Elektrische ventilatorkachel

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Elektrische ventilatorkachel

Bericht door MichaelB »

Sinds de verbouwing van de garagezolder hebben we in de garage zelf geen verwarming meer.
Daar zit nu de trapopgang.

Er hing een joekel van een gaskachel. Die was zo overbemeten dat deze alleen NET van de waakvlamstand af hoefde om de garage (5x6m) voldoende te verwarmen. Hierdoor deed de thermostaat van dat ding ook niets en moest ik er altijd aan denken om hem weer uit te zetten.

Helaas is het hierdoor nu een harde-tepeltjes-temperatuur en vind ik het tijd voor een elektrische ventilatorkachel.
Uiteraard heb ik rondgekeken, maar wordt niet blij van die Eurom/Sencys dingen, vaak zonder thermostaat.

Kunnen jullie iets aanraden wat een thermostaat heeft en tussen de 1 en 3Kw vermogen heeft?
De garage heeft een spouwmuur en de ramen zijn met dubbelglas. De roldeur is helaas nog niet geïsoleerd, dat staat nog op het lijstje.
Het is hierdoor geen ijskoude garage, maar wel erg fris.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door rjmulder »

In mijn schuurtje (3x5m) gebruik ik een ventilator kachel van 3kw gekocht bij Bauhaus, eerst had ik een grote spiraal met ventilator maar werkte niet echt deze werkt super en is snel warm.

Dit is een link naar blokker die hem schijnbaar niet meer heeft maar dit is wel het model wat ik ook heb.
https://www.blokker.nl/emerio-ventilato ... 69093.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door Pjotr »

Meest effectief zijn i.d.d. ventilatorkachels. Daarmee is het snel warm. Meer dan 2kW voor een redelijke schuur/garage heb je niet nodig. Die bouwmarkt dingen zijn lawaaipapegaaien, niet doen. Stilste zijn de gewone huiskamerdingen met een radiaal ventilator. Ik had destijds een rechthoekige plaatijzeren doos van de Hema. Was omschakelbaar tussen 1kW en 2kW en mechanische thermostaat.

Heb je een extra binnendeur in je garage? Dan zou ik de kieren van de hoofddeur afplakken met gaffertape! Scheelt enorm. Als het een stalen deur is: Bubbeltjesplastic er overheen spannen als tijdelijke isolatie.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door ray5150 »

Ik heb al heel lang iets dergelijk als dit in mijn schuur staan :
https://www.kabelshop.nl/Nedis-Convecto ... K8QAvD_BwE
met thermostaat en kan ook op half vermogen draaien.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door MichaelB »

rjmulder schreef:
In mijn schuurtje (3x5m) gebruik ik een ventilator kachel van 3kw gekocht bij Bauhaus, eerst had ik een grote spiraal met ventilator maar werkte niet echt deze werkt super en is snel warm.

Dit is een link naar blokker die hem schijnbaar niet meer heeft maar dit is wel het model wat ik ook heb.
https://www.blokker.nl/emerio-ventilato ... 69093.html
Bij deze staat als maximum 15m2.
Onze garage is het dubbele, maar de vraag is dan wat ze aanhouden. 18 graden? 21 graden?
Pjotr schreef:
Heb je een extra binnendeur in je garage? Dan zou ik de kieren van de hoofddeur afplakken met gaffertape! Scheelt enorm. Als het een stalen deur is: Bubbeltjesplastic er overheen spannen als tijdelijke isolatie.
De garage staat los van het huis. En de roldeur is kunststof. Ik heb al gekeken naar van dat radiatorbubbelfolie op een grote rol. De roldeur gaat toch maar 2-3x per jaar open. De ventilatiegaten heb ik al dicht gemaakt met tape. Aan de zijkanten loopt ie mooi door goten met een stoffen afdichting.
ray5150 schreef:
Ik heb al heel lang iets dergelijk als dit in mijn schuur staan :
https://www.kabelshop.nl/Nedis-Convecto ... K8QAvD_BwE
met thermostaat en kan ook op half vermogen draaien.
Is wel een mooi ding, maar liefst heb ik een ventilatorkachel, dat scheelt enorm in de tijd die de warmte nodig heeft om zich door de ruimte te verspreiden.

