[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Okee, met de auto naar Japan... Dat lijkt me wel een uitdaging. Gaaf!
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Yup, hele onderneming hoor. We zullen ook een keer met de baas om tafel om te bezien in welk vat we zulks gaan gietenLeeuwarden schreef:Okee, met de auto naar Japan... Dat lijkt me wel een uitdaging. Gaaf!
Ook komt er natuurlijk een kostenplaatje bij kijken, wat gaan we doen met het huis, et ceter et cetera.
Buiten die reis willen we de truck ook gewoon voor kortere reizen, dus als "camper" gewoon gebruiken en er nog vele jaren plezier van hebben.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Zijn er in Nederland eigelijk plekken waar je met zo’n auto kan staan? Wat weegt ie? Tonnetje of 5-6?
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Gaaf project hoor, ik volg je op FB ook
Hoe gaat dat met kenteken, is daar een constructie voor net als een camper die in een normale gewichtsklasse valt?
Ik kijk wel eens filmpjes van off grid amerikanen in de gekste legertruck bouwsels. Daar komt dan regelmatig iets voorbij waarbij het koelwater gebruikt wordt om water te verwarmen om bv te douchen. Gaan jullie ook zoiets doen?
Ik kijk wel eens filmpjes van off grid amerikanen in de gekste legertruck bouwsels. Daar komt dan regelmatig iets voorbij waarbij het koelwater gebruikt wordt om water te verwarmen om bv te douchen. Gaan jullie ook zoiets doen?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
mwoh..waar een wil is, is een standplaatsLeeuwarden schreef:Zijn er in Nederland eigelijk plekken waar je met zo’n auto kan staan? Wat weegt ie? Tonnetje of 5-6?
Dat wordt het buitengebied of ergens een simulatie op een camping (mits ze me willen
De lege truck in brandweeruitvoering woog zo'n 5600 kilo, er is een 1500-2000 kilo af nu gok ik zo.
Met de cabine erop weegt 'ie straks reisklaar (afhankelijk van het reisdoel en tijdsduur) tussen de 9 en 11 ton.
De vrachtwagen mag maximaal 12 ton wegen.
We hebben ook express gekozen om weg te blijven bij de "7,5tons-oplossing" en rijbewijs klasse C1.
Ik ken er genoeg die op papier 7,5T zijn en feitelijk met >9 ton onderweg zijn. Dat betekende concenssies aan woonruimte en lichtgewicht bouwen is in de regel ook verhoudingsgewijs erg duur.
Wendy en ik hebben beide ons C-rijbewijs gehaald in afgelopen tijd omdat we allebei in de truck moeten kunnen rijden.
Leuk DouweDouwe84 schreef:Gaaf project hoor, ik volg je op FB ookHoe gaat dat met kenteken, is daar een constructie voor net als een camper die in een normale gewichtsklasse valt?
Ik kijk wel eens filmpjes van off grid amerikanen in de gekste legertruck bouwsels. Daar komt dan regelmatig iets voorbij waarbij het koelwater gebruikt wordt om water te verwarmen om bv te douchen. Gaan jullie ook zoiets doen?
Nou, dat is wel een dingetje in NL. Ik kan dat wel even toelichten.
De wagen blijft een vrachtwagen op kenteken. Er is straks sprake van een truck met een wisselsysteem, vergelijkbaar met een truck waar je met Twistlocks een container op kunt zetten.
Bij een dergelijk systeem moet met redelijk eenvoudige middelen en in korte tijd de lading zijn te wisselen. Het systeem waarmee onze wooncabine met het hulpchassis vastzit aan de ophanging op de vrachtwagen is door de RDW goedgekeurd als wisselsysteem. De wooncabine is dus straks simpelweg "lading".
Dat is ook de reden dat onze woonunit geen doorsteek heeft vanuit de chauffeurscabine. Nederlandse wetgeving stelt namelijk dat de vrachtruimte (lees: wooncabine) niet bereikbaar is via de chauffeurscabine.
Fiscale wetgeving staat dit namelijk niet toe (met een enkele uitzondering voor bijv. paardentrucks etc). Fiscale wetgeving bepaald de definitie van "vrachtwagen" waar andere wetgeving de definitie van gebruikt (zoals de wegenbelasting etc)
Een doorsteek naar de woonunit betekent automatisch dat je een camper wordt. En een camper op max 12 ton kost >5000 euro wegenbelasting per jaar, dat is óp kwarttarief.
