Ferrofluid vervangen

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Ferrofluid vervangen

Bericht door rikpost »

Ik ga , jawel ! Mijn luidsprekers weer uit de krat halen na 7 maanden en ze van de Komende week opstellen in de aanzienlijk vergrootte living O:)

Nu zijn de tweeters aardig op leeftijd t 330 D esotar van Dynaudio .
Deze zijn gevuld met ferrofluid ik zou dit graag eens vervangen .

Iemand ervaring met deze specifieke driver ,ergo kan hij uit elkaar ?
En in het algemeen ,zijn er mensen die ervaring hebben met het vervangen van ferrofluid en het resultaat .
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ferrofluid vervangen

Bericht door ds23man »

Gezien de hoeveelheid inbusboutjes zal hij wel probleemloos uit elkaar kunnen.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Ferrofluid vervangen

Bericht door Muug »

Er zijn ook mensen die beweren dat die ferrofluid dik in de weg zit van helder geluid en die zuigen dat weg maar vervangen het dus niet... de "attack" zou beter zijn, omdat die fluid teveel zou dempen, is dan het gebruikte argument... zelf blijf ik er mooi van af.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Ferrofluid vervangen

Bericht door rikpost »

Nou ja voor hetzelfde geld hebben ze hem ook nog vast geplakt .
Ik wil graag wat zekerheid inbouwen voordat ik er aan ga prutsen .

Normaal ben ik niet zo huiverig maar ze zijn inmiddels onbetaalbaar geworden
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Ferrofluid vervangen

Bericht door rikpost »

Muug schreef:
Er zijn ook mensen die beweren dat die ferrofluid dik in de weg zit van helder geluid en die zuigen dat weg maar vervangen het dus niet... de "attack" zou beter zijn, omdat die fluid teveel zou dempen, is dan het gebruikte argument... zelf blijf ik er mooi van af.
Dat ding is ontworpen met !
Het er uit halen en weglaten lijkt mij niet de bedoeling
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Ferrofluid vervangen

Bericht door Muug »

rikpost schreef:
Muug schreef:
Er zijn ook mensen die beweren dat die ferrofluid dik in de weg zit van helder geluid en die zuigen dat weg maar vervangen het dus niet... de "attack" zou beter zijn, omdat die fluid teveel zou dempen, is dan het gebruikte argument... zelf blijf ik er mooi van af.
Dat ding is ontworpen met !
Het er uit halen en weglaten lijkt mij niet de bedoeling
Was ook mijn idee, maar sommige "guru's" hebben vreemde ideëen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Ferrofluid vervangen

Bericht door rikpost »

Er zullen ook wel lieden zijn die adviseren er kurk in te stoppen :lol:
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Ferrofluid vervangen

Bericht door pvanlingen »

Na demontage lekker uitspoelen met wasbenzine en ook de spreekspoel schoonmaken met wasbenzine.
Dan weer vullen met niet al te dikke magnetische olie.
Kan die weer jaren mee. :lol:

Paul.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ferrofluid vervangen

Bericht door hannesie »

En Paulus weet wat hij zegt. :goedzo:

Maar waar haal je de magnetische olie, en hoeveel is dat dan?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Ferrofluid vervangen

Bericht door toetertje »

Ik heb het bij speakerrepairshop besteld. 1 flesje is genoeg voor meerdere tweeters.
Het is niet echt vloeistof die je erin giet. Als je het flesje bij de spleet houd, trekt de
magneet het er zelf in. De spleet heb ik gespoeld met alcohol.

https://speakerrepairshop.nl/nl/ferrofluid/g-30
carolus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 62
Lid geworden op: za 17 mar 2007, 19:46
Locatie: Brussel Pajottenland

Re: Ferrofluid vervangen

Bericht door carolus »

@rikpost,

Ik deel mijn ervaring, samen met "toetertje en Paul":

In een vingerhoed:
1) Met "kunde" de spreekspoel demonteren.
2) luchtspleet (grondig) kuisen met alcohol (ISO) ... en ook de spreekspoel (zeer zachtjes ... met veel liefde) ... laten drogen.
3) de lucht spleet vullen met een "paar" (2) druppels ferroffuid (lees de info speakerrepairshop shop en plaats een bestelling flesje ferrofluid)
4) "wacht" tot alle ferrofluid (die paar druppels) mooi verdeeld is (ingezogen) in de luchtspleet
5) alles centrisch terug monteren ... en vastschroeven gelijkvormige spanning...
6) test met sinus signaal (en luidspreker) .... corrigeer eventueel de mechanische montage (zo nodig en/of mogelijk)

Gewoon doen .... "een fluitje van een cent" ...
... it's music ...

Nog een noot: met speakerrepairshop heb ik goede ervaringen met de afhandeling (en admin bijstand).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ferrofluid vervangen

Bericht door ray5150 »

Rudy verkoopt het ook :
https://www.rumoh.eu/speakers/spare-par ... er=1457180

Maar hoe oud zijn die tweeters eigenlijk ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Ferrofluid vervangen

Bericht door pappaleo »

Niet ouder dan die Esotecs van mij en daar mankeert niks aan.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Ferrofluid vervangen

Bericht door pvanlingen »

Ja Leo dat kan ook zo zijn.
Als het voor mijzelf zou zijn haalde ik dat spul er uit en kwam er ook niet in terug.
De hogere impedantie piek (op iets lagere frequentie) compenseer ik met een LCR seriekring parallel aan de tweeter.

Paul.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ferrofluid vervangen

Bericht door ds23man »

Ik zou eerst even een impedantiegrafiekje maken, dan zie je of er wat aan de hand is.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Ferrofluid vervangen

Bericht door rikpost »

:ro00]bedankt voor het meedenken allemaal ,ik zal ze van de week eens meten .
ik kan mij herinneren dat ze vrij vroeg afvallen ook on axis !

Eerst nog hier en daar een klodder verf op de muur en een plinten monteren !
Jeuk jeuk heb er weer zin om weer met audio aan de slag te gaan na al dat stof en cement

Kan mij het geluid van de luidsprekers nauwlijks meer herinneren overigens ,luister nu al 7 maanden naar de flip 4 :rock:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Ferrofluid vervangen

Bericht door rikpost »

Heb maar gewoon een flesje besteld en de boel open gegooid .
FF49F860-363C-4BAB-B761-D4F342E8CA28.jpeg
Echter , de ferrofluid die er in zit was gewoon nog prima ,leek zelfs nog iets minder plakkerig dan uit het flesje .
De boel weer fijn in elkaar geschroefd ,dat weten we dan ook weer :goedzo:
Plaats reactie