DSP Processors / Crossovers
Moderator: Beheerdersteam
Re: DSP Processors / Crossovers
Ik lees hier dat de miniDSP 2x4 rekenfouten kan maken bij lage frequenties. Heeft daar iemand ervaring mee?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
ik hoor er voor t eerst over....rho schreef:Ik lees hier dat de miniDSP 2x4 rekenfouten kan maken bij lage frequenties. Heeft daar iemand ervaring mee?
Re: DSP Processors / Crossovers
Ik ook.Henkjan schreef:ik hoor er voor t eerst over....rho schreef:Ik lees hier dat de miniDSP 2x4 rekenfouten kan maken bij lage frequenties. Heeft daar iemand ervaring mee?
Maar je denk dat dit eigenlijk totaal geen issue is?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
ergens zal een ondergrens zijn aan wanneer iets nog goed werkt....rho schreef:Ik ook.Henkjan schreef:ik hoor er voor t eerst over....rho schreef:Ik lees hier dat de miniDSP 2x4 rekenfouten kan maken bij lage frequenties. Heeft daar iemand ervaring mee?![]()
Maar je denk dat dit eigenlijk totaal geen issue is?
ik had er heeeel lang geleden wel eens iets gevraagd aan de techneuten in HK, maar ben de details vergeten helaas
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: DSP Processors / Crossovers
Is een bekend probleem als je single precision filters gebruikt met extreme waardes.
Re: DSP Processors / Crossovers
Ik ga biquads programmeren. Eigenlijk alles onder 60Hz. (LP + LT/biquad + subsonic/HP)ds23man schreef:Is een bekend probleem als je single precision filters gebruikt met extreme waardes.
Wat zijn dan extreme waardes? 20Hz, 15dB gain, ... ???
Re: DSP Processors / Crossovers
Een paar jaar geleden was er veel discussie over rekenfouten bij ULF (ultra low frequencies) en vooral bij hoge sampling rates door afrondingsfouten (quantisation erors).
Het probleem werd onder andere gezien bij de miniDSP 4x10HD met de 96ksamples plugin. De 2x4 had dit probleem minder (of niet) maar werkte met 48ksamples/sec.
Hier is meer uitleg te vinden:
http://www.earlevel.com/main/2003/02/28/biquads/
https://www.avsforum.com/forum/155-diy- ... r-ulf.html
Het probleem werd onder andere gezien bij de miniDSP 4x10HD met de 96ksamples plugin. De 2x4 had dit probleem minder (of niet) maar werkte met 48ksamples/sec.
Hier is meer uitleg te vinden:
http://www.earlevel.com/main/2003/02/28/biquads/
https://www.avsforum.com/forum/155-diy- ... r-ulf.html
Re: DSP Processors / Crossovers
Ik weet niet of we hetzelfde bedoelen hoor maar LS staat voor "low shelving" dat is in de behringer een shelf EQ met een vaste een Q.rho schreef:Ik probeer een idee te krijgen van hoe ik een LS6 of LS12 filter in mijn Behringer DSP (DSP in NU3000DSP en NX3000D amps) netjes kan matchen met de voorspelde curve die ik uit winISD krijg.
Praktisch gaat het hier om:
Enkele subjes gesimuleerd in winISD:
compacte_sub_WinISD_2.PNG
En de DSP in de Behringer amps die LS6 en LS12 filters toelaat:
Behringer DSP.PNG
In winISD kan ik een LT toepassen, maar hoe komt dit overeen met zo'n LS6 of LS12 shelve? Ik neem aan dat ik een LS moet toepassen. De versterking invers aan de afval van de woofer.
Maar moet ik een LS6 of LS12 toepassen en hoe weet ik welke frequentie ik best instel? Er valt geen Q in te stellen dus ik neem aan dat de LS6 voor 6db/oct aflopende curve (van lage naar hoge freq.) staat?
Doel jij niet op een crossover? een 12db/6db Butterworth? Dan zou je in het andere tabblad moeten kijken waar de crossovers zitten
Re: DSP Processors / Crossovers
Ja, zoals in de screenshot te zien is zit ik in de parametric EQ tab en weet ik hoe ik een LS6 en LS12 kan instellen.koenjer schreef:Ik weet niet of we hetzelfde bedoelen hoor maar LS staat voor "low shelving" dat is in de behringer een shelf EQ met een vaste een Q.rho schreef:Ik probeer een idee te krijgen van hoe ik een LS6 of LS12 filter in mijn Behringer DSP (DSP in NU3000DSP en NX3000D amps) netjes kan matchen met de voorspelde curve die ik uit winISD krijg.
