Tapped horn met 16,5 cm speaker.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pompebled

Tapped horn met 16,5 cm speaker.

Bericht door pompebled »

Ik ben de tapped horn uit de link aan het bouwen:
viewtopic.php?p=1971537#p1971508

Op de laatste zijde na is 'ie 'klaar' en heeft al gespeeld met de open zijde in de vloerbedekking gedrukt bij wijze van afdichting.
Dit zal nooit 100% dicht zijn, maar het klinkt best indrukwekkend wat zo'n klein speakertje uit zo'n ontwerp haalt/perst.

Ik heb een andere speaker genomen, deze komt qua specs aardig in de buurt:
https://www.ebay.nl/itm/Woofer-165mm-20 ... 4676493033

Momenteel zit er wat lichte demping in de eerste knik na de speaker, ik zie de meeste TH van dit formaat met minimale demping uitkomen.

Het monteren van de speaker is een uitdaging als de tweede zijwand er eenmaal op zit, ik heb grote handen...
Om de hoge afdichting niet de korf te laten vervormen zitten er afstandsbusjes rond de bevestgingsboutjes, die vallen straks geheid eraf bij het monteren... Ik denk dat ik ze preventief vastkit.

Groeten, Jan.
Bijlagen
IMG_1000.JPG
IMG_6179.JPG
Speaker in klankbord.JPG
pompebled

Re: Tapped horn met 16,5 cm speaker.

Bericht door pompebled »

De nog losse zijkant zit even met lijmklemmen op z'n plek; ik had 'm zullen verlijmen vandaag, maar tegen de tijd dat het droog werd, was het hier ook bijna donker, dus dat wordt morgen.
Daar ik een sub nodig had voor het foutzoeken in een 2.1 setje, viewtopic.php?f=7&t=29141 staat 'ie een deel van de dag hier in m'n werkplaats te spelen.
Samen met de semi coax 6,5" klinkt dat best goed, de integratie met de stereo speakers is niet zo goed, omdat de TH twee meter achter me staat op de werkbank, maar alles went...
Het is 'indrukwekkend' hoe de TH de ruimte vult, zeker als je een beetje gas geeft.

De gebruikte speaker heeft een enorm hoge schuim afdichtingsrand, die de korf dreigt te vervormen als je de boutjes te ver aandraait, want het zijn er maar vier stuks, als ik 'm nog eens ergens inbouw, gaat óf de schuimrand er grotendeels af, of ik boor er een viertal gaten bij zodat de korf niet vervormt.
d'Achterkant.JPG
Dat wordt dan nóg meer gehannes om die in een relatief krappe TH te zetten.

De eBay verkoper had dezelfde speaker voor een tientje minder in de aanbieding, dus er zijn er nog twee onderweg...

Groeten, Jan.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Leuk! Best nieuwsgierig hoe dat klinkt. De bedenker van het principe Tom Danley is een rationeel ontwerper, dus werken zal het wel.
Rick76

Bericht door Rick76 »

Hallo Jan,
Dat ziet er al goed uit. Als ik het zo zie op de foto's vind ik het formaat best nog wel meevallen. Waar stuur je de sub mee aan?
Mvg. Rick
pompebled

Bericht door pompebled »

Hallo Rick,

Op mijn PC plek / werkplaats stuur ik de sub aan met een instelbaar low-pass filter en een 200W eindtrap, beide van ome Ali. De eindtrap wordt gevoed door een dikke 35-0-35V AC RKT, dus ik heb voldoende reserve.
De sub gaat uiteindelijk naar m'n schoonzoon die zich nu behelpt met twee melkpakken met ingebouwde eindtrap.
De sub en (nieuwe) satellieten worden straks aangestuurd door een 2.1 versterker van 2 x 18W plus 36W voor de sub.
Dit klinkt in een Nahfeld opstelling bij de PC als een tiet...

Groeten, Jan.
pompebled

Bericht door pompebled »

Ivo schreef:
Leuk! Best nieuwsgierig hoe dat klinkt. De bedenker van het principe Tom Danley is een rationeel ontwerper, dus werken zal het wel.
Hallo Ivo,

Met een forse eindtrap (200W D klasse) er voor komt zo'n klein kastje verrassend goed voor de dag, niet super laag, maar ik zit Kari Bremness te luisteren (Kanskje: https://www.youtube.com/watch?v=bSQEEm66zBU ) en dat 'drukt' toch wel heel lekker in het laag, dat de opnames deugen en de muzikanten erg goed zijn, scheelt ook natuurlijk...

Het rendement is vrij laag, maar dat weet je van te voren.

Groeten, Jan.
pompebled

Bericht door pompebled »

De ontbrekende zijde is er tussen de buien door op geschroefd en gelijmd.
De volgende dag met de frees het overstekende materiaal weggehaald, dat werkt bij mij beter dan proberen om de panelen precies passend aan elkaar te zetten...

De schroeven eruit (hergebruik), even schuren en de gaten gevuld met deuvels.
Skuorje (1).JPG
Deuvels lijmen.JPG
Deuvels gelijmd.JPG
En dan het leukste: meppen!
Meppe beppe!.JPG
Als de lijm droog is, frees ik het stekelvarkentje weer glad en kan ik aan de afwerking beginnen.