We betalen nu 144 euro per kwartaal
Het douchewater zal door een aparte verwarming gedaan worden. Ik ken het systeem wat je schetst, het levert alleen erg veel meerwerk op en is allicht iets voor de toekomst mocht dat noodzakelijk zijn. Het probleem is ook dat de woonunit (de lading in het bovenstaande relaas) dan aangesloten is op de koelleiding van de vrachtwagen en volgens mij mag de "lading" alleen stroom krijgen middels een stekker.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Helder verhaal, kan me voorstellen dat een doorgang naar cabine wenselijk is maar de financiële impact is erg groot, zacht gezegd.
En als je de warmwatertank onder de wooncabine maakt en deze ontkoppelbaar is (maar gewoon altijd aangesloten)zomaar een idee
En als je de warmwatertank onder de wooncabine maakt en deze ontkoppelbaar is (maar gewoon altijd aangesloten)zomaar een idee
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
yup.......5K is even simpelgesteld 5000 euro diesel.....reken even 1.50 de liter (in buitenland véél minder)Douwe84 schreef:Helder verhaal, kan me voorstellen dat een doorgang naar cabine wenselijk is maar de financiële impact is erg groot, zacht gezegd.
En als je de warmwatertank onder de wooncabine maakt en deze ontkoppelbaar is (maar gewoon altijd aangesloten)zomaar een idee
3300 liter en ik rijd 1:6....dan pakken we even 1:5 om conservatief te blijven
19.800 kilometer
Volgens deze website...ben ik dan al op de terugweg zelfs
@warmwatertank...het feit blijft dat de cabine dan verbonden is met een leiding, en volgens mij mag dat alleen elektra. Verder is het voor nu niet echt van belang omdat ik ook geen watertanks buiten mijn woonunit wil hebben in verband met de vorstbeveiliging.
Ook levert zo'n systeem extra kwetsbaarheid op door extra slanglengtes en koppelingen. Mocht een conventionele oplossing niet toereikend zijn dan
ken ik het systeem gelukkig als optie om te overwegen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
zodra je de grens over bent is er geen belastindienst meer die mee kijkt 
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
MechanicalAnimal schreef:yup.......5K is even simpelgesteld 5000 euro diesel.....reken even 1.50 de liter (in buitenland véél minder)Douwe84 schreef:Helder verhaal, kan me voorstellen dat een doorgang naar cabine wenselijk is maar de financiële impact is erg groot, zacht gezegd.
En als je de warmwatertank onder de wooncabine maakt en deze ontkoppelbaar is (maar gewoon altijd aangesloten)zomaar een idee
3300 liter en ik rijd 1:6....dan pakken we even 1:5 om conservatief te blijven
19.800 kilometer
Volgens deze website...ben ik dan al op de terugweg zelfshttps://nl.distance.to/Tokyo/Amsterdam
@warmwatertank...het feit blijft dat de cabine dan verbonden is met een leiding, en volgens mij mag dat alleen elektra. Verder is het voor nu niet echt van belang omdat ik ook geen watertanks buiten mijn woonunit wil hebben in verband met de vorstbeveiliging.
Ook levert zo'n systeem extra kwetsbaarheid op door extra slanglengtes en koppelingen. Mocht een conventionele oplossing niet toereikend zijn dan
ken ik het systeem gelukkig als optie om te overwegen
Niet rijk rekenen heh, je kwartaalbedrag moet er wel nog af, kom je na een jaar nog "maar" 14746 km ver
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
We moeten nog naar de RDW met dat ding als hij klaar is omdat ie omgekeurd moet worden van bakwagen naar wissellaadsysteem.Henkjan schreef:zodra je de grens over bent is er geen belastindienst meer die mee kijkt
Het feit is dat die wagen ook nog steeds elk jaar een APK moet krijgen.
Daar sta je dan met je steekproef
Daarnaast, ik doe het graag zoals het hoort
Voor wat betreft die 7,5T.....ik weet iemand die in Oostenrijk (of Zwisterland) de hele zooi in heeft kunnen leveren tijdens een controle. Die stond met 9,2 ton op de weegschaal en toen is de wagen in beslag genomen. Die stonden dus samen zonder truck op een tankstation met elk een rugzak en de honden.
Mij niet gezien
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
verdorie, iets minder zwaar op die rechtervoet dan maarDouwe84 schreef:
Niet rijk rekenen heh, je kwartaalbedrag moet er wel nog af, kom je na een jaar nog "maar" 14746 km ver
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Naar Japan, wauw, je wilt er dus ook zelf naartoe rijden? Klega is vorig jaar met z'n gezin geweest, daar een camper gehuurd, is iets van 3 maand weggeweest. Laaiend enthousiast, goed gevulde portemonnee meebrengen, maar dat weet je allemaal al wel vermoedelijk.
