3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Boven de 1000Hz zouden deze Mutrox panelen niks meer doen:
AcoustiChunkz is een revolutionair product dat staande golven in een ruimte elimineert. Iedereen die zich wel eens heeft verdiept in akoestiek, weet dat laagfrequent geluid het moeilijkst onder controle is te krijgen. Hoewel het met enorme pakken minerale wol mogelijk is staande golven adequaat uit te schakelen, gaan dit soort grote absorptievolumes ook meteen ten koste van kostbare leefruimte. Tevens zal het nooit echt mooi tonen. De Boldz AcoustiChunkz zijn feitelijk breedbandig absorberende resonatoren die staande golven elimi neren tussen 50 Hz en 1 kHz. Resonatoren zijn in de regel smalbandig werkende elementen, maar de Chunkz hebben een intern variabel veersysteem, waardoor deze elementen breedbandig hun werk doen. Door de twee diepte varianten te combineren, is het mogelijk een ruimte extra gemakkelijk te tunen.
AcoustiChunkz is een revolutionair product dat staande golven in een ruimte elimineert. Iedereen die zich wel eens heeft verdiept in akoestiek, weet dat laagfrequent geluid het moeilijkst onder controle is te krijgen. Hoewel het met enorme pakken minerale wol mogelijk is staande golven adequaat uit te schakelen, gaan dit soort grote absorptievolumes ook meteen ten koste van kostbare leefruimte. Tevens zal het nooit echt mooi tonen. De Boldz AcoustiChunkz zijn feitelijk breedbandig absorberende resonatoren die staande golven elimi neren tussen 50 Hz en 1 kHz. Resonatoren zijn in de regel smalbandig werkende elementen, maar de Chunkz hebben een intern variabel veersysteem, waardoor deze elementen breedbandig hun werk doen. Door de twee diepte varianten te combineren, is het mogelijk een ruimte extra gemakkelijk te tunen.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
3 hoog is wel erg tuitelig.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Die linker luidspreker staat wel heel bijzonder zo .
Heb je het wel eens in de breedte gezet en dan fllnk indraaien ?
Heb je het wel eens in de breedte gezet en dan fllnk indraaien ?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ha Rik, vele pagina’s terug staat ergens een link waar deze opstelling beschreven wordt. Resultaat is een afbeelding met enorm veel diepte.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Een prijzige!hannesie schreef:Het is zo dadelijk met deze opzet en ruimte, een grote koptelefoon.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Met Active Noise Canceling?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Net even een uurtje kunnen luisteren, deze Mutrox dingen werken! Als je eerst door de kamer liep hoorde je op sommige plekken echt een grote ophoping van bas, dit is nu een stuk minder. Je hoort nu alleen de bas als deze ook in de opname zit, is weer wennen, er lijkt nu minder laag aanwezig te zijn. Hetzelfde effect als met Jeroen zijn wonder USB kabel toendertijd.
Een koptelefoon zo zou ik het niet willen noemen, maar het midhoog is wel van extreme zuiver en openheid.
Groetjes Walter
Een koptelefoon zo zou ik het niet willen noemen, maar het midhoog is wel van extreme zuiver en openheid.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Maar toch niet het gewenste resultaat blijkbaar .Walt schreef:Ha Rik, vele pagina’s terug staat ergens een link waar deze opstelling beschreven wordt. Resultaat is een afbeelding met enorm veel diepte.
Groetjes Walter
lekker hobbyen maar ,klinkt vast er mooi !
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
rikpost, het moge duidelijk zijn dat Walter weer is bevangen door het tweak virus. Hij heeft een aansturing op referentie niveau, de rest qua componenten en power getweaked waar het maar kan, wat kan je dan verder nog dan aan de akoestiek gaan werken.
Walter, het is nu druk, maar als ik binnenkort eens tijd heb dan zullen we eens bij je meten! Met en zonder die panelen. Dan kunnen we ook proefondervindelijk vaststellen welke delen van je ruimte de grootste invloed hebben.
Walter, het is nu druk, maar als ik binnenkort eens tijd heb dan zullen we eens bij je meten! Met en zonder die panelen. Dan kunnen we ook proefondervindelijk vaststellen welke delen van je ruimte de grootste invloed hebben.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik zou dit prachtige aanbod met beide handen aanpakken Walt, meten is weten, ook al geloof jij daar niet in.jeroen_d schreef:rikpost, het moge duidelijk zijn dat Walter weer is bevangen door het tweak virus. Hij heeft een aansturing op referentie niveau, de rest qua componenten en power getweaked waar het maar kan, wat kan je dan verder nog dan aan de akoestiek gaan werken.
Walter, het is nu druk, maar als ik binnenkort eens tijd heb dan zullen we eens bij je meten! Met en zonder die panelen. Dan kunnen we ook proefondervindelijk vaststellen welke delen van je ruimte de grootste invloed hebben.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
jeroen_d schreef:rikpost, het moge duidelijk zijn dat Walter weer is bevangen door het tweak virus. Hij heeft een aansturing op referentie niveau, de rest qua componenten en power getweaked waar het maar kan, wat kan je dan verder nog dan aan de akoestiek gaan werken.
