Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Mijn Bijzonder Charmante Echtgenote, kortweg MBCE, heeft haar oog laten vallen op speakers die ik nog moet bouwen. Daarvoor is alles al in huis behalve hout, verf en meer lijm. Dan zit ik dus zonder. En een recent veroverde kamer, die inmiddels omgebouwd is tot luisterkamer, zonder speakers kan natuurlijk niet... Er moet dus in de toekomst nog wat gebouwd worden.
Mijn smaak, voorkeur, whatever, is door veranderende omstandigheden nogal veranderd. Ik ga meer voor de muzikale weergave dan voor de meest gedetailleerde weergave. Sleutelwoorden daarin zijn: Geen scherp geluid, grote soundstage oftewel 3d weergave, laag weergave die ook acceptabel is bij lagere volume's, bij voorkeur een groooooote woofer want dat is toch een andere ervaring dan een kleine. En er is vast meer maar dat wil me zo snel niet te binnenschieten...
Speakers die ik interessant vind zijn, in willekeurige volgorde:
Tony Gee's Calpamos. Ik heb deze speler gehoord maar niet beluisterd. Hij stond aan toen ik een keer bij Tony was om onderdelen te halen. Deze speaker heeft dus een laagweergave die bijzonder fraai is, ook bij lage volume's. Voor de rest kan ik er weinig over zeggen. De indruk van deze speakers was veelbelovend.
Dan die andere TG: Troels Gravesen. En dan de DTQWT en wel deze: http://www.troelsgravesen.dk/DTQWT-mkIII-FLAT.htm
Heb al verschillende ontwerpen van deze TG gebouwd en ze stellen eigenlijk nooit teleur. De door mij gebouwde Jenzen Next in TL uitvoering had ook een bijzondere laagweergave in de huiskamer. De huidige NEXT 4 moet het daartegen afleggen in de woonkamer. Die NEXT 4 staat nu in een kleinere kamer waarbij de laagweergave beduidend beter is. Ik verwacht dat de DTQWT op laag volume toch ook wel zou moeten presteren.
Als laatste een speaker van Lii Audio en wel deze: https://www.lii-audio.com/product/one-p ... -speakers/
Het ontwerp van de kast staat ook op hun site. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik van een dergelijke speaker zou kunnen verwachten. Het is qua kastvorm in ieder geval wel een uitdaging om te bouwen. In de loop der jaren zo hier en daar een breedbandig gehoord maar dat was eigenlijk altijd met een kleine unit.
Het moge duidelijk zijn dat ik van het "iemand anders mag het wiel uitvinden en dan bouw ik het wel gewoon na" type ben. Ik heb verder eigenlijk geen leuke nabouw ontwerpen kunnen vinden. Hebben jullie nog, goed gedocumenteerde, suggesties?
Mijn smaak, voorkeur, whatever, is door veranderende omstandigheden nogal veranderd. Ik ga meer voor de muzikale weergave dan voor de meest gedetailleerde weergave. Sleutelwoorden daarin zijn: Geen scherp geluid, grote soundstage oftewel 3d weergave, laag weergave die ook acceptabel is bij lagere volume's, bij voorkeur een groooooote woofer want dat is toch een andere ervaring dan een kleine. En er is vast meer maar dat wil me zo snel niet te binnenschieten...
Speakers die ik interessant vind zijn, in willekeurige volgorde:
Tony Gee's Calpamos. Ik heb deze speler gehoord maar niet beluisterd. Hij stond aan toen ik een keer bij Tony was om onderdelen te halen. Deze speaker heeft dus een laagweergave die bijzonder fraai is, ook bij lage volume's. Voor de rest kan ik er weinig over zeggen. De indruk van deze speakers was veelbelovend.
Dan die andere TG: Troels Gravesen. En dan de DTQWT en wel deze: http://www.troelsgravesen.dk/DTQWT-mkIII-FLAT.htm
Heb al verschillende ontwerpen van deze TG gebouwd en ze stellen eigenlijk nooit teleur. De door mij gebouwde Jenzen Next in TL uitvoering had ook een bijzondere laagweergave in de huiskamer. De huidige NEXT 4 moet het daartegen afleggen in de woonkamer. Die NEXT 4 staat nu in een kleinere kamer waarbij de laagweergave beduidend beter is. Ik verwacht dat de DTQWT op laag volume toch ook wel zou moeten presteren.
Als laatste een speaker van Lii Audio en wel deze: https://www.lii-audio.com/product/one-p ... -speakers/
Het ontwerp van de kast staat ook op hun site. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik van een dergelijke speaker zou kunnen verwachten. Het is qua kastvorm in ieder geval wel een uitdaging om te bouwen. In de loop der jaren zo hier en daar een breedbandig gehoord maar dat was eigenlijk altijd met een kleine unit.
Het moge duidelijk zijn dat ik van het "iemand anders mag het wiel uitvinden en dan bouw ik het wel gewoon na" type ben. Ik heb verder eigenlijk geen leuke nabouw ontwerpen kunnen vinden. Hebben jullie nog, goed gedocumenteerde, suggesties?
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op do 21 jan 2021, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Oriëntatie topic
Ja, heb ik gezien. Maar dat gaat als vanouds en gezien de vragen die hij stelt denk ik dat hij toch een andere insteek heeft dan ik...toetertje schreef:Heb je het topic van hondasnl? gezien op het ht forum?
