RS-1003, het proberen waard?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door douwebakker »

Ah!buis schreef:
douwebakker schreef:
1/2 watt is ook wel voldoende. Er loopt immers geen stroom.
Jawel hoor, 6,3V / 2x100Ω = 31,5mA.
Goed voor 0,2W ofwel 100mW per 100Ω.
Anne
Ik bedoel natuurlijk dat er geen stroom naar massa loopt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

douwebakker schreef:
Ik bedoel natuurlijk dat er geen stroom naar massa loopt.
Oei, als dat maar goed gaat :o Daar had Demo ook al zo'n problemen mee :lol:
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door douwebakker »

Ah!buis schreef:
douwebakker schreef:
Ik bedoel natuurlijk dat er geen stroom naar massa loopt.
Oei, als dat maar goed gaat :o Daar had Demo ook al zo'n problemen mee :lol:
Anne
En ook niet naar de aarde of de min.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Ik vindt dit best wel een interessante discussie; hoe kritisch is die 100 ohm per wikkeling eigenlijk? Kan ik bijvoorbeeld - als ik die toevallig heb liggen - ook bijvoorbeeld 50 ohm per wikkeling gebruiken? :?:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door douwebakker »

Je kan ook 220ohm gebruiken, mocht je die hebben liggen.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Even een update vrienden: Ik heb nu vier 100 ohm weerstandjes aan de gloei gesoldeerd, dat heeft al een verbetering gegeven maar toch is de zoem nog aanwezig. Daarna de oude Philips test-voorbuisjes er uit gehaald wat niets heeft uitgemaakt. Vervolgens twee Mullard ECC81 geplaatst wat ook niet heeft uitgehaald. De zoem is gebleven, maar wel is de microfonie waar de oude Philips buisjes nogal last van hadden geheel verdwenen. Als ik er tegenaan tikte begon de versterker bijna rond te zingen :mrgreen:
Dat probleem is in ieder geval opgelost. Ik heb de versterker een half uurtje laten spelen en het geluid wat uit de Tannoy's komt is werkelijk weergaloos.
Wat ik nu eigenlijk eerst wil oplossen is het regelhoekje. Spotify wordt nu toegevoerd aan de ingang van de potmeter, maar dat is de bedoeling natuurlijk niet. Misschien zal dat de zoem ook helpen oplossen. Het bronkeuzeprintje moet echter eerst van 12 volt wisselspanning worden voorzien terwijl de motorgestuurde Ali-potmeter iets van 9-12 volt DC nodig is. Het lijkt er dus op dat ik nog een apart voedingkje in zal moeten bouwen om beide te voeden. Of kan ik ook iets maken van de beide 6.3 volt gloeiers? :think:
56Regelhoekje.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door douwebakker »

PA4URK schreef:
. Het bronkeuzeprintje moet echter eerst van 12 volt wisselspanning worden voorzien terwijl de motorgestuurde Ali-potmeter iets van 9-12 volt DC nodig is. Het lijkt er dus op dat ik nog een apart voedingkje in zal moeten bouwen om beide te voeden. Of kan ik ook iets maken van de beide 6.3 volt gloeiers? :think:
56Regelhoekje.jpg
Mischien kun met een spanningsverdubbelaar een 6,3v wikkeling gebruiken. Het is dan wel gelijkspanning maar dat maakt niets uit.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

Met de weerstanden bij de gloei kun je die niet meer in serie zetten voor 12V zonder het nut van die weerstanden te verprutsen. Er is trouwens geen stroom over, zit op 't maximum.
Er zal dus idd een trafotje bij moeten.
Als de bronkeuze wisselspanning wil hebben zal daar wel een gelijkrichter enz opzitten.Mogelijk is die gelijkgerichte spanning dan ook te gebruiken voor de potmotor. Om met zekerheid er iets over te zeggen is een schema van wat er op dat keuzeprintje zit nodig. En ook hoeveel stroom de motor nodig heeft.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door douwebakker »