Zijn ook van het camperen hier, heb 14 jaar geleden zelf voor het grootste gedeelte (wat ik zelf kon doen) een camper opgebouwd op een Peugeot 2.5TD onderstel. Gebouwd op zelfvoorzienend, met zonnepanelen, omvormer, douche met boiler, etc. De praktijk is dat we toch altijd aan de paal staan, dus dat geld had ik kunnen besparen
Maar was allemaal erg gaaf om te doen.
De auto is uit 1997, en dat breekt nu een beetje op, met alle milieu toestanden komen we in DL al overal niet meer binnen. Zitten te dubben over wat anders, maar zijn daar nog niet helemaal uit. Zijn wel van de zon, dus bij ons gaat het vaak zuidwaarts. De populaire vakantiegebieden daar hebben vaak campings met kleine plekken is onze ervaring, onze camper is 6.5 meter wat eigenlijk een normale lengte is, maar vaak lukt dat allemaal maar net.
Maar Scandinavie moet geen probleem zijn, als er iets is daar waar ze zat van hebben is het ruimte.
Leuk om te lezen, houd ons op het forum op de hoogte zou ik zeggen!
Zijn ook van het camperen hier, heb 14 jaar geleden zelf voor het grootste gedeelte (wat ik zelf kon doen) een camper opgebouwd op een Peugeot 2.5TD onderstel. Gebouwd op zelfvoorzienend, met zonnepanelen, omvormer, douche met boiler, etc. De praktijk is dat we toch altijd aan de paal staan, dus dat geld had ik kunnen besparen
De auto is uit 1997, en dat breekt nu een beetje op, met alle milieu toestanden komen we in DL al overal niet meer binnen. Zitten te dubben over wat anders, maar zijn daar nog niet helemaal uit. Zijn wel van de zon, dus bij ons gaat het vaak zuidwaarts. De populaire vakantiegebieden daar hebben vaak campings met kleine plekken is onze ervaring, onze camper is 6.5 meter wat eigenlijk een normale lengte is, maar vaak lukt dat allemaal maar net.
Maar Scandinavie moet geen probleem zijn, als er iets is daar waar ze zat van hebben is het ruimte.
Leuk om te lezen, houd ons op het forum op de hoogte zou ik zeggen!
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Allereerst stond Mongolië als reisdoel, onder andere geïnspireerd door de motortocht (we reden beide BMW) van Ewan McGregor en Charlie Boorman in The Long Way RoundBarry2001 schreef:Naar Japan, wauw, je wilt er dus ook zelf naartoe rijden? Klega is vorig jaar met z'n gezin geweest, daar een camper gehuurd, is iets van 3 maand weggeweest. Laaiend enthousiast, goed gevulde portemonnee meebrengen, maar dat weet je allemaal al wel vermoedelijk.
Zijn ook van het camperen hier, heb 14 jaar geleden zelf voor het grootste gedeelte (wat ik zelf kon doen) een camper opgebouwd op een Peugeot 2.5TD onderstel. Gebouwd op zelfvoorzienend, met zonnepanelen, omvormer, douche met boiler, etc. De praktijk is dat we toch altijd aan de paal staan, dus dat geld had ik kunnen besparenMaar was allemaal erg gaaf om te doen.
De auto is uit 1997, en dat breekt nu een beetje op, met alle milieu toestanden komen we in DL al overal niet meer binnen. Zitten te dubben over wat anders, maar zijn daar nog niet helemaal uit. Zijn wel van de zon, dus bij ons gaat het vaak zuidwaarts. De populaire vakantiegebieden daar hebben vaak campings met kleine plekken is onze ervaring, onze camper is 6.5 meter wat eigenlijk een normale lengte is, maar vaak lukt dat allemaal maar net.
Maar Scandinavie moet geen probleem zijn, als er iets is daar waar ze zat van hebben is het ruimte.
Leuk om te lezen, houd ons op het forum op de hoogte zou ik zeggen!
https://en.wikipedia.org/wiki/Long_Way_Round
Door het volgen van diverse reizigers kwamen we achter dat Japan ook erg leuk was, dan rijden we toch gewoon door
Eerder hebben we een grote witte plastic Tupperware camper gehad, staat hier een stukje terug nog wel ergens, maar als ik dan in Noorwegen verlekkerd naar zo'n onverharde bosweg sta te kijken met de wetenschap dat ik na 5 meter als met de hele zooi ramvast in de drek sta, toen wist ik dat er wat anders moest komen
i'll keep you all posted
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Droomproject hoor! Ik zou heeeel graag nog eens die treinreis door Mongolie ed doen. scheelt een monstercampertruck bouwen
tot nu toe kom ik niet verder dan de carbagerun.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Ja die Long Way Round serie hebben we hier verslonden, prachtig, ook de manier waar op het gefilmd is. Herinner me nog de afknapper op het eind, als de vrouw van McGregor op het laatst ook zonodig mee moetMechanicalAnimal schreef:Allereerst stond Mongolië als reisdoel, onder andere geïnspireerd door de motortocht (we reden beide BMW) van Ewan McGregor en Charlie Boorman in The Long Way RoundBarry2001 schreef:Naar Japan, wauw, je wilt er dus ook zelf naartoe rijden? Klega is vorig jaar met z'n gezin geweest, daar een camper gehuurd, is iets van 3 maand weggeweest. Laaiend enthousiast, goed gevulde portemonnee meebrengen, maar dat weet je allemaal al wel vermoedelijk.
