6L6SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pons

6L6SE

Bericht door Pons »

Hallo,

Bij mij vorige project ben ik hier zeer goed geholpen en wil weer iets gaan bouwen (proberen te bouwen en of experimenteren) met de 6L6 SE.
Waarom deze buis: ik kwam deze op internet tegen voor een wel hele lage prijs, aldus militaire uitvoering en nieuw in doosje
Tja wat kan ik verwachten....
Na een goede ervaring met Frag´Jan Zuerst --- Ask Jan First uitgang trafo voor de EL84 had ik de beste man gevraagd om de de uitgang trafo's te leveren voor de 6L6.. dus ben benieuwd.
Aansluiting van de UGT 2,5 K en 3K
Schema van internet.
Reacties zijn welkom...
Pons
Bijlagen
UGT
UGT
Schema
Schema
Ah!buis

Re: 6L6SE

Bericht door Ah!buis »

Niet erg nieuw, iets met een 6L6, voorbeelden zat.
Er moet ook nog een voeding bij, is met SE veeleisender dan bij PP ivm de bromgevoeligheid.
Hopelijk zijn de gegevens bij de UGT duidelijker dan wat je hier laat zien.En alle kleuren komen tweemaal voor, verwarrend.
Anne
Robert Gribnau
Contacteer:

Bericht door Robert Gribnau »

Dag Pons,

Wat me opvalt in het schema is de 6SJ7 in pentode schakeling. Met de waarden in het schema is de versterking van die 6SJ7 zo'n 100 maal. De 6L6 zal zo'n 10 V ingangsspanning nodig hebben voor volle uitsturing. Als we aannemen dat er ongeveer 1 V aan de ingang van de versterker zal staan (dat geeft een CD speler ongeveer af) dan heb je dus ongeveer een factor 10 aan gevoeligheid over die dan met de tegenkoppeling weggewerkt moet worden. Dat is best fors dus ik hoop voor je dat de gekozen uitgangstransformator dat qua kwaliteit aankan (risico op instabiliteit). Verder ruisen pentoden meer dan trioden (door de 'verdelingsruis') maar dat zal (groten?)deels door de tegenkoppeling teniet worden gedaan.

Ik zou zelf een triode (bijvoorbeeld een halve ECC81 die ongeveer 35 maal versterkt) als 1e trap kiezen (dan waarschijnlijk geen problemen met tegenkoppeling + zeker geen ruis).

Het schema komt van hier: https://diyaudioprojects.com/Tubes/6L6- ... -Tube-Amp/ . De foto's en het schema matchen niet want wat doet die extra noval buis op de foto's? Alleen "voor de leuk"? Of (ook) om later een toonregeling in te kunnen bouwen?

Veel succes met jouw project.

Groet,
Robert
Pons

Bericht door Pons »

Bedankt Anne en Robert, zal eerst wat verzamelen en hoopt ook dat de UGT geschikt is.
Word zeker vervolgd
Pons
Pons

Bericht door Pons »

Hierbij heb ik een vraagje,
Zo kreeg ik een tip / idee om de ECC81 te gebruiken van Robert.
Wie heeft deze buisjes wel eens vergeleken: de gewone ECC81 en TAD – 12AT7/ECC81 High Performance High-Mu Twin Triode van TUBE AMP DOCTOR ??
Ik hoor het wel.
Alvast bedankt.

@ Anne klopt ( sorry van mij late reactie ) komt totaal niet overeen en warrig ik zal tzt de foto wissen en een foto van de transformator maken
Vermoedelijk was ik iets te voorbarig, had de aansluitgegevens al toegezonden gekregen voordat ik de trafo binnen had, word vervolgd.( oeps )
Jeroen211

Bericht door Jeroen211 »

Leuk, een nieuw buizenproject. Ik heb nog nooit met beide buizen gewerkt dus daar kan ik niet veel van zeggen.

Het ontwerp is best vreemd met een pentode als driver en de eindbuis in triode. Als je forse tegenkoppeling wilt blijven gebruiken zou ik de 6L6 ook in pentode zetten. Maar zelf zou ik een triode kiezen als driver. Een ECC81 is een goede optie, die heeft nog een behoorlijke versterking bij een redelijk lage inwendige weerstand. Qua uiterlijk zou een octal buis wel mooi zijn, misschien de 12SL7 om nog voldoende gain te houden. Je kunt ook de 6SJ7 als triode schakelen maar dan heb je een mu van 19 en dat is waarschijnlijk te laag. Samen met de 6L6 in triode zou ik de overall tegenkoppeling helemaal weglaten. Maar ja, intussen praat je dan over een heel andere versterker...

