Analoge MFB/servobass systemen

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Analoge MFB/servobass systemen

Bericht door Shadow »

Opm: dit onderwerp is afgesplitst van het fusion-draadje
Gezien het feit dat Daudio nu ‘motion feedback’ aan bied op zijn subwoofers ga ik er voor het gemak van uit dat dit met de Hypex oplossing gedaan wordt?

https://daudio.nl/producten/
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door ds23man »

Nee, dat is met de analoge Chris oplossing.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Shadow »

Oh gaaf!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door jeroen_d »

De oplossing is inmiddels via een eigen Daudio print, nog steeds analoog, wel met stroomsturing en de sensor van RMSacoustics.

De Hypex oplossing is een zeer interessant alternatief en zullen we toepassen afhankelijk van prijs en beschikbaarheid.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door motoindo »

jeroen_d schreef:
De oplossing is inmiddels via een eigen Daudio print, nog steeds analoog, wel met stroomsturing en de sensor van RMSacoustics.
Goed bezig !

Een wat meer technische inkijk in de voortgang van het mfb fusion project vind je hier.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door SSassen »

Hoe staat het hiermee Gerhard? Hoog tijd voor een update als je het mij vraagt?
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door motoindo »

Iets met AKM ?

Ben trouwens druk met het leeghalen van moeders huis die na 91 jaar het voor gezien houdt, weinig tijd voor werk momenteel.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door SSassen »

Gecondoleerd Chris en sterkte ...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door ds23man »

Geen AKM problemen, Hypex heeft er zat op voorraad liggen. Er is nu 1 proto digi-in print waar de mfb elektronica in geintegreerd is. Maar die kunnen we nog niet testen omdat de Pic die nu gebruikt wordt vol zit en er nieuwe versie ontwikkeld is met een zwaardere. Omdat ivm met de snelheid nu gebruik gemaakt wordt van spi ipv i2c, moet de firmware helemaal aangepast worden en daar is nu het wachten op.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Chocomel »

Shadow schreef:
Gezien het feit dat Daudio nu ‘motion feedback’ aan bied op zijn subwoofers ga ik er voor het gemak van uit dat dit met de Hypex oplossing gedaan wordt?

https://daudio.nl/producten/
Iemand die weet welke openlusversterking er wordt gehaald?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door jeroen_d »

26dB. Vervorming K3 op 20Hz iets meer dan 1% en vanaf 30Hz blijft hij vrij constant op 0.1%
Uiteindelijk telt het eindresultaat. Staar je niet blind op de loopgain. Ook met een lagere loopgain en spanningsturing had ik dit resultaat. Grootste voordeel van de stroomsturing is dat de vervorming bij 100Hz niet gaat oplopen maar zo laag blijft.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Ronkel »

Chris, gecondoleerd. Helaas weet ik sinds dit jaar hoe een verlies zo dichtbij voelt. Veel sterkte gewenst.

Ik heb al een tijd niet meer gereageerd maar de MFB-draadjes met interesse gevolgd. De oplossing in dit topic zal wel specifiek voor de Hypex Fusion plate amps zijn als ik het goed begrijp? Of zou het ook werken met soortgelijke producten?

@Jeroen, 1% op 20 Hz en 0,1% vanaf 30 Hz is al bijzonder goed, het eindresultaat is inderdaad wat telt. Ben benieuwd, was het rond zeg 80-100 Hz met spanningssturing veel hoger dan ca. 0,1% of viel dat mee?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Pjotr »

Chris zijn oplossingen zijn bij mijn weten niet Hypex specifiek. MFB is sowieso geen rocket science en kun je ook prima analoog uitvoeren.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Chocomel »

Analoog kan inderdaad. Om maximale prestaties te krijgen zul je alleen een hoop filters achter elkaar moeten plaatsen om de openlusversterking hoog te krijgen, wat analoog iets meer werk is. Onder de aannames dat de sensor en elektronica vervormingsvrij zijn en dat de openlusversterking >> 1 is, geeft deze versterking aan hoeveel de tegenkoppeling de vervormingscomponenten op die frequentie vermindert.
jeroen_d schreef:
26dB
Netjes!
Laatst gewijzigd door Chocomel op wo 18 nov 2020, 11:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Shadow »

Chris had volgens mij het EVE bordje bedacht om mee te spelen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door SSassen »

Shadow schreef:
Chris had volgens mij het EVE bordje bedacht om mee te spelen?
Deze dus: https://piratelogic.nl/data/docs/produc ... ual.en.pdf
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door motoindo »

2020 update : https://piratelogic.nl/data/docs/produc ... ual.en.pdf met draad compo's voor filters & loop shaping.
Seed7
Berichten: 89
Lid geworden op: za 05 sep 2020, 10:12

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Seed7 »

motoindo schreef:
2020 update
PDF gelezen. Fmfb == F3box. Is dat mogelijk? Ik wil eigenlijk niet meer output in het laag, maar wel minder vervorming in wat er nu uit komt.

Cheers.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Shadow »

Het gaat niet om meer output, maar om meer diepgang en de vervorming wordt idd minder. O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Pjotr »

Is een beetje verwarrend. Meer output kan betekenen meer output onder Fb. Oftewel je schuift F3_box elektronisch wat omlaag. Dat kan tot op zekere hoogte (1/2 octaaf).
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 18 nov 2020, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Shadow »

Ja idd.
Seed7
Berichten: 89
Lid geworden op: za 05 sep 2020, 10:12

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Seed7 »

Shadow schreef:
Het gaat niet om meer output, maar om meer diepgang en de vervorming wordt idd minder. O:)
Ik wil dus niet meer diepgang of een lagere F3. Alleen maar minder vervorming bij een verder gelijke frequentiecurve.


Cheers.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Pjotr »

Dat kan ook. Je bent vrij om daarin te kiezen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door jeroen_d »

Ronkel schreef:
Chris, gecondoleerd. Helaas weet ik sinds dit jaar hoe een verlies zo dichtbij voelt. Veel sterkte gewenst.

Ik heb al een tijd niet meer gereageerd maar de MFB-draadjes met interesse gevolgd. De oplossing in dit topic zal wel specifiek voor de Hypex Fusion plate amps zijn als ik het goed begrijp? Of zou het ook werken met soortgelijke producten?

@Jeroen, 1% op 20 Hz en 0,1% vanaf 30 Hz is al bijzonder goed, het eindresultaat is inderdaad wat telt. Ben benieuwd, was het rond zeg 80-100 Hz met spanningssturing veel hoger dan ca. 0,1% of viel dat mee?
Dat was gelijkwaardig, de winst krijg je vooral boven 100Hz. Dat is fijn als je de sub redelijk hoog wilt inzetten en ook in het overgangsgebied vervormingsvrij wil houden.

Voordeel van digitaal is inderdaad dat je de loopgain eenvoudiger hoog krijgt precies op 60Hz waarmee je maximaal effect op 20Hz creeert. Daarmee blijft de Hypex fusion potentieel een heel mooie oplossing.
Daarnaast merk ik dat de markt bepaald niet storm loopt voor MFB toegepast op grote woofers. Nog steeds niet. Het blijft een dure technologie. Zonder MFB kan je gewoon een mooie woofer en plateamp in een kastje knallen en het werkt. De prijzen van de bedrijven die zich op subwoofers specialiseren zijn zeer scherp, steeds meer producten met een mooie prijs/kwaliteit verhouding (bv SVS 2000 pro serie). Ik ben dus heel benieuwd hoe het straks gaat lopen als Hypex doorzet met de Fusion MFB/servobass controler.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”