Gebruik Rockwool 433 Duo

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Gebruik Rockwool 433 Duo

Bericht door Barry2001 »

Er staan hier wat veranderingen in de luisterruimte (woonkamer) op stapel, oa akoestische aanpassingen. Dit wil ik gaan doen met Rockwool 433 Duo. Handschoenen en mondkapje gebruiken bij verwerken is bekend, maar daarna? Natuurlijk zit het ook als isolatie in huizen, waar het afgeschermd zit. Het zij door aftimmering, het zij door een wand. Ik zou akoestische panelen willen maken waar alleen stof voor de steenwol zit om zoveel mogelijk de akoestische eigenschappen te benutten van het Rockwool.

Wat ik nergens kan vinden, in hoeverre kan dit schadelijk zijn voor de gezondheid? of is het zo dat alleen bij verwerking je dient uit te kijken, weet iemand dat?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Gebruik Rockwool 433 Duo

Bericht door satefan »

Ik kan er niet veel over vinden, maar het kan zijn dat als het materiaal vochtig is (vochtiger dan de ruimte waar het in geplaatst is), het kan uitdampen in de ruimte waar het geplaatst is. Dit zou dan wellicht weer niet heel gezond zijn. Maar...je kan ook Melanineschuim-platen nemen. Prima dempings-waarden (bel Jeroen O.D. even!), en makkelijk te ver/bewerken.

Satefan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gebruik Rockwool 433 Duo

Bericht door Pjotr »

Daar is toch wel wat over op het www te vinden? Lijkt mij sterk van niet. Hoe het met steenwol zit weet ik niet maar voor glaswol is het uit en te na onderzocht. I.t.t. asbest zijn de vezels te lang om carcinogeen te zijn. Bovendien worden de vezeltjes die in de longen komen weer via de bloedbaan afgevoerd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Gebruik Rockwool 433 Duo

Bericht door Barry2001 »

satefan schreef:
Ik kan er niet veel over vinden, maar het kan zijn dat als het materiaal vochtig is (vochtiger dan de ruimte waar het in geplaatst is), het kan uitdampen in de ruimte waar het geplaatst is. Dit zou dan wellicht weer niet heel gezond zijn. Maar...je kan ook Melanineschuim-platen nemen. Prima dempings-waarden (bel Jeroen O.D. even!), en makkelijk te ver/bewerken.

Satefan
'Even' Jeroen O.D. bellen :rofl: Dat is meestal een lege batterij :mrgreen: Maar die zou daar wel wat over kunnen zeggen ja. Melanischuim heb ik eerder gezien, voor een kantoor (werk) omgeving zeer geschikt, als ik daar hier de woonkamer mee wil doen gaat dat echt in de papieren lopen, wordt me te gek.
Pjotr schreef:
Daar is toch wel wat over op het www te vinden? Lijkt mij sterk van niet. Hoe het met steenwol zit weet ik niet maar voor glaswol is het uit en te na onderzocht. I.t.t. asbest zijn de vezels te lang om carcinogeen te zijn. Bovendien worden de vezeltjes die in de longen komen weer via de bloedbaan afgevoerd.
Wat ik kan vinden is dat steenwol veilig gebruikt kan worden in een spouw, achter een wand oid. Maar bij mij zou er alleen een stuk (gordijn) stof voor komen. Het is bij uitstek geschikt spul ervoor denk ik: het heeft een harde kant waardoor de vorm behouden blijft en je het goed in een frame kunt toepassen, het is brandwerend, goedkoop en het belangrijkste een heel goede isolatiewaarde. Blijft over puntje gezondheid, even buiten het snijden/bewerken om. Ik denk eigenlijk dat het geen probleem is maar wil dit wel zeker weten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gebruik Rockwool 433 Duo

Bericht door Pjotr »

Wat zeggen de safety sheets? Volgens mij kun je die zo bij de diverse fabrikanten downloaden.

https://www.gearslutz.com/board/bass-tr ... eview.html
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gebruik Rockwool 433 Duo

Bericht door ds23man »

De naaimachine even uit de kast trekken en overmaatse kussenslopen maken. Ik heb in mijn voormalige studio zakken gemaakt van jute.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Gebruik Rockwool 433 Duo

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef:
Wat zeggen de safety sheets? Volgens mij kun je die zo bij de diverse fabrikanten downloaden.

