Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ja leuk stukje muziek met veel laag, but the Cosmo hippo stay grounded 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Satefan toch... ben je geen fan?satefan schreef:Ik ben overigens nu even kwijt hoe de speaker er nu uit ziet. Op de foto met het filter en de aantekeningen zie ik 3 drivers, maar op de foto zie ik er 2? Ben ik de weg kwijt nu?
Het resoneren van het statief is natuurlijk onwenselijk. Maar zullen de grotere dippen niet verklaren. Je kan ook de startfrequentie van de sweep wat hoger zetten. Overigens kun je de sweep bijvoorbeeld op 200hz pas laten starten, omdat je daaronder toch niet naar de meting kijkt, in dit geval.
download/file.php?id=165326&mode=view
Kijk tussen de terminals voor de kleine 20mm Tangband ambient tweeter
En verder is een resonantie tijdens een sweep minder van belang, lijkt me dat die weggefilterd wordt. Nou ja, dat is een vervormingsmetingsdingetje.
Nu niet zo relevant.
Ik zou ze hier graag eens meten. Binnenkort eindelijk verder met mijn setje, over een maand hopelijk bruikbaar als de indeling het toelaat.
Heb alleen nog een boel (5!) andere projecten die voor december de deur uit moeten, basluidsprekers. Vandaag wat mooie testen gedaan en een nieuw lid van de Acoustic Alignment familie verwelkomt: FaitalPRO 8PR200 in 14 liter, fb 56Hz. Wat een compact beest....
N.a.v. het topic waar een woofer gezocht werd door Hans Nootdorp ben ik weer hernieuwt enthousiast geraakt over een 6,5" in passief 2 a 3-weg systeem. -3dB onder 50Hz is target. Boenicke werkt met de SLS 5,25" en de Tangband W5 subwoofer, die laatste ongefilterd. Ik geloof alleen niet dat je dit model (W5-SE) goed kunt namaken, want de middentoner/fullrange is OEM. Dus heb ik de Boenkicke W5 met Peerless woofer, van (niet alleen) forumsponser Rumoh.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Die tweeter aan de achterkant had ik volledig gemistwouter schreef:Satefan toch... ben je geen fan?satefan schreef:Ik ben overigens nu even kwijt hoe de speaker er nu uit ziet. Op de foto met het filter en de aantekeningen zie ik 3 drivers, maar op de foto zie ik er 2? Ben ik de weg kwijt nu?
Het resoneren van het statief is natuurlijk onwenselijk. Maar zullen de grotere dippen niet verklaren. Je kan ook de startfrequentie van de sweep wat hoger zetten. Overigens kun je de sweep bijvoorbeeld op 200hz pas laten starten, omdat je daaronder toch niet naar de meting kijkt, in dit geval.
download/file.php?id=165326&mode=view
Kijk tussen de terminals voor de kleine 20mm Tangband ambient tweeter
Ook weer duidelijk!
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Een ambient effect zal het niet echt geven. Het zal misschien wel een diffuus beeld geven, maar het verschil tussen direct en indirect geluid is te klein (qua afstand). Je hersenen knopen alles weer aan elkaar, en worden de beide signalen toch grotendeels als 1 bron ervaren.SSassen schreef:Gatver Wouter, een ambient tweeter ...
