Scan Speak Reference Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Scan Speak Reference Monitor

Bericht door Martijn M »

Ik heb net de units en filtercomponenten voor mijn SS Ref. Mon's opgehaald. Ben al wat aan 't schetsen geweest, maar heb nog geen definitief ontwerp.
Als de monitors klaar zijn, ga ik verder met het bouwen van stereo subs, om aktief aan te sturen. Daarvoor heb ik dus al een Berhinger cx3400 crossover.
Ik heb al voldoende hout, namelijk zo'n 4 m2 van 25 mm HDF.
Interne volume moet ongeveer 16,5 liter zijn. Ik zou de kast van een dubbele laag HDF (50mm) kunnen maken, met elke +/- 8cm een brace. Zou dat beter zijn dan een enkele laag(25mm)?
Ik denk verder dat ik de woofer van de magneet aan de binnenzijde wil vast zetten, ipv. aan het baffle. Dat schijnt iets minder resonanties van de kast op te leveren. Weet alleen niet precies hoe ik dit het beste kan doen, en of het echt hoorbaar zou zijn.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Scan Speak Reference Monitor

Bericht door SARK »

keyser schreef:
Ik denk verder dat ik de woofer van de magneet aan de binnenzijde wil vast zetten, ipv. aan het baffle. Dat schijnt iets minder resonanties van de kast op te leveren. Weet alleen niet precies hoe ik dit het beste kan doen, en of het echt hoorbaar zou zijn.
Afbeelding
http://www.linkwitzlab.com/frontiers_2.htm
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb conctact gehad met Ruud Jansen van speakerland. Ik heb hem het geval voorgelegd, en hij denkt dat een Scan Speak woofer een beter resultaat zal leveren dan een peerless XXLS.
Mijn kasten mogen tot ongeveer 120 liter per stuk worden. Wat denken jullie. Ik heb wel een beetje zitten klooien met WinISD, maar ben er nog niet echt handig in. Weet ook nog niet goed hoe ik alle zaken moet interpreteren. De handleiding van Rademakers is wel handig, maar ik denk dat ik er nog wat meer tijd in moet steken.
Wie heeft er ervaring met een XXLS , of één van de Scan Speak woofers (ik bedoel grote woofers, dus niet de 18 cm versies, maar de echte diep laag / sublaag woofers) in een gesloten behuizing?
Ik hou van erg strak en droog laag dat supergecontroleerd is. Denk dat dat overeenkomt met een gesloten kast met heel lage Q.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Ik heb eens een sub gemaakt met een 10" scan speak woofer. Het was een BR kast van 150 liter, getuned voor het echte sublaag. Het klonk heel erg lekker, mooi gedetaileerd strak en niet te aanwezig.
In een gesloten kast zal het wel wat anders klinken, maar het kan niet slechter klinken.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Een scan speak 25cm woofer lijkt me wel erg mooi. Met welk type zou het mogelijk zijn een extreem lage Qtc te krijgen met 120 liter?
met de XXLS 8 ohm 12" 8 ohm versie kom ik met 120 liter op een Qtc van ongeveer 0,7. Weet niet zeker of ik alle gegevens helemaal goed heb ingevoerd, want kreeg steeds melding dat bepaalde gegevens met elkaar in strijd waren bij de invoer.
Zou een Scan speak een beter verloop geven, en lagere Qtc, bij dit volume? Als de SS beter is, is die dan het extra geld ook waard denk je?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

met de 23W/4557T00 kom ik met 120 liter (gesloten dus) op een Qtc van 0,57 en een Fsc van 24,7 hz. Doe ik het goed? :? hoop ik, want dan begin ik 't programma eindelijk te begrijpen.
Ziet er wel netjes uit dacht ik, maar is wel erg dure unit.. vooral om in tweevoud uit te voeren :(
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

De 23W heeft een erg laag rendement, maar andere opties zijn (simulatie door S&C):

25W8565-00 Vb=76 liter F3=38,7 Hz
25W8567-SE Vb=40 liter F3=47,7 Hz (mijn keuze)
21W8555-00 Vb=22,3 liter F3=51 Hz
De 25W8565-00 gaat het diepste en de 25W8567 heeft een hogere maximale geluidsdruk door zijn langere slag.

