Analoge MFB/servobass systemen
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fusion MFB/servobass controler
Eens met Jeroen, maar als we een stap terug nemen om naar het totaalplaatje te kijken is duidelijk waar de schoen wringt: het gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Feitelijk wil je twee identieke subwoofers met elkaar vergelijken, alletwee uitgevoerd met woofer type X, maar een subwoofer met MFB, de andere zonder.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Fusion MFB/servobass controler
@Joram, dat moet lukken toch? alleen is t kassie van jou SDX12 iets groter dan die ik heb meen ik?SSassen schreef:Eens met Jeroen, maar als we een stap terug nemen om naar het totaalplaatje te kijken is duidelijk waar de schoen wringt: het gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Feitelijk wil je twee identieke subwoofers met elkaar vergelijken, alletwee uitgevoerd met woofer type X, maar een subwoofer met MFB, de andere zonder.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fusion MFB/servobass controler
Ik wil anders ook wel kandidaat zijn, heb vier stuks 18” Dayton RSS460 liggen en twee stuks 15” STS350.
Re: Fusion MFB/servobass controler
Hoe groter de woofer, hoe minder MFB je gaat opleveren. Een goedkope woofer met slappe conus gaat niet werken. Een mooie dure woofer met stijve conus en goede motor heeft van zichzelf al lekker kleine uitslag en weinig vervorming.
Op ons S1 model met de dure 15" AT zie ik het nut van MFB totaal niet in.
Maar voor 2 10" woofers in een sub van kleine behuizing heeft het zeer veel nut. Dat vergelijk heb ik natuurlijk zelf ook gedaan, met en zonder MFB. Met MFB klinkt veel sneller en gaat veel beter samen met de open baffles. Echter, onze kleine sub met 2 stuks 8" speelt al heel mooi zo. MFB zal hem voor veel klanten te duur maken, terwijl inregelen op de ruimte met DSP een veel belangrijker factor is voor het eindresultaat.
Dus, MFB is heel mooi, maar alleen voor de mensen die het maximale eruit willen halen, anders is het de prijs niet waard.
-edit- en natuurlijk voor zelfbouwers!!!
Op ons S1 model met de dure 15" AT zie ik het nut van MFB totaal niet in.
Maar voor 2 10" woofers in een sub van kleine behuizing heeft het zeer veel nut. Dat vergelijk heb ik natuurlijk zelf ook gedaan, met en zonder MFB. Met MFB klinkt veel sneller en gaat veel beter samen met de open baffles. Echter, onze kleine sub met 2 stuks 8" speelt al heel mooi zo. MFB zal hem voor veel klanten te duur maken, terwijl inregelen op de ruimte met DSP een veel belangrijker factor is voor het eindresultaat.
Dus, MFB is heel mooi, maar alleen voor de mensen die het maximale eruit willen halen, anders is het de prijs niet waard.
-edit- en natuurlijk voor zelfbouwers!!!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fusion MFB/servobass controler
Ik heb geen idee wat het prijsverschil is bij de subwoofers die jullie verkopen Jeroen, bieden jullie hetzelfde model subwoofer aan met en zonder MFB optie?
Re: Fusion MFB/servobass controler
Hoe groot is zijn die clingon dingen. Er zitten ventilatie gaten in de conus onder de dustgap van mijn wavecor drivers, zie ook tekening. Als die gaten groot genoeg en de clinon klein genoeg dan zou je eventueel met wat pielen een C3 midden onder de dustcap kunnen krijgen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fusion MFB/servobass controler
Ik heb bij de alu Dayton subs de alu stofkap relatief makkelijk eraf kunnen krijgen met een heteluchtfohn en een zuignap op de stofkap, vervolgens kan je overal makkelijk bij. Lijmresidu was te verwijderen met thinner, terug lijmen heb ik gedaan met zwarte TEC 7 kit en daarna heb ik met een wattenstaafje en wat wasbenzine de lijmnaad perfect afgewerkt.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fusion MFB/servobass controler
Ga jij twee stuks impuls gecompenseerd inzetten?jvenema schreef:Hoe groot is zijn die clingon dingen. Er zitten ventilatie gaten in de conus onder de dustgap van mijn wavecor drivers, zie ook tekening. Als die gaten groot genoeg en de clinon klein genoeg dan zou je eventueel met wat pielen een C3 midden onder de dustcap kunnen krijgen.
