tweeters Jamo d570
Moderator: Beheerdersteam
tweeters Jamo d570
Goedendag,
Wil graag antwoord op een vraagje omtrent de weerstand van tweeters.
Heb een gebruikte set Jamo D570 speakers op de kop getikt ter vervanging van een paar kef q5 speakers staan want die bevallen me niet.
Ze waren beschadigd en er ontbrak een tweeter. Thuis gekomen en open geschroefd bleken de 4” drivers in twee stukken te liggen. De speakers hadden dus een flinke klapper gemaakt. Heb ze zo en kwaad als het ging op kunnen lappen. Met microscoop moeten solderen.
Maar nu moet er een andere set tweeters in.
Heb wat rond gekeken en zie zoals wel bekent 4, 6 en 8 ohm tweeters. De speaker zelf geeft aan op het etiket 4 Ohm.
Kunnen er ondanks dit gegeven tweeters in met een andere ohm waarde? Of ben ik dan helemaal verkeerd bezig en blaas ik de boel op?
Alvast bedankt.
Wil graag antwoord op een vraagje omtrent de weerstand van tweeters.
Heb een gebruikte set Jamo D570 speakers op de kop getikt ter vervanging van een paar kef q5 speakers staan want die bevallen me niet.
Ze waren beschadigd en er ontbrak een tweeter. Thuis gekomen en open geschroefd bleken de 4” drivers in twee stukken te liggen. De speakers hadden dus een flinke klapper gemaakt. Heb ze zo en kwaad als het ging op kunnen lappen. Met microscoop moeten solderen.
Maar nu moet er een andere set tweeters in.
Heb wat rond gekeken en zie zoals wel bekent 4, 6 en 8 ohm tweeters. De speaker zelf geeft aan op het etiket 4 Ohm.
Kunnen er ondanks dit gegeven tweeters in met een andere ohm waarde? Of ben ik dan helemaal verkeerd bezig en blaas ik de boel op?
Alvast bedankt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: tweeters Jamo d570
Hallo Alfred, welkom hier
nee, je zal niets opblazen hoor. maar door er een willekeurige tweeter in te zetten zal t niet het zelfde klinken, het wisselfilter is afgestemd op die specifieke tweeter
nee, je zal niets opblazen hoor. maar door er een willekeurige tweeter in te zetten zal t niet het zelfde klinken, het wisselfilter is afgestemd op die specifieke tweeter
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: tweeters Jamo d570
Zit er geen etiket met een typenummer of zoiets meer achterop de nog overgebleven tweeter?
Re: tweeters Jamo d570
Welkom bij deze.
Je zou eens bij de importeur kunnen vragen of deze nog leverbaar is ?
https://www.havoned.nl/
Je zou eens bij de importeur kunnen vragen of deze nog leverbaar is ?
https://www.havoned.nl/
Re: tweeters Jamo d570
Hallo,
Bedankt voor de reacties.
Wil in eerste instantie het budget laag houden. Maar als het niet kan dan moet het anders.
Ik heb de typenummers er wel van.
Tweeters : 20143
Mid range drivers: 20441
Had tweeters op MP gezien. De Vifa VIFA HT275-D2.Ook Deens!
Bedankt voor de reacties.
Wil in eerste instantie het budget laag houden. Maar als het niet kan dan moet het anders.
Ik heb de typenummers er wel van.
Tweeters : 20143
Mid range drivers: 20441
Had tweeters op MP gezien. De Vifa VIFA HT275-D2.Ook Deens!
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: tweeters Jamo d570
De afbeelding van de 20143 even bekeken maar ik kan ‘m niet direct thuisbrengen, sorry. Jamo kocht z’n drivers bij meerdere fabrikanten in, o.a. bij Philips en Seas. Wat is de doorsnede van de dome?
Re: tweeters Jamo d570
Ik dacht met een dome van 25mm . Het heeft de ronde behuizing alleen zijn er boven en onder delen afgeslepen om tussen de de de twee midrange drivers te passen.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: tweeters Jamo d570
Deze dan (foto’s van eBay):Maar ik heb geen idee wie de fabrikant is, sorry. Soms staat er nog wat onder de sticker, maar zeker niet altijd.
Re: tweeters Jamo d570
Dit is er nog over van de defecte tweeter 20143.
Helaas was de magneet niet meer aanwezig.
VintageHarry;
Dat stond er hier ook onder alleen het hss ... nummer is anders.
Helaas was de magneet niet meer aanwezig.