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Bose met satésaus? Wat je hersenen er mee doen zal worst zijn, als ze het maar lekker vinden 
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Uiteraard gaat het om de luisteraar. Dat die het fijn vind is het belangriikste, hoe het dan heet is niet zo schokkend. Ik refereerde indirect naar het onderzoek van Helmut Haas van lang geleden waarin het ambient effect beschreven wordt.Pjotr schreef:Bose met satésaus? Wat je hersenen er mee doen zal worst zijn, als ze het maar lekker vinden
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Maar waar ik nu misschien overheen heb gelezen?! JanB, Hoe klinken ze nu? Ik bedoel muziekaal en niet hoe klinkt de meeting! Is het daadwerkelijk zo goed of leuk voor naast de PC.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Jawel, het is een effect waar een zeker publiek gevoelig voor is. Vandaar ook mijn verwijzing naar Bose, die juist mikt op diffuus geluid. Ik ben het wel met Sander eens. Juist die Fountek breedbandertjes geven een enorm fraai stereobeeld met een hele scherpe ruimtelijke afbeelding. En die ga je dan weer verdoezelen met nepsneeuwsatefan schreef:Uiteraard gaat het om de luisteraar. Dat die het fijn vind is het belangriikste, hoe het dan heet is niet zo schokkend. Ik refereerde indirect naar het onderzoek van Helmut Haas van lang geleden waarin het ambient effect beschreven wordt.Pjotr schreef:Bose met satésaus? Wat je hersenen er mee doen zal worst zijn, als ze het maar lekker vinden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Eens met Peter, douze points voor z'n reactie!Pjotr schreef:Jawel, het is een effect waar een zeker publiek gevoelig voor is. Vandaar ook mijn verwijzing naar Bose, die juist mikt op diffuus geluid. Ik ben het wel met Sander eens. Juist die Fountek breedbandertjes geven een enorm fraai stereobeeld met een hele scherpe ruimtelijke afbeelding. En die ga je dan weer verdoezelen met nepsneeuwsatefan schreef:Uiteraard gaat het om de luisteraar. Dat die het fijn vind is het belangriikste, hoe het dan heet is niet zo schokkend. Ik refereerde indirect naar het onderzoek van Helmut Haas van lang geleden waarin het ambient effect beschreven wordt.Pjotr schreef:Bose met satésaus? Wat je hersenen er mee doen zal worst zijn, als ze het maar lekker vindenIk heb het uitgeprobeerd met ND20FA tweeterjes aan de achterkant. Het werd niet roze en niet turquoise. Het werd gewoon waziger en wattig. Kun je m.i. toch beter die tweets aan de voorkant zetten met een net x-over. Mahja, dan is het geen Boenicke kloon meer maar een heel fijne speaker
Zie ook Leo's draadje van de PC speakers.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Eh, tja... dit gaat over energiebalans. Die is verstoord als je met breedbanders gaat werken. Dat is op den duur heel irritant. Een 3" is echt al een concessie. Dat je dat oplost met een ambient tweeter, ach.. voor de ene een achteruitgang. Voor de ander een vooruitgang. Geen vast omlijnde uitspraak over te doen....
Talloze luidsprekers hebben luidspreker achterop. Ook heel serieuze high end.
Ik vind een grote magnetostaat zoals in Breda op meerdere momenten te horen waren, in dipool en ultrazoom een versmeerd geluid geven. Ik was niet de enige, maar anderen vonden het fantastisch.
Talloze luidsprekers hebben luidspreker achterop. Ook heel serieuze high end.
Ik vind een grote magnetostaat zoals in Breda op meerdere momenten te horen waren, in dipool en ultrazoom een versmeerd geluid geven. Ik was niet de enige, maar anderen vonden het fantastisch.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Het gaat met name om hoe het menselijk lokalisatie-systeem werkt. Zit diep verstopt in ons brein en stamt uit de goede oude tijd dat we nog (echt) moesten jagen om aan ons eten te komen. Kwestie van eten of gegeten worden. Als hetzelfde geluid uit bijna dezelfde hoek komt (zoals met de voor en achtertweeter), met (nagenoeg) dezelfde afstand, dan kunnen we dat maar moeilijk tot niet lokaliseren. En dat vind ons brein inderdaad irritant.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
nou ja, 70% is diffuus i.i.r.c. (of was dat nou bij omnistralers).. een ambient tweeter is sowieso separaat te onderscheiden en dus geen probleem. Te weinig hoog energie wel. Klank- en energiebalans lijkt me prio 1, directivity is ook flink onder de aandacht tegenwoordig.
Zuivere pulsen komen in huis toch al niet meer aan.
Satefan, ben je nu voor of tegen? Los van dat van mij beide mag, ik volg het alleen even niet meer
Zuivere pulsen komen in huis toch al niet meer aan.
Satefan, ben je nu voor of tegen? Los van dat van mij beide mag, ik volg het alleen even niet meer
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Hoe klinken ze?