Ah!buis schreef:
Met de weerstanden bij de gloei kun je die niet meer in serie zetten voor 12V zonder het nut van die weerstanden te verprutsen. Er is trouwens geen stroom over, zit op 't maximum.
Er zal dus idd een trafotje bij moeten.
Als de bronkeuze wisselspanning wil hebben zal daar wel een gelijkrichter enz opzitten.Mogelijk is die gelijkgerichte spanning dan ook te gebruiken voor de potmotor. Om met zekerheid er iets over te zeggen is een schema van wat er op dat keuzeprintje zit nodig. En ook hoeveel stroom de motor nodig heeft.
Anne
Ik zou maar één 6,3 V wikkeling willen gebruiken. Zitten alle wikkelingen op het maximum? En ja, een motortje verbruikt natuurlijk stroom.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Er zal dus idd een trafotje bij moeten.
Ik neig daar ook naar Anne, op die bronkeuzeprint zit inderdaad een complete gelijkrichter om de relais aan te sturen. Het hoeft allemaal niet zo groot te zijn en de gevraagde spanningen zijn niet kritisch. Kzal vanavond eens even kijken wat er nog ligt, ergens moet nog een hele kleine ringkerntrafo plus wat ander klein grut zwerven. Dan post ik ook meteen even wat close-up fotootjes van de printjes, Ome Ali doet helaas niet aan schemaatjes :? .
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Ome Ali doet helaas niet aan schemaatjes :? .
Dan doet neef Rein 't toch zelf :lol:
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Haha, neef Rein is geweldig in schemaatjes :rofl:
Maar voortbordurend op jouw idee ben ik op zoek gegaan naar iets bruikbaars. Ik vond een kleine EI trafo die een secundaire spanning van 16.6 volt geeft en een lief klein ringkerntrafootje met bijna 18 volt. Het bronschakelprintje vraagt echter om AC 12 volt, terwijl de potmeter om 9 tot 12 volt DC verzoekt. Het EI trafootje zal mechanisch iets makkelijker passen, hoewel zijn ringkern neefje zijn plekje ook wel op de ruimte net naast de smoorspoel zal vinden. Gezien het strooiveld van de ringkern heeft die mijn voorkeur, maar die zes volt teveel, kan ik daar iets mee? Wegwerken met een paar weerstanden? Want bijna 18 volt op die ingang zetten ga ik maar niet doen =;
60Volume.jpg
62trafootjes.jpg
61Bronschakelaardetail.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

Kan er zo niet veel mee.Met foto rechtboven en onder van het relaisprintje en type relais helpt misschien.
Serieweerstanden gaan niet,spanningsval afhankelijk van het verbruik.En dat verbruik wisselt nogal.
Er zit, zo te zien, een driepoot stabilisatie IC op met een kleine koeler, welk IC?
En voor welke spanning zijn die twee elco's ?
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door democles »

Kun je die ringkern niet een beetje af wikkelen?
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Kun je die ringkern niet een beetje af wikkelen?
Daar zal ik nog eens even kritisch naar kijken Demo, dat is een goede tip en misschien nog een optie.
Wat dat printje betreft Anne, het IC staat verdekt opgesteld achter die elco, ik heb al met een lampje zitten schijnen maar kan weinig onderscheiden, wel is het een 73 type, maar wat er na komt is niet zichtbaar. Ook de priegellettertjes op relais en elco's moeilijk. Op m'n werk ligt een loep, die zal ik morgen eens even meenemen om te zien of het wat beter zichtbaar is. Mijn ogen, alhoewel aardig jonger dan die van jou, hebben hun beste tijd gehad. Zoals we hier zeggen: 'Ik eaw m'n mieste bol ok al egeten' (Ik heb intussen ook mijn meeste brood wel gegeten) :lol: .
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Wat ik trouwens nog wel heb is dit voedingsprintje - ook weer van Ome Ali :mrgreen: - met een LM317 regelaar er op: https://nl.aliexpress.com/item/32861122 ... 4c4dkLh3Yl.
Het dingetje kan een piekstroom van 1.5 ampère leveren. Als ik dus een klein 12 volt trafootje kan regelen heb ik wisselspanning voor het schakelen van de bronnen èn kan ik de 9 tot 12 volt voor de potmeter maken. Toch? :think:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

