[vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door arjank »

Montage van de AD12100/M8
WP_20170525_003.jpg
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door arjank »

Ready!
IMG_0797.JPG
IMG_0796.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door Henkjan »

erg mooi =D>
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door Henkjan »

arjank schreef:
Montage van de AD12100/M8
Afbeelding
hoe heb je dat doek vastgezet onder de magneet?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door FR_Aad »

Dit is waarschijnlijk het moment dat ik moet roepen dat ik nog een setje AD12100/M8 heb liggen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door arjank »

Henkjan schreef:
arjank schreef:
Montage van de AD12100/M8
Afbeelding
hoe heb je dat doek vastgezet onder de magneet?
Mega tie-wrap er omheen :D :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door Henkjan »

arjank schreef:
Henkjan schreef:
arjank schreef:
Montage van de AD12100/M8
Afbeelding
hoe heb je dat doek vastgezet onder de magneet?
Mega tie-wrap er omheen :D :mrgreen:
:rock:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door arjank »

Vandaag het LCR netwerkje voor de tweeters gemeten / getest, de piek bij 14khz is in zijn geheel plat gestreken en dat is duidelijk hoorbaar, het klinkt nu wat 'softer' in het hoog. Dus, morgen is de final versie te beluisteren in Breda.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door wouter »

Heb je ook met een waterval plot gekeken of dat afdoende werkt, perfect vlak heeft bij een resonantie alsnog vaak een storende werking. Soms is een dipje dan zelfs nodig om hem ongeveer gelijk te laten uitsterven, althans dat heb ik wel eens ervaren. :hide:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door arjank »

wouter schreef:
Heb je ook met een waterval plot gekeken of dat afdoende werkt, perfect vlak heeft bij een resonantie alsnog vaak een storende werking. Soms is een dipje dan zelfs nodig om hem ongeveer gelijk te laten uitsterven, althans dat heb ik wel eens ervaren. :hide:
In het decay diagram is niets meer te zien van de resonantie, zelfs toen de resonantie wel aanwezig was zag je deze al nauwelijks in het decay diagram (zie pagina 11)
archos
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 05 feb 2017, 21:52

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door archos »

Hi arjank,

congratulations for yor projekt !

I have a few questions again, because google-translater is a bit "holprig":

Do you hear with closed box and 680 µF at home or with BR ?
Is there any complete sketch of your final netwerk ?

Thank you
Niels
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door arjank »

archos schreef:
Hi arjank,

congratulations for yor projekt !

I have a few questions again, because google-translater is a bit "holprig":

Do you hear with closed box and 680 µF at home or with BR ?
Is there any complete sketch of your final netwerk ?

Thank you
Niels
Hi Niels,

Thank you!
I will post a complete sketch of the network asap.
As for the cap in series with the AD12100/M8, it's 940uf (2x470uf). Cabinet is closed (80 liters).

Grtz,
Arjan
archos
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 05 feb 2017, 21:52

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door archos »

Hi arjank,

now it`s time for me to build my replica of your "Philips Gouw". The only difference: The enclosure will be 1,30 m high - like a pyramide. Inhould is the same as yours.
I can not do any mesurements, so I will follow your instructions.
GHP, closed Box with 970 µF
TT: 3. order 2,2 mH/20µF/0,47mH
Horn: 2.order 4,7-6,0µF/1,0mH

Is this OK?

Thank you for your reply.

Greets
Niels
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door arjank »

Beter laat dan nooit, het schema 8)
Filter Philips Gouw.png
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door arjank »

Forumgenoot @Ronbeo heeft mijn philips ontwerp nagemaakt, de behuizing is een "normale" versie geworden en als bassreflex uitgevoerd.
Naar horen zeggen is hij erg tevreden 8)
27993467_1769697693054742_8379899354205485628_o.jpg
edje
Berichten: 360
Lid geworden op: zo 22 apr 2007, 19:13
Locatie: Geel

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door edje »

En wat mogen de juiste afmetingen wel zijn van deze luidsprekers Arjank die je netjes hebt afgebouwd . Specs en filter zijn er te vinden helaas geen afmetingen van de kast ... Wil er ook mee aan de slag mits ik verschillende 12.... types in huis heb .
Edje
BetonnenRon
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 23:45

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door BetonnenRon »

Hallo Arjen

ik heb mij speciaal aangemeld om je te feliciteren met de prachtige luidsprekers en het geweldig klinkende ontwerp
Daarom heb ik bij je afgekeken, en heb ik mijn eigen luidsprekers gebouwd

Het waren in eerste instantie simpele gesloten 80 liter kasten voor de AD12100/M8
De hoorn met tweeter is een echte toevoeging, al heb ik het simpel gehouden met een AD0163/T8

De AD12100/M zijn ook favorieten en ze komen wat lager dan de 12202 voor mijn gevoel
Door het stofkapje in het midden te vervangen voor een luchtdoorlatend exemplaar worden de 12100/M8 naar mijn idee nog beter
Het laag loopt dan nog verder door, Maar even belangrijk is dat het hoog er ook met sprongen op vooruit gaat
Het verschil met de andere 12 incher zit hem naar mijn idee daarna vooral in het laag en deze doet dat net wat lekkerder

In de loop der jaren mocht ik veel verschillende systemen beluisteren met allerlei verschillende versterking en bronnen
Deze zijn blijvertjes en ik zie dat jij er niet veel meer aan veranderd hebt

Nogmaals bedankt en geniet er van!
Ryvm
Berichten: 83
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 21:15

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door Ryvm »

Super leuk project dit. Echt mooi geworden. Toevallig had ik ook nog een setje tweeters van flipse liggen :yeah:
Sinds ik voor mijn thuisbios ook speakers heb gebouwd met hoorn tweeters lijkt het mij ook erg leuk een soort vintage project te maken met deze Philips tweeters in combinatie met de dayton wg.
Ik denk alleen wel dat ik voor mijn woofer een wat minder vintage type kies... Heb nog geen idee welke maar iets uit de pa wereld lijkt me erg leuk!
16028627986501748536586246513142.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”