Elektrische ventilatorkachel
Moderator: Beheerdersteam
Elektrische ventilatorkachel
Sinds de verbouwing van de garagezolder hebben we in de garage zelf geen verwarming meer.
Daar zit nu de trapopgang.
Er hing een joekel van een gaskachel. Die was zo overbemeten dat deze alleen NET van de waakvlamstand af hoefde om de garage (5x6m) voldoende te verwarmen. Hierdoor deed de thermostaat van dat ding ook niets en moest ik er altijd aan denken om hem weer uit te zetten.
Helaas is het hierdoor nu een harde-tepeltjes-temperatuur en vind ik het tijd voor een elektrische ventilatorkachel.
Uiteraard heb ik rondgekeken, maar wordt niet blij van die Eurom/Sencys dingen, vaak zonder thermostaat.
Kunnen jullie iets aanraden wat een thermostaat heeft en tussen de 1 en 3Kw vermogen heeft?
De garage heeft een spouwmuur en de ramen zijn met dubbelglas. De roldeur is helaas nog niet geïsoleerd, dat staat nog op het lijstje.
Het is hierdoor geen ijskoude garage, maar wel erg fris.
Daar zit nu de trapopgang.
Er hing een joekel van een gaskachel. Die was zo overbemeten dat deze alleen NET van de waakvlamstand af hoefde om de garage (5x6m) voldoende te verwarmen. Hierdoor deed de thermostaat van dat ding ook niets en moest ik er altijd aan denken om hem weer uit te zetten.
Helaas is het hierdoor nu een harde-tepeltjes-temperatuur en vind ik het tijd voor een elektrische ventilatorkachel.
Uiteraard heb ik rondgekeken, maar wordt niet blij van die Eurom/Sencys dingen, vaak zonder thermostaat.
Kunnen jullie iets aanraden wat een thermostaat heeft en tussen de 1 en 3Kw vermogen heeft?
De garage heeft een spouwmuur en de ramen zijn met dubbelglas. De roldeur is helaas nog niet geïsoleerd, dat staat nog op het lijstje.
Het is hierdoor geen ijskoude garage, maar wel erg fris.
Re: Elektrische ventilatorkachel
In mijn schuurtje (3x5m) gebruik ik een ventilator kachel van 3kw gekocht bij Bauhaus, eerst had ik een grote spiraal met ventilator maar werkte niet echt deze werkt super en is snel warm.
Dit is een link naar blokker die hem schijnbaar niet meer heeft maar dit is wel het model wat ik ook heb.
https://www.blokker.nl/emerio-ventilato ... 69093.html
Dit is een link naar blokker die hem schijnbaar niet meer heeft maar dit is wel het model wat ik ook heb.
https://www.blokker.nl/emerio-ventilato ... 69093.html
Re: Elektrische ventilatorkachel
Meest effectief zijn i.d.d. ventilatorkachels. Daarmee is het snel warm. Meer dan 2kW voor een redelijke schuur/garage heb je niet nodig. Die bouwmarkt dingen zijn lawaaipapegaaien, niet doen. Stilste zijn de gewone huiskamerdingen met een radiaal ventilator. Ik had destijds een rechthoekige plaatijzeren doos van de Hema. Was omschakelbaar tussen 1kW en 2kW en mechanische thermostaat.
Heb je een extra binnendeur in je garage? Dan zou ik de kieren van de hoofddeur afplakken met gaffertape! Scheelt enorm. Als het een stalen deur is: Bubbeltjesplastic er overheen spannen als tijdelijke isolatie.
Heb je een extra binnendeur in je garage? Dan zou ik de kieren van de hoofddeur afplakken met gaffertape! Scheelt enorm. Als het een stalen deur is: Bubbeltjesplastic er overheen spannen als tijdelijke isolatie.
Re: Elektrische ventilatorkachel
Ik heb al heel lang iets dergelijk als dit in mijn schuur staan :
https://www.kabelshop.nl/Nedis-Convecto ... K8QAvD_BwE
met thermostaat en kan ook op half vermogen draaien.
https://www.kabelshop.nl/Nedis-Convecto ... K8QAvD_BwE
met thermostaat en kan ook op half vermogen draaien.
Re: Elektrische ventilatorkachel
Bij deze staat als maximum 15m2.rjmulder schreef:In mijn schuurtje (3x5m) gebruik ik een ventilator kachel van 3kw gekocht bij Bauhaus, eerst had ik een grote spiraal met ventilator maar werkte niet echt deze werkt super en is snel warm.
Dit is een link naar blokker die hem schijnbaar niet meer heeft maar dit is wel het model wat ik ook heb.
https://www.blokker.nl/emerio-ventilato ... 69093.html
Onze garage is het dubbele, maar de vraag is dan wat ze aanhouden. 18 graden? 21 graden?
De garage staat los van het huis. En de roldeur is kunststof. Ik heb al gekeken naar van dat radiatorbubbelfolie op een grote rol. De roldeur gaat toch maar 2-3x per jaar open. De ventilatiegaten heb ik al dicht gemaakt met tape. Aan de zijkanten loopt ie mooi door goten met een stoffen afdichting.Pjotr schreef:Heb je een extra binnendeur in je garage? Dan zou ik de kieren van de hoofddeur afplakken met gaffertape! Scheelt enorm. Als het een stalen deur is: Bubbeltjesplastic er overheen spannen als tijdelijke isolatie.
