Philharmonia

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Philharmonia

Bericht door Janb »

foto 1-10 van linksboven naar rechtsonder
foto 1-10 van linksboven naar rechtsonder
Ik ontdekte een nieuw namaakobject 'Philharmonia van Amadeus' en dan de mini versie. Wat mij intrigeert is de constructie van kast ik kan er niet zoveel over te vinden maar op basis van de gevonden referenties ben ik tot onderstaande constructie gekomen(foto 6-10). In de 3d-tekening heb ik het front weggelaten. Ik denk ook dat dit deels een los element is wat er later ingelijmd(?) wordt. Ook kan in dit front gemakkelijk gaten/dome voor de drivers worden ingefreesd. Waar ik nog twijfels over heb is het middenstuk met de reflexpoorten (op foto 2 is een metalen(?) stripje zichtbaar) en is er een soort sponning gefreesd.
is de uitsparing bedoeld voor een tussenschot?
is de uitsparing bedoeld voor een tussenschot?
68.jpg (14.41 KiB) 544 keer bekeken
Ik heb ontzettend veel zin om hiermee te beginnen en het andere (El-5 en de W5-clonen) even te laten rusten.



Acoustical Specifications

Sensitivity (2.83V/1m) : 90 dB
Amplitude linearity (±2dB) : 54 Hz - 22 kHz
Cut-off frequencies (-6dB) : 44 Hz
Peak SPL 1-meter (IEC Short Term) : 112 dB peak
Peak SPL 1-meter (Pair, IEC Short Term) : 118 dB peak

Technical Specifications

Transducer (HF) : Ø 28 mm soft dome
Transducer (LMF) : Ø 170 mm bass driver
Recommended Power : 50 - 300W/8Ω
Dimensions (H x W x D) : 1230 x 245 x 353 (mm)
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Philharmonia

Bericht door John P »

Zo, ambitieus handwerkje. Heb je een CNC of ken je iemand die een neef heeft die ... Er zijn al veel van dit soort projecten mislukt doordat niet nagedacht is over het uitzetten van het hout. In dit geval moet je rekenen met uitzetting in de hoogte. Het ergste wat je kan doen is een metaal verbinding over de volle hoogte, deze zal niet meewerken met het hout. Het hout zal dan op een gelijmde laag breken.
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Philharmonia

Bericht door Janb »

John P schreef:
Zo, ambitieus handwerkje. Heb je een CNC of ken je iemand die een neef heeft die ... Er zijn al veel van dit soort projecten mislukt doordat niet nagedacht is over het uitzetten van het hout. In dit geval moet je rekenen met uitzetting in de hoogte. Het ergste wat je kan doen is een metaal verbinding over de volle hoogte, deze zal niet meewerken met het hout. Het hout zal dan op een gelijmde laag breken.

Kijk, hier zie je de metalen strip zitten
20181013211340_Amadeus-V4A7268Web 2.jpg
The speaker enclosure features a unique hybrid laminar port using progressive termination inspired by the original Philharmonia. Machined into the wood material along the full height of the speaker system, the very low velocity port yields optimal linearity for the lowest possible distortion.

Ja ik heb een cnc-frees
Bijlagen
CF7F56CA-872E-4E53-A743-6F0A421E071D.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Philharmonia

Bericht door Walt »

Audio technology midwoofer zo te zien.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Philharmonia

Bericht door Douwe84 »

je zit niet stil! Ik lees weer lekker mee :)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Philharmonia

Bericht door richard »

Janb schreef:
...In de 3d-tekening heb ik het front weggelaten. Ik denk ook dat dit deels een los element is wat er later ingelijmd(?) wordt....
Dat is dan ook een risico om de hiervoor genoemde reden. Het front kun je beter ook in laagjes opbouwen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Philharmonia

Bericht door satefan »

Leuk ontwerp. Ik heb zoiets dergelijks ook een paar keer gemaakt op basis van een houtpakket dat je bij een houtbewerker in Duitsland zo kon bestellen, alleen de driver-gaten moest je er zelf in frezen natuurlijk.

Ben zeer benieuwd hoe dit er uit gaat zien. Maar ook een licht kritische noot. Het namaken van modellen is natuurlijk super leuk, maar als je niet weet wat voor drivers er in zitten en hoe deze gefilterd zijn dan is het best lastig om een optimaal (audiofiel) resultaat te behalen? Of zijn die wel bekend ergens?