De 25W8567-SE kun je in het laag wat corrigeren met een bass boost.

Ik heb ook de ref monitor, maar dan wat aangepast... 8) zie:
http://my.hifi.nl/index.php?user=748
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

mooi mooi Jeroen! ziet er leuk uit met dat front. Heb je de jouwe gesloten uitgevoerd?
zoals ik al zei, maakt het kastvolume voor mij niet erg veel uit: ik kan gerust tot zo'n 120 liter per kant gaan. Ik denk dat dit beter is voor een gesloten kast, gezien het soort laag waar ik van hou: redelijk diep, strak en supergecontroleerd. Dus een lage Qtc, toch? Ik ga de set puur voor muziek gebruiken, en het hoeft niet ongelovelijk luid te gaan. Ik denk dat het ook met twee woofers (stereo laag) met een minder dan gigantische slag, maar van wel 25 cm sowieso redelijk luid zal gaan. Luid genoeg voor mijn kleine kamertje in ieder geval :D
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

keyser schreef:
mooi mooi Jeroen! ziet er leuk uit met dat front. Heb je de jouwe gesloten uitgevoerd?
zoals ik al zei, maakt het kastvolume voor mij niet erg veel uit: ik kan gerust tot zo'n 120 liter per kant gaan. Ik denk dat dit beter is voor een gesloten kast, gezien het soort laag waar ik van hou: redelijk diep, strak en supergecontroleerd. Dus een lage Qtc, toch? Ik ga de set puur voor muziek gebruiken, en het hoeft niet ongelovelijk luid te gaan. Ik denk dat het ook met twee woofers (stereo laag) met een minder dan gigantische slag, maar van wel 25 cm sowieso redelijk luid zal gaan. Luid genoeg voor mijn kleine kamertje in ieder geval :D
Ze zijn niet gesloten, maar dat wil ik misschien wel gaan doen als ik de 25W8567-SE-en met mijn DIY ESL's (en Bandor 50's 8) ) heb getest. Deze woofers zijn speciaal voor gesloten laag. De Qtc te laag maken is niet echt handig, maar met 120 liter kom je aardig richting de 0.5. Dit kan echter wat overdreven strak en iel klinken.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

JeroenKV schreef:
Ze zijn niet gesloten, maar dat wil ik misschien wel gaan doen als ik de 25W8567-SE-en met mijn DIY ESL's (en Bandor 50's 8) ) heb getest. Deze woofers zijn speciaal voor gesloten laag. De Qtc te laag maken is niet echt handig, maar met 120 liter kom je aardig richting de 0.5. Dit kan echter wat overdreven strak en iel klinken.

Wat zal er gebeuren met je mid en je laag jeroen? Ik neem aan dat het laag iet wat minder diep zal gaan, maar daar heb je dan die sub voor. Wat gebeurt er in het midden gebied? Nog gedetailleerder? Of komt er een dalletje?

Mag ik het vergelijken met mijn eVe's die ik had? Super strak en gedetailleerd?

Zoals je misschien weet heb ik nu de A4. 15W4531G00 woofer met de 9700 tweeter. Wat zou daar mee gebeuren als ik de kast (ca. 10 liter) gesloten maak?
Ik denk dat mijn speaker misschien wel 35 - 40 Hz haald. Althans zo klinkt het.

Zie hier nadere info over mijn scan speak ontwerpen -> De bouw van...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

@ keyzer: gek dat je vergelijkt met de 12" dat is 30 cm XXLS. Waarom dan niet de 25 cm versie van XXLS 8 ohm voor gesloten kast. Die heeft lagere vervorming en groter dynamisch bereik dan de scan speak volgens mij. Alleen het overnamepunt mag niet te hoog zijn, liefst maximaal 200 Hz en laagdoorlaat filter minimaal 12dB/oct. Voor een optimaal impulsgedrag (Qtc maximaal 0.58 ) kan je met deze driver toe met een kast van 120 liter. 55 liter in een normale Qtc=0.7 afstemming met F3=40 Hz. Ietsje groter dus dan de scan speak die JeroenKV noemde maar groter is toch altijd beter voor de openheid van de bas.