Walter, het is nu druk, maar als ik binnenkort eens tijd heb dan zullen we eens bij je meten! Met en zonder die panelen. Dan kunnen we ook proefondervindelijk vaststellen welke delen van je ruimte de grootste invloed hebben.
Jeroen ik kan beamen dat de ruimte van grote invloed is, op het gehele frequentie gebied overigens !
ik heb mijn luidsprekers ook weer staan in een nu veel grotere ruimte en zit ook niet meer met mijn hoofd tegen een muur .
Daar kun je met hardware niet tegenop ,echt bizar verschil !
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
De akoestiek van de ruimte is het belangrijkste onderdeel van de audio keten, zowel aan de opnamekant als de weergavekant.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hallo Rik, voor de duidelijkheid; een paar maanden terug heeft Jeroen hier gemeten, en op grond daarvan het laag rechtgetrokken via de DSP in Roon. Heel grof gezegd zat er een flinke bump op 35Hz en te weinig output rond 80-100Hz.
Nu ben ik wel een beetje een purist en zeker een enorme tweaker, dus vandaar die 6 nieuwe panelen om te kijken hoever ik kan komen zonder DSP ingreep. Het is ook gewoon hobby natuurlijk
Groetjes Walter
Nu ben ik wel een beetje een purist en zeker een enorme tweaker, dus vandaar die 6 nieuwe panelen om te kijken hoever ik kan komen zonder DSP ingreep. Het is ook gewoon hobby natuurlijk
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ah ik las dat je geen positieve ervaring hebt met de Roon dsp !
Nou ik ben benieuwd naar het vervolg .
Jeroen heeft mij toen ook geholpen ,dan wel met de Grounsound dsp .
Een notch van -20 db op 48 hertz .
Weet niet of je zo veel passief kunt dempen ?
Maar goed ik heb hem er nu uit gemikt met de nieuwe opstelling wil nog wel gaan meten of er andere probleem gebieden zijn .
Dus leuke materie voor mij ,ik ga het volgen !
Nou ik ben benieuwd naar het vervolg .
Jeroen heeft mij toen ook geholpen ,dan wel met de Grounsound dsp .
Een notch van -20 db op 48 hertz .
Weet niet of je zo veel passief kunt dempen ?
Maar goed ik heb hem er nu uit gemikt met de nieuwe opstelling wil nog wel gaan meten of er andere probleem gebieden zijn .
Dus leuke materie voor mij ,ik ga het volgen !
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Geen positieve ervaring zou ik zeker niet willen stellen!
Ik geef een subjectieve lichte voorkeur aan de DSP uit inderdaad. Of dit in een ABX test voor mij hoorbaar zou zijn is maar zeer de vraag. Vanuit purisme spreekt een oplossing zonder DSP mij wel het meeste aan, alleen dat al beinvloedt wat je 'hoort'... Zal daarom ook lastig worden om mij weer aan de DSP te krijgen...
De meningen over de Roon DSP zijn wel verdeeld, zie ervaring ds23man en Grimm, echter dat kan ook zomaar weer afhangen van de technische verschillen in de rest van de setup, ravenna DAC etc.
Groetjes Walter
Ik geef een subjectieve lichte voorkeur aan de DSP uit inderdaad. Of dit in een ABX test voor mij hoorbaar zou zijn is maar zeer de vraag. Vanuit purisme spreekt een oplossing zonder DSP mij wel het meeste aan, alleen dat al beinvloedt wat je 'hoort'... Zal daarom ook lastig worden om mij weer aan de DSP te krijgen...
De meningen over de Roon DSP zijn wel verdeeld, zie ervaring ds23man en Grimm, echter dat kan ook zomaar weer afhangen van de technische verschillen in de rest van de setup, ravenna DAC etc.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
In al die jaren audio hobby is het hebben van een luisterkamer toch wel achter gebleven bij mij, nu we gaan verbouwen en er op zolder eigenlijk gewoon een bruikbare verdieping van gaan maken begon ik er bij vrouwlief nog eens over: 'het zou leuk zijn al wij dat ook hadden' waarop ze zei; 'nou die zolder wordt onze slaapkamer, onze dochter gaat in onze oude slaapkamer en haar slaapkamer wordt mijn hobbykamer - want ik zit al jaren in jouw luisterkamer met mijn hobby'
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dat ds23man Roon upsampling hoort is voor mij sowieso een raadsel, Roon doet volgens mij helemaal geen upsampling conversie voor dsp bewerkingen, tenzij jij zelf expliciet samplerate conversie instelt. Het enige wat gebeurt is conversie naar 64-bit waardoor een vrijwel ideale volumeregeling en dsp bewerking kan plaatsvinden. Voor Jriver geldt hetzelfde. Vervolgens wordt het terug geconverteerd naar de hoogste resolutie die de extern aangesloten DAC aankan, vaak is dat 24bit.Walt schreef:De meningen over de Roon DSP zijn wel verdeeld, zie ervaring ds23man en Grimm, echter dat kan ook zomaar weer afhangen van de technische verschillen in de rest van de setup, ravenna DAC etc.