Ik heb m.b.v. een Arduino en goedkope chinese relais, een remote schakeling gemaakt zodat ik snel tussen de MDF-versies en de esdoorn set kan schakelen om zo met mijn gehoor te meten of er verschil is. Dat is er: de muziek die uit de massief-houten iets te groot nagebouwde Boenicke’s komt klinkt warmer, rijker, dynamischer. Wat de luidsprekerboxen specifiek maakt zijn volgens mij inderdaad de erg goedkope FE85’s, daar komen heldere en sprankelende klanken uit. Als ik het volume opkrik beginnen de woofers daadwerkelijk lucht te blazen uit de uitlaat aan de achterzijde en komt letterlijk en figuurlijk de kracht van het ontwerp boven water.
Eigenlijk ben ik niet zo’n audiofiel mens. Vroeger, van de zeventiger tot en met de negentiger jaren deed ik niets anders dan muziek luisteren, daarna haast niet meer. Ongeveer een jaar geleden heb ik m’n eerste W5’s nagebouwd en heb toen muziek herontdekt. Ik hoorde details in voor mij door en door bekende muziekstukken die ik nog nooit had gehoord. Ik vond het fascinerend en eenieder die het geluid van deze pc-desktop-boxjes hoorde was ook onder de indruk. Ik heb nog vier kersenhouten blokken liggen en begin binnenkort met de vierde set. Maar omdat ik steeds software-problemen had met mijn frees, die draaide op een Arduino (GRBL) (hij stopte soms zomaar tijdens het freesproces, erg vervelend, ik durfde er niet meer bij weg) heb ik een paar weken geleden een andere controller (EdingCNC) aangeschaft en ben daar nog wat mee aan het testen. Dit werkt trouwens een stuk beter. Dus waarschijnlijk maak ik eerst nog een paar MDF-versies die ik probeer goed te sealen. Mocht het dan misgaan dan is er geen man overboord. Dus mocht iemand binnenkort nog belangstelling hebben voor een Casco, laat het me weten..
Ik wil zeker nog metingen doen want vind jullie geweldig vanwege het support, maar het is er nog niet van gekomen. Daarover binnenkort meer.
Ik heb m.b.v. een Arduino en goedkope chinese relais, een remote schakeling gemaakt zodat ik snel tussen de MDF-versies en de esdoorn set kan schakelen om zo met mijn gehoor te meten of er verschil is. Dat is er: de muziek die uit de massief-houten iets te groot nagebouwde Boenicke’s komt klinkt warmer, rijker, dynamischer. Wat de luidsprekerboxen specifiek maakt zijn volgens mij inderdaad de erg goedkope FE85’s, daar komen heldere en sprankelende klanken uit. Als ik het volume opkrik beginnen de woofers daadwerkelijk lucht te blazen uit de uitlaat aan de achterzijde en komt letterlijk en figuurlijk de kracht van het ontwerp boven water.
Eigenlijk ben ik niet zo’n audiofiel mens. Vroeger, van de zeventiger tot en met de negentiger jaren deed ik niets anders dan muziek luisteren, daarna haast niet meer. Ongeveer een jaar geleden heb ik m’n eerste W5’s nagebouwd en heb toen muziek herontdekt. Ik hoorde details in voor mij door en door bekende muziekstukken die ik nog nooit had gehoord. Ik vond het fascinerend en eenieder die het geluid van deze pc-desktop-boxjes hoorde was ook onder de indruk. Ik heb nog vier kersenhouten blokken liggen en begin binnenkort met de vierde set. Maar omdat ik steeds software-problemen had met mijn frees, die draaide op een Arduino (GRBL) (hij stopte soms zomaar tijdens het freesproces, erg vervelend, ik durfde er niet meer bij weg) heb ik een paar weken geleden een andere controller (EdingCNC) aangeschaft en ben daar nog wat mee aan het testen. Dit werkt trouwens een stuk beter. Dus waarschijnlijk maak ik eerst nog een paar MDF-versies die ik probeer goed te sealen. Mocht het dan misgaan dan is er geen man overboord. Dus mocht iemand binnenkort nog belangstelling hebben voor een Casco, laat het me weten..
