Remote schakelen van speakerboxen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Remote schakelen van speakerboxen

Bericht door Janb »

Remote schakelen van speakerset

Een paar maanden geleden heb ik een goede kennis geholpen met een remote volumeregeling voor de versterker die hij aan het bouwen is m.b.v. een TSOP1738, een motortje en een Arduino. Op zich ging dit prima. Omdat ik nu zelf speakers/boxen/geluidskasten (weet nooit de juiste naam) maak, wil ik ze kunnen vergelijken. Dat kan natuurlijk door te meten, maar tijdens het luisteren zou ik (heel) snel willen schakelen om verschillen ‘op het gehoor’ te kunnen waarnemen. Ik kan op mijn versterker, een eenvoudige Yamaha RX396RDS, twee stereo terminals schakelen met drukknopjes A en/of B. Hiervoor moet ik naar de versterker lopen en de knopjes indrukken maar dat is niet optimaal. Heb het wel eens met een bezemsteel geprobeerd, maar dat is ook niet alles, bovendien moet je zo richten :D Nu dacht ik, maar misschien is dit al eens een topic geweest, als ik nu via een remote een relais kan schakelen, dan kan ik ook de speakers schakelen. Mijn vraag kan dit zo? In principe kunnen er zo meer relais getriggerd worden.
Bijlagen
EE8BFE0F-2B8F-4B97-B5FC-8DC0882EF94E.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Remote schakelen van speakerboxen

Bericht door Pjotr »

In principe bevordert een relais in de speakerleiding nou niet de geluidskwaliteit. Al je wilt schakelen kun je dat beter met een patch panel doen: Met bananen omsteken dus! Maar ik begrijp dat daar naar toe moeten lopen ook niet optimaal is. Als je relais neemt neem dan iig relais met een dubbele contacten. Die van Amplimo b.v. Aan de andere kant maakt het hier waarschijnlijk ook helemaal niet uit.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Remote schakelen van speakerboxen

Bericht door douwebakker »

Bij het vergelijken van luidsprekers is het belangrijk dat je ook het volume nivo kan corrigeren. Er komt dus meer bij kijken dan alleen omschakelen.
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Remote schakelen van speakerboxen

Bericht door Janb »

douwebakker schreef:
Bij het vergelijken van luidsprekers is het belangrijk dat je ook het volume nivo kan corrigeren. Er komt dus meer bij kijken dan alleen omschakelen.
De luidsprekers W5-clonen zijn in principe identiek, hebben dezelfde drivers en filters alleen (ombouw)materiaal is anders of mdf of multiplex of kersen of noten of esdoorn.. (had u vroeger audiozaak in steenwijk? Ik woon in Frederiksoord?)
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Remote schakelen van speakerboxen

Bericht door douwebakker »

klopt
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Remote schakelen van speakerboxen

Bericht door Janb »

Het werkt, ondanks de Chinese onderdelen.. :D
Bijlagen
6B8F4C77-913D-49D1-9905-D43853D1FADA.jpeg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Remote schakelen van speakerboxen

Bericht door ray5150 »

Ik ben van mening dat het niet juist is om te denken dat componenten automatisch van minderwaardige kwaliteit zijn, omdat ze uit China afkomstig zijn.
Menig gerenommeerd electronica en ook audiomerk dat daar zijn componentjes en ook complete apparaten laat vervaardigen. denk dat je maar heel weinig overhoud als je alle Chinese onderdelen uit een (in oorsprong Amerikaanse) Apple IPhone of IPad weghaalt.
Zoals gebruikelijk is ook daar alle waar naar zijn geld.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Remote schakelen van speakerboxen

Bericht door Pjotr »

Ja i.d.d. Op zowat alles wat ik van Mouser en Farnell binnen krijg, van BC'tjes tot Picjes: Land van productie: China! Er worden al heel lang niet veel silicium chips meer gebakken in de VS en EU. Dus eigenlijk werkt het dankzij China :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”