Los van het ontwerp is het verstandig om kleine grid stoppers toe te voegen op beide buizen.
Pons

Bericht door Pons »

Hallo allemaal, het gaat hier niet zo snel hoor doe mij best, gaat eerst even alles op een eikenhoutenplank plaatsen zodat er wat ruimte is.
De eikenhoutenplank / zijkant van mij oude luidspreker van zeker 40 jaar geleden ( speakers waren stuk )
een buisje word niet voorzien van bedrading, wil deze eikenhouten testplank in de toekomst nog gebruiken voor andere ??
Groetjes Pons
p.s sorry hierbij de lezers nog bedankt voor de tips en ideeën, word vervolgd.
Bijlagen
buisvoetjes monteren
buisvoetjes monteren
Eerst een positie kiezen
Eerst een positie kiezen
Gloeispanning draden aanleggen ( let op er worden maar 3 buizen gebruikt gebruik deze plank ook voor de toekomst
Gloeispanning draden aanleggen ( let op er worden maar 3 buizen gebruikt gebruik deze plank ook voor de toekomst
Jeroen211

Bericht door Jeroen211 »

Goed bezig! Vraagje over de voeding: ga je deze precies zo maken als in het vermelde schema op diyaudioprojects?
Power-Supply-Schematic-SE-6L6-5881.png
dus met gelijkgerichte gloeistroom? Of heeft je trafo een 6,3V wikkeling en ga je met AC gloeien?

Jeroen
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

6x 330 uF voor de hoogspanning?!? :o
Pons

Bericht door Pons »

Hoi,

Bedankt weer voor de reacties

Weet nog niet helemaal wat voor voeding schema en of geplaatste schema daadwerkelijk gaat gebruiken
Ben misschien verkeer begonnen ??
Heb wel een hele mooie voeding transformator liggen deze komt uit een HP scoop met vele aansluitingen.
Advies kreeg ik wel om een TAD – 12AT7/ECC81 High Performance High-Mu Twin Triode te gebruiken halverend per kanaal.
Zal tzt wat andere schema's plaatsen misschien en of ideeën.
Wel heb ik een losse transformator opgezocht en afgewikkeld voor de gloeispanning ( had nog wat 12V 2 ampère trafo;s liggen )
Waarom: Wil deze plank voorzien van 6,3 volt gloeitrafo en hoogspanning met misschien een variac er tussen zodat ik wat kan spelen
en indien er goed / redelijk geluid uit zou komen ( meer dan de EL84 SE ) dan wil ik deze op en aluminium frame gaan zetten
Het is misschien allemaal dubbel werk, maar zit nog in een soort van leer proces... en nu kan ik lekker overal goed bij.
Wil hier ook wat MA / voltmeters plaatsen.
Word vervolgd.
Pons
Jeroen211

Bericht door Jeroen211 »

Pons schreef:
Wil deze plank voorzien van 6,3 volt gloeitrafo
O gelukkig, makkelijker dan die gelijkgerichte gloeispanning uit het schema
Pons

Bericht door Pons »

12AT7/ECC81

Geachte lezers,

Kreeg een advies om dit buisje te gebruiken als voortrap voor de 6L6
deze is aangeschaft en begreep ( hoop ik eigenlijk ) dat deze 12AT7 zo als 1 buis voor links en rechterkanaal als aansturing kan gebruiken
Nu zag ik in de bijgeleverde PDF zie bijlage spanning voorbeelden met bijbehorende weerstanden voor de instelling
Zou ik dit zo aan kunnen houden ?
Het meeste staat al op de eikenhoutenplank zal binnenkort even wat foto;s plaatsen.
Wat heb ik gedaan in deze lange tijd: Beide 6L6 buisjes op een stuk alu gezet en op de plank gemonteerd, meeste weerstanden aangesloten.
Een aparte voedingstrafo voor de gloeispanningen.
Een aparte voedingstrafo met gelijkrichter en wat elco's ( sorry weer geen smoorspoel )
Wil nu de voorversterkerbuisje 12AT7 gaan voorzien van onderdelen
Tevens tussen de voeding en uitgangstrafos apart zowel links als rechts een milliampère meter geplaats.
Tevens een digitale paneel meter voor de voeding ( helaas niet goed gekeken naar de maximale spanning Chinese meuk was bij de inschakeling al in rook opgestegen ) hiervoor heb ik een goede universeel meter eraan hangen.
Tevens gebruik ik een variac deze is door een oldmen gebracht heb wel even nieuwe snoeren eraan gezet en monster ding
De bedoeling is dat ik hopelijk in de toekomst na het goed werken van de 6L6 deze opnieuw bouwt op alu en kastje enz.
De test plank te hergebruiken en dan is zo'n variac wel handig denk ik..
Helaas kon ik het niet laten en weet niet wat zo'n rus buis gaat doen dus hoogspanning langzaam opdraaien (op 1 buisje ) en zag in mij ooghoek dat de meter al 60Ma aangaf, een toon op de ingang van de Rus 6L6 en hoorbaar op de speaker.
Spul weer uit en dacht oeps de uitgangstransformators max 70Ma van Jan Zuerst-ask jan first ... ATRA 0238 maar kan mij voeding transformator het wel aan ? dus dit gaan we nog beleven...deze geeft 300V. Ma onbekend ( misschien geen handige zet maar heb even niets anders )
Dus wat tips kan ik altijd gebruiken.
Alvast bedankt
Bijlagen
12AT7 ECC81.pdf
(297.46 KiB) 51 keer gedownload
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De instelling van de ECC81 hangt af van de voedingsspanning.Daarna nog afvlakken voor de eindtrap en daarna nog's voor de voorversterker.Moet je eerst weten hoeveel je overhoudt voor de ECC.
Dus eerst de voeding en de eindtrap uitgezocht en dan pas de voorversterking.
Anne
Pons

