Bouw Vifa Pillar Center
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bouw Vifa Pillar Center
Onwijs bedankt voor al jullie input. Heb ik zeer veel.aan gehad.
Luidspreker zit in elkaar en werkt ook. Ik ben onwijs blij dat ie eindelijk in elkaar zit. Laatste stukje was achter gezien toch niet veel werk.
Uiteraard ook nodige beluisterd, wat ervaringen
Goed:
- verassend veel laag dat ook laag begint en redelijk strak is
- hoog klinkt goed
Minder goed:
- heb wat moeite met niet d appolito setup (woofers zijn niet identiek kwa filtering). wat ongedefinieerde plaatsing en je hoort dat horizontale positie wat frequentie afhankelijk is.
- stemmen klinken beetje 'hokkerig'. Ik moet wellicht nog wat aan demping doen
Voor dit laatste issue (hokkerig geluid), zou toevoegen van demping rondom de units kunnen helpen?
Er zit alleen bitumen en pritex in de kast.(zie foto's). Vanwege ruimtebeperking rond de units alleen op achterkant pritex.
Zou wat extra demping kunnen helpen? Zo ja wat?
Luidspreker zit in elkaar en werkt ook. Ik ben onwijs blij dat ie eindelijk in elkaar zit. Laatste stukje was achter gezien toch niet veel werk.
Uiteraard ook nodige beluisterd, wat ervaringen
Goed:
- verassend veel laag dat ook laag begint en redelijk strak is
- hoog klinkt goed
Minder goed:
- heb wat moeite met niet d appolito setup (woofers zijn niet identiek kwa filtering). wat ongedefinieerde plaatsing en je hoort dat horizontale positie wat frequentie afhankelijk is.
- stemmen klinken beetje 'hokkerig'. Ik moet wellicht nog wat aan demping doen
Voor dit laatste issue (hokkerig geluid), zou toevoegen van demping rondom de units kunnen helpen?
Er zit alleen bitumen en pritex in de kast.(zie foto's). Vanwege ruimtebeperking rond de units alleen op achterkant pritex.
Zou wat extra demping kunnen helpen? Zo ja wat?
- pappaleo
- Contacteer:
Dat 'hokkerige' geluid wat je hebt zou inderdaad kunnen komen door de hoeveelheid demping.
Maar als ik de bouwfoto's bekijk valt dat denk ik wel mee.
Kan dus ook je filter zijn. Daar vind ik zo gauw niets over terug. Wat is de layout van het filter en hoe kom je er aan?
Kan dus ook je filter zijn. Daar vind ik zo gauw niets over terug. Wat is de layout van het filter en hoe kom je er aan?
Als ik het goed heb gezien zit recht achter de chassis geen demping maar alleen bitumen. Ik heb ook de ervaring dat je dat bij een ondiepe kast niet moet doen. Er is dan een te sterke reflectie die het geluid vertroebelt. Een laagje pritex tegen de achterwand kan al wonderen doen.
Ooh thanks voor je reactie. Is het dan te weinig demping of juist te veel? Is het evt nog andere demping nodig? (bv BAF)pappaleo schreef:Dat 'hokkerige' geluid wat je hebt zou inderdaad kunnen komen door de hoeveelheid demping.
Ik kan/mag schema niet publiceren (filter komt 1:1 van speakerland).pappaleo schreef:Kan dus ook je filter zijn. Daar vind ik zo gauw niets over terug. Wat is de layout van het filter en hoe kom je er aan?
Filtering is behoorlijk standaard. Is wel 3 weg niet 2 weg (woofers staan niet parallel maar hebben elk hun eigen filter met verschillende frequentie). Wat zou hier evt aan de hand kunnen zijn?
In z'n algemeenheid: hoe ziet hokkerigheid in freq & tijd domein eruit? Ik zou zelf verwachten wat lange uitdemp tijd heeft voor mis frequenties. Of is het anders?
- pappaleo
- Contacteer:
Dat kan je niet bepalen aan de hand van de term 'hokkerigheid'
Het filter is dus wel specifiek ontworpen voor deze combinatie van (en aantal) units. Dan zal dat het niet zijn.