Groeten, Jan.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die laatste foto met de tekst er boven is echt fantastisch! leuke foto's, lekker bezig! Driver lijkt op Tangband subje, met Qts was zo extreem hoog dat ik hoop dat het je gaat bevallen... de specs geven aan free air al te dreunen :hide:

Qts=1,0, Xmax 1mm
pompebled

Bericht door pompebled »

Hallo Wouter,

Op die Xmax heb ik de verkoper al aangesproken; aan een toongenerator kun je dit kleine speakertje uitslagen laten maken die de specs met ruim een factor tien overschrijden... Het blijkt een typefoutje te zijn.
Met zo'n dikke rubber surround zou een Xmax van 1mm ook nergens op slaan.

Ik heb de box alleen nog maar liggend op de vloerbedekking en met de zijkant met lijmklemmen er tegenaan (dus lek) kunnen beluisteren, dus of de dichte versie inderdaad zal dreunen, heb ik nog niet kunnen horen.

Groeten, Jan.
Walt

Bericht door Walt »

Leuke bouwfoto’s, ik zie een echte ZBA liefhebber aan het werk!
pompebled

Bericht door pompebled »

Vandaag de toekomstige gebruiker op bezoek, die kon gelijk aan de bak...
Afronden.jpg
Dat scheelt in het stofhappen.
De voorzijde is inmiddels ook voorzien van een frontje, om nieuwsgierige huisdieren de toegang tot de hoorn te ontzeggen.
Next: schuren, plamuren, schuren, plamuren, grondverf, schuren, plamuren, ad nauseam...

Groeten, Jan.
pompebled

Bericht door pompebled »

Vandaag de laatste rondingen gefreesd en de boel nog eens nagelopen met de schuurmachine.
Vervolgens een 15 jaar op de plank staande rest grondverf van z'n vel ontdaan en de rest opgeroerd onder de vertikale boorstand, onder toevoeging van een scheut thinner om te helpen het op de bodem gezakte pigment weer in suspensie te brengen.
Daar het was begonnen te sputteren, de douche als verfruimte gerequireerd:
index.jpg
Inmiddels is de eerste laag droog en stinkt het hele huis; door de wind die op de achtergevel staat wordt de lucht het huis in gedrukt, i.p.v. door de ontluchting naar buiten te verdwijnen.
Daar moet ik nog eens naar kijken/iets aan doen, door de afvoer boven het dak te leiden met een gek op de pijp, zodat de lucht altijd uit de doucheruimte wordt gezogen, onafhankelijk van de windrichting.

Groeten, Jan.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Of verf op waterbasis gebruiken, goede ervaring mee. Die is gewoon erg goed geworden de laatste jaren. Heb het er al eens met een schilder over gehad, die gebruikt ook binnen al een aantal jaren alleen nog verf op waterbasis. Let wel, binnen, buiten niet.
pompebled

Bericht door pompebled »

Hallo Barry,

Binnenshuis gebruik ik die ook (overwegend), maar deze pot stond er nog en was al betaald...
Vandaag tussen de buien door buiten geschuurd en geplamuurd; het grootste deel van de eerste laag is er dus al weer af.
Morgen de volgende ronde.

Groeten, Jan.
pompebled

Bericht door pompebled »

Het weer werkt niet echt mee met betrekking tot het buiten verven, dus ik heb een draaischijf gemaakt waar de box met het front (dat zwart is en achter het doekfrontje verdwijnt) aan vast geschroefd is.
Derde laag.JPG
Ik kan nu volledig rondom verven, zonder me in vreemde bochten te moeten wringen om alle zijden te bereiken.

Buiten, tussen de buien door, licht schuren en stof afnemen en binnen verven.
Werkt perfect.

Groeten, Jan.
pompebled

Bericht door pompebled »

Omdat het gebruikte plaatmateriaal alleen met veel werk mooi strak te krijgen is, heb ik een spuitbus met kiezelgrijs er op leeggespoten, dat verdoezelt het gros van de oneffenheden...
Kiezelsteen.JPG
Ik heb (nog) geen foto's van de box in afgewerkte toestand, met pootjes eronder en de terminals erin, dat komt nog.

Groeten, Jan.
SARK

Bericht door SARK »

Heerlijke verslaglegging Jan, die afwerking is goed gelukt hoor met dat kiezelgrijs! Welk merk/type verf heb je gebruikt?
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

+1, slim gedaan met dat kiezelgrijs! Moet ik ook maar eens proberen, het resultaat bij jou ziet er zeer goed uit :) Ben daarom ook benieuwd naar dat merk en type verf?
sevenup

Bericht door sevenup »

Nooit eerder gezien dat kiezelgrijs. Ziet er prima uit =D>
pompebled

Bericht door pompebled »

Deze spuitbus komt bij de bouwmarkt (Praxis, Karwei) vandaan: Rustoleum Steeneffect kiezelsteen, de 400ml is nét genoeg om de tapped horn van twee dunne laagje te kunnen voorzien.
Het feit dat er grondverf onder zit helpt wél, anders slaat de eerste laag volledig weg in het kale hout.
Eigenlijk moet er nog een laagje blanke lak overheen voor de duurzaamheid, maar de box komt onder een bureau te staan, dus die moeite heb ik niet genomen...

Andere merken hebben meerdere kleuren zoals hier:
https://www.ebay.de/itm/Spezialspray-Be ... SwzJ5XehO1

Er zijn ook aanbiedingen per drie, of vier tegelijk, dat heb je ook wel nodig bij grotere oppervlakken en een kleur die sterk afwijkt van je grondverf.

Groeten, Jan.
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Bedankt voor deze info!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”