Keuze ontwerp voor buizenversterker en kleine kamer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Biarritz
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 11:32

Keuze ontwerp voor buizenversterker en kleine kamer

Bericht door Biarritz »

Al geruime tijd ben ik op zoek naar een leuke luidspreker voor mijn buizenversterker 2 x 23 watt. Ik loop vaak tegen het probleem aan dat luidsprekers met een beetje rendement vaak groot zijn of gebruik maken van breedbanders of PA units.

Op dit moment heb ik een set Reference 3A monitor luidspreker (type onbekend) met een 17cm kevlar basspeaker en een Scan Speak D2904 9600 SE tweeter. Het filter bestaat alleen uit een condensator en weerstand voor de tweeter. Qua bas matched deze niet helemaal met mijn kamer van 3,3 x 3,6 m. Voorheen had ik een set Cabasse Nef waarbij de bas veel vriendelijke was.

Gezien mijn versterker en problematische luisterkamer wil ik toch weer een keer een eigen boekenplank luidspreker bouwen, maar wel gebruik maken van een bewezen ontwerp. Ik heb wat ontwerpen gevonden die me wel aanstaan maar allemaal hebben ze wel een nadeel:

Voice Horn - nadeel: PA tweeter: https://lautsprecherselbstbau.berlin/de ... oice-horn/
Disco-M - voldoende rendement?: https://heissmann-acoustics.de/en/disco-m/
Cinetor Evo - voldoende rendement?: https://heissmann-acoustics.de/en/cinetor-evo/
Suzie Q - voldoende rendement?: https://heissmann-acoustics.de/en/suzie/
Discovery W18 - nadeel: de hoogte: http://www.troelsgravesen.dk/DiscoveryW18.htm
Studio-101-mkII nadeel: studiomonitor? , lelijk ogende basspeaker: http://www.troelsgravesen.dk/STUDIO-101-mkII.htm
Bookshelf 3WC - nadeel: toepassing "music in a room": http://www.troelsgravesen.dk/BOOKSHELF-3WC.htm

Mijn eisen zijn:
- Geschikt voor een kleine kamer.
- All rounder qua muziek smaak (geen hard rock, maar wel elektronische muziek, jazz, akoestisch, jaren 80 muziek)
- Mijn versterker moet hem ook aardig vinden.
- Hoeft niet ontzettend hard te gaan.

Heeft iemand een goede tip voor mij wat te bouwen? Houtbewerking is geen probleem, ook solderen en meten heb ik ervaring mee.
Bijlagen
IMG_20201229_130342.jpg
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Keuze ontwerp voor buizenversterker en kleine kamer

Bericht door pompebled »

Hallo B,

Waarom zou een PA driver een nadeel zijn? De Celestion CDX1-1445 is behoorlijk lineair, als je de diagrammen mag geloven.
Ik luister momenteel naar twee 6,5" midbass met een Soundlab L050ED als mid/hoog driver en dat klinkt helemaal niet verkeerd: https://www.ebay.nl/itm/Compression-Hor ... 3503027645

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Keuze ontwerp voor buizenversterker en kleine kamer

Bericht door Ouwebok »

Zie ik het goed dat je een subwoofer gebruikt? In dat geval / en als het wat mag kosten... http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... lutone.pdf

:rock:

Misschien is het beste dat je een budget indicatie geeft?

Succes!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Keuze ontwerp voor buizenversterker en kleine kamer

Bericht door markbakk »

Wat bevalt je niet aan de basweergave? De opstelling tegen de achterwand is (op deze manier) altijd een compromis: de bafflestep-correctie zal niet goed vallen en vermoedelijk zijn er ook nog wat andere effecten (kamfilter).
Biarritz
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 11:32

Re: Keuze ontwerp voor buizenversterker en kleine kamer

Bericht door Biarritz »

Alvast bedankt voor de reacties.

Natuurlijk vergeten een budget mee te geven. Laat ik zeggen die van HumbleHomeMadeHifi.nl gaat mijn budget te boven O:)
Ik zat zelf zo rond 700-800 Euro aan onderdelen voor een paar, excl. behuizing te denken.

De huidige bas is te boemerig. Ik heb de baspijp al wat gedempt, maar dat is niet ideaal. Heb een meeting bijgevoegd.