Ik wil zeker nog metingen doen want vind jullie geweldig vanwege het support, maar het is er nog niet van gekomen. Daarover binnenkort meer.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Leuk Jan! Heb je wel de woofers nu goed in fase staan (als dit inderdaad de dip verklaart natuurlijk)? Of is de situatie nog zoals tijdens de metingen?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ja voor of tegen...erg polariserende vraag hoor.wouter schreef:nou ja, 70% is diffuus i.i.r.c. (of was dat nou bij omnistralers).. een ambient tweeter is sowieso separaat te onderscheiden en dus geen probleem. Te weinig hoog energie wel. Klank- en energiebalans lijkt me prio 1, directivity is ook flink onder de aandacht tegenwoordig.
Zuivere pulsen komen in huis toch al niet meer aan.
Satefan, ben je nu voor of tegen? Los van dat van mij beide mag, ik volg het alleen even niet meer
Een ambient tweeter is inderdaad wel te onderscheiden, maar er is in dat frequentiegebied dan weer weinig (of geen) direct geluid. En juist het verschil tussen het directe en het indirecte geluid heb je nodig om lokalisatie-bepaling te kunnen doen. Alleen indirect is niet voldoende en klinkt wollig en diffuus (dat kan je smaak zijn natuurlijk - mijn ervaring is dat het eerst mooi wordt gevonden, omdat het anders is, maar daarna men toch weer terugschakeld naar direct geluid). Ik ben het 100% met Pjotr eens dat goede klankbalans eerst goed geregeld moet zijn, aan de voorkant. Daarna zou je dan met een tweeter aan de achterkant kunnen werken.
Satefan
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Nee nog niet, ga ik zeker nog doen, druk, druk, druk met andere dingen..satefan schreef:Leuk Jan! Heb je wel de woofers nu goed in fase staan (als dit inderdaad de dip verklaart natuurlijk)? Of is de situatie nog zoals tijdens de metingen?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Zelfs nog eerder uit de tijd dat onze voorgangers nog prooidieren waren. Daarom zitten onze oren aan de zijkant; jagers hebben ze aan de voorkant.satefan schreef:Het gaat met name om hoe het menselijk lokalisatie-systeem werkt. Zit diep verstopt in ons brein en stamt uit de goede oude tijd dat we nog (echt) moesten jagen om aan ons eten te komen. ...
De lokalisatie of de poging om het te lokaliseren gaat buiten ons bewustzijn om, je hebt de adrenaline al lang in het bloed voor je het kraken van het takje hebt gehoord.
Wat wij bewust ervaren is het gefilterd en gecorrigeerd signaal.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Dus, onze fysieke bouw is veranderd maar ons waarschuwingssysteem is nog achtergebleven?
Schiet lekker op met die evolutie, maar goed... met de audio gaat het ook niet bijster snel vooruit. Gelukkig zitten de oren redelijk goed voor stereo, mono vind ik maar niets
Schiet lekker op met die evolutie, maar goed... met de audio gaat het ook niet bijster snel vooruit. Gelukkig zitten de oren redelijk goed voor stereo, mono vind ik maar niets
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Achtergebleven?wouter schreef:Dus, onze fysieke bouw is veranderd maar ons waarschuwingssysteem is nog achtergebleven?
Als in: Nog steeds heel geavanceerd?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
En gelukkig maar. Als je de weg oversteekt en je let een keer niet goed op, dan helpt dat lokalisatie-systeem je nog een beetje om razendsnel uit te vogelen waar het gevaar vandaan komt en welke kant je op moet springenwouter schreef:Dus, onze fysieke bouw is veranderd maar ons waarschuwingssysteem is nog achtergebleven?
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Daar ben ik vroeger in Oxford bijna een keer de mist mee ingegaan. Ik kijk, wil oversteken en er dendert een bus bijna over mijn tenen heen.... van de andere kant. 
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Tja, die lui zullen het nooit leren ook hè..... beetje aan de verkeerde kant te rijden....
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Zou ze in GB die Boenickers achterstevoren moeten zetten? Merkwaardigerwijs lezen ze daar wel van links naar rechts 
