Lamellen frees
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Lamellen frees
Ik overweeg een lamellenfrees aan te schaffen. Ik ga de komende tijd wat dingen maken waar íe handig voor zou kunnen zijn, heb inmiddels wat video's bekeken over hoe om te gaan met een dergelijke frees, contact met m'n zwager gehad (meubelmaker) die 'm ook aanbeveelt. Een 'echte' Lamello gaat me in prijs wat te ver, een Festool in dit geval ook, maar ik wil wel iets waar ik goed en nauwkeurig mee kan werken. Accu hoeft voor mij niet, externe stofafzuiging wel, als er een koffer bij zit om 'm op te bergen vind ik dat wel prettig. Ik heb bv een DeWalt gezien, en een Makita. In prijs doen ze elkaar niet heel veel, heb een lichte voorkeur voor Makita, eigenlijk alleen maar omdat ik al eea van Makita heb dat me goed bevalt.
Heeft iemand 1 van beide machines, of misschien een voorstel voor een andere machine? Eigen ervaring dan he.
Heeft iemand 1 van beide machines, of misschien een voorstel voor een andere machine? Eigen ervaring dan he.
Re: Lamellen frees
Zit er ook over te denken, dus nog geen ervaring. Maar heb al 3 makita apparaten op 18V accu, daarom zal ik denk ik voor de makita accu versie gaan. Een lader/accu hoef ik niet te kopen, die pak ik wel even van een ander apparaat. Als je al deWalt spullen zou hebben, dan zou dat meer voor de hand liggen. Als ik naar al die verschillende apparaten kijk naar de foto's en video's en dan de constructie beoordeel, dan denk ik niet dat er heel veel verschillen zijn.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Lamellen frees
Ik heb ook eem Makita. Op netspanning, model haakse slijpmachine. Ik gebruik 'm eigenlijk zelden. Van de eerste verpakking lammellen 1990 is nog niet eens 1/4 verbruikt.
Re: Lamellen frees
Lammelo's werken wel mooi en gebruik ze alleen nog voor plaat materiaal, massief hout verdient een domino
en als de doos met lammelo's leeg is komen ze er ook niet weer.
De machine die ik heb is een Makita op accu en zie het nog steeds als een miskoop, beter was met een snoer eraan.
Zal meteen miskoop uitleggen, gebruik van dit soort machines verbruikt best wat energie en de accu is dus vrij snel leeg het afzuigen van de rommel gaat ook niet draadloos dus een slang heb je er toch aan hangen dan liever ook een snoer dat je het volle vermogen behoud.
Wat ik ook een nadeel vind er zit een hulpstuk bij wat je in hoogte kunt verstellen deze wil wel eens wat scheef zitten waardoor de gleuf niet paralel is aan de buitenkant van het materiaal.
De machine die ik heb is een Makita op accu en zie het nog steeds als een miskoop, beter was met een snoer eraan.
Zal meteen miskoop uitleggen, gebruik van dit soort machines verbruikt best wat energie en de accu is dus vrij snel leeg het afzuigen van de rommel gaat ook niet draadloos dus een slang heb je er toch aan hangen dan liever ook een snoer dat je het volle vermogen behoud.
Wat ik ook een nadeel vind er zit een hulpstuk bij wat je in hoogte kunt verstellen deze wil wel eens wat scheef zitten waardoor de gleuf niet paralel is aan de buitenkant van het materiaal.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Lamellen frees
@jvenema: Voordeel van accu snap ik voor de klussert op lokatie en als je meerdere machines hebt voor de accu, maar zo vaak zal ik 'm ook niet gebruiken, valt zowiezo af voor mij.
@RJ: Domino = Festool
snap 'm, maar denk dat ik 'm daarvoor toch weer te weinig ga gebruiken. Bovenfrees of decoupeer is wat universeler wat dat betreft.
@Menno: Ziet er goed uit, wel hogere prijsklasse.
Dank voor jullie reacties allen, denk dat het de Makita wordt. Slaap altijd ff een nachtje over dit soort dingen.
