TMWW-1
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Vandaag de piramides beplakt met loodbitumen. Ziet er vreselijk uit, maar er zit nog een folielaagje op dat met de jaren erg smerig geworden is.
Dat haal ik er af vlak voordat de kast dichtgelijmd wordt. De achterwand zit nog geschroefd. Eerst moeten de piramides nog afgetopt worden op 250mm De baffle komt aan de bovenzijde in verstek tegen de bovenkant. De bovenkant wordt gefineerd, de baffle wordt (zwart) gelakt. Dat verstek is wonderwel gelukt met die ouwe zaag.
Dat haal ik er af vlak voordat de kast dichtgelijmd wordt. De achterwand zit nog geschroefd. Eerst moeten de piramides nog afgetopt worden op 250mm De baffle komt aan de bovenzijde in verstek tegen de bovenkant. De bovenkant wordt gefineerd, de baffle wordt (zwart) gelakt. Dat verstek is wonderwel gelukt met die ouwe zaag.
Re: TMWW-1
Neem aan dat je eerst de verstekrand gezaagd hebt (kan er nog wat fout gaan zonder grote consequenties). Toen de achterzijde met overschot gezaagd. Vervolgens geplakt en als laatste de achterzijde gelijk met de achterzijde van de kast gefreesd?
(zo zou ik het doen...)
groet,
Aat
(zo zou ik het doen...)
groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op do 05 nov 2020, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Inmiddels zijn de piramides afgetopt en gelijmd, de baspijpen gelijmd en is het tijd om de achterzijde er op te lijmen:
De zijkanten worden eerst nog geschroefd. Daarna kan ik de filters positioneren, nog een bracing aanbrengen, de bedrading inkorten en vastmaken. De hele kast bestaat nu nog uit 12mm berken, er komt nog een laag van 18mm tegenaan,dus het geheel wordt stevig genoeg.
Tussendoor ook tijd genomen voor de dagelijkse stevige wandeling.
De zijwanden hebben nog overmaat. Nadat ze gelijmd zijn gaat de kantenfrees erlangs. Vanwege de verstekrand aan de bovenzijde worden de kopse kanten van zowel binnen- als buitenpaneel van de zijwanden zichtbaar aan de bovenkant. Om te voorkomen dat dat door het fineer heen zichtbaar wordt lijm ik er nog een plaatje triplex bovenop.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Ik ben altijd geneigd om het monteren van het filter in de kast en het leggen van de bedrading te onderschatten. Daar heb ik deze keer wat langer over nagedacht. De zijwanden zitten alleen nog geschroefd en ik kan er nog van alle kanten bij. Bij het ontwerp van de filterprinten is ook al rekening gehouden met de positie in de kast en de aansluitingen zitten zo dat de bedrading kort gehouden kan worden.
Na het bepalen van de positie van de midfilterprint heb ik afstandsbusjes geplaatst.... ...de filterprint vastgeschroefd, de bedrading ingekort en voorzien van stekers.... ....en gaatjes in de wand geboord om de bedrading rammelvrij vast te zetten. Die tyraps zitten er voor de show op, want de zijkant moet er nog af om vastgelijmd te worden en de bedrading zit wel vast aan de piramide. Vervolgens bedrading op maat en fastons aan de aansluitingen bevestigd. Die kunnen met een wat grotere tyrap aan de baspijp vastgezet worden. De bedrading zit netjes zo en ik kan er via de woofergaten nog goed bij, mocht dat onverhoopt nodig zijn. Daarna de hele handel weer gedemonteerd en aan de rechterzijde de excercitie herhaald voor de andere filterprint.
Na het bepalen van de positie van de midfilterprint heb ik afstandsbusjes geplaatst.... ...de filterprint vastgeschroefd, de bedrading ingekort en voorzien van stekers.... ....en gaatjes in de wand geboord om de bedrading rammelvrij vast te zetten. Die tyraps zitten er voor de show op, want de zijkant moet er nog af om vastgelijmd te worden en de bedrading zit wel vast aan de piramide. Vervolgens bedrading op maat en fastons aan de aansluitingen bevestigd. Die kunnen met een wat grotere tyrap aan de baspijp vastgezet worden. De bedrading zit netjes zo en ik kan er via de woofergaten nog goed bij, mocht dat onverhoopt nodig zijn. Daarna de hele handel weer gedemonteerd en aan de rechterzijde de excercitie herhaald voor de andere filterprint.
Re: TMWW-1
Zekers, de bekabeling lijkt ook heel erg op die ik wel eens bij Rumoh besteld heb, klopt dat ?
Re: TMWW-1
De Duitsers hadden meen ik een gezegde, "Ubung macht dem Meister." . Dat zie je hier nu terug.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Ik heb wat dempingsmateriaal strategisch aangebracht. De hoeveelheid is nagenoeg gelijk aan wat er nu in de prototypes zit.
In het driehoekje bovenin heb ik nu ook flamex zitten, dat is in de prototypes volgepropt met BAF
Dan kan de andere zijwand gemonteerd worden
Dan kan ik de buitenzijde verder afwerken. Er komt nog een 18mm multiplex laag tegenaan en er moeten een paar nette facetten gefreesd, gezaagd, geschaafd en geschuurd worden.
Om te voorkomen dat de binnenkant een stofnest wordt plak ik de baspijp aan de binnenkant nog dicht, ik schroef een plaatje triplex op de plaats van de connector en op de voorzijde komt tijdelijk een blind front.
Een handig gereedschapje voor het wat zwaardere werk is inmiddels dan toch binnengekomen. Daar ga ik eerst wat mee oefenen.
Re: TMWW-1
Knap machientje, zo te zien.
Nu kun je dus en kopiërfrezen, en stofafzuigen tegelijkertijd ?
Nu kun je dus en kopiërfrezen, en stofafzuigen tegelijkertijd ?
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Vooralsnog niet. Het zou vreselijk in de weg zitten. De bracing in de prototypes bestaat ook maar uit 1 plankje mdf met een groot gat er in zodat er effectief één verbindingsstokje van links naar rechts overblijft. En die zijn van brinta-mdf gemaakt.dre schreef:Komt er geen bracing in de kast?
De exemplaren die ik nu bouw hebben een wanddikte van 30mm berkenmultiplex. Ik heb het idee dat zo'n stokje dan niet veel meer toevoegt.
Mocht ik het gaan missen dan heb ik al wel een methode in gedachten om nog een T stuk in te bouwen, maar ik acht de kans dat dat gaat gebeuren nihil.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: TMWW-1
En in de diepte kan ook wel. Ook tussen de woofers in...dre schreef:Een paar smalle plankjes in de breedte zou ik zelf wel toepassen.....
Re: TMWW-1
Dat hebben ze: https://nl.glosbe.com/de/nl/%C3%9Cbung% ... %20Meisterhannesie schreef:De Duitsers hadden meen ik een gezegde, "Ubung macht dem Meister." . Dat zie je hier nu terug.
Groeten, Jan.