Bericht door Pons »

Anne bedankt word vervolgd
Robert Gribnau
Contacteer:

Alvast een tabel voor de 12AT7 (= ECC81) en uitleg/schema voor voedingsspanningen van 90, 180 en 300 Volt. Ze zijn afkomstig uit: "RCA Receiving Tube Manual", RC-24, 1965.

Groet,
Robert

Naschrift: Ik zou voor de anodeweerstand 100K kiezen en (dus) niet 220K of 470K. Hoe hoger de waarden, hoe eerder het hoog afvalt.
12AT7 tabel.jpg
12AT7 uitleg & schema.jpg
Pons

Bericht door Pons »

Goedenavond geachte lezers,
Mijn excuses voor mij late reactie en of plaatsen van wat foto's enz.enz. probeer wat meer tijd te maken voor de hobby.
Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor de reacties en tips.
Wij hebben een familie lid gesproken ( meubelmaker ) en hij is op visite geweest om eens te kijken wat hij voor ons kon doen betreft idee
om een houten omhulsel te maken waar een aluminiumplaat in zou vallen dit is gelukt en tevens hebben wij de aluminium plaat op maat enz.enz.
Wij is mijn zoon en mijzelf dus worden het er 2.
De bedoeling is om de plaat te laten coaten in mat zwart en de houten kast / omhulsel even te behandelen met blanke lak.
Hierbij wat foto's van de ruwe opstelling.
Groetjes Pons
Bijlagen
achterzijde vanuit de fabriek
achterzijde vanuit de fabriek
buis op plaat ruwe bewerking
buis op plaat ruwe bewerking
kast met plaat ruwe bewerking
kast met plaat ruwe bewerking
plaat op behandel kast
plaat op behandel kast
ruwe opstelling op plaat
ruwe opstelling op plaat
zijkant kast ruwe bewerking
zijkant kast ruwe bewerking
zijkant kast.jpg (31.61 KiB) 973 keer bekeken
plaat met test frame
plaat met test frame
Laatst gewijzigd door Pons op ma 24 apr 2023, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Pons

Bericht door Pons »

Tijdens het opruimen van het ouderlijke huis stuit ik op een doos die zeker meer dan 50 jaar daar moet hebben gestaan in een vergeten hoek ?
zie ik daar allemaal gebruikte buizen in zitten o.a de grote ( ik noem hem maar zo ) 6V6G en de kleine 6V6G ( sorry heb daar met stift snel het type op gezet is geen gezicht maar was bang dat de txt niet meer leesbaar zou zijn ..)
Nu waren wij bezig met de 6L6G op test plank met een variac er tussen en snel buizenboek erbij nachtje allemaal die ik heb getest in de gloei gezet
( is mij ooit verteld indien zeer lang niet gebruikt behandel deze buizen met respect ....)
Eenmaal met 50volt en uren later 75V nacht over naar de150V richting de 215V en jep wat een geluid.... geweldig ok hier ook wat foto's
Ben geen buizenkenner maar waarom zijn er zo verschillende modellen gemaakt klein en groot ??
Bijlagen
Hoogspanning regelbaar.jpg
Miliampere.jpg
Oude 6V6 1.jpg
Oude 6V6 2.jpg
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Dat is gewoon innovatie. De grote (cokebottle) is de oudste vorm. Op een gegeven moment kon men de buis in een kleinere glaskolf produceren waardoor de buis in een kleinere ruimte gebruikt kon worden. Volgende stap was een kleiner type buis, de noval serie. Daar zijn ook 6V6 varianten in verschenen. 6BW5 bijvoorbeeld. Er zijn zelfs 7 pins versies geweest.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Correctie: 6BW5 moet zijn 6BW6. Ik moet het wel goed doen natuurlijk:-)
timpert