https://www.gearslutz.com/board/bass-tr ... eview.html
Ik ga zoeken.
ds23man schreef:
De naaimachine even uit de kast trekken en overmaatse kussenslopen maken. Ik heb in mijn voormalige studio zakken gemaakt van jute.
Meid, goede tip :mrgreen: geen naaimachine in de kast hier. Kreeg met kerst vd baas zo'n kieskado, zat een Tacker (elektr. nietmachine) bij, die heb ik gekozen. Denk dat daarmee de stof op een paneel goed te bevestigen is.
Maar het gaat me om gezondheid dus, het fabriceren zal wel lukken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gebruik Rockwool 433 Duo

Bericht door Pjotr »

Als je dat draadje op Gearslutz doorleest zie je dat natuurlijke stoffen als katoen nog meer stof afscheiden dan steenwol en glaswol op zich. Een hoes van simpel katoen e.d. lijkt mij dan een leuk tijdverdrijf maar meer ook niet :D Of je moet het van heel dicht geweven doek doen (tent of regenjassendoek) en impregneren met Harmisol.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Gebruik Rockwool 433 Duo

Bericht door John P »

Ik meen mij te herinneren dat de Rockwool niet te zwaar geperst mag zijn, het geluid kan dan niet meer binnendringen. Ik vraag mij dan ook af wat het voordeel is van deze DUO plaat boven een normale plaat. Ik heb trouwens van meerdere aannemers gehoord dat zij dit meer als een marketing product zien. Op de bouwplaats maakt het weinig verschil met normale platen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Gebruik Rockwool 433 Duo

Bericht door Barry2001 »

Ik weet (daar heb ik de tip van) dat Tony G het gebruikt in een relatief grote ruimte, die ook op zich 'hard' is (was), Rockwool 433 DUO dus. Het is goedkoop, goed te verwerken, en 1 harde laag zodat het goed in een frame blijft zitten zonder dat je weer afzonderlijke frames hoeft te gebruiken. Ja een tussenlatje om te voorkomen dat je het frame krom trekt met het doek ervoor spannen. En het is ook niet definitief he, ik kan ook eerst testen hoe de ruimte klankmatig verandert zonder dat het doek ervoor zit (maw het dempingsmateriaal is te vervangen). Zo vaak heb ik daar wel geluisterd dat me dat direct op zou moeten vallen. Alles wel helder, alleen puntje gezondheid zat ik nog mee dus. Ik ga me daar in elk geval op inlezen.

En het allerbelangrijkste is, ik woon hier niet alleen, dat m'n vriendin dit ook wel ziet zitten, zal behoorlijk ingrijpend worden.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Gebruik Rockwool 433 Duo

Bericht door bert stoltenborg »

Absorptie heeft een Gas Flow Rating die de akoestische impedantie bepaalt.
Als je een reflectiepaneel maakt (niet te dik) kun je wat zwaarder materiaal met een hogere GFR nemen, voor laagfrequente absorptie moet het materiaal licht/open/lage GFR zijn.
Als je je zorgen maakt over minerale woldeeltjes kun je een dunne plasticfolie tussen stof en wol nemen, bijvoorbeeld van dat dunne spul om meubels af te dekken als je gaat schilderen. Iets dikker folie werkt ook en geeft zelfs een effect bij lagere frequenties omdat het als een membraan werkt.
Wat Pjotr zegt klopt volgens mij; minerale wol in niet carcinogeen.
Melamine is een schuurmiddel dat als je het snijdt hele fijne stofdeeltjes afscheidt. Ik weet niet hoe link dat is, ik weet wel dat een PA-fabrikant wilde overstappen op Melamineschuim in de speakerkasten en dat het personeel na een dag of wat vroeg of ze naar het oude systeem terugkonden omdat die stof problemen gaf.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Gebruik Rockwool 433 Duo

Bericht door Wowly »

Ik heb dunne folie eroverheen gespannen, wil dat spul niet hebben rondzweven, en al helemaal niet de kleinste deeltjes nadat ze zijn gefilterd door een katoenen doek :). Die komen extra diep in je longen, jaaiks.

Ik neem aan dat dot wel enige demping teniet doet, maar aangezien de meeste luchtdeeltjes op zijn plaats blijven bij geluidstrillingen ga ik ervanuit dat het merendeel van de demping overeind blijft. Mening is gespeend van enige onderbouwing
Plaats reactie