Philharmonia
Moderator: Beheerdersteam
Philharmonia
Ik ontdekte een nieuw namaakobject 'Philharmonia van Amadeus' en dan de mini versie. Wat mij intrigeert is de constructie van kast ik kan er niet zoveel over te vinden maar op basis van de gevonden referenties ben ik tot onderstaande constructie gekomen(foto 6-10). In de 3d-tekening heb ik het front weggelaten. Ik denk ook dat dit deels een los element is wat er later ingelijmd(?) wordt. Ook kan in dit front gemakkelijk gaten/dome voor de drivers worden ingefreesd. Waar ik nog twijfels over heb is het middenstuk met de reflexpoorten (op foto 2 is een metalen(?) stripje zichtbaar) en is er een soort sponning gefreesd.
Ik heb ontzettend veel zin om hiermee te beginnen en het andere (El-5 en de W5-clonen) even te laten rusten.
Acoustical Specifications
Sensitivity (2.83V/1m) : 90 dB
Amplitude linearity (±2dB) : 54 Hz - 22 kHz
Cut-off frequencies (-6dB) : 44 Hz
Peak SPL 1-meter (IEC Short Term) : 112 dB peak
Peak SPL 1-meter (Pair, IEC Short Term) : 118 dB peak
Technical Specifications
Transducer (HF) : Ø 28 mm soft dome
Transducer (LMF) : Ø 170 mm bass driver
Recommended Power : 50 - 300W/8Ω
Dimensions (H x W x D) : 1230 x 245 x 353 (mm)
Ik heb ontzettend veel zin om hiermee te beginnen en het andere (El-5 en de W5-clonen) even te laten rusten.
Acoustical Specifications
Sensitivity (2.83V/1m) : 90 dB
Amplitude linearity (±2dB) : 54 Hz - 22 kHz
Cut-off frequencies (-6dB) : 44 Hz
Peak SPL 1-meter (IEC Short Term) : 112 dB peak
Peak SPL 1-meter (Pair, IEC Short Term) : 118 dB peak
Technical Specifications
Transducer (HF) : Ø 28 mm soft dome
Transducer (LMF) : Ø 170 mm bass driver
Recommended Power : 50 - 300W/8Ω
Dimensions (H x W x D) : 1230 x 245 x 353 (mm)
Re: Philharmonia
Zo, ambitieus handwerkje. Heb je een CNC of ken je iemand die een neef heeft die ... Er zijn al veel van dit soort projecten mislukt doordat niet nagedacht is over het uitzetten van het hout. In dit geval moet je rekenen met uitzetting in de hoogte. Het ergste wat je kan doen is een metaal verbinding over de volle hoogte, deze zal niet meewerken met het hout. Het hout zal dan op een gelijmde laag breken.
Re: Philharmonia
John P schreef:Zo, ambitieus handwerkje. Heb je een CNC of ken je iemand die een neef heeft die ... Er zijn al veel van dit soort projecten mislukt doordat niet nagedacht is over het uitzetten van het hout. In dit geval moet je rekenen met uitzetting in de hoogte. Het ergste wat je kan doen is een metaal verbinding over de volle hoogte, deze zal niet meewerken met het hout. Het hout zal dan op een gelijmde laag breken.
Kijk, hier zie je de metalen strip zitten The speaker enclosure features a unique hybrid laminar port using progressive termination inspired by the original Philharmonia. Machined into the wood material along the full height of the speaker system, the very low velocity port yields optimal linearity for the lowest possible distortion.
Ja ik heb een cnc-frees
Re: Philharmonia
Dat is dan ook een risico om de hiervoor genoemde reden. Het front kun je beter ook in laagjes opbouwen.Janb schreef:...In de 3d-tekening heb ik het front weggelaten. Ik denk ook dat dit deels een los element is wat er later ingelijmd(?) wordt....
Re: Philharmonia
Leuk ontwerp. Ik heb zoiets dergelijks ook een paar keer gemaakt op basis van een houtpakket dat je bij een houtbewerker in Duitsland zo kon bestellen, alleen de driver-gaten moest je er zelf in frezen natuurlijk.
Ben zeer benieuwd hoe dit er uit gaat zien. Maar ook een licht kritische noot. Het namaken van modellen is natuurlijk super leuk, maar als je niet weet wat voor drivers er in zitten en hoe deze gefilterd zijn dan is het best lastig om een optimaal (audiofiel) resultaat te behalen? Of zijn die wel bekend ergens?