Ik dacht altijd dat PA drivers minder geschikt waren voor hifi met name in kleine ruimtes.
Bijlagen
Knipsel.JPG
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Keuze ontwerp voor buizenversterker en kleine kamer

Bericht door pompebled »

Biarritz schreef:
Ik dacht altijd dat PA drivers minder geschikt waren voor hifi met name in kleine ruimtes.
PA drivers zijn gemaakt om hoge geluidsdruk te kunnen produceren, je hoeft ze binnenshuis niet op vol vermogen te laten spelen...
Ik gebruik een TDA7377 (2 x 20W) om de drivers uit m'n link aan te sturen, met 2 x 50W voor het bas mid en 200W voor de subwoofer. Apart regelbaar heb ik aardig controle over de verhoudingen.

En dan luister ik ook nog nearfield...

Groeten, Jan.
Biarritz
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 11:32

Re: Keuze ontwerp voor buizenversterker en kleine kamer

Bericht door Biarritz »

Ah, ok dat maakt de Voice Horn dan weer interessanter. Bijkomend is dat dit een gesloten systeem is dus waarschijnlijk minder laag, maar ook minder last van boemerig geluid.

Ik wacht overigens nog op mijn nieuwe HifiBerry DAC2 HD die ik besteld hem met DSP module.
Biarritz
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 11:32

Re: Keuze ontwerp voor buizenversterker en kleine kamer

Bericht door Biarritz »

HifiBerry DAC in gebruik genomen. Blijkt een enorme piek rond 90Hz te zitten bij mijn huidige speakers. Metingen tonen dit niet aan, maar ik heb even zitten spelen met de Parametric Equalizer en kwam er hierdoor achter. Een leuke feature is dat je een Room compensation kunt doen, waarbij je gebruik maakt van een meetmicrofoon aangesloten op de Pi en daarna deze met de parametric equalizer kunt tweaken naar eigen smaak.

\nu ik weet dat mijn huidige kamer de minst ideale afmeting heeft voor gebruik als audio kamer, maar ik moet het ermee doen. Ik had al een hoogpolig vloerkleed tussen beide speakers toegepast en was ook al begonnen aan het maken 2 akoestische panelen. Wellicht even een paar extra panelen maken als de Gamma weer open is.
Bijlagen
IMG_20210103_192941.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Keuze ontwerp voor buizenversterker en kleine kamer

Bericht door markbakk »

Misschien kun je beter investeren in wat extra subwoofers en een dsp. Die piek is waarschijnlijk eigendom van de ruimte en niet van je speakers ;) maar met een multisub-oplossing krijg je hoe dan ook beter laag. De absorptiemaatregelen die je zelf voor ogen hebt, doen niet veel bij 90Hz, panelen die enigszins effectief zijn rond de 100Hz, zijn al gauw 12-15cm dik en hebben een specifieke opbouw.
Biarritz
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 11:32

Re: Keuze ontwerp voor buizenversterker en kleine kamer

Bericht door Biarritz »

Ik heb nu de hifiberry DAC met DSP in gebruik en daarmee kan ik mooi die piek onderdrukken. De 90Hz piek is niet het enige probleem in de kamer. Het is een grote galm bak, maar ik wil niet al te grote investeringen doen om het te verbeteren. Eerst beginnen met een kleedje en her en der DIY absorbers and diffusers.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Keuze ontwerp voor buizenversterker en kleine kamer

Bericht door Chocomel »

Een andere optie om met de galm om te gaan, is om een luidspreker te bouwen met een sterkere bundeling, dan luister je meer naar het directe geluid. Of dat mooier klinkt blijft een kwestie van smaak. Als je deze richting op wilt, kom je uit op een 10 of liever 12" woofer met een hoorn voor de hoge tonen: een Voice Horn maar dan groter.
Biarritz
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 11:32

Re: Keuze ontwerp voor buizenversterker en kleine kamer

Bericht door Biarritz »

Hi Chocomel, is een optie, maar met 12 inch woofer komt het formaat weer in het gedrang. Wellicht dat de Voice Horn al aardig in de richting komt qua bundeling.
Biarritz
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 11:32

Re: Keuze ontwerp voor buizenversterker en kleine kamer

Bericht door Biarritz »

Biarritz
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 11:32

Re: Keuze ontwerp voor buizenversterker en kleine kamer

Bericht door Biarritz »

Helaas te mooi om waar te zijn. Vanwege Brexit komt er nog eens 21% belasting bij 8-[
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”