Schermafbeelding 2020-11-18 om 20.02.36.png
Re: Fusion MFB/servobass controler
Ik heb twee wavecor drivers en twee BMR56 en ook twee UcD modules uit een DFR 9000. Idee was om daar een actief tweeweg systeem van te maken. Aangezien er toch het nodige aan elektronica geputst moet worden en ik het EVE bordje langs zag komen, dacht ik dat het misschien een optie was om dat toe te voegen.
Bedoeling was om relatief laag te crossen naar de BMR56, omdat dan de golflengte groot is en de twee drivers zich meer als een gedragen. Qua Xmax en diameter van de BMR56 en de SPL van de wavecor zou je dan rond 300-400Hz kunnen crossen. Echter als ik naar de vervorming kijk in de meting van de BMR56, dan denk ik dat inzetten vanaf 800Hz beter is. Die 800Hz is voor de wavecor geen issue. Verder omhoog doet de BMR56 het niet zo verkeerd, ook afstraal gedrag is oke.
Het is dus een projectje van allerlei spullen die op de plank liggen en wat meer op de plank leggen kan dus altijd
Bedoeling was om relatief laag te crossen naar de BMR56, omdat dan de golflengte groot is en de twee drivers zich meer als een gedragen. Qua Xmax en diameter van de BMR56 en de SPL van de wavecor zou je dan rond 300-400Hz kunnen crossen. Echter als ik naar de vervorming kijk in de meting van de BMR56, dan denk ik dat inzetten vanaf 800Hz beter is. Die 800Hz is voor de wavecor geen issue. Verder omhoog doet de BMR56 het niet zo verkeerd, ook afstraal gedrag is oke.
Het is dus een projectje van allerlei spullen die op de plank liggen en wat meer op de plank leggen kan dus altijd
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fusion MFB/servobass controler
Dit is exact het probleem waar ik regelmatig mee worstel!jvenema schreef:... wat meer op de plank leggen kan dus altijd
Re: Fusion MFB/servobass controler
Uhm ja maar ik heb net een MFB setje bij Chris gevraagd, ik zocht alleen nog een plate amp van minder dan de 1500W die ik nu heb liggenHenkjan schreef:@Joram, dat moet lukken toch? alleen is t kassie van jou SDX12 iets groter dan die ik heb meen ik?SSassen schreef:Eens met Jeroen, maar als we een stap terug nemen om naar het totaalplaatje te kijken is duidelijk waar de schoen wringt: het gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Feitelijk wil je twee identieke subwoofers met elkaar vergelijken, alletwee uitgevoerd met woofer type X, maar een subwoofer met MFB, de andere zonder.
Het zit er nog niet in iig HJ.
Re: Fusion MFB/servobass controler
Gedachtenspelletje:jeroen_d schreef:
Daarnaast merk ik dat de markt bepaald niet storm loopt voor MFB toegepast op grote woofers.
Stel je hebt een versterker met 1% vervorming aan een luidspreker met 40% vervorming.
Stel je hebt ook een versterker met 0,1% vervorming aan een luidspreker met 40% vervorming.
Hoe zinvol is investeren in de versterker in deze situatie?
Gelijksoortig, een subwoofer met 1% vervorming in een akoestiek met 40% vervorming?
Hoe zit het met vervorming, harmonischen, bij luidsprekers? Hoe lager de frequentie hoe meer de % vervorming. Hoe kleiner de luidspreker hoe eerder in het F-bereik de ellende begint. Bij een 13cm 2-weg misschien al wel bij 500Hz @85dB en bij 200Hz zit je al bij de 1%.
Hoe zit het met vervorming, harmonischen, bij luidsprekers? Zwart wit gesteld, het zelfde als bij de luidspreker. Hoe lager de frequentie hoe hoger de vervorming. Hoe kleiner de ruimte hoe eerde de ellende begint. Het grote verschil met de luidspreker is dat de vervorming hier veel hoger ligt.
Hoe zinvol is investeren in de subwoofer in deze situatie?
Cheers. (ik vindt de kwaliteit van het Cloverfield 10Hz gestommel maar moeilijk te vergelijken op twee subwoofers
Re: Fusion MFB/servobass controler
Heb mij wild gezocht naar plaatjes van de VC aanhechting bij de SDX12 om te zien of er voldoende plek is om verticaal een ClingOn tegenaan te zetten maar kan ze niet meer vinden.Shadow schreef:Uhm ja maar ik heb net een MFB setje bij Chris gevraagd, ik zocht alleen nog een plate amp van minder dan de 1500W die ik nu heb liggenHet zit er nog niet in iig HJ.