Of wil je dit model meer als inspiratie gebruiken en dan zelf de drivers kiezen, meten en een filter ontwikkelen? Dat kan natuurlijk ook!

Satefan
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Philharmonia

Bericht door Janb »

satefan schreef:
Leuk ontwerp. Ik heb zoiets dergelijks ook een paar keer gemaakt op basis van een houtpakket dat je bij een houtbewerker in Duitsland zo kon bestellen, alleen de driver-gaten moest je er zelf in frezen natuurlijk.

Ben zeer benieuwd hoe dit er uit gaat zien. Maar ook een licht kritische noot. Het namaken van modellen is natuurlijk super leuk, maar als je niet weet wat voor drivers er in zitten en hoe deze gefilterd zijn dan is het best lastig om een optimaal (audiofiel) resultaat te behalen? Of zijn die wel bekend ergens?

Of wil je dit model meer als inspiratie gebruiken en dan zelf de drivers kiezen, meten en een filter ontwikkelen? Dat kan natuurlijk ook!

Satefan
Hey, jij bent ook overal :D Heb je ook foto's van zoiets dat je als houtpakket destijds in Duitsland hebt besteld? wat de drivers betreft: dat wordt HiVi Q1R 1-1/8", de bas-mid woofer 7" weet ik nog niet. dit keer wil ik actief filteren en probeer alles in de console te herbergen. In het originele ontwerp zijn custom-made drivers toegepast alhoewel de tweeter, origineel Morel, verdacht veel lijkt op HiVi, wat opvalt is het geweefde kapje..
Bijlagen
HiVi Q1R 1-1/8"
HiVi Q1R 1-1/8"
Morel
Morel
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Philharmonia

Bericht door satefan »

Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Philharmonia

Bericht door Janb »

satefan schreef:
Dit is het idee ongeveer: https://www.lautsprechershop.de/hifi/nexus_kut_en.htm

Screen Shot 2020-11-25 at 20.10.41.png
Zit daar ook zo’n ‘labyrint’ in? Wat ik (weer) zo bijzonder vind is de verkoopprijs van de philharmonia’s , dan denk ik; dat kan vast goedkoper, misschien kan ik ze niet helemaal evenaren, maar met de W5’s ben ook een heel eind gekomen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Philharmonia

Bericht door dre »

Geen Morel tweeter?
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Philharmonia

Bericht door Janb »

dre schreef:
Geen Morel tweeter?
Ja is denk ik een betere keuze, wel duurder zeker de gepaarden. Eerst maar eens kijken of het allemaal gaat lukken en ik ze in elkaar kan knutselen
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Philharmonia

Bericht door Leeuwarden »

satefan schreef:
Dit is het idee ongeveer: https://www.lautsprechershop.de/hifi/nexus_kut_en.htm

Screen Shot 2020-11-25 at 20.10.41.png
Da's wel een topspeakertje!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Philharmonia

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
satefan schreef:
Dit is het idee ongeveer: https://www.lautsprechershop.de/hifi/nexus_kut_en.htm

Screen Shot 2020-11-25 at 20.10.41.png
Da's wel een topspeakertje!
Kutspeakertje als ik de url moet geloven?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Philharmonia

Bericht door Leeuwarden »

Niks mis met kut toch?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Philharmonia

Bericht door dre »

Precies! :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Philharmonia

Bericht door satefan »

Klang Und Ton. Lastige afkorting inderdaad.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Philharmonia

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Niks mis met kut toch?
Nou ... :shock:
Symptomen vaginale klachten
Jeuk, een branderig of schraal gevoel, pijn, irritatie, droogheid, onaangename afscheiding, een plekje of zwelling aan de vulva, zijn veelgehoorde klachten die op alle leeftijden kunnen voorkomen.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Philharmonia

Bericht door Forza »

Janb schreef:
Ik denk ook dat dit deels een los element is wat er later ingelijmd(?) wordt.
Dat gaat huilen worden denk ik. De behuizing kan in de hoogte flink gaan werken door de laagjes opbouw. Ga je daar een front inlijmen waar het hout in de andere richting staat kan dat los gaan scheuren. Het zou veel verstandiger zijn om het front meteen in de laagjes te integreren.

