Geintegreerde CA versterker (Lock Down)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Geintegreerde CA versterker (Long Term)

Bericht door Barry2001 »

Ik denk dat het frontje even binnen moet komen, dan trekken de wolken weg en wordt alles duidelijk :bakkie:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Bedankt allemaal!

@Ray: Misschien nog het type mechanische schakelaar old-school met rechthoekige knoppen, maar die kon ik eigenlijk niet vinden. Ja je ziet ze wel, als opbouw uit de tv's van weleer, maar ik wilde printmontage. Kwam toen deze tegen, NOS op eBay. Heb een doosje van 12 stuks gekocht, uit Ukraine, kan dus even verder. 70's denk ik? weet het niet precies.
Ah, op zo'n manier. ik kon me al niet zo goed voorstellen dat de bekende groothandels dat soort antiek (op zich niks mis mee, natuurlijk.) nog zouden leveren. :lol:
Volgens mij bedoel je zo'n metalen balkje met daarop enkele (stuk of 4 a 5) drukschakelaars die mechanisch gekoppeld zijn. als je dan er een indrukt, schiet de ander in de uitstand, klopt dat ?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

IKSnapputgeloofik. :rofl:

Geduld is een schone zaak, en het gat is al wel gedempt.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

In eerste instantie heb ik naar dit type gekeken, met rechthoekige knoppen dus, ook ouwe poep, vond ik wel mooi:
quad33.jpg
Niks geschikts gevonden, of te duur, te gebruikt, advertentie te vaag, etc.

Die uit het voorbeeld van Peter zijn me in eerste instantie ook te duur, er zitten er geen knoppen bij (misschien wel los te koop ergens), en hebben die een mechanische priority? Kan het niet uit de advertentie halen. Tevens wil ik ze graag los als printmontage hebben, zodat ik zelf de afstand tot elkaar kan bepalen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zozo, die zijn flink aan de prijs tegenwoordig. Een jaar of wat geleden kocht er een stel voor iets minder dan een euro per stuk of zo. 4 op een rij model, met rechthoekige knoppen.
Was bij Radio Twenthe toen. wist niet dat het een mechanische priority heette.
Overigens hebben veel van die schakelaars zowel printpennen aan de onderkant, en soldooroogjes aan de bovenzijde.
Zo ook die van de foto van Peter.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ja klopt, NOS is $$ :D de schakelaars die ik nu gebruik vielen nog mee, waren 1 dollar p/st. Maar met het framepje eromheen kom ik ook niet uit, dit is het kartonnen voorkantje dat ik heb gemaakt om te passen:
IMG_1712.JPG
De gaten links zijn de ingangsselectors, dwz de bovenste 4. De onderste is de power on/off, die als as naar achter loopt. Frame zit in de weg dan. Ik trek een knop van een van de schakelaars en bevestig die op de as, dan ziet íe er aan de buitenkant net zo uit als de ingangs selectie schakelaars.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja, waar vind je tegenwoordig überhaupt nog een fatsoenlijke klassieke schakelaar voor een fatsoenlijke prijs? En als dumpprijzen dan ook nog de maatstaf zijn...? Destijds waren deze schakelaars nieuw al behoorlijk aan de prijs en een stuk duurder dan deze Ebay aanbieding.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Er is ook helemaal geen voorrang, druk je een knop in springt de ander los.En als je er twee (of meer) tegelijk indrukt blijven ze beide hangen.
Anne
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Wat ontzettend gaaf met die voltmeters zo.

ik vind dit soort bouwwerken altijd serieus knap zeg, ik heb geen snars verstand van electronica en sta versteld wat er hier allemaal wel niet gebouwd wordt op het forum.

Geweldig!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Er is ook helemaal geen voorrang, druk je een knop in springt de ander los.En als je er twee (of meer) tegelijk indrukt blijven ze beide hangen.
Anne
In de praktijk moet je daar nog flink je best voor doen. Dat lukt je niet zo maar :mrgreen:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Anne
In de praktijk moet je daar nog flink je best voor doen. Dat lukt je niet zo maar :mrgreen:
kwestie van oefenen :bakkie:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef:
Tja, waar vind je tegenwoordig überhaupt nog een fatsoenlijke klassieke schakelaar voor een fatsoenlijke prijs?
Ehh, eBay dus :mrgreen: 1dollar/st. Doosje van 12 gekocht.
MechanicalAnimal schreef:
Wat ontzettend gaaf met die voltmeters zo.

ik vind dit soort bouwwerken altijd serieus knap zeg, ik heb geen snars verstand van electronica en sta versteld wat er hier allemaal wel niet gebouwd wordt op het forum.