Bericht door timpert »

De "Coke bottle" vorm is het resultaat van een berekening waarbij de temperatuurgradiënt over het oppervlak en dus de mechanische spanning in het glas geminimaliseerd zijn met inachtneming van koeling door convectie. Het vernauwde "hoedje" op de buis is om het binnenwerk (de mount) ook van boven steun te geven. Met latere glassoorten was dit niet meer nodig en kon je met een rechte buis af, die was in minder stappen en dus goedkoper te maken.

De hoogte van de buis wordt ook bepaald door hoe de vacuümdoorvoeren van de aansluitingen zijn gemaakt. Vroege buizen gebruiken een "kneep" zoals in een gloeilamp. Die is makkelijk met de hand of eenvoudige machines te maken, maar neemt veel ruimte in beslag en doordat de draden vrij dicht bij elkaar uit de buis komen treedt makkelijk overslag op. Voor HF zijn de lange aansluitingen ook een probleem. Latere buizen gebruiken een "coin" waarin de individuele vacuüm doorvoeren in een cirkel op een glazen schijfje zijn aangebracht. Het schijfje vormt de bodem van de glaskolf. Dit resulteert in kortere aansluitingen, betere spanningsvastheid omdat de pennen verder uit elkaar staan en een kleinere bouwhoogte. Hier zie je een 6L6G met "coke bottle", de kneep onderin de buis is ook goed te zien:
6L6G.jpg
Hier zie je een "moderne" 6L6GC, met een coin base en recht glas:
rt10-6l6gcm-str-redbase-tad-tubes-premium-matched-master-artikel-1.jpg
Omdat het binnenwerk al in het glas in de juiste volgorde op de pennen is aangesloten hoeft dat niet meer in de voet te gebeuren. Daardoor kan de voet een stuk korter gemaakt worden, en is het aanbrengen van de voet tijdens productie ook niet meer zo'n gepriegel.
Pons

Bericht door Pons »

@ geweldig bedankt voor jullie uitleg en word vervolgd.
Pons

Bericht door Pons »

Geachte lezers,

Het heeft allemaal wat geduurd maar heb het nu op de aluminium plaat gezet. ( vanaf de houten plank )
Heb een aantal vragen en hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Zo kocht ik op internet een printplaatje met timer / relay werkend op 5Volt om de hoogspanning aan wisselzijde uitgang te schakelen
Tijdens inschakelen zie ik een vonk door de behuizing heen en ben bang dat op den duur de contacten inbranden...
Zo las ik op internet om een condensator 0,047UF in serie met een 100ohm weerstand in serie over de schakelcontacten te plaatsen
echter lees ik verder dat dit word tegengesproken dat dit alleen werkt bij het openen van het contact en dat deze situatie echter nog een grotere vonk zou optreden bij het inschakelen.

Tevens heb ik een lichte brom in de voeding, tja ben eigenwijs heeft geen ruimte gelaten voor eventuele smoorspoel/choke ...
omdat ik al eerder had gezien dat er zonder gelijkrichtbuis en smoorspoel word gewerkt dacht ik pas dit ook toe.

De voeding komt uit trafo na brugcel een elco 100Uf naar aarde, weerstand ( 2 weerstanden parallel 470 ohm) weer een elco 100Uf naar aarde deze gaan naar de eindtrap. vanuit de eerste elco weer een weerstand van 470 Ohm en na de weerstand een elco 100uf naar aarde voor voeding naar de eerste buis. Het lijkt mij geen 50Hz brom maar hoger, hoor hem zeer zacht uit de speakers het zou niet hinderlijk zijn wel met de hoofdtelefoon op...

Na muziek erop met een bepaald volume ( vrij hoog ) lijkt het wel of de stem van de zanger gaat vervormen zou dit een harmonische kunnen zijn uit de voeding brom ?