Het filter is dus wel specifiek ontworpen voor deze combinatie van (en aantal) units. Dan zal dat het niet zijn.
Hmmm, mee eens dat je met 'hokkerigheid' niet zoveel mee kan.....pappaleo schreef:Dat kan je niet bepalen aan de hand van de term 'hokkerigheid'
Filter is idd wel.geruned op deze kast.
Aaaah! Goed gezien.John P schreef:Als ik het goed heb gezien zit recht achter de chassis geen demping maar alleen bitumen. Ik heb ook de ervaring dat je dat bij een ondiepe kast niet moet doen. Er is dan een te sterke reflectie die het geluid vertroebelt. Een laagje pritex tegen de achterwand kan al wonderen doen.
Ja is idd een erg smal en ondiep kastje, dus kan me idd wel goed voorstellen dat reflecties een issue gaan vormen.
In overgrote gedeelte van de kast zit bitumen en pritex op alle wanden, behalve frontbaffle en ter hoogte van het filter.
Rond de units zit bitumen en pritex op de achterwand maar alleen bitumen op de zijwanden.
Pritex op de zijwanden is overigens dunner spul, anders is kast praktisch helemaal gevuld. Tot hoe ver mag je een kast vullen met pritex?
Ik ga eens kijken wat op de zijwanden past daar, want de.units lopen bijna door tot aan de wand.
Foto bijgevoegd voor de duidelijkheid. En ja we hebben een kat.
Ik denk dat de hokkerigheid zeker ten gevolge is van de hoeveelheid demping rond de woofers. Je wilt die eerste reflectie echt zo goed mogelijk dempen. Verderop in de kast, verder weg van de woofers, gebruik ik vaak een lagere concentratie demping omdat daar het dempen van reflecties wat minder cruciaal is. De kunst is een beetje om het op de juiste plekken te plaatsen.
In jou geval zou ik de zijwanden bij de woofers ook van pritrex voorzien. Met nietjes kun je ervoor zorgen dat de demping minder ver uitsteekt dichtbij de woofer openingen zodat de lucht daar nog wel vrij kan bewegen.
In jou geval zou ik de zijwanden bij de woofers ook van pritrex voorzien. Met nietjes kun je ervoor zorgen dat de demping minder ver uitsteekt dichtbij de woofer openingen zodat de lucht daar nog wel vrij kan bewegen.
Laatst gewijzigd door PA5cAL1 op ma 11 jan 2021, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt echt heel veel Pritex in een kast stoppen. Alleen daar waar je hoge luchtsnelheden verwacht (vooral bij de BR-poort) zal het de werking van de BR teveel verminderen. Geldt in mindere mate ook voor de driver. In dit geval: ook demping op de zijwanden.
Staande golven demp je het best door een matje Pritex op de kruisbalkjes te leggen, niet tegen de kastwand aan, maar juist in de open ruimte. Lijm het wel vast op het kruisje, het mag niet wapperen.Aan de uiteinden wil je wel weer wat meer demping om staande golven te verminderen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
yep, zie mijn paasproject 2012:markbakk schreef:...Staande golven demp je het best door een matje Pritex op de kruisbalkjes te leggen, niet tegen de kastwand aan, maar juist in de open ruimte. Lijm het wel vast op het kruisje, het mag niet wapperen.Aan de uiteinden wil je wel weer wat meer demping om staande golven te verminderen.
demping midden in de kast:
demping onderin de kast:
viewtopic.php?f=3&t=15920#p1580846
Ik zij het precies verkeerd ja. In de uiteindes van de kast aan de wand materiaal plakken doet juist niet zo veel. Andere materiaal gebruiken naast het pritrex om de kast wat te vullen lijkt mij handiger maar een stukje pritrex vastzetten kan natuurlijk ook.Staande golven demp je het best door een matje Pritex op de kruisbalkjes te leggen, niet tegen de kastwand aan, maar juist in de open ruimte. Lijm het wel vast op het kruisje, het mag niet wapperen.