VintageHarry;
Dat stond er hier ook onder alleen het hss ... nummer is anders.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: tweeters Jamo d570
De magneet is er af gevallen?? Je had het al over de defecte woofers, dit ziet er nog slechter uit....
Re: tweeters Jamo d570
Ja klopt. Van de mid range lagen er ook een aantal in tweeën. De kooien heb ik gelijmd. Eén lag volledig in tweeën en heb ik de spoel opnieuw moeten solderen. Het is niet volledig 100% maar ik ben al aardig tevreden. Nu nog de tweeters. Heb gevonden in duitsland. Even afwachten of ze het opsturen. Er zitten wat scheurtjes in de rubbers van de midrange. Is dat goed te vervangen.
Het rubber verwijderen lijkt me een dingetje.
Het rubber verwijderen lijkt me een dingetje.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: tweeters Jamo d570
Hier de foto’s.
Helaas doet één midrange niet wat het moet doen.
Leek aardig in orde met het lijmen maar de spoel is niet goed gecentreerd.
Had een setje tweeters gekocht van het merk summit.
Eentje zit er al. Klinkt zeer gedetailleerd en ruimtelijk.
Helaas doet één midrange niet wat het moet doen.
Leek aardig in orde met het lijmen maar de spoel is niet goed gecentreerd.
Had een setje tweeters gekocht van het merk summit.
Eentje zit er al. Klinkt zeer gedetailleerd en ruimtelijk.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: tweeters Jamo d570
Dit soort kleine scheurtjes in rubber randen kun je wel lijmen met solutie of een andere soepel blijvende lijm voor rubber. Maar probeer eerst de spoel maar te centreren, da’s een lastiger probleem.
Re: tweeters Jamo d570
Een originele tweeter is natuurlijk het mooist, al is die bij een tweedehands luidspreker zijn geld misschien niet waard. Als je een betaalbare normale (geen kleine) 25 mm soft dome tweeter met dezelfde impedantie monteert en evt. de verzwakking in het filter aanpast, ben je al een heel eind.
Re: tweeters Jamo d570
No offence maar dit is toch wel een beetje een rampenplan voor iemand dit niet zo veel ervaring heeft met luidsprekers ... kun je de koop niet ongedaan maken of heb je er niet veel voor hoeven betalen?
Re: tweeters Jamo d570
Gaan kijken of ik het lijmen.
Sark;
Ik had de speakers al eerder gezien maar zag er van af. Later kwam ik ze weer tegen en toen heb ik een bod grdaan van €40 bij een stel vriendelijk Poolse jongens. Die al blij waren met het bedrag. Ik hoefde niks te doen. Voor ik het wist lagen de zuilen met zware getwiste speakerkabels bij mij achterin de auto.
Dus om nou te spreken van rampenplan : nee.
Alleen de ervaring en het knutselen al geef mij al genoeg voldoening. En zeker als ik wordt beloond met het warme geluid wat er uit komt.
Sark;
Ik had de speakers al eerder gezien maar zag er van af. Later kwam ik ze weer tegen en toen heb ik een bod grdaan van €40 bij een stel vriendelijk Poolse jongens. Die al blij waren met het bedrag. Ik hoefde niks te doen. Voor ik het wist lagen de zuilen met zware getwiste speakerkabels bij mij achterin de auto.
Dus om nou te spreken van rampenplan : nee.
Alleen de ervaring en het knutselen al geef mij al genoeg voldoening. En zeker als ik wordt beloond met het warme geluid wat er uit komt.
Re: tweeters Jamo d570
Het is voor in mijn atelier/werkplaats. Lekker muziek luisteren in alle rust terwijl je met je hobby bezig houdt. Thuiskomt het er niet van. Meerdere kapiteins op het schip.
Re: tweeters Jamo d570
Leuk deze onderneming en herkenbaar. Zoals genoemd een rampenplan, maar daar leer je het meest van.
Ook de voldoening dat je iets in elkaar hebt gezet wat je bevalt. En bevalt het niet of mislukt het project, ben je in ieder geval een ervaring rijker.
Zo'n scheurtje zou je aan de achterkant van de rolrand met wat solutie en een dun stukje textiel kunnen repareren.
Ook de voldoening dat je iets in elkaar hebt gezet wat je bevalt. En bevalt het niet of mislukt het project, ben je in ieder geval een ervaring rijker.
Zo'n scheurtje zou je aan de achterkant van de rolrand met wat solutie en een dun stukje textiel kunnen repareren.