Praktisch gaat het hier om:
Enkele subjes gesimuleerd in winISD:
compacte_sub_WinISD_2.PNG
En de DSP in de Behringer amps die LS6 en LS12 filters toelaat:
Behringer DSP.PNG
In winISD kan ik een LT toepassen, maar hoe komt dit overeen met zo'n LS6 of LS12 shelve? Ik neem aan dat ik een LS moet toepassen. De versterking invers aan de afval van de woofer.
Maar moet ik een LS6 of LS12 toepassen en hoe weet ik welke frequentie ik best instel? Er valt geen Q in te stellen dus ik neem aan dat de LS6 voor 6db/oct aflopende curve (van lage naar hoge freq.) staat?
Doel jij niet op een crossover? een 12db/6db Butterworth? Dan zou je in het andere tabblad moeten kijken waar de crossovers zitten
Ik ben er ondertussen achter dat een CB aan ~12db/oct afvalt. Dan zou een LS12 dus redelijk goede resultaten kunnen geven. Het is alleen zoeken op welke frequentie ik 'm instel en welke gain in toepas.
Dat zou F3 serieus kunnen verlagen voor zo'n CB, afhankelijk van de gain en de ingestelde center freq. van de shelve.
Maar dat is voor de HT.
De woonkamer krijgt een miniDSP waar ik biquads ga programmeren voor mijn subjes.
Re: DSP Processors / Crossovers
Maar het is niet exact hetzelfde, toch?Henkjan schreef:nee, een 2e orde low shelf is wat je wil voor een LT
Zo'n LS heeft een vaste Q, terwijl je met een LT ook de Q van het systeem aanpast.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
dat Behringer er voor kiest om bij een shelf met een vaste Q te werken....
Re: DSP Processors / Crossovers
Linkwitz maakt op zijn website zelf ook een onderscheid tussen een LS en zijn eigen LT/biquad. Maar de details ken ik er ook niet van. De uitleg voor de LS is nogal summier terwijl hij zijn LT veel uitgebreider uitlegt.Henkjan schreef:dat Behringer er voor kiest om bij een shelf met een vaste Q te werken....
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: DSP Processors / Crossovers
De LT die je in een dsp met een asymmetrische shelf waar bij je voor beide polen de frequentie en Q kan invoeren.
Re: DSP Processors / Crossovers
Aha, ik begrijp het verschil tss de mogelijkheden van de Behringer en miniDSP/Hypex nu beter. Thanks.ds23man schreef:De LT die je in een dsp met een asymmetrische shelf waar bij je voor beide polen de frequentie en Q kan invoeren.
Re: DSP Processors / Crossovers
Een Lowshelf is niet hetzelfde als een Linkwitz Transform. Een Linkwitz Transform (LT) is feitelijk een Asymetrische Lowshelf. Beide zijn bedoeld voor andere toepassingen. De LT wordt gebruikt om de (natuurlijke) asymmetrische afloop van het laag te compenseren. Dat kun je alleen effectief doen met een asymmetrische shelf.
Uit de impedantiekarakteristiek van het systeem kan de resonantiefrequentie (fres) en de kwaliteitsfactor (Qt) worden bepaald. Deze parameters beschrijven de laag-afval van elektro-akoestische overdracht van de luidspreker- kast combinatie. Die is bij een gesloten kast 2e orde, ofwel 12 dB/octaaf. Zowel de fres als de Qt zijn in belangrijke mate afhankelijk van het kastvolume en het daarin toegepaste dempingsmateriaal. Hoe kleiner de kast, hoe hoger de fres en Qt. Daardoor zal een kleinere kast minder laag kunnen weergeven en zal het laag ook boemerig gaan klinken. Dat gebeurt bij een hogere Qt. Voor een strak laag moet die niet hoger worden dan ongeveer 0.6.
Dit is de reden, waarom vroeger grote kasten nodig waren voor een fatsoenlijke laagweergave. Met aktieve filtering is het mogelijk om de fres en Qt te kunnen ̈verplaatsen ̈ naar vij te kiezen waarden. In regeltechnische termen gesproken wordt het polenpaar van het systeem geelimineerd met een nulpuntenpaar op dezelfde lokaties. Er moet dan wel een nieuwe polenpaar worden toegevoegd, maar die kan vrij worden gekozen. M.a.w. je kunt zelf kiezen hoe diep de kast doorloopt en hoe strak het laag gaat zijn.
