Statement Power Block

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Statement Power Block

Bericht door Geenius »

De laatste tijd ben ik bezig geweest met de 230V kant van mijn installatie. Mijn hifi-systeem heeft al een aparte groep met lekkere oudewetse zekeringen, nu wordt het tijd voor een degelijk stekkerblok, of Power Block zoals dat zo mooi heet. Ik laat mij inspireren door de Vibex Statement Power Block, zoiets moet voor een fractie van de prijs zelf te maken zijn. Geen poes-pas, lekker degelijk lijkt mij. Binnenkort maar eens boodschappen doen voor de onderdelen.

Vibex Statement Power Block

Afbeelding

Nog wat extra info:

Der Statement Power Block (SPB) verfügt über 11 Ausgangsdosen, wobei 2 davon 32A Steckverbindungen sind, die zum Anschluss von Mono- oder Stereo-Endverstärkern dienen. Die Verbindung zum Stromnetz erfolgt über ein Vibex Statement Netzkabel (im Lieferumfang des SPB). Um die Übergangswiderstände noch weiter zu reduzieren, ist der Anschluss des SPB mit einem 32A Stecker ausgestattet. Alle verfügbaren 32A Steckverbinder wurden probegehört, und der klanglich beste ist hier im Einsatz.

VIBEX STATEMENT POWER BLOCKDer 18kg schwere Alu-Block beinhaltet 7 verschiedene Schichten Isolations- und Bedämpfungsmaterial. Die hochwertigen Spikes auf der Unterseite des Gerätes sorgen für eine perfekte Entkoppelung. Die Innenverkabelung besitzt dieselben Leiter wie das Statement Kabel.
Der SPB glänzt mit unglaublicher Dynamik und atemberaubender Raumabbildung. Schon bei sehr geringer Lautstärke sind wesentlich mehr Informationen wahrnehmbar.

Als Ergänzung zur gut bewährten Standard - Version bietet Vibex auch eine Rhodium Edition, die von der Bauweise gleich ist, aber die Kontakte der Steckdosen sind mit feinstem Rhodium veredelt. Der Rhodium RPB bringt noch einen deutlichen Schub an Dynamik und Feinauflösung.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Statement Power Block

Bericht door SARK »

Geenius schreef:
Geen poes-pas, lekker degelijk lijkt mij.

VIBEX STATEMENT POWER BLOCKDer 18kg schwere Alu-Block beinhaltet 7 verschiedene Schichten Isolations- und Bedämpfungsmaterial. Die hochwertigen Spikes auf der Unterseite des Gerätes sorgen für eine perfekte Entkoppelung.

Als Ergänzung zur gut bewährten Standard - Version bietet Vibex auch eine Rhodium Edition, die von der Bauweise gleich ist, aber die Kontakte der Steckdosen sind mit feinstem Rhodium veredelt. Der Rhodium RPB bringt noch einen deutlichen Schub an Dynamik und Feinauflösung.
Klinkt toch aardig poes-passerig, op z'n minst spooky voodoo :D
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Ik zou die eurostekkers er uit laten. Je gaat de boel toch niet in je tuin gebruiken? Bovendien weet ik niet of jouw groepen wel op 32 Ampere zijn ingericht.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Statement Power Block

Bericht door voodooless »

SARK schreef:
Klinkt toch aardig poes-passerig, op z'n minst spooky voodoo :D
Dat is precies wat ik ervan denk... Wat moet je nu met spikes onder je stekkerblok? Ga je dan ook de kabels op paaltjes zetten :roll:

Het ziet er btw wel erg mooi en zinvol uit. Als je het dus zonder voodoo namaakt, is er niks mis mee. Misschien een nieuw trademark registreren: voodooless (tm) :twisted: (hmm, erg leuke naam.... Ga ik gebruiken voor mijn nieuwe speakers :B )
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

spikes eronder is wel handig want dan glijd ie niet zo snel weg als je aan een snoer trekt
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wijx schreef:
spikes eronder is wel handig want dan glijd ie niet zo snel weg als je aan een snoer trekt
Je hebt wel eerder krassen op je houten vloer ;) . En dit soort uitspraken vind ik niet meer dan een excuus om er mooie spikes onder te kunnen doen :D Wat rubber doet het ook prima. En 18 kg... knap als je dat nog over de grond getrokken krijgt.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Ik vind het wel weer een beetje te veel van het goede... :roll:

Als je dan toch zoveel waarde hecht aan een goede aansluiting gebruik dan de methode die in de industrie gebruikt wordt als er een aantal 100 ampere doorheen moet lopen --> boutje/moertje (M10>), twee contact platen stevig op elkaar draaien en je hebt een 10 maal betere verbinding dan met zo'n stekkertje. :wink:
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

zo makkelijk is het ook niet om een reden te verzinnen :P Ik deed toch zo m'n best
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ziet er goed uit, maar is de kast van plastic of metaal?
Wat ben je ongeveer kwijt hiervoor?

Op het HTforum zijn er nu twee powerbuys waar alles in zit wat te maken heeft voor de stroomvoorziening.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=34879.0
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=35098.0

Met name die laatste kan erg interessant zijn. Als daar nog flinke korting vanaf gaat, kan je het bijna niet maken voor die prijs.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

richard schreef:
Ik zou die eurostekkers er uit laten. Je gaat de boel toch niet in je tuin gebruiken? Bovendien weet ik niet of jouw groepen wel op 32 Ampere zijn ingericht.
De 32 ampere is maar een bijkomstigheid, het gaat erom dat deze stekkers een veel lagere contactweerstand hebben dan de standaard Schuko stopkontakten (volgens de CEE-norm). En ze zijn een stuk goedkoper dan zogenaamde "audio" stopkontakten. :wink:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Krunk schreef:
Ziet er goed uit, maar is de kast van plastic of metaal?
Wat ben je ongeveer kwijt hiervoor?
Gegoten aluminium met een wanddikte van 5,5mm. Het materiaal moet non-ferro zijn (all the fittings such as receptacle, inlet, internal wires, case, screws …etc. are all processed to be antimagnetic, giving you the purest electricity - zoals dat heel mooi in verkooptaal heet :wink: ) en voldoende stevig (the case of the receptable is made of alloy aluminum at aviation industry level; very steady, reliable and stable) dat ie straks niet omvalt als alle kontakten bezet zijn. In de afmeting 330x230x110mm kost ie circa 150,- euro.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Geenius op ma 10 okt 2005, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Statement Power Block

Bericht door Geenius »

SARK schreef:
Klinkt toch aardig poes-passerig, op z'n minst spooky voodoo :D
De extra lagen in de behuizing worden waarschijnlijk opgebouwd uit koperfolie t.b.v. extra afscherming (equipped with components that are made of materials particularly for absorbing electromagnetic waves - quote Furutech) en bitumen tegen trillingen. Of dat bitumen effect heeft betwijfel ik, maar kwaad kan het in ieder gevel niet. En het is ook verkooppraat, aan 7 verschillende lagen kom je snel: gietaluminium/lijm/bitumen/lijm/koperfolie/lijm/bitumen :wink: ........of zoiets.

De spikes hebben twee functies, ten eerste de stabiliteit en ten tweede om het geheel van de vloer te houden. De vloer is namelijk gedeeltelijk aarde, als je de spanning meet tussen je hifi installatie en de vloer zul je zien dat daar een aantal volts tussen zit (in de ene situatie meer dan de andere). Bij mij thuis liggen plavuizen op de vloer en ik meet ongeveer 20 volt "lekstroom" tussen het chassis van mijn apparatuur en de plavuizen. Die "lekstroom" wil ik alleen afvoeren door de aardedraad van de kabel en niet gelijktijdig door andere wegen. Heeft ongeveer hetzelfde effect als het omkeren van je netstekker in het stopcontact.