Je hebt me wel op een idee gebracht, want ik heb ook convectorkachels gezien met ventilator.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door MichaelB »

Gevonden!
Ze noemen het een "turbostand". Dan is het normaal gesproken een convectorkachel, maar er zit ook een fan in die ingeschakeld kan worden.

Zoals deze: https://www.tristar.eu/nl-nl/tristar-ka ... l-ka--5912

Het voordeel is dat je het snel even kan opwarmen en daarna alleen de convector aan kan laten.

Alleen dan de vraag: warmt het net zo snel op als een echte ventilatorkachel. Vast niet. Hmmm.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door ray5150 »

Voor 4 tientjes kun je de gok toch wel nemen ?
Desnoods neem je er twee.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door Barry2001 »

2 stuks, mag je het wel verdelen over 2 groepen :D Maar ik heb dezelfde in mijn werkplaatsje (enkelsteens muurtje), of iets wat er veel op lijkt, dingen zijn er in tig varianten. Gaat prima, als ik er langer ben trekt het altijd vanuit de betonnen vloer koud op, maar goed. Gewoon wat harder werken dan :bakkie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door Pjotr »

Denk dat je voor dat oppervlak wel met eentje toe kan. Of het moet echt hard gaan vriezen. Moet zeggen dat ik weinig echt goede keuze zie zo on-line.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door Henkjan »

je zou ook een airco kunnen overwegen die ook als warmtepomp kan werken. is wat duurder, maar lager E verbruik en in de zomer is koeling wel fijn
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door OpaBert »

Houtkachel nemen heb je het 4 x warm van O:)
1 boom omhakken
2 zagen in stukken met een spanzaag
3 in kleinere stukken hakken
4 naar de kachel brengen
5 waarschijnlijk heb je geen tijd en zin in je hobby project
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door douwebakker »

Een kennis van me bouwt veel standkachels in campers etc. Die werken op dieselolie.
Misschien een idee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door Pjotr »

Voor het doel veel te fancy. Het probleem is doeltreffend opgelost met een 2kW blaaskacheltje van een paar tientjes. Alleen lijken die dingen een beetje uitgestorven... :idea: Hoewel nu gesloten: Kringloopwinkel?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door douwebakker »

HBM?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Voor het doel veel te fancy. Het probleem is doeltreffend opgelost met een 2kW blaaskacheltje van een paar tientjes. Alleen lijken die dingen een beetje uitgestorven... :idea: Hoewel nu gesloten: Kringloopwinkel?
Tweedehands op marktplaats staan er ook talloze
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door OpaBert »

In Mobiele huizen bussen stoken ze met standkachels die staan ook op marktplaats
Die hebben wel wat leidingen en sensoren nodig die zijn zeer efficiënt Webasto kachels worden ze ook wel genoemd
Webasto zat in Oudenbosch met schuifdaken en ditnu zitten ze in Roosendaal ben er een paar keer geweest voor mn werk
Je zou eens een belletje kunnen wagen
Ook op YouTube staat een en ander
[ Bekijk op youtube ]
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door ds23man »

Zo,n ding zit ook in mijn LaRo. Anders wordt ie nauwelijks warm in de winter.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door MichaelB »

Hahaha, heerlijk dit! :mrgreen:

Van de hak op de tak (zij het wel in het verwarmingsgenre).

Goed ik ga zo'n kacheltje met turbostand kopen. Kjken wat het doet :dank:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door Pjotr »

Lijkt mij een goed begin. Kun je later nog eens bij de kringloop naar een Inventum o.i.d. blaaskacheltje kijken. B.t.w. Barry, met zo'n kacheltje op je voeten gericht onder de werkbank heb je beslist geen koude voeten :mrgreen:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Elektrische ventilatorkachel

Bericht door MichaelB »

Deze is het geworden en werkt prima.
Stil zat en blaast de lucht goed door de garage.
1371576.jpg
Plaats reactie