Een filter met deze functie is een biquad. Dit staat voor bi-kwadratisch filter. De filteroverdracht is het quotient van twee kwadratische functies, ofwel een nulpuntenpaar en een polenpaar. Een biquad stelt je dus in staat een de hoge fres en Qt van een kleine kast te vervangen door een lage fres en Qt naar keuze. In praktijk betekent dit, dat een kleine kast zich gaat gedragen als een grote kast. Zo kan niet alleen het frequentiebereik flink worden vergroot naar beneden toe, maar wordt ook de pulsresponsie flink verbeterd. Zo kan op deze manier een zeer strak laag en diep laag worden gerealiseerd met een kleine kast. Hoe hoger de fres van de driver/kast combinatie, hoe meer versterkervermogen je nodig zult hebben, als je iets te enthausiast gaat worden met het verleggen van de het nieuwe polenpaar. Voorzichtigheid/preciesie is hier geboden, als je (grote) fouten maakt met het invoeren van het nieuwe polenpaar dan kan je extreme excursie van de driver krijgen. Bij voldoende versterkervermogen loopt de driver makkelijk tegen de mechanische xmax aan.
Dit betekent overigens niet, dat het volume van de kast maar onbeperkt verkleind kan worden. Het filter compenseert de laag-afval van de kast met een laag-oploop. Dat betekent, dat er een toenemend versterkervermogen nodig is naarmate het kastvolume verder wordt verkleind. Dat betekent niet alleen een zwaardere versterker, maar ook meer last van thermische modulatie in de spreekspoel. Ook zal het punt van burn-out eerder worden bereikt. Daar komt bij dat de compliantie van de lucht in de kast een grotere a- lineariteit zal gaan vertonen.
Om de Linkwitz-Tansform te kunnen programmeren, hebben we de fres en Qt van de driver-kast nodig. Deze kan worden afgeleid uit de impedantiekarakteristiek. Die vertoont een duidelijk klokvormige piek. De top van deze piek is de fres. De Qt kan worden afgeleid uit de hoogte en breedte van deze piek. Dayton heeft een mooi apparaatje waarmee je zeer eenvoudig de fres en QT kunt verkrijgen, kost ongeveer 5 seconden.
Groet,
Satefan
Uit de impedantiekarakteristiek van het systeem kan de resonantiefrequentie (fres) en de kwaliteitsfactor (Qt) worden bepaald. Deze parameters beschrijven de laag-afval van elektro-akoestische overdracht van de luidspreker- kast combinatie. Die is bij een gesloten kast 2e orde, ofwel 12 dB/octaaf. Zowel de fres als de Qt zijn in belangrijke mate afhankelijk van het kastvolume en het daarin toegepaste dempingsmateriaal. Hoe kleiner de kast, hoe hoger de fres en Qt. Daardoor zal een kleinere kast minder laag kunnen weergeven en zal het laag ook boemerig gaan klinken. Dat gebeurt bij een hogere Qt. Voor een strak laag moet die niet hoger worden dan ongeveer 0.6.
Dit is de reden, waarom vroeger grote kasten nodig waren voor een fatsoenlijke laagweergave. Met aktieve filtering is het mogelijk om de fres en Qt te kunnen ̈verplaatsen ̈ naar vij te kiezen waarden. In regeltechnische termen gesproken wordt het polenpaar van het systeem geelimineerd met een nulpuntenpaar op dezelfde lokaties. Er moet dan wel een nieuwe polenpaar worden toegevoegd, maar die kan vrij worden gekozen. M.a.w. je kunt zelf kiezen hoe diep de kast doorloopt en hoe strak het laag gaat zijn.
