Open baffle + subwoofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Open baffle + subwoofer

Bericht door michelp »

Binnenkort ga ik mijn open baffles herbouwen, inclusief een subwoofer die ik een beetje weggewerkt wil hebben.
Het idee is te zien op de afbeelding
baffle.jpg

Links op het lage muurtje zal een gat moeten komen voor een subwoofer. Het is een simpel muurtje van gipsplaten met iets er tussen volgens mij. Geen probleem om er een gat in te maken iig.
Achter dit muurtje zit een hoekkeuken. De behuizing zal dan mooi onder deze loze hoek kunnen komen. Het zal dan gaan om een gesloten behuizing in een dikwandige pvc buis van grote diameter.
De vraag die ik hierbij heb is of dit grote gevolgen gaat hebben voor de open baffle. Op ongeveer dezelfde hoogte zal ook een woofer komen in de open baffle. Beide drivers zullen een bijpassend scheidingsfilter hebben, maar het zal toch gevolgen hebben voor de backwave van de driver in de open baffle gok ik. Of zal dat wel mee vallen?
Een andere optie is om de subwoofer ongeveer in het midden van het muurtje te maken, maar dan moet ik wel ruimte in de keukenkast opofferen.
Graag hoor ik jullie opmerkingen.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Open baffle + subwoofer

Bericht door Chocomel »

De open baffle zal geen last hebben van de subwoofer en andersom ook niet, aangenomen dat de open baffle een eindje van de achterwand af komt.

Relevantere zaken lijken me:
1) Je kan niet meer spelen met de positie van de subwoofer. Wat als hij niet goed klinkt op de luisterpositie?
2) Een open baffle kan het best een eind van de achterwand af geplaatst worden, dan klinkt hij beter. Op de tekening lijkt de afstand minder dan een meter te zijn.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Open baffle + subwoofer

Bericht door michelp »

De tekening is even snel gemaakt om te laten zien hoe het komt te staan. Maar ze komen wel minder dan een meter van de muur af. Ongeveer 80cm. Dat ding bij mijn vorige open baffle ook goed. En ik heb een dsp om wat dingen bij te werken.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Open baffle + subwoofer

Bericht door michelp »

En qua positie van subwoofer moet het goed komen. Hij staat nu ook op die plek, maar dan voor de muur
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Open baffle + subwoofer

Bericht door Ronkel »

Je zou in beide hoeken een subwoofer kunnen inbouwen wellicht? Zou een deel van de staande golven al moeten tegengaan.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Open baffle + subwoofer

Bericht door richard »

Wel even opletten tot hoe ver je hem laat doorlopen.

Voor heel lage frequenties zal de subwoofer de OB ondersteunen (mits je hem goed aansluit). Op hogere frequenties juist tegenwerken. Als de afstand 80 cm is krijg je op 215 Hz uitdoving. Zaak dus om de sub heel laag te filteren; niet meer dan 100 Hz.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Open baffle + subwoofer

Bericht door michelp »

Ronkel schreef:
Je zou in beide hoeken een subwoofer kunnen inbouwen wellicht? Zou een deel van de staande golven al moeten tegengaan.
Dat kan altijd later nog. Ik heb al een getest met 4 subwoofers op verschillende plekken, maar dat verschil was niet groot genoeg om alles hier te gaan verbouwen vond ik.
richard schreef:
Wel even opletten tot hoe ver je hem laat doorlopen.

Voor heel lage frequenties zal de subwoofer de OB ondersteunen (mits je hem goed aansluit). Op hogere frequenties juist tegenwerken. Als de afstand 80 cm is krijg je op 215 Hz uitdoving. Zaak dus om de sub heel laag te filteren; niet meer dan 100 Hz.
De subwoofer zelf zal alleen voor het laagste laag gebruikt worden, wat voor de ob te veel moeite / conusuitslag gaat kosten. Er komen 2x 15 inch per kant in, met gunstige parameters, dus daar verwacht ik geen problemen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”