EL84 versterker printen met schema,s

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Ah!buis »

De nrs op de print en schema zijn niet hetzelfde.
Dit maak ik er van,
PBvn.jpg
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
De nrs op de print en schema zijn niet hetzelfde.
Dit maak ik er van, PBvn.jpg Anne
Dankjewel Anne en ook Douwe
Er klopt dus gewoon niks van die print
Dat is dus 1 mislukking van de de hele stapel chinese versterker printen O:)
Componenten eraf en de print in de kliko
Kan het wel kloppen voor een 6J4 Anne
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Jan Geert »

Lijkt me toch niet al te onduidelijk hier zo te zien aan de print.

print R1 = R2 in het schema en is idd de kathode weerstand, die moet 1k worden, niet 1M
print R9 = R11 in het schema, zou 1k2 moeten zijn, kleine cap met scope vaststellen, is meestal in de picofarad range.
print R2 = R3 in het schema, 100R
die 510k is wel goed volgens het schema, maar op datzelfde punt moet ook nog een 20k dropweerstand vanaf de voedingslijn vastzitten (R7?). De andere kant van die 510k moet aan pin 6 vastzitten, waar ook die grote 1uf cap vatstzat. ik zie dat daar een groene mkt zat. die heb je er weer uitgehaald?

lijkt me op het eerste gezicht wel te kloppen met het schema, die print. zie zo gauw niets raars.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Jan Geert »

had ff moeten refreshen, ik zie dat Anne het puzzeltje ook heeft opgelost
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Ah!buis »

Het vervelende is dat de opdruk niet overeenkomt met het schema.
De print zelf is vermoedelijk wel in orde.
Wordt uitzoeken.Maar of 't de moeite is ?
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Jan Geert schreef:
had ff moeten refreshen, ik zie dat Anne het puzzeltje ook heeft opgelost
Ja ik moet dan de print modificeren Dat doe ik niet graag JanGeert
Dan gooi ik het net zo lief weg , ben blij dat Anne de tijd genomen heeft om het uit te zoeken dat er inderdaad niks van klopt
Is voor buitenstaanders misschien niet belangrijk Maar ik vind dat zo erg als een kras op je front
Maar ik heb het idee dat de print wel geschikt is voor een 6J4
Dan ziiten in ieder geval de Kathode aan de juiste weerstanden en de Anode en stuurrooster ook volgens mij
Ik heb 2 buisjes 6J4 bij Wim Rotte besteld Dan kan ik het uit testen O:)
Bijlagen
35467D6B-AD8A-42E8-8F78-4E407CD70ECF.jpeg
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Jan Geert »

Ah!buis schreef:
Het vervelende is dat de opdruk niet overeenkomt met het schema.
De print zelf is vermoedelijk wel in orde.
Wordt uitzoeken.Maar of 't de moeite is ?
Anne
inderdaad is de nummering op het papieren schemaatje anders dan op de print. Maar is dat reden om de printen dan maar weg te gooien? 8-[

het is toch geen raketwetenschap, wel?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ik heb 2 buisjes 6J4 bij Wim Rotte besteld Dan kan ik het uit testen O:)
Met een 6C4 zit C2 tussen pin 6 en 7 = rooster en kathode, slaat nergens op.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Jan Geert schreef:
Ah!buis schreef:
Het vervelende is dat de opdruk niet overeenkomt met het schema.
De print zelf is vermoedelijk wel in orde.
Wordt uitzoeken.Maar of 't de moeite is ?
Anne
inderdaad is de nummering op het papieren schemaatje anders dan op de print. Maar is dat reden om de printen dan maar weg te gooien? 8-[

het is toch geen raketwetenschap, wel?
Dat niet alleen ik moet ook printbanen onderbreken en draaibrug aanbrengen :-#
Het is geen raket wetenschap Maar al dat gepruts aan zo,n print ziet er toch niet uit :-s
Althans voor mij is dat een stap te ver
Anne schreef ook al zoiets van het is niet de moeite waard
De bias instellingen met de lm317 is alleen goed als je een paar gebruikt
Maar verder dacht ik Alles zit erop
Feedback
Ultralin
Dus vond het wel een leuke print
Ik loop al jaaare met een idee om zo iets in een thee kistje te bouwen
Bijlagen
F119A613-774A-4B95-8E38-CC5A7CE7B7C2.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Ik heb 2 buisjes 6J4 bij Wim Rotte besteld Dan kan ik het uit testen O:)
Met een 6C4 zit C2 tussen pin 6 en 7 = rooster en kathode, slaat nergens op.
Anne
6J4 Anne
Maar dat werkt dus ook niet zonder knoeiwerk
Die print pluk ik kaal Jammer :-s
Bijlagen
0372F151-38E3-4159-A8F2-F7155F48B90F.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Ik heb 2 buisjes 6J4 bij Wim Rotte besteld Dan kan ik het uit testen O:)
Met een 6C4 zit C2 tussen pin 6 en 7 = rooster en kathode, slaat nergens op.
Anne
6J4 Anne
Maar dat werkt dus ook niet zonder knoeiwerk
Die print pluk ik kaal Jammer :-s
Oei, verkeerd gelezen :oops:
Maar tussen rooster en anode is ook niet goed.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
Met een 6C4 zit C2 tussen pin 6 en 7 = rooster en kathode, slaat nergens op.
Anne
6J4 Anne
Maar dat werkt dus ook niet zonder knoeiwerk
Die print pluk ik kaal Jammer :-s
Oei, verkeerd gelezen :oops:
Maar tussen rooster en anode is ook niet goed.
Anne
Nee Jammer ee :D
Morgen krijg ik hulp , weinig hobby dan Maar eind van de middag weer verder aan de Annastacia
Dan kan die voor de kerst naar Limburg terug O:)
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door douwebakker »