Of wil je dit model meer als inspiratie gebruiken en dan zelf de drivers kiezen, meten en een filter ontwikkelen? Dat kan natuurlijk ook!
Satefan
Ben zeer benieuwd hoe dit er uit gaat zien. Maar ook een licht kritische noot. Het namaken van modellen is natuurlijk super leuk, maar als je niet weet wat voor drivers er in zitten en hoe deze gefilterd zijn dan is het best lastig om een optimaal (audiofiel) resultaat te behalen? Of zijn die wel bekend ergens?
Of wil je dit model meer als inspiratie gebruiken en dan zelf de drivers kiezen, meten en een filter ontwikkelen? Dat kan natuurlijk ook!
Satefan
Re: Philharmonia
Hey, jij bent ook overalsatefan schreef:Leuk ontwerp. Ik heb zoiets dergelijks ook een paar keer gemaakt op basis van een houtpakket dat je bij een houtbewerker in Duitsland zo kon bestellen, alleen de driver-gaten moest je er zelf in frezen natuurlijk.
Ben zeer benieuwd hoe dit er uit gaat zien. Maar ook een licht kritische noot. Het namaken van modellen is natuurlijk super leuk, maar als je niet weet wat voor drivers er in zitten en hoe deze gefilterd zijn dan is het best lastig om een optimaal (audiofiel) resultaat te behalen? Of zijn die wel bekend ergens?
Of wil je dit model meer als inspiratie gebruiken en dan zelf de drivers kiezen, meten en een filter ontwikkelen? Dat kan natuurlijk ook!
Satefan
Re: Philharmonia
Dit is het idee ongeveer: https://www.lautsprechershop.de/hifi/nexus_kut_en.htm
Re: Philharmonia
Zit daar ook zo’n ‘labyrint’ in? Wat ik (weer) zo bijzonder vind is de verkoopprijs van de philharmonia’s , dan denk ik; dat kan vast goedkoper, misschien kan ik ze niet helemaal evenaren, maar met de W5’s ben ook een heel eind gekomen.satefan schreef:Dit is het idee ongeveer: https://www.lautsprechershop.de/hifi/nexus_kut_en.htm
Screen Shot 2020-11-25 at 20.10.41.png
Re: Philharmonia
Ja is denk ik een betere keuze, wel duurder zeker de gepaarden. Eerst maar eens kijken of het allemaal gaat lukken en ik ze in elkaar kan knutselendre schreef:Geen Morel tweeter?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Philharmonia
Da's wel een topspeakertje!satefan schreef:Dit is het idee ongeveer: https://www.lautsprechershop.de/hifi/nexus_kut_en.htm
Screen Shot 2020-11-25 at 20.10.41.png
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Philharmonia
Kutspeakertje als ik de url moet geloven?Leeuwarden schreef:Da's wel een topspeakertje!satefan schreef:Dit is het idee ongeveer: https://www.lautsprechershop.de/hifi/nexus_kut_en.htm
Screen Shot 2020-11-25 at 20.10.41.png
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Philharmonia
Nou ...Leeuwarden schreef:Niks mis met kut toch?
Symptomen vaginale klachten
Jeuk, een branderig of schraal gevoel, pijn, irritatie, droogheid, onaangename afscheiding, een plekje of zwelling aan de vulva, zijn veelgehoorde klachten die op alle leeftijden kunnen voorkomen.
Re: Philharmonia
Dat gaat huilen worden denk ik. De behuizing kan in de hoogte flink gaan werken door de laagjes opbouw. Ga je daar een front inlijmen waar het hout in de andere richting staat kan dat los gaan scheuren. Het zou veel verstandiger zijn om het front meteen in de laagjes te integreren.Janb schreef:Ik denk ook dat dit deels een los element is wat er later ingelijmd(?) wordt.
Eventueel kan je er een schroefverbinding van maken met iets te grote gaten en een pakking. Dan kan de behuizing afzonderlijk van het front werken.