De scan speak kun je wat hoger inzetten en zou bij hogere overnamefrequentie dan 200 Hz een betere optie zijn.

Kun je met die Behringer niet een beetje de Q elektronisch verlagen? Een niet te grote kast is erg handig als je hem echt stijf en sterk wilt bouwen en bij 100 liter of meer moet je dan erg ver gaan. 50 liter is dan een veel prettiger formaat.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

jeroen_d schreef:
Kun je met die Behringer niet een beetje de Q elektronisch verlagen?
De Q is toch een natuurkundig gegeven dat volgt uit de opbouw van het betreffende systeem (luidspreker, kastvolume en filter)? Ik kan me niet voorstellen dat je dat met actieve regeling kan beïnvloeden (verlagen). Je kan de luidspreker hoogstens actief aansturen waardoor het Q-verhogend effect van de impedantie van het passieve filter komt te vervallen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Met de behringer kan ik alleen de crossfrequentie, de gain, en de fase instellen. De adviesprijs van de XXLS 10" ligt op iets meer dan de helft van die van de Scan Speak. Niet dat prijs altijd synoniem is voor kwaliteit, maar zou de SS niet beter zijn? Op zich voel ik wel voor de (eigenlijk iets te dure Scan Speak), maar als de XXLS (bijna) net zo goed presteert, is dat natuurlijk een betere investering.

ps: ik kan 2 23W/4557T02 (zwarte conus) kopen voor 460 euro, tegen 598 normale prijs, en 518 bij radio Piet in Arnhem.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik denk dat de Peerless zelfs beter presteert voor minder geld, maar ja daar kun je eindeloos over discussieren. Ik zou sowieso niet voor de reference monitor zijn gegaan, maar als je die weg ingeslagen bent is op zich een scan speak woofer logischer. Beide opties zijn goede investeringen, ik denk niet dat je over beter of minder goede investering kan praten hier.

@ Richard: wat jij stelt is een wijdverbreid misverstand. Ik zou eens kijken naar de uitleg van Linkwitz hierover, die ik erg helder vind en mooi geïllustreerd met uitleg van de invloed van equalizing op amplitude/fase, Q en group delay. Zie http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

keyser schreef:
Met de behringer kan ik alleen de crossfrequentie, de gain, en de fase instellen. De adviesprijs van de XXLS 10" ligt op iets meer dan de helft van die van de Scan Speak. Niet dat prijs altijd synoniem is voor kwaliteit, maar zou de SS niet beter zijn? Op zich voel ik wel voor de (eigenlijk iets te dure Scan Speak), maar als de XXLS (bijna) net zo goed presteert, is dat natuurlijk een betere investering.

ps: ik kan 2 23W/4557T02 (zwarte conus) kopen voor 460 euro, tegen 598 normale prijs, en 518 bij radio Piet in Arnhem.
Let wel op dat je een erg zware versterker nodig hebt voor de 23W. Hij heeft een laag rendement als gevolg van optimalisatie voor een kleine kast. Een Hypex HS500 is b.v. goed als subwoofer een HS200 is eigenlijk al te licht. Voor mij een rede om het af te laten vallen. (Naast dat hij maar beperkt in te zetten is net als de XXLS-en van Peerless). Wat voor een eindversterker ga je gebruiken?