Is wel een mooi ding, maar liefst heb ik een ventilatorkachel, dat scheelt enorm in de tijd die de warmte nodig heeft om zich door de ruimte te verspreiden.ray5150 schreef:Ik heb al heel lang iets dergelijk als dit in mijn schuur staan :
https://www.kabelshop.nl/Nedis-Convecto ... K8QAvD_BwE
met thermostaat en kan ook op half vermogen draaien.
Je hebt me wel op een idee gebracht, want ik heb ook convectorkachels gezien met ventilator.
Re: Elektrische ventilatorkachel
Gevonden!
Ze noemen het een "turbostand". Dan is het normaal gesproken een convectorkachel, maar er zit ook een fan in die ingeschakeld kan worden.
Zoals deze: https://www.tristar.eu/nl-nl/tristar-ka ... l-ka--5912
Het voordeel is dat je het snel even kan opwarmen en daarna alleen de convector aan kan laten.
Alleen dan de vraag: warmt het net zo snel op als een echte ventilatorkachel. Vast niet. Hmmm.
Ze noemen het een "turbostand". Dan is het normaal gesproken een convectorkachel, maar er zit ook een fan in die ingeschakeld kan worden.
Zoals deze: https://www.tristar.eu/nl-nl/tristar-ka ... l-ka--5912
Het voordeel is dat je het snel even kan opwarmen en daarna alleen de convector aan kan laten.
Alleen dan de vraag: warmt het net zo snel op als een echte ventilatorkachel. Vast niet. Hmmm.
Re: Elektrische ventilatorkachel
Voor 4 tientjes kun je de gok toch wel nemen ?
Desnoods neem je er twee.
Desnoods neem je er twee.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Elektrische ventilatorkachel
2 stuks, mag je het wel verdelen over 2 groepen
Maar ik heb dezelfde in mijn werkplaatsje (enkelsteens muurtje), of iets wat er veel op lijkt, dingen zijn er in tig varianten. Gaat prima, als ik er langer ben trekt het altijd vanuit de betonnen vloer koud op, maar goed. Gewoon wat harder werken dan 
Re: Elektrische ventilatorkachel
Denk dat je voor dat oppervlak wel met eentje toe kan. Of het moet echt hard gaan vriezen. Moet zeggen dat ik weinig echt goede keuze zie zo on-line.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Elektrische ventilatorkachel
je zou ook een airco kunnen overwegen die ook als warmtepomp kan werken. is wat duurder, maar lager E verbruik en in de zomer is koeling wel fijn
Re: Elektrische ventilatorkachel
Houtkachel nemen heb je het 4 x warm van
1 boom omhakken
2 zagen in stukken met een spanzaag
3 in kleinere stukken hakken
4 naar de kachel brengen
5 waarschijnlijk heb je geen tijd en zin in je hobby project
1 boom omhakken
2 zagen in stukken met een spanzaag
3 in kleinere stukken hakken
4 naar de kachel brengen
5 waarschijnlijk heb je geen tijd en zin in je hobby project
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Elektrische ventilatorkachel
Een kennis van me bouwt veel standkachels in campers etc. Die werken op dieselolie.
Misschien een idee.
Misschien een idee.
Re: Elektrische ventilatorkachel
Voor het doel veel te fancy. Het probleem is doeltreffend opgelost met een 2kW blaaskacheltje van een paar tientjes. Alleen lijken die dingen een beetje uitgestorven...
Hoewel nu gesloten: Kringloopwinkel?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Elektrische ventilatorkachel
Tweedehands op marktplaats staan er ook tallozePjotr schreef:Voor het doel veel te fancy. Het probleem is doeltreffend opgelost met een 2kW blaaskacheltje van een paar tientjes. Alleen lijken die dingen een beetje uitgestorven...Hoewel nu gesloten: Kringloopwinkel?
Re: Elektrische ventilatorkachel
In Mobiele huizen bussen stoken ze met standkachels die staan ook op marktplaats
Die hebben wel wat leidingen en sensoren nodig die zijn zeer efficiënt Webasto kachels worden ze ook wel genoemd
Webasto zat in Oudenbosch met schuifdaken en ditnu zitten ze in Roosendaal ben er een paar keer geweest voor mn werk
Je zou eens een belletje kunnen wagen
Ook op YouTube staat een en ander
[ Bekijk op youtube ]
Die hebben wel wat leidingen en sensoren nodig die zijn zeer efficiënt Webasto kachels worden ze ook wel genoemd
Webasto zat in Oudenbosch met schuifdaken en ditnu zitten ze in Roosendaal ben er een paar keer geweest voor mn werk
Je zou eens een belletje kunnen wagen
Ook op YouTube staat een en ander
[ Bekijk op youtube ]
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Elektrische ventilatorkachel
Zo,n ding zit ook in mijn LaRo. Anders wordt ie nauwelijks warm in de winter.
Re: Elektrische ventilatorkachel
Hahaha, heerlijk dit! 
Van de hak op de tak (zij het wel in het verwarmingsgenre).
Goed ik ga zo'n kacheltje met turbostand kopen. Kjken wat het doet
Van de hak op de tak (zij het wel in het verwarmingsgenre).
Goed ik ga zo'n kacheltje met turbostand kopen. Kjken wat het doet
Re: Elektrische ventilatorkachel
Lijkt mij een goed begin. Kun je later nog eens bij de kringloop naar een Inventum o.i.d. blaaskacheltje kijken. B.t.w. Barry, met zo'n kacheltje op je voeten gericht onder de werkbank heb je beslist geen koude voeten 
Re: Elektrische ventilatorkachel
Deze is het geworden en werkt prima.
Stil zat en blaast de lucht goed door de garage.
Stil zat en blaast de lucht goed door de garage.
