Precies.Pjotr schreef:En een mooiere kloon dan deze wordt het niet ........
Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Wauw en nog eens wauw die zijn super gaaf geworden zeg, ik zou zeggen heel veel luistergenot de komende tijd. Ik ben er zelf ook heel erg blij mee zoals ze nu klinken, weliswaar met een ander filter dus ws een iets ander geluid. Bij mij heeft het heel lang geduurd voordat ze klonken zoals ze nu doen, in ieder geval ging het wel de goede kant op steeds beter dus. Ik kan nu wel zeggen dat het hele goede luidsprekertjes zijn en ja Pjotr er komt ook nog bas uit .
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Haha, die bassisten zijn natuurlijk allemaal gek dat ze met zo'n joekel van een ding lopen te zeulen. Ze moeten aan de Boenicke
Kijk, er zal best fatsoenlijk laag uit komen maar dat is wel begrensd tot 1 a 2 octaven boven het onderste octaaf van het muziekspectrum. En ja voor de meesten is dat voldoende.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Als er iets niet uit de gemiddelde speakerkast voor bas komt, is het wel echte bas 
Maar de suggestie van laag kan ook veel doen, zonder dat de hele kamer de boel traag laat klinken met ruimteresonanties...
De afstemming van de W5 kastjes is wel laag, maar de speaker is dieper afgestemd dan past bij het volume voor de woofer. Dus een soort extended shelf, met minimale poortoppervlakte. Dit lijkt me dus ook amper compressievrij op wat meer volume. Een apart ontwerp, hopelijk kan ik er binnenkort eens wat aan meten en naar luisteren.
Maar de suggestie van laag kan ook veel doen, zonder dat de hele kamer de boel traag laat klinken met ruimteresonanties...
De afstemming van de W5 kastjes is wel laag, maar de speaker is dieper afgestemd dan past bij het volume voor de woofer. Dus een soort extended shelf, met minimale poortoppervlakte. Dit lijkt me dus ook amper compressievrij op wat meer volume. Een apart ontwerp, hopelijk kan ik er binnenkort eens wat aan meten en naar luisteren.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ik wil die van mij best beschikbaar stellen hiervoor laat maar weten als je dat wilt.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Op de eerste plaats bedankt voor de complimenten en jullie positieve reacties
De W5’s heb ik gemaakt voor een kennis en zijn dus niet meer in mijn bezit. Omdat ik eerder een set gebouwd heb, die iets groter zijn dan de originele (waarschijnlijk meefout), heb ik mijn huidige en de zijne afgelopen zondag nog kunnen vergelijken. Het was lastig om ‘op het gehoor’ verschil te ontdekken, ze klonken vrijwel identiek, ik weet dit is natuurlijk niet objectief en je kunt niet twee boxen op exact dezelfde positie plaatsen voor een goed vergelijk. Om toch een objectief oordeel te kunnen maken had ik dit voorjaar een miniDSP UMIK-1 (meetmicrofoon) aangeschaft en heb daar destijds metingen meegedaan. Mijn plan is om deze metingen binnenkort nogmaals te doen waarvoor ik de boxen dan van hem leen en die degene die ik nog wil gaan maken. Deze vriend mailde mij de prijs (5200,00 en 5460,00 in walnoot) voor een set in de handel. Ik snap hier eigenlijk niets van, ze klinken wel goed vind ik, maar zoveel geld?
Ik heb gisteren kersenhout besteld voor een nieuwe set en ben bezig met een mdf/multiplex/spaanplaat versie. Daarnaast ben ik standaards aan het maken en denk na over de ‘springs’ die ik wil gaan toepassen. Als ze vrij staan klinken ze het mooist (vind ik). Er is nog veel te doen....
Ik heb gisteren kersenhout besteld voor een nieuwe set en ben bezig met een mdf/multiplex/spaanplaat versie. Daarnaast ben ik standaards aan het maken en denk na over de ‘springs’ die ik wil gaan toepassen. Als ze vrij staan klinken ze het mooist (vind ik). Er is nog veel te doen....
Laatst gewijzigd door Janb op di 27 okt 2020, 17:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Kun je de impulse response (Impulse tab) van REW eens laten zien? Ik denk dat er geen window is toegepast op de meting?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Volgens mij klopt het ook niet, ben hier een tijdje geleden mee bezig geweest, maar ben de metingen kwijt... ik ga binnenkort voor de herkansingsatefan schreef:Kun je de impulse response (Impulse tab) van REW eens laten zien? Ik denk dat er geen window is toegepast op de meting?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Oh jammer. Anders had je ook de MDAT file even kunnen uploaden bijvoorbeeld.Janb schreef:Volgens mij klopt het ook niet, ben hier een tijdje geleden mee bezig geweest, maar ben de metingen kwijt... ik ga binnenkort voor de herkansingsatefan schreef:Kun je de impulse response (Impulse tab) van REW eens laten zien? Ik denk dat er geen window is toegepast op de meting?
De kans is dus bijzonder groot dat dit een meting is van de ruimte (dus de speaker + de ruimte reflecties). Kun je ook wel zien, want zodra je een window van zeg maar 3 tot 4ms gaat toepassen, zie je de meting pas vanaf 300hz of zo.
