Sander wil wat anders dan Roon

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Roon

Bericht door FR_Aad »

Nog een op basis van LMS
https://www.max2play.com/en/
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Henkjan »

image downloaden, sd card bakken, in de pi, en klaar is Sander
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Roon

Bericht door FR_Aad »

Psies
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

En een USB kabeltje naar de Soekris.
Die maakt er wel wat moois van. :kwijl:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Roon

Bericht door satefan »

hannesie schreef:
En een USB kabeltje naar de Soekris.
Die maakt er wel wat moois van. :kwijl:
Of een knappe DAC op de Pi schroeven. Ik heb daar nog een dedicated voedingsbord tussen zodat ik de regulators van de Pi zelf omzeil.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Hij heeft een paar/verschillende soorten en maten van de Soekris op voorraad.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Henkjan »

satefan schreef:
hannesie schreef:
En een USB kabeltje naar de Soekris.
Die maakt er wel wat moois van. :kwijl:
Of een knappe DAC op de Pi schroeven. Ik heb daar nog een dedicated voedingsbord tussen zodat ik de regulators van de Pi zelf omzeil.
[ot]heb je daar nog een linkje naar?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Roon

Bericht door satefan »

Henkjan schreef:
satefan schreef:
hannesie schreef:
En een USB kabeltje naar de Soekris.
Die maakt er wel wat moois van. :kwijl:
Of een knappe DAC op de Pi schroeven. Ik heb daar nog een dedicated voedingsbord tussen zodat ik de regulators van de Pi zelf omzeil.
[ot]heb je daar nog een linkje naar?
Simsalabim!

https://www.ldovr.com/product-p/mpower.htm
Screenshot 2020-11-24 at 18.43.05.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sander wil wat anders dan Roon

Bericht door Henkjan »

zenks.

dat werkt dus met in principe alle dingen die op een pi passen?
ik heb nog een hifiberry dinges liggen en een antieke pi die samen een squeezebox mogen worden
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Sander wil wat anders dan Roon

Bericht door satefan »

Henkjan schreef:
zenks.

dat werkt dus met in principe alle dingen die op een pi passen?
ik heb nog een hifiberry dinges liggen en een antieke pi die samen een squeezebox mogen worden
Yes. Hij voed de boel via de GPIO pinnen ipv het onboard voedingsbord met de normale regulators. Ik gebruik m met een Hifiberry Digi en een RPi 3B.
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Re: Sander wil wat anders dan Roon

Bericht door ralph »

Ik begrijp de verheerlijking van LMS eigenlijk echt niet. Behoudens de “community” gedachte wat is er nu echt superveel beter dan een volumio of Roon wat mij betreft.

Ik heb het gewoon op een rpi draaien. Kan direct nas en andere bronnen koppelen. Heb geen client nodig maar ga direct naar een uitstekende webinterface.”, kan native dsd afspelen. Hoef nergens in code te pielen.

Ik heb ooit LMS wel native op een NAS gedraaid maar gebruik eigen altijd rpi’s voor de software en NAS alleen nog voor storage.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Sander wil wat anders dan Roon

Bericht door rjmulder »

Maar eens even volgen, gebruik al een tijdje Roon en dat werkt echt super maar wil eigenlijk ook wel graag van jaarlijkse kosten af.
Voorwaarde is wel dat DSD en MQA wel moeten werken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Sander wil wat anders dan Roon

Bericht door hannesie »

Het is vaak de database die het verschil maakt, die kan de orde bewaren, en ook de selectie / ordening maken of breken, ook met Roon zie je dat mensen er een punt van maken, en dan vaak de klassieke muziek het probleem kent dat er meerdere uitvoeringen van Pietje en Jantje met uitvoering in Rome met die dirigent enz
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Re: Sander wil wat anders dan Roon

Bericht door ralph »

Ik heb mijn hele collectie in een mappenstructuur gecategoriseerd en ben gestopt te werken met de metadata in nummers. Wil ik rimsky korsakovs sheherezade uitgevoerd door Reinier luisteren staat dat onder componist-stuk-uitvoering. Ik volg een beetje de discussies over verkeerde volgorde maar mijn mapjes werken voor mij echt prima.

Wat betreft MQA, of dat werkt is meer afhankelijk van je DAC. Dit is overigens ook de reden dat ik geen Tidal gebruik maar Qobuz. Geef mij maar flac 24bit, dan weet ik tenminste wat ik krijg :). Verder moet bij Volumio bij MQA en DSD native (dus niet DoP) het volume op 100% staan (mag dus niet softwarematig worden verzwakt)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander wil wat anders dan Roon

Bericht door Pjotr »

En als je tegen een Soekris op ziet, zowel qua werk als qua kosten, dan kan ik deze echt aanbevelen: https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 14492.html Ongehoord wat een finesse en detail dit biedt voor €129,- Doet ook DSD via USB. Ik heb hem nu 2 maanden in gebruik via Toslink op de TV. Hij lust wel graag een schone analoge 5V voeding om tot optimale prestaties te komen. Een standaard 5V ladertje is klankmatig toch wel hoorbaar minder :sure: Echt een toppertje en dit is nog niet eens de topdac van Topping! Nog even een pin-up er van:
IMG_3214_NCA.jpg
Ziet er echt heel netjes en zorgvuldig ge-lay-out uit met de beste op-ampjes van BB. De AKM dac chip is gebalanceerd uit. Misschien maak ik daar nog wel eens een externe gebalanceerde uitgangsbuffer voor met een externe + en - 15V voeding a la de HK-DAC voeding.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Sander wil wat anders dan Roon