Geweldig!
Dank u! Om precies te zijn zijn het stroommeters, om te wapperen :D
Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Anne
Tzit hier nu zoals je eerder al aangaf, hij houdt de laatste keuze vast, en max 1 ingang aktief. Druk je er nog 1 in wordt íe pas aktief als de vorige uitgeschakeld wordt. Vind het eigenlijk wel mooi zo.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Tzit hier nu zoals je eerder al aangaf, hij houdt de laatste keuze vast, en max 1 ingang aktief. Druk je er nog 1 in wordt íe pas aktief als de vorige uitgeschakeld wordt. Vind het eigenlijk wel mooi zo.
Niet helemaal zo.
De tweede wordt gekozen als die eerder op de ranglijst staat, anders blijft het gewoon de eerste ook al blijft de tweede ingedrukt.
Anne
MechanicalAnimal

Barry2001 schreef:
Dank u! Om precies te zijn zijn het stroommeters, om te wapperen :D
Wappers!!! dat is dus de technische term die ik zocht ...stroomwappers.......weer wat geleerd :goeie:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

En de laatste testjes gedaan voor het inbouwen. Eerst de phono versterker, hier heb ik nog een kleine modificatie aangebracht, klein printje dat de phono trap alleen aan schakelt als ook het phono kanaal gekozen wordt bij de ingangsselectie. Zodat 'ie niet onnodig aanstaat als er geen plaatjes worden gedraaid.
IMG_1729.JPG
Had de versterker zelf al eens eerder geprobeerd, nog maar een keertje samen met de ingangsselectie eronder kanaal phono geselcteerd, met 5mV in (ik gebruik een MM element) komt er ruim 750mV uit (RMS), lijkt ok.

De hoofdtelefoon versterker, hier zit al een aan / uit schakeling op door het mechanisch contact op de 6.3mm plug, geen hoofdtelefoon ingeplugd = versterker uit. 750mV op de ingang geeft een hoop herrie op de uitgang, even geprobeerd op de HD515 Sennheiser die hier ligt, dit is een 50 Ohm hoofdtelefoon.
IMG_1730.JPG
Ik heb nu alle afzonderlijke blokjes getest, en kan ik gaan inbouwen. Goed nieuws, de frontjes zijn klaar en worden verstuurd, hoop dat ze morgen hier zijn :yeah:
Shadow

Bericht door Shadow »

Mooi Barry!
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Barry, ik was jouw versterker verhaal is aan het doorlezen en vind het een mooi project.
Wat ik mij wel afvraag is waar de term CA voor staat, want dat heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dankjewel. Het is een goede vraag die je stelt, want eigenlijk is de titel van dit topic vreemd, CA staat voor Composite Amplifier. Dus het woord 'versterker' is dubbelop erachter.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

peterl schreef:
Barry, ik was jouw versterker verhaal is aan het doorlezen en vind het een mooi project.
Wat ik mij wel afvraag is waar de term CA voor staat, want dat heb ik nog niet kunnen achterhalen.
CA staat voor composite amplifier. Het is een versterker met 2 geneste (samengestelde) feedback loops. Daarmee kan de tegenkoppeling erg groot gemaakt worden zonder instabiel te worden. Normaal heb je maar 1 feedbackloop bij een versterker en daar zijn strikte grenzen aan om de versterker stabiel te houden. Op deze manier kan de vervorming tot onder het praktisch meetbare weggedrukt worden. En verder maakt het de versterker vrijwel ongevoelig voor welke speaker je er aan hangt.

Zie hier voor een lang verhaal:
viewtopic.php?f=7&t=22898&hilit=composiet+amp
Uiteindelijk is daar een group buy uitgekomen:
viewtopic.php?f=44&t=23514
En een bouwtopic:
viewtopic.php?f=7&t=23677
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Bedankt voor de uitleg, had de kreet wel eens eerder ergens gezien maar wist niet wat deze inhield.
Ik zag dat in eerste instantie een lm4780wordt gebruikt, waar dan 30w stereo uit kan komen met een redelijk lage vervorming. Ik zoag ook dat het dan niet uitmaakt welke speaker je er aanhangt.
In wat voor klasse wordt deze versterker dan gebouwd?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De LM4780 wordt al lang niet meer gemaakt. Hier zit de LM3886 in en die levert dan 60W in 8 ohm en 80W in 4 ohm met de juiste voeding. Het is in feite de standaard klasse van de LM3886, dus klasse AB (tegen B aan zeg maar). Hij doet qua performance niet onder voor een goede klasse-A
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

De plaatjes zijn binnen gekomen. Dit is de achter- en voorkant, buitenzijde:
13.JPG
Achter- en voorkant binnenzijde:
12.JPG
Kunnen nu zachtjes aan gaan beginnen met opbouwen 8)
MechanicalAnimal

Barry2001 schreef:
De plaatjes zijn binnen gekomen. Dit is de achter- en voorkant, buitenzijde:
13.JPG

Achter- en voorkant binnenzijde:
12.JPG

Kunnen nu zachtjes aan gaan beginnen met opbouwen 8)
oewh leuk zeg, dat wordt fraai :goeie:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Netjes hoor ! :goedzo:
Plaats reactie