Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door floeper »

Hoi Allemaal,

Dit is een beetje onorthodox "gevraagd" item :P
Het zit zo ik heb van mijn werkgever te horen gekregen dat ik een €400 bonus krijg voor alle covid drukte die we dit jaar hadden.
Nu ga ik volgend jaar verhuizen en wil ik vast iets gaan kopen (audio gerelateerd) voor het nieuwe huis.

In de woonkamer ga ik een soundbar maken van 2.4m breed waar ik de drivers al voor heb. Maar de bron is wel iets waar ik nog iets leuks voor zoek. Leon heeft een cambridge audio CXU blu ray speler, welke ook interne dacs en een volume regeling heeft, wathem interessant maakt voor mij om rechtstreeks op een eindversterker aan te sluiten.

Op de zolder in de nieuwe woning komt een logeerkamer/luister ruimte. Hiervoor heb ik al Open Baffles. En was ik van plan om mijn TPA3255 versterker te gaan gebruiken.
Ik wil hier een laptop met hifime UH1 dac gebruiken als bron, maar daar moeg nog een leuke voorversterker tussen.

Dat zijn dus 2 dingen die ik zoek, hebben jullie nog ideeën?
Eventueel een leuke stereo receiver met digitale ingangen voor de woonkamer is ook een optie.

Verder is 2e hands geen enkel probleem. En iets geld bijleggen is ook nog een optie.

Mvg,

Coen
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door ray5150 »

Is zo'n Yamaha streamer/voorversterker geen optie ? past aardig in je budget.
Een paar forumleden hebben er een, en zijn er geloof ik wel enthousiast over.
Ik weet het typenummer niet zo snel, maar met wat googlen is daar wel achter te komen.
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door floeper »

Het liefst wil ik iets wat ook plaatsjes kan afspelen zoals blu-ray/dvd en (sa)cd. Maar bij gebrek aan goede 2e hands is een nieuwe streamer ook een optie. Ik zat zelf te denken aan eventueel een goede 2e hands marantz SR receiver voor de woonkamer (met pure direct functie). Als vwrvanging van mij denon pma270ae. Voor de woonkamer is "gewoon goed" goed genoeg. Geen audiofiel spul noodzakelijk.

De zolder wil ik wel steeds meer upgraden tot "audiofiele" apparatuur.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door Shadow »

Yamaha WXC50 en een ps3 is hier het recept...
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door floeper »

Ik ga eens naar die combi kijken ;)
Ik heb in principe al een xiaomi box s (android tv box).
Dus heb alleen iets nodig voor de plaatjes.
Ik heb een beetje mijn zinnen gezet op een Cambridge Audio CXU, omdat die ook een analoog uitgang heeft. Heeft goede DAC's aan boord en speelt alles, en kan ook als verkapte pre-amp gebruikt worden.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door John P »

Als alternatief kun je eens kijken naar een tweedehands Oppo. Deze worden over het algemeen beschouwd als de beste. Mijn Cambridge Audio bluray-speler is ook een Oppo met een nieuw frontje. https://www.marktplaats.nl/l/audio-tv-e ... rs/#q:oppo
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door Leeuwarden »

Shadow schreef:
Yamaha WXC50 en een ps3 is hier het recept...

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php ... icseen#new
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door floeper »

Thanks voor de link, zal eens gaan kijken.
Zelf heb ik vandaag ook even zitten puzzelen en zat misschien te denken aan een sony BDP-x800m2 als speler i.c.m. pioneer vsx-534.
Dit geeft mij een alles speler met 4k hdr beeld en een receiver waar ik nog meer digitale en analoge inputs kan gebruiken. Misschien niet het meest high end. Maar als ik power zou missen (waarschijnlijk niet) dan heeft deze receiver ook nog een pre-out om een eindversterker op aan te sluiten.
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door floeper »

Keuze gemaakt. Het is de sony geworden i.c.m. topping e30 dac.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door MarcoSQ »

Leuk speelgoed ! Heb je al besteld ? Zo niet, dan kan ik je evt wel aan een Topping D50 helpen voor (waarschijnlijk ongeveer) hetzelfde bedrag. Ooit besteld uit pure nieuwsgierigheid, maar verder eigenlijk niet gebruikt en overbodig bevonden voor mij...

