Buiten speaker op accu

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
kiriku
Berichten: 8
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 20:59
Locatie: amsterdam

Buiten speaker op accu

Bericht door kiriku »

Beste forum anthoesiasten! Hier een brandende vraag vannuit iemand die wat wilt maar niet veel kan :goeie:

Het doel:
Een speaker op batterij die buiten staat
De speaker moet minimaal 10 uur mee gaan.
Het vollume moet op bijna overlast, 5 meter spraak en muziek moet goed kunnen weergeven worden in een buiten omgeving.

Wat ik nu heb:
Een Arduno Uno met een Adafruit music maker shield
JBL Go <-Dit is veelste zacht
Powerbank 20.00Mha
De speaker word in een houten box geplaatst

Het Budget voor de speaker oplossing:
80 euro: Is dit realistisch?

Waar kom ik niet uit:
Ik denk dat ik een versterker nodig heb met losse speaker driver.
Hoeveel Watt die versterker moet zijn is mij een raadsel. En ik kan ze ook niet testen.
Als ik een 24 volt versterker heb, kan ik die dan met de powerbank gebruiken door een step up module van 5 naar 24 volt?
Gaat de batterij dan sneller op?
Moet ik rekening houden met de Ohm van de speaker?
Is er een betere USB speaker die dit aan kan?

Links
Arduino: https://www.arduino.cc/en/Main/arduinoBoardUno>"
Adafruit: https://learn.adafruit.com/adafruit-mus ... r/assembly
JBL: https://www.jbl.nl/JBLGO2PLUSBLK.html?m ... 2PLUSBLK_A

voorbeeld versterker: https://www.amazon.nl/Qinghengyong-TPA3 ... bistdde-21
voorbeeld step up: https://www.amazon.nl/MOMOALA-Waterdich ... 67&sr=8-11
voorbeeld speaker: https://www.bax-shop.nl/8-inch-luidspre ... ge-speaker
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buiten speaker op accu

Bericht door ds23man »

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Buiten speaker op accu

Bericht door wouter »

da's flauw en ook geen 80 euro


als je goedkoop luid wil moet je speakerbox gevoelig zijn en je versterker efficiënt.

Ik denk aan 4 ohm stereo, of een Boominator ontwerp.

2e hands is altijd slim..
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Buiten speaker op accu

Bericht door richard »

wouter schreef:
da's flauw en ook geen 80 euro...
Voor zo'n ding heeft onze aannemer ooit eens €10.000 moeten betalen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Buiten speaker op accu

Bericht door wouter »

Nu ben ik benieuwd wat het verhaal dan is, maar daarmee is TS niet geholpen.

Ken je trouwens deze site?
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/audio

Bij kistradio, kratradio en http://accusafe.nl/ zie je ook veel voorbeelden.
Bij soundimports.nl kocht ik van Sure elektronics wat bordjes met DSP. Die 2x60W amp is echt heel krachtig op 2x 12V boormachine accu.
Bij Lidl kun je eenvoudig aan 20V spul komen, incl lader. Dat zou ik dan gebruiken denk ik, een Li-ion systeem kan ook, maar dan moet je wel met 3 van die dingen werken minimaal, een stepup converter kun je doen, maar alles kan ook gewoon eenvoudiger.

Gevoelige speakers zijn er zat. Hangt allemaal af van het niveau wat je wilt behalen.
Een woofer in bandpass behuizing, 2 fullrange units of caraudio speakers en een 2.1 versterker is wellicht nog het makkelijkst. Wil je langer spelen dan draai je gewoon de subwoofer wat zachter.

https://www.tinytronics.nl/shop/nl/audi ... e-regeling

https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Accu- ... p100292869
Laatst gewijzigd door wouter op ma 16 nov 2020, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Buiten speaker op accu

Bericht door richard »

wouter schreef:
Nu ben ik benieuwd wat het verhaal dan is, maar daarmee is TS niet geholpen.
Kantine?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Buiten speaker op accu

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Nu ben ik benieuwd wat het verhaal dan is, maar daarmee is TS niet geholpen.

Ken je trouwens deze site?
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/audio

Bij kistradio, kratradio en http://accusafe.nl/ zie je ook veel voorbeelden.
Bij soundimports.nl kocht ik van Sure elektronics wat bordjes met DSP. Die 2x60W amp is echt heel krachtig op 2x 12V boormachine accu.
Bij Lidl kun je eenvoudig aan 20V spul komen, incl lader. Dat zou ik dan gebruiken denk ik, een Li-ion systeem kan ook, maar dan moet je wel met 3 van die dingen werken minimaal, een stepup converter kun je doen, maar alles kan ook gewoon eenvoudiger.

Gevoelige speakers zijn er zat. Hangt allemaal af van het niveau wat je wilt behalen.
Een woofer in bandpass behuizing, 2 fullrange units of caraudio speakers en een 2.1 versterker is wellicht nog het makkelijkst. Wil je langer spelen dan draai je gewoon de subwoofer wat zachter.

https://www.tinytronics.nl/shop/nl/audi ... e-regeling

https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Accu- ... p100292869
Gewoon een bluetooth versterkerbordje nemen dus.
En 12W kan al vrij luid zijn hoor, hangt wel af van welke speakers je er aan hangt.

Een 5V powerbank kan NEVERNOOIT voldoende stroom leveren, de spanning is wel omhoog te krijgen maar de Amperes niet.

Heb je zoiets overwogen?
https://www.amazon.de/Aktive-PA-Box-Sky ... B004HDZGHS
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”