Waarom bouw je niet gewoon de EvE?
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

JeroenKV schreef:

Waarom bouw je niet gewoon de EvE?
Kijk hier voor het bouwproces -> De bouw van de eVe II
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Eve is ook een heel leuk speakertje.. ik heb ´m laatst gehoord, en was erg onder de indruk. op dat moment had ik echter al de onderdelen voor de Ref. Mon.´s gekocht. Verder vind ik het wel makkelijk modulair te bouwen, zodat ik in een later stadium eventueel slechts een deel kan vervangen.
Vooral het laag wil ik nu in één keer goed doen, zodat ik er voor vele jaren niet meer naar om zal hoeven kijken. Misschien is een iets kleinere kast wel praktischer, omdat een kleinere kast stijvere panelen heeft. rond 80 liter intern geeft al een Qtc van 0,6 , wat nog erg mooi is!
de eindtrap die ik hier nu heb staan voor het laag levert 225 watt @ 4 0hm. Mocht dit niet voldoende zijn, dan verkoop ik m´n huidige eindtrap en koop ik een ander. Versterking is vooral 2e hands niet zo duur, dus daar maak ik me niet echt zorgen om.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

keyser schreef:
Eve is ook een heel leuk speakertje.. ik heb ´m laatst gehoord, en was erg onder de indruk. op dat moment had ik echter al de onderdelen voor de Ref. Mon.´s gekocht. Verder vind ik het wel makkelijk modulair te bouwen, zodat ik in een later stadium eventueel slechts een deel kan vervangen.
Vooral het laag wil ik nu in één keer goed doen, zodat ik er voor vele jaren niet meer naar om zal hoeven kijken. Misschien is een iets kleinere kast wel praktischer, omdat een kleinere kast stijvere panelen heeft. rond 80 liter intern geeft al een Qtc van 0,6 , wat nog erg mooi is!
de eindtrap die ik hier nu heb staan voor het laag levert 225 watt @ 4 0hm. Mocht dit niet voldoende zijn, dan verkoop ik m´n huidige eindtrap en koop ik een ander. Versterking is vooral 2e hands niet zo duur, dus daar maak ik me niet echt zorgen om.
Dat lijkt erg op mijn aanpak!! Ik wil het laag nu ook goed regelen en als basis gebruiken voor andere configuraties. Ik wil de volgende mogelijkheden zeker gaan proberen:

1. 25W8567-SE (dipole en gesloten) met DIY ESL (crossen op 250hz)
2. 25W8567-SE met Bandor 50 breedbanders (crossen op 250 of 400 hz)
3. 25W8567-SE met mijn Ref Monitor opzet (crossen rond de 150hz)
4. 25W8567-SE met een 15cm middentoner en ringradiator/ aimotion transformer / ribbon tweeter (crossen rond de 300hz)

Ik ben dus nog wel even bezig!!! 8) (Optie 1 hoop ik binnenkort te kunnen testen).

De 25W8567-SE geeft mij meer flexibiliteit t.a.v. het crossover punt en type filters (1e, 2e, 3e, 4e orde etc.)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Leuk joh! Dat leek mij dus ook een goeie aanpak. :wink:
Waarom geeft de 25W8567-SE je meer flexibiliteit?
Het frequentieverloop zal het toch niet zijn? De W23 loopt lineair door tot 1 khz. Zolang ik het ding geen mid wil laten weergeven, is er niets aan de hand.
wel jammer dat Maurice zijn subs nog niet af heeft: hij heeft dezelfde main speaker als ik, en dus de W23 dubbel... maar nog niet klaar :roll:
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

De 25W8567-SE breekt minder op, dus dan kun je met een lagere orde filteren op een hogere frequentie toe (inzet gebied tot 1khz). Dat is b.v. erg handig in de opzet met de Bandor 50's, die kun je 2e orde op 200hz filteren of 1e orde op 400hz.

