Cirkelzaag of invalzaag?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door jvenema »

Ik heb de makers en ben er tevreden over. Heb de snoer versie, want vanwege exil is de route bekend en is snoer minder een probleem. Met decoupeerzaag Cineville accu belangrijker. En inderdaad met oude stofzuiger eraan nauwelijks stof en met slang eraan maakt snoer eraan al helemaal niets uit.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door ds23man »

jvenema schreef:
Ik heb de makers en ben er tevreden over. Heb de snoer versie, want vanwege exil is de route bekend en is snoer minder een probleem. Met decoupeerzaag Cineville accu belangrijker. En inderdaad met oude stofzuiger eraan nauwelijks stof en met slang eraan maakt snoer eraan al helemaal niets uit.
:think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door toetertje »

Is dat gekopiepeest van aliexpress?
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door jvenema »

Sorry auto correctie op de iphone sloeg weer eens toe,:
Moet zijn:
Ik heb de Makita en ben er tevreden over. Heb de snoer versie, want vanwege geleiderail is de route bekend en is snoer minder een probleem. Met decoupeerzaag vind ik accu belangrijker. En inderdaad met oude stofzuiger eraan, nauwelijks stof en met de slang eraan maakt snoer eraan al helemaal niets uit.

Zo beter?
RensV
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 21:03
Locatie: Omgeving Maastricht

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door RensV »

Dank voor alle info!

Ik was zelf al naar de makita aan het kijken, maar ga nog een wat research doen naar die Scheppach. Dat prijsverschil kan best interessant zijn.

De bosch is wel een mooie machine maar ook weer een flinke smak meer geld ;)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door markbakk »

Behalve de machine is ook het juiste zaagblad wel van belang (Ecotools industrial zijn echt prima). En bij MDF en/of fijngetande bladen vind ik stofafzuiging -ook incidenteel- een must. Ik zou daarin zeker investeren.
RensV
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 21:03
Locatie: Omgeving Maastricht

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door RensV »

Dank voor de tip! Een fijner zaagblad was ook al door mijn gedachten gegaan. Dan zal ik daarvoor ecotools in gedachten houden. Qua stofafzuiging ben ik al voorzien, de werkplek een beetje schoonhouden is namelijk ook niet verkeerd he.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door Shadow »

Het standaard blad op mijn Bosch gkt is echt goed, die van Makita zijn ook goed heb ik vernomen, ik heb er nog wat CMT bladen bijbesteld in verschillende hoeken en tanden.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door jvenema »

Zelf had ik er een 150cm rail bij, die is soms onhandig groot in gebruik. Nu zijn korte rails relatief duur, dus ik heb mijn rail in twee stukken gezaagd, heb nu 60cm en 90cm en dat werkt veel fijner. En heb vervolgens er weer een van 150cm bijgekocht met verbindings beugels. Kan nu zowel lange platen doen en makkelijker met kleinere planken werken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door ds23man »

Goed idee, heb nu twee rails van 160cm.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door Henkjan »

zeker :goeie:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door ds23man »

Maar dan wel op de afkortzaag...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door markbakk »

Vlaktand-daktandblad erop en gáán.
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door kuiperik »

Heb zelf flink wat jaren geleden een invalzaag van Festool gekocht en deze bevalt tot op heden erg goed. Met de koppelbare linialen zijn ook hele platen goed te verwerken. Destijds gezien aankoopbedrag toch wel even over getwijfeld, maar na er mee gewerkt te hebben, nog nooit spijt van gehad. Overigens los van het feit dat een ander merk mogelijk ook goed bevallen zou zijn.....

Recent kwam deze Pendelkapzaag nog voorbij, wat mogelijk ook een (extra) interessante optie zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door Henkjan »

gaaf systeem zeg.
zal helaas wel een Festool prijsje hebben..
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door ds23man »

Man, man. Wat is er mis met een afkortzaag.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door dre »

Alles,dat zie je toch! :rofl:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door markbakk »

Mafell heeft 'm ook... maar dan weer niet voor de invulzaag! 190 euries voor de lineaal, 550 voor de instap-afkortzaag. Ik denk dat ik nog maar even bij mijn invalzaag met lineaal blijf.