Re: Philharmonia
Ik heb er een stuk of 5 (sets) gemaakt op deze manier, ongeveer een jaar of 5 of 6 terug. Die spelen allemaal nog zoals ik ze in elkaar heb gezet. Maar ik heb ook wel over dezelfde exemplaren gelezen die inderdaad begonnen te werken. Ik heb ze wel van binnen en van buiten in de lak gezet. Mijn broer had ook een set en heeft die helemaal in de blanke autolak gespoten. 11 lagen geloof ik, leek net of ze ingegoten zaten!Forza schreef:Dat gaat huilen worden denk ik. De behuizing kan in de hoogte flink gaan werken door de laagjes opbouw. Ga je daar een front inlijmen waar het hout in de andere richting staat kan dat los gaan scheuren. Het zou veel verstandiger zijn om het front meteen in de laagjes te integreren.Janb schreef:Ik denk ook dat dit deels een los element is wat er later ingelijmd(?) wordt.
Eventueel kan je er een schroefverbinding van maken met iets te grote gaten en een pakking. Dan kan de behuizing afzonderlijk van het front werken.
Het nadeel van deze dit model vind ik de manier waarop de poort gemaakt is, niet echt heel mooi.
Laatst gewijzigd door satefan op do 26 nov 2020, 8:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Philharmonia
Net de link gevonden waar ik ze bestelde: https://www.ebelholztechnik.de/galerien ... y/61-nexus
Ik heb volgens dezelfde methode de Prestigious Two gemaakt, maar dan van MDF en daarna netjes gespoten:
Deze set klinkt fenomenaal goed. De DXT en de U16 zijn een winnende combi, met het simpele 1e orde (elektrisch) filter.
Satefan
Ik heb volgens dezelfde methode de Prestigious Two gemaakt, maar dan van MDF en daarna netjes gespoten:
Deze set klinkt fenomenaal goed. De DXT en de U16 zijn een winnende combi, met het simpele 1e orde (elektrisch) filter.
Satefan
Re: Philharmonia
Daar zit geen labyrint in. Ik heb ongeveer op 2/3e hoogte een laag gemaakt met 6 grote ronde gaten als bracing. Niet dat het iets helpt inzake de stijfheid van de constructie. Deze manier van bouwen zorgt voor een zeer stijve kast. Hierdoor kon ik wel mooi het filter achter de tweeter plaatsen en de woofer wat vrijer laten ademen.Janb schreef:Zit daar ook zo’n ‘labyrint’ in? Wat ik (weer) zo bijzonder vind is de verkoopprijs van de philharmonia’s , dan denk ik; dat kan vast goedkoper, misschien kan ik ze niet helemaal evenaren, maar met de W5’s ben ook een heel eind gekomen.satefan schreef:Dit is het idee ongeveer: https://www.lautsprechershop.de/hifi/nexus_kut_en.htm
Screen Shot 2020-11-25 at 20.10.41.png
Ik vraag me overigens af wat het nut van het labyrint is. Het kost volume en zorgt voor behoorlijk wat reflecties. Dat moet je haast wel in de impulse-response / impedantiemeting terug zien.
Satefan
Re: Philharmonia
Dat labyrint ziet er inderdaad niet handig uit. Boven onder zie je heel veel op dezelfde afstand parallel lopen en ook voor achter bij allemaal op dezelfde afstand evenwijdig. Zet die benen dan schuin doe ze in de hoogte op verschillende afstanden, maak verschillende versies zodat naar boven/onder minder oppervlak evenwijdig loop. En inderdaad is waarschijnlijk met een a twee brace lagen de boel vrijwel net zo sterk met een hoop minder kans op staande golven in de kast.
Re: Philharmonia
Als je nou toch veel werk aan de kast gaat besteden, zou je die hoorn/waveguide ook moeten overnemen. Wordt de gemiddelde 6"-1" beter van denk ik. Verder is het meeste over laagjes al gezegd hier. FWIM het berkenmultiplex dat ik gebruik (van af.nl) krimpt na verloop van tijd van 24 naar 23 mm.
Als je zo'n kast maakt zonder waveguide, rond de baffle dan netjes met een fatsoenlijke radius. En tot slot, hadden ze bij die Philharmonia geen budget meer voor demping?
Als je zo'n kast maakt zonder waveguide, rond de baffle dan netjes met een fatsoenlijke radius. En tot slot, hadden ze bij die Philharmonia geen budget meer voor demping?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Philharmonia
Mja, kansloos, dat spreekt m.i. boekdelen over de insteek van de ontwerper ...markbakk schreef:En tot slot, hadden ze bij die Philharmonia geen budget meer voor demping?