De 23W moet je echt niet boven de 250hz inzetten. Echt een subwoofer die je met de XXLS serie van Peerless kunt vergelijken. Ook het rendement is een issue, maar jij wilt toch actief gaan, dus minder erg. Ik kan in de toekomst wel een passief uitkomen, met andere woorden; ik hou de opties open. 8)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Dan snap ik het ja. de subs die ik wil bouwen hoeven dus niet zo ver door te lopen. Ik heb een 24 db filter, dus tot tegen 300 a 400 hz filteren zal waarschijnlijk zelfs nog redelijk gaan. De W23 loopt heel mooi lineair tot net iets over 1000 hz.
Ik nijg nu best wel naar de W23, terwijl ik 'm eigenlijk te duur vind. Jeroen D denkt dat de Peerless XXLS 10" mooier is. Waarom denk je dat jeroen? Kun je dat aan de parameters zien?
Ik heb nog niet zo veel verstand van het beoordelen van een unit aan de hand van z'n parameters. Wat ik laatst las op de site van Adire, is dat een woofer met een lage inductie (Le), betere reageert op transients. De SS W23 heeft een heel lage Le, namelijk 0,45 mh. De XXLS iets van 1,7 oid.
Op andere fora hoorde ik ook van meer mensen dat de SS beter is. Niemand had echt duidelijke argumenten, maar toch.. 8)
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Geen van beide woofers doen zelfs 200Hz, laat staan 300Hz a 400Hz, het zijn subwoofers, geen woofers.

Als het de bedoeling is dat je ze tot 300Hz gaat gebruiken zul je eerder de weg moeten inslaan van 8" of 10" woofers, geen subs. In de veronderstelling dat je toch actief gaat werken is een aktieve correctie in het laag toch geen probleem en is kastvolume deels ook geen probleem.

Imo ben je beter af met een 22W of 26W, laatste is zelfs in alu verkrijgbaar en doet net dat extra in de basregione.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

keyser schreef:
Leuk joh! Dat leek mij dus ook een goeie aanpak. :wink:
Waarom geeft de 25W8567-SE je meer flexibiliteit?
Het frequentieverloop zal het toch niet zijn? De W23 loopt lineair door tot 1 khz. Zolang ik het ding geen mid wil laten weergeven, is er niets aan de hand.
wel jammer dat Maurice zijn subs nog niet af heeft: hij heeft dezelfde main speaker als ik, en dus de W23 dubbel... maar nog niet klaar :roll:
Ik heb er één spelen in een testkast, de ander is momenteel werkeloos.
Ik zou best een keer langs kunnen komen met mijn sub, maar dan moet je wel wat te eten regelen. Ik werk namelijk in Hengelo (en woon in Arnhem).
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Klopt, de 23W en de XXLS-en zijn gewoon niet gemaakt voor boven de 200hz, dat is de rede dat ik voor een ander type ga. De 22W en 26W lijken mij ook beter, mede door het hogere rendement. De 23W is echt geoptimaliseerd voor veel (goede) bas uit een kleine kast.

De 25W8567-SE past beter bij mijn opzet (mede op aanrade van S&C). Deze woofer heeft een groter toepassingsgebied dan de 22W en 26W en een langere slag dan de 25W/8565-00 (die iets dieper gaat).
Zie: http://www.tymphany.com/prodscanspeak.php

Voor een echte sub (dus < 150hz) lijkt mij een Peerless XXLS prima en zou ik niet direct aan ScanSpeak beginnen (zelfde producent).
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Maurice schreef:
keyser schreef:
Leuk joh! Dat leek mij dus ook een goeie aanpak. :wink:
Waarom geeft de 25W8567-SE je meer flexibiliteit?
Het frequentieverloop zal het toch niet zijn? De W23 loopt lineair door tot 1 khz. Zolang ik het ding geen mid wil laten weergeven, is er niets aan de hand.
wel jammer dat Maurice zijn subs nog niet af heeft: hij heeft dezelfde main speaker als ik, en dus de W23 dubbel... maar nog niet klaar :roll:
Ik heb er één spelen in een testkast, de ander is momenteel werkeloos.
Ik zou best een keer langs kunnen komen met mijn sub, maar dan moet je wel wat te eten regelen. Ik werk namelijk in Hengelo (en woon in Arnhem).
dat is een goed idee. Ben erg nieuwsgierig. Wanneer komt het uit?
mail me maar op (EDIT: email weg)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”