Eventueel kan je er een schroefverbinding van maken met iets te grote gaten en een pakking. Dan kan de behuizing afzonderlijk van het front werken.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Philharmonia

Bericht door satefan »

Forza schreef:
Janb schreef:
Ik denk ook dat dit deels een los element is wat er later ingelijmd(?) wordt.
Dat gaat huilen worden denk ik. De behuizing kan in de hoogte flink gaan werken door de laagjes opbouw. Ga je daar een front inlijmen waar het hout in de andere richting staat kan dat los gaan scheuren. Het zou veel verstandiger zijn om het front meteen in de laagjes te integreren.

Eventueel kan je er een schroefverbinding van maken met iets te grote gaten en een pakking. Dan kan de behuizing afzonderlijk van het front werken.
Ik heb er een stuk of 5 (sets) gemaakt op deze manier, ongeveer een jaar of 5 of 6 terug. Die spelen allemaal nog zoals ik ze in elkaar heb gezet. Maar ik heb ook wel over dezelfde exemplaren gelezen die inderdaad begonnen te werken. Ik heb ze wel van binnen en van buiten in de lak gezet. Mijn broer had ook een set en heeft die helemaal in de blanke autolak gespoten. 11 lagen geloof ik, leek net of ze ingegoten zaten! :rofl:

Het nadeel van deze dit model vind ik de manier waarop de poort gemaakt is, niet echt heel mooi.
Laatst gewijzigd door satefan op do 26 nov 2020, 8:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Philharmonia

Bericht door satefan »

Net de link gevonden waar ik ze bestelde: https://www.ebelholztechnik.de/galerien ... y/61-nexus

Ik heb volgens dezelfde methode de Prestigious Two gemaakt, maar dan van MDF en daarna netjes gespoten:
IMG_4348.jpg
Deze set klinkt fenomenaal goed. De DXT en de U16 zijn een winnende combi, met het simpele 1e orde (elektrisch) filter.

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Philharmonia

Bericht door satefan »

Janb schreef:
satefan schreef:
Dit is het idee ongeveer: https://www.lautsprechershop.de/hifi/nexus_kut_en.htm

Screen Shot 2020-11-25 at 20.10.41.png
Zit daar ook zo’n ‘labyrint’ in? Wat ik (weer) zo bijzonder vind is de verkoopprijs van de philharmonia’s , dan denk ik; dat kan vast goedkoper, misschien kan ik ze niet helemaal evenaren, maar met de W5’s ben ook een heel eind gekomen.
Daar zit geen labyrint in. Ik heb ongeveer op 2/3e hoogte een laag gemaakt met 6 grote ronde gaten als bracing. Niet dat het iets helpt inzake de stijfheid van de constructie. Deze manier van bouwen zorgt voor een zeer stijve kast. Hierdoor kon ik wel mooi het filter achter de tweeter plaatsen en de woofer wat vrijer laten ademen.

Ik vraag me overigens af wat het nut van het labyrint is. Het kost volume en zorgt voor behoorlijk wat reflecties. Dat moet je haast wel in de impulse-response / impedantiemeting terug zien.

Satefan
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Philharmonia

Bericht door jvenema »

Dat labyrint ziet er inderdaad niet handig uit. Boven onder zie je heel veel op dezelfde afstand parallel lopen en ook voor achter bij allemaal op dezelfde afstand evenwijdig. Zet die benen dan schuin doe ze in de hoogte op verschillende afstanden, maak verschillende versies zodat naar boven/onder minder oppervlak evenwijdig loop. En inderdaad is waarschijnlijk met een a twee brace lagen de boel vrijwel net zo sterk met een hoop minder kans op staande golven in de kast.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Philharmonia

Bericht door markbakk »

Als je nou toch veel werk aan de kast gaat besteden, zou je die hoorn/waveguide ook moeten overnemen. Wordt de gemiddelde 6"-1" beter van denk ik. Verder is het meeste over laagjes al gezegd hier. FWIM het berkenmultiplex dat ik gebruik (van af.nl) krimpt na verloop van tijd van 24 naar 23 mm.

Als je zo'n kast maakt zonder waveguide, rond de baffle dan netjes met een fatsoenlijke radius. En tot slot, hadden ze bij die Philharmonia geen budget meer voor demping?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Philharmonia

Bericht door SSassen »

markbakk schreef:
En tot slot, hadden ze bij die Philharmonia geen budget meer voor demping?
Mja, kansloos, dat spreekt m.i. boekdelen over de insteek van de ontwerper ...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”