Om de stroom te beperken voor de eindbuizen ( 6L6 ) 290V 42Ma moest ik een andere waarde toepassen 1Kohm hierover zit nog een draadgewonden potmeter. Kom ik uit beide parallel gemeten op 550 ohm ( nu ik dit verhaal typt zit er nog een elco overheen naar massa ) hierover staat nog een elco van 100Uf naar massa ( bypas condensator voor de 6L6 )
Waarom een draadgewondenpotmeter: dacht zo kan je de de stroom hoger en of gelijk instellen ( beide buizen hebben zo'n potmeter )

Zou de waarde ( 100 uf ) 6L6 van de bypas condensator niet goed zijn en of roet in het eten gooien betref vervorming / brom ??

Wat heb ik gedaan: alleen de eindtrap voeding gegeven ( brom )
De centrale aarde massa ander punt gegeven ( brom )
De 6,3 gloeispanning met 2 weerstanden naar massa ( 2 keer 100 ohm ) ( brom )

1 6l6 erin gedaan en gewisseld, heb er 6 liggen maar geen verandering.
Beide buizen vervangen door de KT77 van JJ ( had deze nieuw gekocht wil een een keer gaan beluisteren of er verschil zo zijn tussen 6l6 /KT77 )

De transformator heeft 2 keer 250V 100Ma per uitgang deze heb ik parallel gezet om alles vanuit een voeding punt te voeden.
Ok een heel verhaal.
Wacht het rustig af op de mogelijke antwoorden en of ideeën.
Alvast bedankt
Robert Gribnau
Contacteer:

Omdat de versterker ook bromt als de voortrappen (links en rechts) zijn uitgeschakeld, denk ik dat de voedingsspanning voor de eindtrappen nog te veel rimpel bevat. Om dat zeker te weten (en hopelijk te verhelpen) raad ik je aan om parallel aan de twee elco's van 50 uF in de voedingslijn van de eindtrappen extra capaciteit te plaatsen (bijvoorbeeld 220 uF parallel aan elke 50 uF elco).

De 100 uF over de kathodeweerstand lijkt me hoog genoeg.

Wat los van het brom probleem: Waarom beperk je de stroom door de 6L6 tot 42 mA? Zelfs de originele 6L6 kan qua dissiaptie al ruim 19 Watt aan. De modernere versies nog een stuk meer dan dat. Zo kan de 6L6GC als triode 30 Watt aan.

De spanningsval over de 550 Ohm kathodeweerstand is: V = I x R = 0,042 x 550 = 23.1 V. Dan staat er met 290 V op de anode tussen kathode en anode/schermrooster: 290 - 23 = 267 V. De dissipatie van de 6L6 is dan: P = I x V = 0,042 x 267 = 11,2 Watt. Dat is wel erg mager...

Jouw voedingstransformator kan makkelijk meer aan. En als ik het goed heb begrepen, kunnen jouw uitgangstransformatoren 70 mA aan. Ik zou daarom de kahtodeweerstand verlagen totdat je tegen die 70 mA komt te zitten. Een triode geeft een uitgangsvermogen van 25 a 30 % van de dissiaptie, dus met maar 11,2 Watt zit je dan op hooguit 3,5 Watt per kanaal. Met 70 mA zal het uitgangsvermogen iets hoger komen te liggen.

Er zit wel een klein nadeel aan het verhogen van de stroom van de eindtrappen: De rimpel op de voedingsspanning wordt er iets hoger door. Maar als de brom echt de te hoge rimpel is, dan zal extra capaciteit parallel aan de 50 uF elco's dat zeker gaan verminderen, en dan hopelijk tot onhoorbaar niveau.
Pons

Bericht door Pons »

Robert bedankt voor de super snelle reactie.
De uitgangtrafo kan max 70Ma hebben zal de 42 Ma instelling hoger instellen.
De elco;s zal ik ook in waarde veranderen.
alvast bedankt
word vervolgd
Gerrittube

Bericht door Gerrittube »

Ik ken je schema niet, maar je zou even “elevation” van de gloeispanning kunnen proberen. De gloeispanning is dan zwevend (dus geen weerstanden naar de massa) maar wel met een hoogohmige weerstand (bv 47K of zo) verbonden met een spanning van zo’n 40 volt. Die kun je maken met een spanningsdeler vanaf je hoogspanning.

Je kunt ook bij de opgewarmde versterker (met brom) heel even de gloeispanning loshalen. De versterker blijft dan nog wel een paar seconden doorgaan en je hoort dan direct of de brom met de gloeispanning te maken heeft. Alternatief: gelijkspanning (in ieder geval voor de stuurbuizen) i.p.v. 6.3V wisselspanning.

Groeten, Gerrit
Plaats reactie