Het niet toepassen van het IR window maakt het lastig beoordelen wat de speaker nu eigenlijk doet. De pieken/dalen zijn fors, dus dat zullen wel voor een groot deel reflecties van de ruimte zijn.
Juist in het licht van de vraagprijs zou het leuk zijn om de metingen te bekijken, ook onder hoeken. Dat geeft een beetje een beeld van hoe goed deze luidspreker is. Het ontwerp is anders dan anders, en dan denken veel mensen al snel dat het dan ook wel goed moet klinken. Maar goed, dat hoeft niet zo te zijn. Echter is in het land van de blinden, een-oog koning. En daar kun je best een tijdje wat aan verdienen...
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ik heb de grafiek, een screendump, verwijderd, ik krijg dan vragen die ik nu niet kan beantwoorden. Dit was volgens mij de allereerste meting in de ruimte en heb later anders gemeten, maar daar heb ik helaas geen resultaten meer van.
Laatst gewijzigd door Janb op di 27 okt 2020, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Okay - wat we op de foto zien, was dit ook de meetopstelling tijdens de meting?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Dat hoop ik niet als ik de losse usb kabel zo ziesatefan schreef:Okay - wat we op de foto zien, was dit ook de meetopstelling tijdens de meting?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Shadow schreef:Dat hoop ik niet als ik de losse usb kabel zo ziesatefan schreef:Okay - wat we op de foto zien, was dit ook de meetopstelling tijdens de meting?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
complimenten, echt geweldig!Janb schreef:Het project is klaar en ben tevreden over het resultaat. Aan materialen heb ik € 516,10 uitgegeven, de frezen 12 en 8 mm heb ik hierin niet meegenomen deze zijn eigenlijk nu aan vervanging toe. De totale bouwtijd schat ik zo’n 40 uur. Ik heb verschillende ideeën om hierna mee aan de slag te gaan o.a. een set uit kersenhout maar eerst en een set uit meubelplaat, ik heb nog een mooi tafelblad staan, in combinatie met mdf deze bouw ik dan uit lagen op i.p.v. uit een massief blok hout te frezen. Ze klinken trouwens fantastisch
en dat het goed klinkt ook nog
zeer hoge WAF vermoed ik in de meeste gevallen
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Spring feet
Om de W5’s zowat in de ruimte te laten zweven zijn er z.g.n. ‘Spring feet’ te koop, hiervoor zijn vier uitsparingen in het originele ontwerp onder in de kast gemaakt. Ik ben van mening dat de ze zo ook het best tot hun recht komen. Ik ben trouwens ook bezig met een ‘zeer iele staander’, maar deze zakt nog door z’n hoeven. Het is een beetje gokken wat precies de maten zijn en hoe sterk veerkracht zal moeten zijn. Op basis van foto’s https://6moons.com/audioreviews/boenicke5/4.html ben ik tot bijgevoegd ontwerp gekomen. Het plan is om eerst een prototype van de schotels te 3D-printen en deze later uit aluminium te frezen. Omdat er na het frezen van de ‘pocket’s’ niet zoveel materiaal over is om ze stevig vast te kunnen zetten heb ik een soort van plug met flens en M5 draad bedacht (groene dopje), ik lijm deze vast en hoop dat dit voldoende sterk zal zijn.
Gisteren kreeg ik van een goede vriend drukveren (80 x 20 x 2) om mee te experimenteren. Ik heb er vier en kan deze halveren dus goed voor één paar kasten. Hij adviseerde me om ze eerst te monteren in een balkje. Slim
Om de W5’s zowat in de ruimte te laten zweven zijn er z.g.n. ‘Spring feet’ te koop, hiervoor zijn vier uitsparingen in het originele ontwerp onder in de kast gemaakt. Ik ben van mening dat de ze zo ook het best tot hun recht komen. Ik ben trouwens ook bezig met een ‘zeer iele staander’, maar deze zakt nog door z’n hoeven. Het is een beetje gokken wat precies de maten zijn en hoe sterk veerkracht zal moeten zijn. Op basis van foto’s https://6moons.com/audioreviews/boenicke5/4.html ben ik tot bijgevoegd ontwerp gekomen. Het plan is om eerst een prototype van de schotels te 3D-printen en deze later uit aluminium te frezen. Omdat er na het frezen van de ‘pocket’s’ niet zoveel materiaal over is om ze stevig vast te kunnen zetten heb ik een soort van plug met flens en M5 draad bedacht (groene dopje), ik lijm deze vast en hoop dat dit voldoende sterk zal zijn.