Ow wacht, nu in de actie, gratis lineaal... Maar dan nog.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door MichaelB »

Nou, ik heb een Scheppach besteld.
Kijken of ‘ie gaat bevallen. (Dat zou mooi zijn, want dan heb ik er meteen meer).
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door pappaleo »

MichaelB schreef:
Nou, ik heb een Scheppach besteld.
Kijken of ‘ie gaat bevallen. (Dat zou mooi zijn, want dan heb ik er meteen meer).
Maar die kan je het eerste jaar alleen maar gebruiken voor kleine plaatjes triplex.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door MechanicalAnimal »

markbakk schreef:
Mafell heeft 'm ook... maar dan weer niet voor de invulzaag! 190 euries voor de lineaal, 550 voor de instap-afkortzaag. Ik denk dat ik nog maar even bij mijn invalzaag met lineaal blijf.

Ow wacht, nu in de actie, gratis lineaal... Maar dan nog.
ik heb een mafellzaag (de oer-MT55cc) en wil daar eerdaags een lange rail bij kopen.

De Blauwe Bosch FSN rails zijn identiek aan de mafell rails, maar beduidend goedkoper.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door Leeuwarden »

MichaelB schreef:
Nou, ik heb een Scheppach besteld.
Kijken of ‘ie gaat bevallen. (Dat zou mooi zijn, want dan heb ik er meteen meer).
De uit te voeren tweaks:

https://www.youtube.com/watch?t=21&v=vqqcmC5UY5E
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door markbakk »

MechanicalAnimal schreef:
De Blauwe Bosch FSN rails zijn identiek aan de mafell rails, maar beduidend goedkoper.
Is compleet uitwisselbaar, want zelfde rails. Wel wat goedkoper, maar niet beduidend, vind ik. En het geldt ook voor het railverbindingsstuk en de klemmen. Maar je kunt allerlei railsystemen gebruiken, het past nogal vaak op elkaar.
RensV
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 21:03
Locatie: Omgeving Maastricht

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door RensV »

MichaelB schreef:
Nou, ik heb een Scheppach besteld.
Kijken of ‘ie gaat bevallen. (Dat zou mooi zijn, want dan heb ik er meteen meer).
Ben benieuwd hoe de Scheppach jou bevalt. Ben zelf nog altijd aan het twijfelen erover.

Ga je hem wel gebruiken met een andere (langere) rail? Of koppel je de twee deelstukken aan elkaar?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door MechanicalAnimal »

markbakk schreef:
MechanicalAnimal schreef:
De Blauwe Bosch FSN rails zijn identiek aan de mafell rails, maar beduidend goedkoper.
Is compleet uitwisselbaar, want zelfde rails. Wel wat goedkoper, maar niet beduidend, vind ik. En het geldt ook voor het railverbindingsstuk en de klemmen. Maar je kunt allerlei railsystemen gebruiken, het past nogal vaak op elkaar.
compleet uitwiselbaar ja, dat zeg ik toch :lol: ze worden dooor Mafell gemaakt voor Bosch, net als die blauwe invalzaag (typenummer weet ik ff niet) die uit de rode mafell fabriek rolt :mrgreen:

die mafell rails zijn haast nooit in de aanbieding, die Bosch wel, en dan zijn ze dus echt wel beduidend goedkoper hoor.

Dat geld al helemaal als de FSN1600 in de aanbieding is en je bij de Hornbach voldoet aan de LaagstePrijsGarantie. :mrgreen: (andere rails verkopen ze helaas niet, ik zou de 2100 graag willen)
https://www.hornbach.nl/cms/nl/nl/vesti ... antie.html
Dan scoor je nog eens 10% korting op de aanbeidingsprijs die je kunt vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”