Ik wil een voeding realiseren in een krappe (bestaande) behuizing.
Het zal een voeding worden om 2 jlm L12-2's te voeden.
De ruimte waar de voeding, gelijkrichting en afvlakking in moet komen is 220mm lang, 110mm breed en 80mm hoog. Lekker krap dus. De ringkerntransfo's kan ik eventueel afschermen met een metalen huis. Dit kan ik laten afdraaien zodat dit nauw past.
Dit aangezien de transfo's kort bij de versterkerborden komt te liggen.
Versterkerborden zitten aan weerszijden van de voeding.
Ik heb zelf een paar gedachtengangen:
- 1 ringkern van max 100mm breed, max 80mm hoog, dan heb ik nog een plaats vrij van 100mm x 100mm voor de gelijkrichting.
- 2 ringkernen van 120-160va, gestapeld op elkaar (mag dit?) met
een totale max hoogte van 80mm, plaats van 100x100 voor gelijkrichting.
- 2 ringkernen van 120-160va achter elkaar, max 100mm breed.
Gelijkrichting op kleine print boven de ringkern transfo's.
Condensatoren tussen de ruimte van de 2 ringkerntransfo's.
Het probleem: de kleinste ringkernen die ik kan vinden voor mijn toepassing zijn net te groot, behalve voor optie 3:
RS pro 160VA 2x30v, 46mm hoog 109mm breed.
Block 120VA 2x30v, 46mm hoog 96mm breed.
Block 100VA 2x30v, 44mm hoog 94mm breed.
Sedlbauer 160va 2.30v, 38mm hoog 110mm breed
Tru comp 120va 2x30v 45mm hoog 95mm breed.
Amplimo 120Va 2x35v 45mm hoog 92mm breed.
Toroidy's zijn zelfs nog groter..
En dan nog: wat zijn goede toroids..??
Als allerlaatste optie kan ik overschakelen naar SMPS. Maar had deze combo graag uitgerust met een ringkern voeding.
Voeding in kleine behuizing. Ljm l12-2
Moderator: Beheerdersteam
-
sebastiaanm
- Berichten: 42
- Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04
Voeding in kleine behuizing. Ljm l12-2
Laatst gewijzigd door sebastiaanm op do 19 nov 2020, 8:51, 2 keer totaal gewijzigd.
-
sebastiaanm
- Berichten: 42
- Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04
Re: Voeding + gelijkrichting in krappe behuizing.
Specificaties ljm 12-2:
Max rail +-50V, 120w/8ohm, 200w/4ohm.
Een forumlid heeft 2 amplimo's 2x35v 120va in de aanbieding, kan dit misschien gebruikt worden in mijn toepassing?
Ik hoef niet perse het volledige max vermogen kunnen nuttigen, met de helft van het vermogen ben ik ook blij. Wel wil ik graag de voeding heel houden en kwalitatief goed geluid hebben.
Misschien minder railspanning toepassen dat ie eerder clipt en de voeding minder vermogen moet geven, Of denk ik verkeerd?
Hieronder een opstelling wat juist mogelijk zou zijn..
2 ringkernen max. 100mm diameter, 8 caps van 4700uf 63v.
Boven de ringkern nog 25-30mm over voor gelijkrichting. En eventueel nog voor condensatoren.
Ik hoor graag jullie mening
Max rail +-50V, 120w/8ohm, 200w/4ohm.
Een forumlid heeft 2 amplimo's 2x35v 120va in de aanbieding, kan dit misschien gebruikt worden in mijn toepassing?
Ik hoef niet perse het volledige max vermogen kunnen nuttigen, met de helft van het vermogen ben ik ook blij. Wel wil ik graag de voeding heel houden en kwalitatief goed geluid hebben.
Misschien minder railspanning toepassen dat ie eerder clipt en de voeding minder vermogen moet geven, Of denk ik verkeerd?
Hieronder een opstelling wat juist mogelijk zou zijn..
2 ringkernen max. 100mm diameter, 8 caps van 4700uf 63v.
Boven de ringkern nog 25-30mm over voor gelijkrichting. En eventueel nog voor condensatoren.
Ik hoor graag jullie mening
Laatst gewijzigd door sebastiaanm op do 19 nov 2020, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Voeding in kleine behuizing. Ljm l12-2
Er moet ook nog een zekering in, schakelaar en koeling ook ergens aan de buitenzijde. Plaatje van de kast scheelt al.
-
sebastiaanm
- Berichten: 42
- Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04
Re: Voeding in kleine behuizing. Ljm l12-2
Daar is overal aan gedacht. Koelribben komen aan de buitenzijde te zitten. Schakelaar en volumeregelaar op de frontplaat en zekeringen op de print van de gelijkrichter en op de netaansluiting.
Bedoeling is dat het geheel in eenzelfde behuizing komt te zitten die ik al eerder heb gebouwd. Zie onderstaande.
Tis enkel de voeding waar ik vragen over heb..
Bedoeling is dat het geheel in eenzelfde behuizing komt te zitten die ik al eerder heb gebouwd. Zie onderstaande.
Tis enkel de voeding waar ik vragen over heb..
-
sebastiaanm
- Berichten: 42
- Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04
Re: Voeding in kleine behuizing. Ljm l12-2
Heb een ontwerpje gemaakt voor de voeding.
De elco's passen zo gecentreerd boven de transfo's.
De schottky diodes vallen mooi tussen de transfo's in. (Groen blokje)
Per kanaal:
120va 35v voeding.
4x 4700uF
4x 1uf + 1R weerstand.
Zekering en led per rail.
De elco's passen zo gecentreerd boven de transfo's.
De schottky diodes vallen mooi tussen de transfo's in. (Groen blokje)
Per kanaal:
120va 35v voeding.
4x 4700uF
4x 1uf + 1R weerstand.
Zekering en led per rail.
Re: Voeding in kleine behuizing. Ljm l12-2
Ik heb 2 ringkern trafo's van 200W - 2 x 28V. Diameter 91mm, hoogte (inclusief bevestigingsring) 59mm.
Is dit ook bruikbaar?
Piet
Is dit ook bruikbaar?
Piet
-
sebastiaanm
- Berichten: 42
- Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04
Re: Voeding in kleine behuizing. Ljm l12-2
Helaas te hoog, en ben al voorzien van een setje ringkerntransfo's
.Anders nam ik ze graag af.
De onderdelen zijn binnen en maandag frees ik t printje.
De CRC snubber wordt nog aangepast zodat er een over elke halve winding staat ipv de uiterste aansluitingen van de transfo (bovenste R moet ook een C zijn), en de weerstand van de led pas ik nog aan want dit wordt zo een rookmachine ipv amp.
De onderdelen zijn binnen en maandag frees ik t printje.
De CRC snubber wordt nog aangepast zodat er een over elke halve winding staat ipv de uiterste aansluitingen van de transfo (bovenste R moet ook een C zijn), en de weerstand van de led pas ik nog aan want dit wordt zo een rookmachine ipv amp.