Mocht je het willen, dan staat er ook nog een Marantz sr 1504 die bijna voor niks naar je toe mag. Sorry voor de spam, maar het leek mij wel passend hier.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door hannesie »

Voor de mensen met een Yamaha musicast wxa 50,er is een update voor je machine.


https://tweakers.net/downloads/54342/ya ... ieuwsbrief
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door OpaBert »

hannesie schreef:
Voor de mensen met een Yamaha musicast wxa 50,er is een update voor je machine.


https://tweakers.net/downloads/54342/ya ... ieuwsbrief
Bedankt Hans :dank:
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door floeper »

Omdat ik mijn setje Aurel Bryan al verkocht heb wil ik nog wat extra gaan kopen (jeukende handjes).
Dit keer iets om beter te meten.
Wat is jullie ervaring met Dats V3?
Ik wil ook een basis microfoon gaan kopen. Maar twijfel tussen de miniDSP umik-1 en de Dayton Umm-6.
Wat zouden jullie aanraden?

Ik zoek vooral iets voor TSP's en "basic" freq. curves
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door Ouwebok »

Hey Floeper, ik heb een DATS V3 maar ik gebruik hem eigenlijk niet; ben je geïnteresseerd in overname? Stuur dan svp een PB?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door Henkjan »

wat is je doel kwa meten?
is het de ruimte dan zou ik een UMIK-1 kiezen
wil je luidsprekers meten tbv filteren, dan zou ik zo'n complete meetset van Rudy kopen
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door floeper »

Thanks voor de tip, ik ga er van uit dat ik met de set van rudy ook TSP's, ruimte kan meten.
Maar wat voor versterker zou ik erbij moeten pakken?
Ik zat zelf te denken aan iets van een chinees TPA3116 versterkertje (aangezien mijn budget geen dure versterk meer toelaat en ik graag iets "portable" wil hebben.
Ik heb voor €15 meer ook dergelijke versterkertjes met een TPA3251 chipje gezien, die is misschien wat veelzijdiger te gebruiken buiten het meten om.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door Chocomel »

Om het impedantieverloop te meten heb je een single ended versterker nodig (= niet gebrugd = halve brug = de min is verbonden met de massa). Chinese klasse-D-versterkers zijn dat meestal niet. Om de frequentierespons te meten voldoen bijna alle versterkers. Als het even kan geen goedkope klasse D, want bij goedkopere varianten is de uitgangsimpedantie hoog en dat beïnvloedt de frequentierespons een beetje.

Wat me nog te binnen schoot: het is handig als de versterker met een netsnoer zonder randaarde werkt, om aardlussen te voorkomen.

Om impedantie kan je dit gebruiken. Het gedeelte van de schakeling dat voor het meten van de frequentierespons wordt gebruikt kan je weglaten. Wat overblijft stelt niet zoveel voor, een paar weerstanden en ter bescherming een paar dioden. http://www.artalabs.hr/AppNotes/AN1-Mea ... ev2Eng.pdf
Laatst gewijzigd door Chocomel op di 26 jan 2021, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door Henkjan »

voor de impedantie meting heeft de Rudy set al een kabel die je op de headphone uitgang van de meegeleverde geluidskaart kan aansluiten. dus geen versterker nodig voor de impedantie meting (wel voor akoestische meting uiteraard)
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Bericht door floeper »

Versterker zelfbouwen heb ik bijna niks voor in huis, moet dus prefab zijn. Ik heb nog wel een tpa3255evm module (kan ook in SE modus). Maar dat vindt ik overkill en koop dus liever iets kleins.
Dus als ik het goed begrijp kan ik met dat setje van rudy de impedantie direct meten en heb ik alleen een versterkertje nodig voor de akoustische meting.
En zou dus zo'n tpa3116 achtig versterkertje prima werk kunnen doen.
Plaats reactie