Gisteren kreeg ik van een goede vriend drukveren (80 x 20 x 2) om mee te experimenteren. Ik heb er vier en kan deze halveren dus goed voor één paar kasten. Hij adviseerde me om ze eerst te monteren in een balkje. Slim
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3259
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
aangezien ik het vermoeden heb dat jij vrij avontuurlijk bent ingesteld en ook de middelen hebt om iet ste kunnen ontwikkelen zoals 3D software en je 3d printer.....Janb schreef:Spring feet
Om de W5’s zowat in de ruimte te laten zweven zijn er z.g.n. ‘Spring feet’ te koop, hiervoor zijn vier uitsparingen in het originele ontwerp onder in de kast gemaakt. Ik ben van mening dat de ze zo ook het best tot hun recht komen. Ik ben trouwens ook bezig met een ‘zeer iele staander’, maar deze zakt nog door z’n hoeven. Het is een beetje gokken wat precies de maten zijn en hoe sterk veerkracht zal moeten zijn. Op basis van foto’s https://6moons.com/audioreviews/boenicke5/4.html ben ik tot bijgevoegd ontwerp gekomen. Het plan is om eerst een prototype van de schotels te 3D-printen en deze later uit aluminium te frezen. Omdat er na het frezen van de ‘pocket’s’ niet zoveel materiaal over is om ze stevig vast te kunnen zetten heb ik een soort van plug met flens en M5 draad bedacht (groene dopje), ik lijm deze vast en hoop dat dit voldoende sterk zal zijn.
Gisteren kreeg ik van een goede vriend drukveren (80 x 20 x 2) om mee te experimenteren. Ik heb er vier en kan deze halveren dus goed voor één paar kasten. Hij adviseerde me om ze eerst te monteren in een balkje. Slim
ik overwoog eens een "zwevende" optie voor mijn topkast met magneten..maar dat ging mij vrij snel boven mijn pet.
hele zoektocht...maar hier staat dat stukje:
viewtopic.php?t=7979&start=50#p1498080
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic zou a
Super idee, die magneten, ik heb toevallig nog wat ‘supermagneten’ liggen vind het zeker de moeite waard om dit te onderzoeken en uit te proberen.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Maak je het jezelf wel moeilijk mee. Die dingen werken alleen op de verticale as. Horizontaal is dat niet stabiel te krijgen op een simpele manier. Bovendien werkt de veerkracht er van kwadratisch
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Zat ik ook aan te denken. De krachten van de woofer werken met name horizontaal op de kast bij dit ontwerp. Dus op de verticale as dempen heeft m.i. niet gek veel toegevoegde waarde. Tenzij je die zoekt in weer een paar uurtjes lekker pielen. Dan vooral doenPjotr schreef:Maak je het jezelf wel moeilijk mee. Die dingen werken alleen op de verticale as. Horizontaal is dat niet stabiel te krijgen op een simpele manier. Bovendien werkt de veerkracht er van kwadratisch
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3259
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
coolJanb schreef:Super idee, die magneten, ik heb toevallig nog wat ‘supermagneten’ liggen vind het zeker de moeite waard om dit te onderzoeken en uit te proberen.
weet je, allicht blijkt het niet toepasbaar voor je W5's maar is het leuk en leerzaam en vind je hier zomaar een andere toepassing voor.
ik weet dat je destijds je vraagtekens (en allicht zeker terecht, zo ver reikte mijn kennis niet) had hierover hoor Pjotr. Maar als ik het technisch vernuft van Janb zo even inschatte, dan kwam hij dat vanzelf wel tegen en kan hij er vast wat meePjotr schreef:Maak je het jezelf wel moeilijk mee. Die dingen werken alleen op de verticale as. Horizontaal is dat niet stabiel te krijgen op een simpele manier. Bovendien werkt de veerkracht er van kwadratisch
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ja, je weet nooit hoe een haas een koe vangt. Dat is waar

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Spring feet 2
Ik heb de veren gehalveerd en de kopse kanten haaks geslepen. Officieel moeten ze verzonken worden in de onderkant van de speakers zodat ze er ongeveer een centimeter onder uitsteken maar daar moet ik eerst uitsparingen voor frezen
Zoals op de foto heb ik de W5’s nu liggend met daaronder de spring feet. Ik merk dat deze verende ophanging een positief effect heeft op de kwaliteit. Ik ben zeker van plan om uitgebreide ‘objectieve’ test te gaan doen, meten is weten
. Ik heb geëxperimenteerd met div. doppen, met en en zonder vilt en een kegelvorm. De kegelvorm werkt (nog) niet goed omdat ze weg buigen... maar dit principe lijkt mij dit de beste oplossing..
Ik heb de veren gehalveerd en de kopse kanten haaks geslepen. Officieel moeten ze verzonken worden in de onderkant van de speakers zodat ze er ongeveer een centimeter onder uitsteken maar daar moet ik eerst uitsparingen voor frezen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
doet me denken aan hoe mn eerste draaitafel in de kast gemonteerd zat: op klep-veren
Laatst gewijzigd door Henkjan op zo 01 nov 2020, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: typo
Reden: typo
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ik vind het eerlijk gezegd afbreuk doen aan het mooie ontwerp, geeft me teveel het DIY gevoel.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
bougieveren? Wat zijn dat nou weer? Veren om bij kaarslicht mee te schrijven?Henkjan schreef:doet me denken aan hoe mn eerste draaitafel in de kast gemonteerd zat: op bougie veren
Vind het toch meer een witte show poedel zo: "Waf, waf". Vooral die rechtopstaande