/*update, hier de situatie bij een sdx10 zoiets dus */
Zie jij kans er even een plaatje van te schieten en hier neer te zetten ? Verder misschien even door in een aparte thread om hier de fusion focus te bewaren
Zie hier de reden waarom meneer Putzeys in de speakers gestapt is, daar valt nog winst voor de komma te behalen ipv het geneuzel drie nullen achter de kommaSeed7 schreef:Gedachtenspelletje:
Stel je hebt een versterker met 1% vervorming aan een luidspreker met 40% vervorming.
Stel je hebt ook een versterker met 0,1% vervorming aan een luidspreker met 40% vervorming.
Hoe zinvol is investeren in de versterker in deze situatie?
Tja, room modes, das een vak apartSeed7 schreef:Gelijksoortig, een subwoofer met 1% vervorming in een akoestiek met 40% vervorming?
Weet niet of ik je helemaal begrijp hier - Laag in een passief systeem zonder servo ja, hoe kleiner hoe meer afwijkingen, met servo is het omgekeerd, daar veroorzaakt breakup rommel in de bovenkant van de loop.Seed7 schreef:Hoe zit het met vervorming, harmonischen, bij luidsprekers? Hoe lager de frequentie hoe meer de % vervorming. Hoe kleiner de luidspreker hoe eerder in het F-bereik de ellende begint. Bij een 13cm 2-weg misschien al wel bij 500Hz @85dB en bij 200Hz zit je al bij de 1%. Hoe zit het met vervorming, harmonischen, bij luidsprekers? Zwart wit gesteld, hetzelfde als bij de luidspreker.Hoe lager de frequentie hoe hoger de vervorming. Hoe kleiner de ruimte hoe eerder de ellende begint. Het grote verschil met de luidspreker is dat de vervorming hier veel hoger ligt. Hoe zinvol is investeren in de subwoofer in deze situatie?
Re: Fusion MFB/servobass controler
en er is nog meer dan alleen roommodes. Iedere verandering van frequentie, amplitude, fase verhouding is in feite vervorming van het originele signaal. Maar gelukkig zijn onze hersenen wat gewend.motoindo schreef:Tja, room modes, das een vak apartSeed7 schreef:Gelijksoortig, een subwoofer met 1% vervorming in een akoestiek met 40% vervorming?
Da's logisch dat het onbegrijpelijk is. Ik heb twee maal "Hoe zit het met vervorming, harmonischen, bij luidsprekers?" geschreven. De tweede keer had het "Hoe zit het met vervorming, harmonischen, bij luisterruimtes?" moeten zijn.motoindo schreef:Weet niet of ik je helemaal begrijp hier - Laag in een passief systeem zonder servo ja, hoe kleiner hoe meer afwijkingen, met servo is het omgekeerd, daar veroorzaakt breakup rommel in de bovenkant van de loop.Seed7 schreef:Hoe zit het met vervorming, harmonischen, bij luidsprekers? Hoe lager de frequentie hoe meer de % vervorming. Hoe kleiner de luidspreker hoe eerder in het F-bereik de ellende begint. Bij een 13cm 2-weg misschien al wel bij 500Hz @85dB en bij 200Hz zit je al bij de 1%. Hoe zit het met vervorming, harmonischen, bij luidsprekers? Zwart wit gesteld, hetzelfde als bij de luidspreker.Hoe lager de frequentie hoe hoger de vervorming. Hoe kleiner de ruimte hoe eerder de ellende begint. Het grote verschil met de luidspreker is dat de vervorming hier veel hoger ligt. Hoe zinvol is investeren in de subwoofer in deze situatie?
Cheers.
Re: Fusion MFB/servobass controler
Zou stroomstoring nog wel zinvol zijn bij de 15" AT? Wat zou een serie weerstand doen en wat is een redelijke waarde hiervoor?jeroen_d schreef:Hoe groter de woofer, hoe minder MFB je gaat opleveren. Een goedkope woofer met slappe conus gaat niet werken. Een mooie dure woofer met stijve conus en goede motor heeft van zichzelf al lekker kleine uitslag en weinig vervorming.
Op ons S1 model met de dure 15" AT zie ik het nut van MFB totaal niet in.
Maar voor 2 10" woofers in een sub van kleine behuizing heeft het zeer veel nut. Dat vergelijk heb ik natuurlijk zelf ook gedaan, met en zonder MFB. Met MFB klinkt veel sneller en gaat veel beter samen met de open baffles. Echter, onze kleine sub met 2 stuks 8" speelt al heel mooi zo. MFB zal hem voor veel klanten te duur maken, terwijl inregelen op de ruimte met DSP een veel belangrijker factor is voor het eindresultaat.