Groetjes Walter
Wat in de Fusion gebeurt is eerst conversie naar een fixed samplerate voordat dsp bewerkingen plaatsvinden en het daarna op een fixed samplerate de fusion dac wordt ingestuurd. Dat vraagt een minder krachtige processor.
Belangrijk is dus dat als je flink aan de slag gaat met dsp in Roon en hoge samplerates hebt, bv dxd materiaal, dat de processor krachtig genoeg is. i3 gaat nog wel voor alleen roomcorrectie, als je ook nog allerlei mixing en filtering wilt doen op dxd files is een i5 wel aan te raden. Met een Pi redt je dat allemaal niet, die blijft nog sterk achter op de i3.
En het mooie is dus, dat als ik dxd bronmateriaal heb, dat aanzetten van dsp geen degradatie tot gevolg heeft in combinatie met de Merging Ravenna ASIO driver.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Shadow schreef:In al die jaren audio hobby is het hebben van een luisterkamer toch wel achter gebleven bij mij, nu we gaan verbouwen en er op zolder eigenlijk gewoon een bruikbare verdieping van gaan maken begon ik er bij vrouwlief nog eens over: 'het zou leuk zijn al wij dat ook hadden' waarop ze zei; 'nou die zolder wordt onze slaapkamer, onze dochter gaat in onze oude slaapkamer en haar slaapkamer wordt mijn hobbykamer - want ik zit al jaren in jouw luisterkamer met mijn hobby'
Maar jullie overleggen normaliter ook wel eens? Al was het maar over 'wat eten we vandaag?'
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Nee dat kiest degene die kookt he 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Een kleine vraag/peiling, bij de Hapi DAC, en vele andere DAC’s kun je het roll off filter instellen, ik heb de keuze tussen sharp en slow. De manual geeft aan dat met sharp de hoogweergave verder doorloopt, het voordeel van slow is dat deze geen last heeft van pre ringing, echter dit filter schijnt het fase verloop wel te verslechteren.
Wat heeft jullie voorkeur, en waarom?
Rondlezen op verschillende fora laat zien dat de meningen (uiteraard) verdeeld zijn, toch lijkt er een lichte voorkeur naar sharp rolloff. De pre ringing in het gebied 22khz zou bijna niet hoorbaar zijn en gemaskeerd worden. Het verslechtere fase verkoop van slow zou zich uiten in slechtere timing en dynamiek ook in het meer hoorbare deel van het frequentie spectrum.
Ik ben er zelf trouwens nog niet uit, beide klinkt goed. Dit wordt langer luisteren.
Groetjes Walter
Wat heeft jullie voorkeur, en waarom?
Rondlezen op verschillende fora laat zien dat de meningen (uiteraard) verdeeld zijn, toch lijkt er een lichte voorkeur naar sharp rolloff. De pre ringing in het gebied 22khz zou bijna niet hoorbaar zijn en gemaskeerd worden. Het verslechtere fase verkoop van slow zou zich uiten in slechtere timing en dynamiek ook in het meer hoorbare deel van het frequentie spectrum.
Ik ben er zelf trouwens nog niet uit, beide klinkt goed. Dit wordt langer luisteren.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dan maakt het toch ook niet uit?Walt schreef:Ik ben er zelf trouwens nog niet uit, beide klinkt goed. Dit wordt langer luisteren.
Groetjes Walter
Sharp roll off geeft minder aliasing dan slow roll off. Ringing is een inherente eigenschap van steile filters. Maakt niet uit of ze digitaal zijn of analoog. Je kunt nou eenmaal de natuurkunde niet verbuigen. Al probeert men dat nu al wel zo'n 40 jaar hiermee
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
In de Fusion plate amps kun je al een tijdje de filters van de AKM dac's kiezen. Heb tot nu toe nog niemand gehoord die verschil opmerkt.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Zouden er veel mensen zijn die deze instelling uberhaupt opmerken, en dan nog besluiten ermee te gaan testen? In de Hapi zit het ergens in een sub sub menu verstopt en 1 regel tekst erover in de handleiding. Qua output scheelt het zo’n 2,5db in het tophoog, dat is best veel, dat verschil hoor ik ook wel, echter de vraag is, wat klinkt beter...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Even de tijd geven toch?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik weet dat de voorkeur van Jeroen bijv. slow is, hij ervaart met sharp een vervelend randje in het hoog. Ben wel benieuwd naar meer praktijk ervaringen, ook om te bepalen wat klankmatig nu het verschil zou kunnen zijn, als leidraad bij het zelf luisteren.
Dat scherpe randje valt mij nog niet zo op, maar ik speel ook met Duelund condensator en weerstand voor de AMT tweeter, dat geeft een zeer rustige weergave, misschien wel te rustig i.v.m. Mundorf componenten...
Dat scherpe randje valt mij nog niet zo op, maar ik speel ook met Duelund condensator en weerstand voor de AMT tweeter, dat geeft een zeer rustige weergave, misschien wel te rustig i.v.m. Mundorf componenten...