Kreeg je de Anestasia weer terug Bert? Wat waren de problemen?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Kreeg je de Anestasia weer terug Bert? Wat waren de problemen?
Een pin van een RCA stekker afgebroken in het chassis deel
Ik kreeg de klacht dat 1 kanaal het niet meer deed :lol:
De stekker die ze erin gestoken hebben is afgebroken en dat pinnetje krijg ik er niet uit dus een nieuwe RCA chassis deel er in
En ik had in de haast enkele dingen ( Was het echt beu na al die tegenslagen ) gedaan die mooier konden
Dus dat doe ik ook maar meteen Douwe :D
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door douwebakker »

Buiten jou toedoen dus. Evengoed vervelend.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Buiten jou toedoen dus. Evengoed vervelend.
Voor hun meer dan voor mij ze moeten ergens uit de buurt van maastricht komen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

De eerste stereo print met de 6AU6 leeg gehaald en de print in de kliko gegooid
Nu heb ik deze voor me liggen
Dits zou het schema zijn
Kan dit werken :?: dan wil ik 1 kanaal werkend te maken zonder printbanen door te snijden of draadbruggen te maken
Dus gewoon zoals iedere hobbyist zonder veel kennis en ervaring zou doen
O:)
Voel me een beetje schuldig dat ik niet eerder wat heb laten horen , heb het gewoon te druk
Doe het hele huishouden met 2 linker handen En vergeet steeds dingen
Ook Bezig geweest een TV op een steun te bevestigen zodat ik die van uit een zit/lig stoel kan zien en waar ik ook naar mijn audio kan luisteren
Is niet gelukt maar ben wel druk bezig geweest zonder Goed resultaat
Ook bezig geweest aan de Annastacia
Maar had er geen zin in dus even opzij geschoven.
En nog 10 andere dingen gedaan
Deed nooit boodschappen en nu rij ik een uur heen en weer door de AH opzoek naar wat te eten
Ik herken de verpakkingen niet :( En ook niet waar ik iets moet zoeken
Heb wel voldoende brood en Appels kunnen vinden :lol:
Bij gebruik ecc83/12ax7 moet ik voor de gloei 4-5 en 9 aansluiten op 6,3 volt
Het schema
Het schema
Bovenzijde
Bovenzijde
Koperzijde
Koperzijde
Boor patroon
Boor patroon
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Ah!buis »

De print en 't schema komen niet overeen :(
Schema heeft bijv één weerstand voor beide eindbuis kathodes, op de print zijn het er twee.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
De print en 't schema komen niet overeen :(
Schema heeft bijv één weerstand voor beide eindbuis kathodes, op de print zijn het er twee.
Anne
:evil: Is toch wat met die chinese rommel
Ik even kijken of ik niet een verkeerd schema bij deze print gepakt heb Ann
Bedankt iig :dank:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Nou er zijn 2 winkels bij AliExpress de 1 verkoopt hem met een print waar de gelijkrichter een GZ34 is De ander is met 2 diodes
De print welke ik heb zitten 2 printjes bij
Printje GZ34 of 2 x BYW96E
Printje GZ34 of 2 x BYW96E
Dat er twee weerstanden nodig zijn in het kathode circuit 130 0hm of 250 Ohm
Kathode Weerstand 130R
Kathode Weerstand 130R
Kathode 250 ohm
Kathode 250 ohm
Dat met 2 kathode weerstanden is als de Philips HF10 Anne
Alleen de waardes zijn weer anders
Bijlagen
Philips HF10
Philips HF10
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Als het met 2 weerstanden uitgevoerd is dan is het waarschijnlijk dat je 270 ohm weerstanden gebruikt Dan klopt het met de HF10 van Philips
Of heb ik dat verkeerd begrepen Anne
:shock: Hoe heb je dat toch zo snel gezien :shock: ik kan ze niet eens vinden op de print
Zijn ze soms niet getekend en moeten ze tussen die 2 elko,s in zitten Anne :think:
Edit ze staan op de Koperzijde :-s
Ik voel me knap lullig eigenlijk :oops:
Edit
Koperzijde wat uitvergroot
Bijlagen
51FBAD2B-A1B1-44B0-8B94-E37DC194F1B1.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Ah!buis »

Het zit zo op de print,
KsPrt.png
Verder staan er geen verwijzingen bij de onderdelen.Dus welk schema er bij hoort ?
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Daar ben ik blij mee Anne
Ga 1 kanaal maken en proberen
Als het werkt doe ik een dansje voor ons beide Anne
Nee Anne er staan geen verwijzing welk schema bij welke print hoort
De Component waarde staan op de print Dus invullen met wat er op staat
Reuze bedankt Anne
:yeah:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Anne die 100 K of 120 K er staat bij 3 Watt daar heb ik alleen van die ouwe knollen van 50 jaar oud leuk om eens mee te experimenteren
Maar 2 Watt is toch ook wel goed Anne

300 Volt 100.000 ohm is 3 mA = 0.9 Watt
Er staat eigenlijk maar de helft op
Dan moet 2 Watt toch wel gaan ?
Bijlagen
B1718516-262A-4925-B082-071DC6C1A2FF.jpeg
CF62279E-E07A-411D-A99E-C1AB78982E3E.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Ah!buis »

Ik zie enkel 100k of 120k als anodeweerstanden van de ECC83 en daar staat verder niks bij.
Gaat hoogstens een goeie mA door, kan met ½W.
Anne
Plaats reactie