Dus, MFB is heel mooi, maar alleen voor de mensen die het maximale eruit willen halen, anders is het de prijs niet waard.
-edit- en natuurlijk voor zelfbouwers!!!
Re: Fusion MFB/servobass controler
Stroomsturing moet je niet doen voor woofers zonder MFB. Onnodig serieweerstanden ervoor zetten ook niet. N.B. bij stroomsturing met MFB stuur je nog steeds aan met een spanningsgestuurde versterker en hoge dempingsfactor.
Re: Fusion MFB/servobass controler
??? Wat bedoel je hier nu mee? Bij stroomsturing, al dan niet met MFB, stuur je met een stroom sturende versterker! Dat je daarvoor eventueel een omgebouwde spanning sturende versterker gebruikt doet er dan niet toe. Het blijft stroomsturing ZONDER elektrische demping!jeroen_d schreef:Stroomsturing moet je niet doen voor woofers zonder MFB. Onnodig serieweerstanden ervoor zetten ook niet. N.B. bij stroomsturing met MFB stuur je nog steeds aan met een spanningsgestuurde versterker en hoge dempingsfactor.
Re: Fusion MFB/servobass controler
Klopt en vanwege ontbreken van elektrische demping verdient het sterk de voorkeur om het in combinatie met MFB te doen.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Fusion MFB/servobass controler
Is nu met de nieuwe Dayton's niet meer te doen.SSassen schreef:Ik heb bij de alu Dayton subs de alu stofkap relatief makkelijk eraf kunnen krijgen met een heteluchtfohn en een zuignap op de stofkap, vervolgens kan je overal makkelijk bij. Lijmresidu was te verwijderen met thinner, terug lijmen heb ik gedaan met zwarte TEC 7 kit en daarna heb ik met een wattenstaafje en wat wasbenzine de lijmnaad perfect afgewerkt.
Rob
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fusion MFB/servobass controler
Verklaar je nader Rob, wat is er veranderd, en sinds wanneer?Rob Dingen schreef:Is nu met de nieuwe Dayton's niet meer te doen.SSassen schreef:Ik heb bij de alu Dayton subs de alu stofkap relatief makkelijk eraf kunnen krijgen met een heteluchtfohn en een zuignap op de stofkap, vervolgens kan je overal makkelijk bij. Lijmresidu was te verwijderen met thinner, terug lijmen heb ik gedaan met zwarte TEC 7 kit en daarna heb ik met een wattenstaafje en wat wasbenzine de lijmnaad perfect afgewerkt.
Rob
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Fusion MFB/servobass controler
Ze hebben nieuwe lijm en die laat met hitte niet meer los.
Had hem zo heet gestookt dat de rolrand los kwam en de stofkap zat nog muurvast.
Met een Dremel een gat gemaakt en met een tang los moeten trekken.
Rob
Had hem zo heet gestookt dat de rolrand los kwam en de stofkap zat nog muurvast.
Met een Dremel een gat gemaakt en met een tang los moeten trekken.
Rob
Re: Fusion MFB/servobass controler
Dat is echt jammer. Maar aan de ander kant ook wel te begrijpen met dat alu wat bij de spreekspoel toch wel dik is en veel warmte lekt.
Re: Fusion MFB/servobass controler
Dop lekker laten zitten en er van onderen een opnemer tegenaan plakken.Pjotr schreef:Dat is echt jammer. Maar aan de ander kant ook wel te begrijpen met dat alu wat bij de spreekspoel toch wel dik is en veel warmte lekt.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Fusion MFB/servobass controler
Dat is zeker een goed alternatief.motoindo schreef:Dop lekker laten zitten en er van onderen een opnemer tegenaan plakken.Pjotr schreef:Dat is echt jammer. Maar aan de ander kant ook wel te begrijpen met dat alu wat bij de spreekspoel toch wel dik is en veel warmte lekt.
starbass.placement.1.png
Rob
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Fusion MFB/servobass controler
Ik ben bezig met een dual sub met de Dayton RSS210 en een analoge setup.
Doelstelling is tussen de 20dB en 25dB tegenkoppel lus.
Het gaat niet zo heel snel maar ben al een eindje op weg.
Als ik dat klaar heb zal ik hier in een nieuw topic posten wat je nodig hebt met schema's en dergelijke.
Rob
Doelstelling is tussen de 20dB en 25dB tegenkoppel lus.
Het gaat niet zo heel snel maar ben al een eindje op weg.
Als ik dat klaar heb zal ik hier in een nieuw topic posten wat je nodig hebt met schema's en dergelijke.
Rob