Zijn ook van het camperen hier, heb 14 jaar geleden zelf voor het grootste gedeelte (wat ik zelf kon doen) een camper opgebouwd op een Peugeot 2.5TD onderstel. Gebouwd op zelfvoorzienend, met zonnepanelen, omvormer, douche met boiler, etc. De praktijk is dat we toch altijd aan de paal staan, dus dat geld had ik kunnen besparenMaar was allemaal erg gaaf om te doen.
De auto is uit 1997, en dat breekt nu een beetje op, met alle milieu toestanden komen we in DL al overal niet meer binnen. Zitten te dubben over wat anders, maar zijn daar nog niet helemaal uit. Zijn wel van de zon, dus bij ons gaat het vaak zuidwaarts. De populaire vakantiegebieden daar hebben vaak campings met kleine plekken is onze ervaring, onze camper is 6.5 meter wat eigenlijk een normale lengte is, maar vaak lukt dat allemaal maar net.
Maar Scandinavie moet geen probleem zijn, als er iets is daar waar ze zat van hebben is het ruimte.
Leuk om te lezen, houd ons op het forum op de hoogte zou ik zeggen!
https://en.wikipedia.org/wiki/Long_Way_Round
Door het volgen van diverse reizigers kwamen we achter dat Japan ook erg leuk was, dan rijden we toch gewoon door![]()
Eerder hebben we een grote witte plastic Tupperware camper gehad, staat hier een stukje terug nog wel ergens, maar als ik dan in Noorwegen verlekkerd naar zo'n onverharde bosweg sta te kijken met de wetenschap dat ik na 5 meter als met de hele zooi ramvast in de drek sta, toen wist ik dat er wat anders moest komen![]()
i'll keep you all posted
Maar heel gaaf dat je zo je droom kunt gaan beleven
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Maarten, ik had geloof ik al gezegd dat ik zelfs er mee mag rijden als er een aanhangertje (voor de bagage...) aan hangt? Dat je het even weet... 
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Ombouwen naar benzine en lpg eronder, kun je gelijk op kokenBarry2001 schreef:De auto is uit 1997, en dat breekt nu een beetje op, met alle milieu toestanden komen we in DL al overal niet meer binnen. Zitten te dubben over wat anders, maar zijn daar nog niet helemaal uit.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht, ik mag dat ook rijden dus geef me geheel vrijwillig op als invaller van de invallerLeeuwarden schreef:Maarten, ik had geloof ik al gezegd dat ik zelfs er mee mag rijden als er een aanhangertje (voor de bagage...) aan hangt? Dat je het even weet...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
ik bedoelde hier vooral dat je wat kan voorbereiden aan bv aansluitingen die je in NL niet aansluit. en dan die verbindingen pas maken daar waar de regels die dat hier tegenhouden niet van toepassing zijn.Henkjan schreef:zodra je de grens over bent is er geen belastindienst meer die mee kijkt![]()
gewicht groot gelijk dat je geen risico neemt, je bent ook nog eens niet verzekerd dan
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Tis altijd voorgloeien/starten en lopen, zelfs na de winterstalling, dat moet ik echt zeggen. Maar als we bijtijds 's ochtends van een camping willen vertrekken en er zitten mensen naast ons buiten te ontbijten meld ik dat eerst evenShadow schreef:Ombouwen naar benzine en lpg eronder, kun je gelijk op kokenBarry2001 schreef:De auto is uit 1997, en dat breekt nu een beetje op, met alle milieu toestanden komen we in DL al overal niet meer binnen. Zitten te dubben over wat anders, maar zijn daar nog niet helemaal uit.
En het olielampje knippert nu af en toe, zeker na een lange rit, verontrustend. Zit olie zat in, ding meet oliedruk, boem is ho.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Vanwege de niet aflatende steun hier op het forum tijdens de bouw van de G's en dat een aantal van jullie hier niet op IG of FB zitten.......vers van de pers....uuhh..lijmpistool........een sneakpreview die nog nergens online staat 
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Ik kan echt nauwelijks wachten totdat ik hem een lang weekend mag lenen! Gaaf hoor!
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Kost wat maar dan heb je ook wat 