Bericht door hannesie »

Leuk lijstje
lijst.jpg
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Re: Sander wil wat anders dan Roon

Bericht door ralph »

https://www.audiosciencereview.com/foru ... png.55217/

Een wat meer recente versie van de lijst. Ik heb de smsl sanskrit mk2, zeer tevreden tot nu toe over
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Sander wil wat anders dan Roon

Bericht door toetertje »

hannesie schreef:
Leuk lijstjelijst.jpg
Ik heb de Hidezs s8 van dat lijstje, en die klinkt echt erg goed.
Wel bedoelt voor onderweg, maar doet het thuis ook prima.
Ik vind hem nogal wat beter dan andere audiophonic en dragonfly dacjes die ik gehad heb.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander wil wat anders dan Roon

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Leuk lijstjelijst
Daar staat de Topping D90 vrijwel bovenaan! https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 14288.html Daar bouw je zelf niet meer tegenaan. Overigens zeggen die cijfers nog niet alles over of de uiteindelijke klankmatige indruk naar je zin is.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 24 nov 2020, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Sander wil wat anders dan Roon

Bericht door hannesie »

Alle R2R DAC's zie ik een stuk lager staan, zelfs de Total Dac, blijken minder te meten, of het klinken dan nog wat uitmaakt............?????
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander wil wat anders dan Roon

Bericht door Pjotr »

Tja dat is echt een moeilijke Hans. Heb zo het idee dat de moderne hybride dac's (multibit oversampling) eigenlijk niet meer onderdoen voor klassieke ladderdacs. In dat lijstje staat de E30 die ik nu gebruik, een stuk lager dan de D90. Afgaande op de vergelijkingen in reviews van beide, geven die een gehoormatig miniem verschil aan. Waarbij ik mij zelfs afvraag of dat verschil eigenlijk niet meer literair is dan echt gehoormatig :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Sander wil wat anders dan Roon

Bericht door hannesie »

Dat is ook mijn insteek, het is natuurlijk prima dat ze zo schoon meten, maar je kunt haast denken aan waarom men buizen vaak op klank worden gekozen.
Is dat dan de hang naar nostalgie, vroeger toen alles nog Spic & Span was, of is het karakter, dat hier dan een rol speelt.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Sander wil wat anders dan Roon

Bericht door MarcelvdG »

hannesie schreef:
Leuk lijstjelijst.jpg
Die fascinatie voor absurd hoge SINAD-waarden is een van de oorzaken van het probleem van de intersample overshoots: een DAC een paar decibel headroom geven zodat hij alle muziek kan afspelen zonder vast te lopen kan zomaar de SINAD bij 0 dBFS wat verlagen, en dan kom je lager in zo'n lijst te staan en verkoopt je DAC slechter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander wil wat anders dan Roon

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Dat is ook mijn insteek, het is natuurlijk prima dat ze zo schoon meten, maar je kunt haast denken aan waarom men buizen vaak op klank worden gekozen.
Is dat dan de hang naar nostalgie, vroeger toen alles nog Spic & Span was, of is het karakter, dat hier dan een rol speelt.
Ik geloof persoonlijk wel in hoe schoner hoe beter. Zeker gezien de ervaring met de CA ampjes tot nu toe. Maar dat is op e.o.a. manier geen rechte lijn... Al heel lang geleden ontdekte men bij buizenversterkers dat tegenkoppeling de meetbare vervorming wel verminderde maar de klankmatige indruk juist verslechterde: De versterker sloeg dicht zei men dan. Tot op een zeker punt. Later kon men de tegenkoppeling fors hoger maken en werd niet alleen de vervorming minder maar werd de klankindruk ook beter. D.w.z. de klank werd ook neutraler en verdween de typisch "romige" klank van eerdere buizenversterkers. Daarvoor kreeg je dan wel meer resolutie terug.

Terug naar wat de audio DAC's aangaat: De klassieke ladderdacs hadden ondanks minder bits, toch minder artefacten dan de 1-bittters. Maar wat te denken dan van DSD? Dat is feite een 1-bits oversampling AD - DA systeem. Hoe doet de Soukris dat? Volgens mij zet die dat ook weer om naar PCM?
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 25 nov 2020, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Sander wil wat anders dan Roon

Bericht door hannesie »

Dan toch wel frappant dat de Benchmark ( waar jij naar verwijst) toch ook hoog in dat lijstje staat. Maar ja de meting is dan van Amir :)

Terug naar wat de audio DAC's aangaat: De klassieke ladderdacs hadden ondanks minder bits, toch minder artefacten dan de 1-bittters. Maar wat te denken dan van DSD? Dat is feite een 1-bits oversampling AD - DA systeem. Hoe doet de Soekris dat? Volgens mij zet die dat ook weer om naar PCM?
Klopt, volgens wat ik dan las zou hij Native DSD files aangeboden laten omzetten naar PCM, door middel van de FPGA die dat blijkbaar moet kunnen.
Bij de nieuwe Soekris 2541 heeft hij nu een andere FPGA (Lattice i.p.v. Spartan 6) die heeft meer ruimte voor de regeltjes programma, en kan hij meer doen begreep ik.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”