anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

Bericht door Dynky »

Ik heb een ietwat specifiek vraagje over anodiseren...
Kan je materiaal (frontplaat van een toestel) wat "af fabriek" zilvergrijs werd geanodiseerd weer opnieuw anodiseren, maar dan in het zwart?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

Bericht door Pjotr »

Yup, in alle kleuren als je zou willen. Bel deze eens op: http://www.anodising.nl/
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

Bericht door Dynky »

ok, da's goed nieuws :relax:
Gebruikersavatar
Kingpin
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 11 aug 2019, 15:37

Re: anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

Bericht door Kingpin »

Houd er wel rekening mee dat bij verschillende batches kleurverschillen kunnen ontstaan.
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

Bericht door Dynky »

ok, maar da's niet anders dan gebruikelijk, toch?
ging er me om dat ik een grijs geanodiseerd zelf wil laten zwart anodiseren, want een nieuw "origineel" zwart front bij de leverancier kost me enkel 100'en Euro's, dus dat ga ik dan maar even zelf laten doen.
blijf ik straks ook niet met dit grijs front zitten (want aan inruilen doen ze niet) waar ik verder niets mee wil/kan.
Gebruikersavatar
Kingpin
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 11 aug 2019, 15:37

Re: anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

Bericht door Kingpin »

Vooral bij aluminium is mijn ervaring dat er toch vaak kleurverschillen onstaan, dat heeft vooral met de legering te maken die nogal eens van elkaar verschillen.
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

Bericht door Dynky »

kleurverschil binnen één stuk bedoel je?
ik gok dat het met die keuze van legering wel goed zit, maw dat er goed basis materiaal is gebruikt, afgaand op de huidige afwerkingsgraad.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

Bericht door Pjotr »

Dynky schreef:
ok, maar da's niet anders dan gebruikelijk, toch?
ging er me om dat ik een grijs geanodiseerd zelf wil laten zwart anodiseren, want een nieuw "origineel" zwart front bij de leverancier kost me enkel 100'en Euro's, dus dat ga ik dan maar even zelf laten doen.
blijf ik straks ook niet met dit grijs front zitten (want aan inruilen doen ze niet) waar ik verder niets mee wil/kan.
Als je dat zelf laat doen zit je niet veel lager denk ik. Eerst moet de huidige anodisatielaag er af voordat ze het opnieuw kunnen anodiseren. Maar je kunt allicht informeren. Ned. Anodising heb ik goede ervaring mee en zijn redelijk net met de prijs in vergelijk met anderen. Alleen niet om de hoek bij jou...
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

Bericht door Dynky »

'k wou enkel weten of het technisch mogelijk was, die vraag is nu beantwoord
adresjes heb ik wel
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

Bericht door Pjotr »

Suc6!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

Bericht door OpaBert »

Zit er hier bij mij een bedrijf in de buurt die dat doet op kleine schaal ?
Iemand hier die dat weet ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

Bericht door Pjotr »

Vast wel Bert. Gouden Gids en/of Googelen op anodiseerbedrijf en bellen. Let op prijzen kunnen erg verschillen! Vaak zijn er startkosten. Echt goedkoop is het niet. Zeker niet t.o.v. een spuitbus van de Hema/Action.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

Bericht door ray5150 »

OpaBert schreef:
Zit er hier bij mij een bedrijf in de buurt die dat doet op kleine schaal ?
Iemand hier die dat weet ?
klik.
Wat Peter zegt. is tegenwoordig vrij prijzig allemaal.
Een jaar of 20-30 terug zaten er hier in de buurt nog een paar van die ouderwetse kleine bedrijfjes waar ze voor 25 gulden nog wel eens een uitlaatbocht of frontplaat wilden meepakken om in het verchroom of anodiseerbad te hangen.
Die tijden zijn definitief voorbij, met de huidige milieu eisen is het vrijwel onmogelijk om zo'n kleinschalige zaakje in een woonwijk te kunnen draaien.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

Bericht door OpaBert »

Ik ben ooit in Etten-Leur geweest
Daar was ik meer dan 100€ kwijt voor het anodiseren van een koelprofiel , je kan ook zeggen sodemieter maar op met je rommel
De afmetingen Zo iets als dat van Joram
Dus ik kan die bedrijven wel vinden met google
Maar niet een hobby vriendelijk bedrijf Dat zijn er niet veel
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

Bericht door audiomanics »

Probeer ATM Heerhugowaard eens.. laatst 15 stuks onderdelen voor een machine blauw laten anodiseren.. 12 kilo !! inclusief transport was ik slechts 95 euro incl BTW kwijt.. en ja, ik had genoeg offertes van ver over de 200 euro ex. ex.... Tot 850 euro ex.. dat werd 'm niet natuurlijk..

Kees
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

Bericht door OpaBert »

audiomanics schreef:
Probeer ATM Heerhugowaard eens.. laatst 15 stuks onderdelen voor een machine blauw laten anodiseren.. 12 kilo !! inclusief transport was ik slechts 95 euro incl BTW kwijt.. en ja, ik had genoeg offertes van ver over de 200 euro ex. ex.... Tot 850 euro ex.. dat werd 'm niet natuurlijk..

Kees
Ja precies ! Als je een offerte krijgt die 4x hoger is Dan weetje eigenlijk genoeg , die willen je niet als klant.
ATM heerhugowaard en als je het mag opsturen maakt het voor mij niet uit
Heb jij wel eerst alles krasvrij gemaakt en met heel fijn schuurpapier of scoth bright Geschuurd ?
Of doen hun dat zelf ?
Gebruikersavatar
Kingpin
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 11 aug 2019, 15:37

Re: anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

Bericht door Kingpin »

Dynky schreef:
kleurverschil binnen één stuk bedoel je?
ik gok dat het met die keuze van legering wel goed zit, maw dat er goed basis materiaal is gebruikt, afgaand op de huidige afwerkingsgraad.
Nee niet van 1 stuk, maar stel jij hebt al een front in zwart geanodiseerd, het is dan zeer waarschijnlijk dat de nieuwe front hierbij kleurverschillen vertoont.
Dat heb je bij Modushop ook. Vandaar mijn opmerking.
Zelf doe ik het bij een bedrijf in Hengelo.
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: anodiseren naar andere kleur > mogelijk?

Bericht door Dynky »

ahzo, ik snap hem...maar da's hier niet zo van belang.
heb intussen ook de betreffende unit open gehad, maar daarbij is het nog niet zo makkelijk als gedacht om "even" het front er af te halen...dus dat plan zit even in de koelkast :wink:
Plaats reactie