Een filter met deze functie is een biquad. Dit staat voor bi-kwadratisch filter. De filteroverdracht is het quotient van twee kwadratische functies, ofwel een nulpuntenpaar en een polenpaar. Een biquad stelt je dus in staat een de hoge fres en Qt van een kleine kast te vervangen door een lage fres en Qt naar keuze. In praktijk betekent dit, dat een kleine kast zich gaat gedragen als een grote kast. Zo kan niet alleen het frequentiebereik flink worden vergroot naar beneden toe, maar wordt ook de pulsresponsie flink verbeterd. Zo kan op deze manier een zeer strak laag en diep laag worden gerealiseerd met een kleine kast. Hoe hoger de fres van de driver/kast combinatie, hoe meer versterkervermogen je nodig zult hebben, als je iets te enthausiast gaat worden met het verleggen van de het nieuwe polenpaar. Voorzichtigheid/preciesie is hier geboden, als je (grote) fouten maakt met het invoeren van het nieuwe polenpaar dan kan je extreme excursie van de driver krijgen. Bij voldoende versterkervermogen loopt de driver makkelijk tegen de mechanische xmax aan.
Dit betekent overigens niet, dat het volume van de kast maar onbeperkt verkleind kan worden. Het filter compenseert de laag-afval van de kast met een laag-oploop. Dat betekent, dat er een toenemend versterkervermogen nodig is naarmate het kastvolume verder wordt verkleind. Dat betekent niet alleen een zwaardere versterker, maar ook meer last van thermische modulatie in de spreekspoel. Ook zal het punt van burn-out eerder worden bereikt. Daar komt bij dat de compliantie van de lucht in de kast een grotere a- lineariteit zal gaan vertonen.
Om de Linkwitz-Tansform te kunnen programmeren, hebben we de fres en Qt van de driver-kast nodig. Deze kan worden afgeleid uit de impedantiekarakteristiek. Die vertoont een duidelijk klokvormige piek. De top van deze piek is de fres. De Qt kan worden afgeleid uit de hoogte en breedte van deze piek. Dayton heeft een mooi apparaatje waarmee je zeer eenvoudig de fres en QT kunt verkrijgen, kost ongeveer 5 seconden.
Groet,
Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op do 29 okt 2020, 9:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
Je vergeet even een grotere excursie van de driver, wat o.a. gepaard gaat met modulatie van de Bl en andere parameters, netto krijg je daar dus een flinke hoeveelheid vervorming voor terug en daarmee moet je feitelijk ook kritisch kijken naar hoeveel boost nog acceptabel is, immers een dergelijke benadering biedt niet alleen voordelen. In mijn ervaring is meer dan 10dB boosten een prima recept voor hoorbaar hogere vervorming, even afhankelijk van de gebruikte driver.satefan schreef:Dit betekent overigens niet, dat het volume van de kast maar onbeperkt verkleind kan worden. Het filter compenseert de laag-afval van de kast met een laag-oploop. Dat betekent, dat er een toenemend versterkervermogen nodig is naarmate het kastvolume verder wordt verkleind. Dat betekent niet alleen een zwaardere versterker, maar ook meer last van thermische modulatie in de spreekspoel. Ook zal het punt van burn-out eerder worden bereikt. Daar komt bij dat de compliantie van de lucht in de kast een grotere a- lineariteit zal gaan vertonen.
Re: DSP Processors / Crossovers
Helemaal eens. De LT moet met verstand worden gebruikt en is geen wondermiddel om slechte drivers (met hoge vervorming bv) plots als top-drivers te laten klinken. Je hebt drivers nodig met een hoge(re) x-max om dit te kunnen realiseren. Ik ga mijn volgende versie van mijn speaker met de Purify drivers uitvoeren, omdat deze al een erg lage vervorming hebben en prima xmax. Met de SB acoustics drivers gaat het ook prima met nog steeds erg goede (lage) vervorming.SSassen schreef:Je vergeet even een grotere excursie van de driver, wat o.a. gepaard gaat met modulatie van de Bl en andere parameters, netto krijg je daar dus een flinke hoeveelheid vervorming voor terug en daarmee moet je feitelijk ook kritisch kijken naar hoeveel boost nog acceptabel is, immers een dergelijke benadering biedt niet alleen voordelen. In mijn ervaring is meer dan 10dB boosten een prima recept voor hoorbaar hogere vervorming, even afhankelijk van de gebruikte driver.satefan schreef:Dit betekent overigens niet, dat het volume van de kast maar onbeperkt verkleind kan worden. Het filter compenseert de laag-afval van de kast met een laag-oploop. Dat betekent, dat er een toenemend versterkervermogen nodig is naarmate het kastvolume verder wordt verkleind. Dat betekent niet alleen een zwaardere versterker, maar ook meer last van thermische modulatie in de spreekspoel. Ook zal het punt van burn-out eerder worden bereikt. Daar komt bij dat de compliantie van de lucht in de kast een grotere a- lineariteit zal gaan vertonen.
