Audio passat '03

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Audio passat '03

Bericht door Shadow »

Dan is zo’n 3BG ineens niet meer zo ruim achter de bestuurder :lol:
Maar mooi spul joh :rock:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Er blijft inderdaad weinig over :p

Misschien komende week voor de achterdeuren maar met mn dochter na 4 weken weer in huis ligt die prio een stuk lager.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Audio passat '03

Bericht door Bertje »

Crossen op highpass 115Hz is wel erg hoog inderdaad, heb je ze wel in-fase staan..? Want met zulke steile filters (30-48dB/oct) kan je eigenlijk best richting 60-70Hz gaan als de woofers mechanich goed stabiel en afgedicht zijn ingebouwd. Met Golf 4 en Passat heb ik die ervaring wel, maar ik check je woofers qua specs nog wel...welke GZ's waren het ook alweer?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Fase, nog niet aan gedacht inderdaad... die ga ik checken. ik heb ze lager gehad en dat ging prima dus ergens gaat iets verkeerd.

het zijn de ground zero gzrc 165al
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Audio passat '03

Bericht door Bertje »

Die hebben een Fs van 60Hz en zijn geschikt voor free-air gebruik, dus daar moet je toch wel wat laag uit kunnen halen.
https://www.ground-zero-audio.com/wp-co ... 112016.pdf
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Ja had m ook gevonden idd, net even gespeeld. Fase draaien van een vd woofertjes gaf een voller warmer geluid. Dat lijkt me het gewenste effect :p

Heb een app gedownload om fase te checken maar kon geen aux kabel vinden, doe ik later wel.

Nu weer gecrossed op 80Hz en dat gaat goed.

Er valt nog een hoop te tweaken maar t is warm en er staat bier koud.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Audio passat '03

Bericht door Bertje »

Fase links / rechts van de woofers is eenvoudig te controleren door de balans geheel naar L of R te draaien. Als je met 1 kanaal méér laag krijgt, dan staat het uit-fase. Daar heb je geen app voor nodig...
Fase tussen tweeter en woofer is weer wat lastiger, op de luisterpositie moet het redelijk sommeren en gezien de afstand tussen woofer en tweeter en de filtering is dat bijna niet te voorspellen, dus proberen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

dan staan de woofertjes nu in fase.

Het laag was bonkerig, het betreft een basic 12 inch in standaard doos. deze heb ik vol geduwd met demping, scheelt een slok op een borrel. de tweeters moet ik ook nog wat aandacht geven, op hoog volume willen ze wat moeite krijgen, ik vermoed door te laag crossen.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Audio passat '03

Bericht door Bertje »

En van de sub kan je dan ook de fase even wisselen om te beluisteren of ze dan beter aansluit op de composet woofers. Ga je de filtering van één van beide veranderen, dan moet je dat overigens opnieuw doen.
Laatst gewijzigd door Bertje op wo 12 aug 2020, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Ja heb alle fase knoppen geprobeerd haha, morgen nog even verder
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Audio passat '03

Bericht door Shadow »

Douwe84 schreef:
dan staan de woofertjes nu in fase.

Het laag was bonkerig, het betreft een basic 12 inch in standaard doos. deze heb ik vol geduwd met demping, scheelt een slok op een borrel. de tweeters moet ik ook nog wat aandacht geven, op hoog volume willen ze wat moeite krijgen, ik vermoed door te laag crossen.
Jij had die 8" van mij overgenomen toch?
Misschien heb ik nog wat voor je liggen als je interesse hebt, doe ff pb dan O:)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Klopt, ga ik ook gebruiken maar had geen tijd om nog een kistje te maken en had deze nog slingeren. Heb genoeg liggen voorlopig, thx ;)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Tijd gehad om het kistje voor de 8" te maken, bonkbak naar de stort. Moest we de stofkap lijmen, die zat 1/3 los :P

Afstellen moet nog wan hij doet nu bijna niets.
subje.jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Mooi weer vandaag dus de achterdeuren kunnen doen.
20201122_141707.jpg
20201122_151546.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audio passat '03

Bericht door Henkjan »

good busy
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Audio passat '03

Bericht door Shadow »

Douwe84 schreef:
Tijd gehad om het kistje voor de 8" te maken, bonkbak naar de stort. Moest we de stofkap lijmen, die zat 1/3 los :P

Afstellen moet nog wan hij doet nu bijna niets.

subje.jpg
Serieus? Ding heeft alleen maar in z’n doos gelegen #-o
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Geloof ik direct! Beetje hotglue deed de truc :)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Gisteren de achterspeakers aangezet en wat zitten spelen met volume en crossover.

Wat ik zoek is meer body. Wat ik heb is een sound alsof ik met mn handen gebold over mn oren luister.

Ik wil geen stemmen achter me horen, al helemaal geen gedeelte (ik denk dat dat maakt dat het zo duf klinkt) het is net alsof er een mompelende rapper op de bank achter me zit.

Iemand een tip tot hoe hoog ik de mids achter door moet laten lopen?

Ik zal de volgende keer iig alle delay bijstellen. Dat staat verkeerd nadat ik er achter kwam dat links en rechts verwisseld was :p

Subje doet nu tot 80hz mee, misschien een idee om de overname naae de mid geleidelijker te maken? Hoor nu duidelijk wanneer de sub "er in komt" hij heeft zat potentieel iig. Als t moet klapt het goed.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audio passat '03

Bericht door Henkjan »

als je stemmen helemaal niet wil horen zal je de rears vrij laag al moeten affilteren, wat heb je nu?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

1000 en 1500 geprobeerd, snap dat dat te hoog is. Ga nog wel van alles proberen..

Heb je een tip voor t integreren van de sub?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audio passat '03

Bericht door Henkjan »

waar ligtie?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Henkjan schreef:
waar ligtie?
In de kofferbak.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Audio passat '03

Bericht door Bertje »

Fase sub even omwisselen, steilheid filters front / sub aanpassen...en goed luisteren of het er beter van wordt, kan best lastig zijn dat even snel te beoordelen.

Meer "body" haal je uit de front woofertjes, zet ze 's fullrange als je wilt weten wat ze kunnen....
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Bertje schreef:
Fase sub even omwisselen, steilheid filters front / sub aanpassen...en goed luisteren of het er beter van wordt, kan best lastig zijn dat even snel te beoordelen.

Meer "body" haal je uit de front woofertjes, zet ze 's fullrange als je wilt weten wat ze kunnen....
Ik ga aan de gang met de overname front sub.

Vwb woofertjes front, sub uit zetten en stapsgewijs lager inzetten en kijken tot hoe lang dit goed gaat is de manier denk ik :think:
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Audio passat '03

Bericht door Bertje »

Ja, dat kan ook. Ik begin andersom dus fullrange. Afhankelijk van de combi versterker en type composet woofers luisteren wat het aankan. Speel je teveel laag, dan zal het mid meer vervormen etc. Dus daar zal je de balans in moeten zoeken. Daarna de sub aanzetten en zo goed mogelijk laten aansluiten.
Plaats reactie