Re: Oriëntatie topic
Dat is een lastige Jan. Na zoveel jaren luisteren moet je toch wel weten wat je wilt en waar je tevreden mee kunt zijn? Alle "MyFi", oftewel hoeft alleen maar lekker te klinken, moet maar net je smaak zijn en op zijn plek vallen. Dat is zo divers, dat kunnen dan net zo goed de PC speakers van Leo voor zijn zoon zijn als een hele dure breedbanders op een plank.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Oriëntatie topic
Stereo.Douwe84 schreef:Leuk! Moet het perse stereo worden, of is actief (laag) een optie?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Oriëntatie topic
Jawel, ik denk dat vooral de eerste twee die ik noem toch een aardige richting geven. Dit topic heb ik gestart omdat ik eigenlijk altijd in de “TG” sfeer blijf hangen. Of da dat nu de NL of de DK variant is. Vraag me af of er meer opties zijn dan die twee...Pjotr schreef:Dat is een lastige Jan. Na zoveel jaren luisteren moet je toch wel weten wat je wilt en waar je tevreden mee kunt zijn? Alle "MyFi", oftewel hoeft alleen maar lekker te klinken, moet maar net je smaak zijn en op zijn plek vallen. Dat is zo divers, dat kunnen dan net zo goed de PC speakers van Leo voor zijn zoon zijn als een hele dure breedbanders op een plank.
Re: Oriëntatie topic
Ken je deze? Kan er zelf niet echt een definitief verslag van vinden..Leeuwarden schreef:Stereo.Douwe84 schreef:Leuk! Moet het perse stereo worden, of is actief (laag) een optie?
https://audio-creative.nl/projecten/aud ... ster-ii-2/
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Oriëntatie topic
Wel gezien maar bij mijn weten niet heel enthousiast ontvangen op de luisterdag ooit...
Re: Oriëntatie topic
Ok Jan. Ik zou zelf toch niet snel (tamelijk) veel geld uitgeven als ik het niet eerst goed zelf beluisterd heb. Dat is met Troels zijn creaties lastiger dan met die van Tony. En dan zijn de eisen voor de woonkamer ook weer anders dan voor een specifieke luisterkamer. Die laatste heb ik niet eens, zou daar geen tijd voor hebben 
Re: Oriëntatie topic
Ok, heb ook geen referentie kunnen vinden verder.Leeuwarden schreef:Wel gezien maar bij mijn weten niet heel enthousiast ontvangen op de luisterdag ooit...
Re: Oriëntatie topic
Is de klassieke drieweg van Dré niet wat? Voldoet wel aardig aan je eisen. Op die grote woefers na dan 
Re: Oriëntatie topic
Snel verder kijken!!!Douwe84 schreef:Ken je deze? Kan er zelf niet echt een definitief verslag van vinden..Leeuwarden schreef:Stereo.Douwe84 schreef:Leuk! Moet het perse stereo worden, of is actief (laag) een optie?
https://audio-creative.nl/projecten/aud ... ster-ii-2/
Re: Oriëntatie topic
Misschien een keer gaan luisteren bij Speakerland (kan helaas pas weer na 19 januari 2021)?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Oriëntatie topic
wat betreft de Lii : ga eens bij Leon langs om te luisteren, ook voor die 15" woofer....
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Oriëntatie topic
Even gekeken op de site maar zie zi 1, 2, 3, niet iets dat gelijk mijn aandacht vangt. Wat zou je geheime tip zijn, Ruud.audioruud schreef:Misschien een keer gaan luisteren bij Speakerland (kan helaas pas weer na 19 januari 2021)?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Oriëntatie topic
Ja,erg mooi! Maar dat zou ik meer als hobby, het mag mislukken en overnieuw, project doen...FR_Aad schreef:
Re: Oriëntatie topic
De Colomn Grande is een heel evenwichtig en rustig klinkend systeem dat ook bij lage volumes een goed laag en een evenwichtig geluidsbeeld heeft. Daarnaast biedt het dynamiek en een mooi en stabiel stereobeeld met veel diepte.Even gekeken op de site maar zie zi 1, 2, 3, niet iets dat gelijk mijn aandacht vangt. Wat zou je geheime tip zijn, Ruud.
De systemen die je zelf voorstelt verschillen nogal in opzet en eigenschappen, zullen beide hun pluspunten hebben maar een breedbander heeft gewoon nooit een goed en compleet laag en een hoog rendement 2-weg heeft in de meeste gevallen een ongedefinieerd midden.
Zelf luisteren is naar mijn mending toch echt de enige manier om de juiste keuze te maken. De meeste forummers hier hebben natuurlijk al een uitgebreide ervaring met luisteren naar allerlei verschillende ontwerpen maar toch....
Groeten
Ruud Jansen
Re: Oriëntatie topic
Ik heb hier nog een mooi setje voor je.Leeuwarden schreef:De door mij gebouwde Jenzen Next in TL uitvoering had ook een bijzondere laagweergave in de huiskamer. De huidige NEXT 4 moet het daartegen afleggen in de woonkamer.
De tip van Ruud om te gaan luisteren zou ik willen onderschrijven.
Alleen hoe goed luister je als je net een paar uur hebt gereden. (ik niet best)
Hoe je speakers ervaart kan heel erg verschillen. Zeker wanneer je oren minder zijn/worden.
Ik ervaar nu bij het thuiswerken dat een paar breedbandertjes op mijn werkblad mij meer plezier geven dan de eerder genoemde Jenzen's in de woonkamer.