@RJ: Domino = Festool
@Menno: Ziet er goed uit, wel hogere prijsklasse.
Dank voor jullie reacties allen, denk dat het de Makita wordt. Slaap altijd ff een nachtje over dit soort dingen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Lamellen frees
Dan kom je qua prijs ook weer bij een Lamello Classic uit bv.ds23man schreef:Ik zou ook voor een Bosch blauw gaan.
Re: Lamellen frees
Voor wat ik er mee blijk te doen houd ik het nog maar even bij de powerplus achtige uitvoering die ik in tweevoud heb liggen.
Re: Lamellen frees
Ja dat verschil is voor m'n gevoel te kleinBarry2001 schreef:Dan kom je qua prijs ook weer bij een Lamello Classic uit bv.ds23man schreef:Ik zou ook voor een Bosch blauw gaan.
-
mijkie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 222
- Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
- Locatie: uithoorn
Re: Lamellen frees
ik heb al jaren 1 van Makita, op dezelfde accu als de rest van mijn spullen, gebruik hem eigenlijk te weinig maar, bevalt prima !
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Lamellen frees
Knoop doorgehakt, het wordt de Makita. Toolstation heeft een aanbieding met genoeg cookies om tig speakers en meubels te kunnen maken. Laat nog wel even horen hoe ‘ie bevalt 
-
mijkie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 222
- Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
- Locatie: uithoorn
Re: Lamellen frees
ik frees dat hij prima gaat bevallen, is eigenlijk heel makkelijk om te doen, alleen de instellingen even goed bekijken, dan is t een koud kunstje !
Re: Lamellen frees
Wat is precies de aanbieding, zie niet precies daar wat de aanbieding is. Weet wel dat bij geautoriseerde dealers er een LED lamp bijkomt, maar dat geld voor heel veel aanbieders dan.
Re: Lamellen frees
'Bundelkortingen'jvenema schreef:Wat is precies de aanbieding, zie niet precies daar wat de aanbieding is. Weet wel dat bij geautoriseerde dealers er een LED lamp bijkomt, maar dat geld voor heel veel aanbieders dan.
Re: Lamellen frees
Ook zo'n ding besteld plus een doos lamello's type 20. Nu zijn vandaag de lamello's geleverd en de frees wordt na geleverd. Volgens mij hadden ze kunnen bedenken dat een gesplitste levering niet echt nuttig is in dit geval. Wat moet ik met de lamello's als ik geen frees heb?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Lamellen frees
Toolnation soms? die maken daar een hobby van lijkt 't weljvenema schreef:Ook zo'n ding besteld plus een doos lamello's type 20. Nu zijn vandaag de lamello's geleverd en de frees wordt na geleverd. Volgens mij hadden ze kunnen bedenken dat een gesplitste levering niet echt nuttig is in dit geval. Wat moet ik met de lamello's als ik geen frees heb?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Lamellen frees
Henkjan schreef:Toolnation soms? die maken daar een hobby van lijkt 't weljvenema schreef:Ook zo'n ding besteld plus een doos lamello's type 20. Nu zijn vandaag de lamello's geleverd en de frees wordt na geleverd. Volgens mij hadden ze kunnen bedenken dat een gesplitste levering niet echt nuttig is in dit geval. Wat moet ik met de lamello's als ik geen frees heb?
Ik heb al 4 leveringen gehad en nog steeds geen frees.
Re: Lamellen frees
Inderdaad toolnation, die was een van de voordeligste waarbij ik ook gelijk lamello’s mee kon bestellen en een officiële dealer is, zodat je de gratis led-lamp kan krijgen.
Er was nog een andere leverancier die een officiële dealer was en 4 euro goedkoper was, maar daar kon je weer geen lamello’s mee bestellen.
Er was nog een andere leverancier die een officiële dealer was en 4 euro goedkoper was, maar daar kon je weer geen lamello’s mee bestellen.
Re: Lamellen frees
Vandaag bericht dat ze hem verstuurd hebben, met track en trace nummer, zal morgen wel bezorgd worden. We zullen Oblix maar eens citeren: "Rare lui die ..."
