderdaad niet goed komen :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door ds23man »

Ik weet er alles van:
_DSC3209[1].JPG
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Forza »

Zoals hierboven staat is bevestigen aan de muur wel echt aan te raden, scheelt heel veel in de stabiliteit. Ook onder de poten met een profiel aan elkaar bevestigen doet al veel. Ook de hoekbevestigingen zijn belangrijk.

Wat betreft de profielen, stel je hebt een enkel "licht" 8040 profiel met een overspanning van 2m en een belasting in het midden van 100kg (1000N), dan buigt die 3,4mm door (bij 2 profielen de helft enzovoorts). Een "zwaar" 8040 profiel is 2,33mm. Twee 8040 profielen voor zo'n overspanning zijn denk ik al voldoende, eventueel een 3e in het midden toevoegen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
...., standaard aanrechtbladen zijn erg smal: 60cm. Voor een werkbank heb je toch graag een 80cm of liever 1m diepte.
yep, kan ik bevestigen, het is wel makkelijk, en in mijn smalle schuurtje een aanvaardbaar compromis, maar breder dan een standaard aanrechtblad is zeker aan te raden
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door hardbats »

nog een beetje verder getekend.
zonder blad z'n €700 :roll: :lol:
Werkbank zonder blad.png
Werkbank met blad.png
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door pappaleo »

Hier kan je dus niet op een stoel aan gaan zitten zoals bij een bureau, bij soldeerwerkzaamheden bijvoorbeeld.

Alleen in het hoekje, maar dat zit niet prettig.
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 04 jan 2021, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door hardbats »

pappaleo schreef:
Hier kan je dus niet op een stoel aan gaan zitten zoals bij een bureau, bij soldeerwerkzaamheden bijvoorbeeld.
klopt, daarom staat er ook een bureau in die ruimte. zittend aan het tafel van een meter hoog soldeert het toch niet echt fijn :wink:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door pappaleo »

Ok, die meter hoog stond al weer een heleboel meters terug :oops:
Plaats reactie