Gelijkrichten voorversterkerbuis Aurexx

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Sandokan
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 11:16

Gelijkrichten voorversterkerbuis Aurexx

Bericht door Sandokan »

Hallo,


Ik wil de gloei van mijn voorversterkerbuis van mijn Aurezxx gelijkrichten. Ik heb begrepen dat de voedingstrafo aan de zuinige kant is. Maar een tweede voedingstrafopast er niet zomaar in. Wat zijn geschikte efficiënte diodes?
Sandokan
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 11:16

Re: Gelijkrichten voorversterkerbuis Aurexx

Bericht door Sandokan »

Ik zag wel een eenvoudige oplossing van ah!buis. Maar de gebruikte bsy63 diodes kan ik niet vinden. Kan ik gewoon 1n4001 gebruiken?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Gelijkrichten voorversterkerbuis Aurexx

Bericht door Ah!buis »

Sandokan schreef:
Ik zag wel een eenvoudige oplossing van ah!buis. Maar de gebruikte bsy63 diodes kan ik niet vinden. Kan ik gewoon 1n4001 gebruiken?
Geen idee waar je 't over hebt :(
En een BSY63 is geen diode maar een transistor die ik nooit gebruikt heb :?
Anne
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Gelijkrichten voorversterkerbuis Aurexx

Bericht door Jan Geert »

ik heb dit wel een paar keer succesvol gedaan met low-drop schottky's als MBR1045. Met een grote afvlakker van zeg 15.000uF ervoor kwam ik aardig in de buurt van 6.3v AC >> 6.3v DC.
Sandokan
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 11:16

Re: Gelijkrichten voorversterkerbuis Aurexx

Bericht door Sandokan »

Dan heb ik het niet goed begrepen. Maar dit bedoelde ik.
Dan heb ik het niet goed begrepen. Maar dit bedoelde ik.
Ah!buis schreef:
Sandokan schreef:
Ik zag wel een eenvoudige oplossing van ah!buis. Maar de gebruikte bsy63 diodes kan ik niet vinden. Kan ik gewoon 1n4001 gebruiken?
Geen idee waar je 't over hebt :(
En een BSY63 is geen diode maar een transistor die ik nooit gebruikt heb :?
Anne
Sandokan
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 11:16

Re: Gelijkrichten voorversterkerbuis Aurexx

Bericht door Sandokan »

Jan Geert schreef:
ik heb dit wel een paar keer succesvol gedaan met low-drop schottky's als MBR1045. Met een grote afvlakker van zeg 15.000uF ervoor kwam ik aardig in de buurt van 6.3v AC >> 6.3v DC.

Dank je.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Gelijkrichten voorversterkerbuis Aurexx

Bericht door MarcelvdG »

Volgens het eerste bericht in deze draad is de voedingstrafo aan de zuinige kant en past er geen tweede trafo bij. Als de trafo wat het vermogen betreft aan de zuinige kant is, zal gelijkrichten en afvlakken dat er niet beter op maken. Een bekende vuistregel (waarvan ik geen idee heb waar die op gebaseerd is, maar die meestal wel ongeveer klopt) zegt dat de trafowikkeling op 1,6 keer de gelijkstroom berekend moet zijn als je een bruggelijkrichter en afvlakelco gebruikt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Gelijkrichten voorversterkerbuis Aurexx

Bericht door Ah!buis »

De gloeiwikkeling wordt ook nog gebruikt voor andere buizen en zit daarvoor aan de massa aan een kant.
Gevolg is dat de ECC83 wel gloei gelijkstroom krijgt maar dat de gloeidraadspanning tov de massa vrolijk op en neer staat te springen.
Deze oplossing is erger dan de kwaal.
Zo zou 't wel kunnen,
GloeiDC.jpg
En de LED verplaatst naar de hoge spanning als stroombesparing 6,3V(alle beetjes helpen), kan gelijk de elco's ontladen na uitschakelen.
Anne
Plaats reactie