Dan heb je al een trafo nodig met 2x 12V want anders maak je kans dat de massa van de een niet hetzelfde is als de massa van de ander.Krijg je een soort kortsluitstroom tussen de twee.
Wat ik vermoed is dat de relais op 12V werken en dat er dus een 12V voeding op het relaisprintje zit.
Dan trafo naar wisselspanning-in van relaisprint en vandaar de 12V gelijkspanning aftappen voor de potmotor.
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

kan weinig onderscheiden, wel is het een 73 type, maar wat er na komt is niet zichtbaar.
Toch nog maar eens met de loep gekeken - die 73 moest natuurlijk 78 zijn - en ik meen een 7812 te ontwaren. De relais zijn in ieder geval 12 volt exemplaren.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

Dan moet 't wel kunnen.Fotoje om te zien waar de 12V= af is te halen.Evt een elco vervangen door een dikker (wat staat er op ?). Omdat zo'n motor altijd maar even draait zal extra koeling voor de 7812 vermoedelijk niet nodig zijn.
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Ik heb vanavond even een interessant experimentje gedaan.
63Proefopstelling.jpg
Ik vond in mijn junkbox nog een ieniemienietrafootje waar 230 in en 8.5 uit op stond geschreven. Dit heb ik gebruikt om een proefopstelling te maken zoals hierboven afgebeeld. Ik hoorde zowel de relais inschakelen bij een AC ingangsspanning van 8.5 volt en de motor draaide - niet heel snel overigens - z'n rondjes om het volume te regelen met de afstandsbediening. Ik heb dit een tijdje aan laten staan maar kon geen warmte voelen op zowel het trafootje als het voedingsprintje van Ali. Het trafootje meet iets van 30 x 30 x 35 mm. dus is heel klein en kan dus makkelijk ondergebracht worden in de versterker. Dit biedt perspectief want alles werkt in ieder geval zoals ik in gedachten had. Dus een dergelijk klein trafootje wat 12 volt geeft zal ruim voldoende zijn om de versterker verder af te bouwen. Morgen mijn vriend eens bellen want die heeft nog heel wat liggen :wink:
Hieronder nog even een foto van de Alivoeding.
64Alivoeding.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

Met die lage trafospanning en dan nog een stabIC ertussen blijft er niet veel over voor de motor.
Doet 't vermoedelijk beter met enkel de 8,5V gelijkgericht zonder stabilisatie.
En nu heb je nog geen 9...12V~ voor het relaisbordje, kun je niet tegelijk dezelfde voor gebruiken.
Foto print lukt niet ?
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Foto print lukt niet ?
Nee Anne, dat gaat niet, maar ik ben er al wel uit. Van mijn vriend heb ik een mooi 500 mA printtrafootje gekregen dat belast een keurige 12 volt geeft. Vanavond weer een proefopstelling gemaakt en dat ging prima. Zaterdag heb ik het motortje nog eens apart getest met een voeding van 12 volt en dat gaf een prima resultaat, ook met de afstandsbediening. Aankomende week wil ik dan alles inbouwen. Wel zit ik nog met een vraag: Heeft zo'n printtrafo ook een strooiveld? :think: Hij komt namelijk tussen de volumepot en de smoorspoel in te hangen, gewoon aan het chassis met een goede tweecomponentenlijm. Effe een fotootje :yeah:
65Bijnaklaar.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door douwebakker »

Ik denk dat het met het strooiveld wel eens mee kan vallen. Als eerste is het een kleine trafo, dus ook een klein strooiveld. Op het moment van belasten is het veld natuurlijk wat groter maar eerlijk gezegt denk ik dat je er niet vee last van zal hebben.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Dat klinkt opwekkend Douwe. Wat vindt jij van het idee om dit trafootje aan het chassis te lijmen? Ik keek er zelf nog even raar tegen aan, maar mijn vriend doet dit al jaren en er is er nog nooit eentje los gekomen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door douwebakker »

PA4URK schreef:
Dat klinkt opwekkend Douwe. Wat vindt jij van het idee om dit trafootje aan het chassis te lijmen? Ik keek er zelf nog even raar tegen aan, maar mijn vriend doet dit al jaren en er is er nog nooit eentje los gekomen.
Ik houd er niet zo van. Hoe had de lijm zich als het warm word. Er is toch wel een megelijkheid om met het met een paar M3 boutjes vast te zetten? Of eventueel met een paar trekbandjes.
Plaats reactie