Rhodium of niet maakt mij niet veel uit, als de overgangsweerstand maar zo klein mogelijk is, vandaar ook die CEE stekkers. En ik wil proffessionele kwaliteit stekker/contacten gebruiken - zoals Bals bijvoorbeeld, niet van die goedkope Gamma troep.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Geenius op ma 10 okt 2005, 10:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

deepspace schreef:
En dit soort uitspraken vind ik niet meer dan een excuus om er mooie spikes onder te kunnen doen :D
Precies! :D
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

michiel schreef:
Ik vind het wel weer een beetje te veel van het goede... :roll:

Als je dan toch zoveel waarde hecht aan een goede aansluiting gebruik dan de methode die in de industrie gebruikt wordt als er een aantal 100 ampere doorheen moet lopen --> boutje/moertje (M10>), twee contact platen stevig op elkaar draaien en je hebt een 10 maal betere verbinding dan met zo'n stekkertje. :wink:
Is alleen wat minder gebruiksvriendelijk. :wink:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ondertussen probeer ik te bepalen met wat voor kabel ik mijn stekkerblok wil bedraden en welk snoer er aan komt te hangen. Daartoe heb ik diverse netkabels gemaakt van uiteenlopende materialen. De foto toont een selectie daaruit.

Afbeelding
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wel netjes ABX testen he ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik heb deze week de netsnoeren en stopcontacten van Tony ook even door m'n vingers laten glijden en ik moet eerlijk zeggen dat 't er allemaal zeer solide uitziet. Neemt natuurlijk niet weg dat dit puur voor de echte liefhebbers is die ook al een aparte groep hebben aangelegd voor hun apparatuur e.d. Op het moment dat Tony echter gaat praten over het vervangen van de zekeringen in al z'n apparatuur voor 'audiofiele zekeringen' is het tijd voor een reality-check denk ik :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

'k ben nie gek, 'k ben een helikopter..... :-s
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

Geenius schreef:
'k ben nie gek, 'k ben een helikopter..... :-s
helikopters daar heb ik verstand van maar jij bent er geen
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Een paar zaken om rekening mee te houden zijn afscherming en sterbekabeling:
Afbeelding

Dit is nog een mooi voorbeeld:
Afbeelding

Er zijn ook grote metalen kabelgoten te krijgen, hier kan je je kabels ook netjes wegwerken. Eventueel kan er dan gelijk een parallelfilter bij.
Wellicht is een ondiep 19" rek ook een optie.

Een kastje op maat laten maken is ook mogelijk, maar zal wel duurder zijn:
http://www.etnshops.com/supermoduul/listings/276.html
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Krunk schreef:
Een paar zaken om rekening mee te houden zijn afscherming en sterbekabeling:

Afbeelding
Men ziet hierboven op de foto een RIFA X2+Y2 combinatie condensator die direct aan een BERKER Schuko stopcontact is bevestigd.
Afbeelding Afbeelding
Dit is nog een mooi voorbeeld:
Afbeelding
Mooi voorbeeld van een extra koper afscherming aan de binnenzijde van de behuizing voorzien van een eigen aarding. :)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

In plaats van RIFA's kun je het ook doen met 1,0uF Auricap's bijvoorbeeld: :shock:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Wat zijn nu precies de ingredienten die je gebruikt hebt?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Kweet niet of je volgende links al kend, maar is nuttig ivm wat je gaat doen.

http://www.sstage.com/articles/pete01.htm
http://www.sstage.com/articles/pete03.htm

Trouwens de X+Y combinatie op elk deelcontakt is een doodzonde.
Links geven ook wat uitleg hoe je audio-installatie hier kan van "tenondergaan".

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Krunk schreef:
Wat zijn nu precies de ingredienten die je gebruikt hebt?
Giet aluminium behuizing van ROSE
CEE 230V 16A en 32A stekkers en stopcontacten van PCE en BALS
Schuko stekkers van BALS
Schuko stopkontakten van BALS, BERKER en ABL-SURSUM
Delta X2/Y2 condensatoren van EVOX-RIFA

De bekabeling ben ik nog aan het onderzoeken maar de beste resultaten heb ik tot nu toe met LAPP ÖLFLON PTFE.
De extra afscherming verdient nog wat meer research.
Plaats reactie