Ook belangrijk is dat de kast echt goed gebouwd is en 100% luchtdicht. Bij mijn eerste prototype zat er een lekje bij de tweeter. Daar kwam een prachtige fluit-toon uit bij wat steviger laag...
Satefan
Re: DSP Processors / Crossovers
Ik wil de LT gaan toepassen in een paar HT subs. Plan is om een 12"woofer met hoge Xmax in een 40 liter CB te steken. (zie draadje)
Wat denken jullie dat hier de belangrijkste parameter is om in de gaten te houden? Best een zo laag mogelijke fres van de CB+driver of een driver die in de CB zo weinig mogelijk boost nodig heeft om het gewenste resultaat incl LT te bereiken? Iets anders?
Wat denken jullie dat hier de belangrijkste parameter is om in de gaten te houden? Best een zo laag mogelijke fres van de CB+driver of een driver die in de CB zo weinig mogelijk boost nodig heeft om het gewenste resultaat incl LT te bereiken? Iets anders?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
ff de driver discussie naar je drivers voor kleine ht sub topic verplaatst 
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
Na wat brainstormen dacht ik om iets zo te gaan doen.
Bron, analoge voorversterker, DSP, eindversterkers.
Je hebt dan wel een dubbele conversie van digitaal naar analoog, naar digitaal en weer naar analoog.
Zo kan ik wel van de voorversterker gebruik blijven maken.
Maar ik realiseer nu ineens volgens mij is dit juist niet goed, je stuurt vanuit je voorversterker heel weinig signaal naar de DSP, en dan verdwijnen er bits waarmee de DSP kan werken.
Klopt dit?
Bron, analoge voorversterker, DSP, eindversterkers.
Je hebt dan wel een dubbele conversie van digitaal naar analoog, naar digitaal en weer naar analoog.
Zo kan ik wel van de voorversterker gebruik blijven maken.
Maar ik realiseer nu ineens volgens mij is dit juist niet goed, je stuurt vanuit je voorversterker heel weinig signaal naar de DSP, en dan verdwijnen er bits waarmee de DSP kan werken.
Klopt dit?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
de meeste DSP's werken met veul bits intern, wel komt er zo de kwaliteit van de ADC beter in beeld
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
Omdat ik gisteren een stukje las over dat je de minidsp/icepower plate amp ook een analoge potmeter voor de DSP had zitten en men zei dat je beter die niet te ver terug moest draaien ivm verlies bits.Henkjan schreef:de meeste DSP's werken met veul bits intern, wel komt er zo de kwaliteit van de ADC beter in beeld
Nu begin ik toch te ernstig te twijfelen of ik een DSP na een analoge voorversterker zal aansluiten.
Ga ik DSP als voorversterker gebruiken dan is het einde verhaal vintage versterker, die word dan overbodig, en dat was nu juist niet de bedoeling.
Re: DSP Processors / Crossovers
Denk dat het wel handig is in zo'n opstelling om de volumeregeling ná de DSP te doen. Of die dan analoog of digitaal is maakt niet zoveel uit. Moet overigens wel zeggen dat ik geen praktische ervaring heb met volumeregeling vóór de DSP.
Wat je dus eigenlijk wilt is bronselectie -> DSP -> volumeregeling -> eindversterker. Wellicht zou je de voorversterker kunnen modificeren en de DSP tussen bronselectie en volumeregeling kunnen zetten?
Wat je dus eigenlijk wilt is bronselectie -> DSP -> volumeregeling -> eindversterker. Wellicht zou je de voorversterker kunnen modificeren en de DSP tussen bronselectie en volumeregeling kunnen zetten?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
er wordt een hoop gepapegaaid meestal zonder enige eigen ervaring of kennis van t onderwerp. btw: de ICEPower plates hebben ook een digitale ingang.... dat er een potmeter zit naast de analoge inputs betekent niet dat die ook daarop werktbas focal m180 schreef:Omdat ik gisteren een stukje las over dat je de minidsp/icepower plate amp ook een analoge potmeter voor de DSP had zitten en men zei dat je beter die niet te ver terug moest draaien ivm verlies bits.....Henkjan schreef:de meeste DSP's werken met veul bits intern, wel komt er zo de kwaliteit van de ADC beter in beeld
