Roep maar als je wat aangepast wil hebben, is zo aangepast. Andere hoek van de chamfer (nu 45), grotere/kleinere vlakke afstand van chamfer tot drivers (10mm), andere drivers, breedte/hoogte kast (200x1065mm), afstanden tussen drivers (5mm).SSassen schreef:Wow! Dat ziet er gelikt uit!
Valhalla - Een hemelse vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
Re: Inspiratie gezocht, rondborstige vloerstaander
Nou las ik bij de vorige topictitel steeds: "Inspiratie gezocht, natte vloerstaander". Nu is dat ineens "Inspiratie gezocht, roodborstige vloerstaander"SSassen schreef:Topic titel aangepast ... /tromgeroffel met opbouwende spanning...
- MechanicalAnimal
Pjotr schreef:Nou las ik bij de vorige topictitel steeds: "Inspiratie gezocht, natte vloerstaander". Nu is dat ineens "Inspiratie gezocht, roodborstige vloerstaander"SSassen schreef:Topic titel aangepast ... /tromgeroffel met opbouwende spanning...
![]()
jij maakt het nog gekker
Zal wel door het gemekker over nattigheid in het mekkertopic komen.... 
De roodborstjes houden het ook niet droog deze dagen...
Wij hadden vroeger een kat die dat deed: "Honger! De roodborstjes zijn op" 
- SSassen
- Contacteer:
Keuze stress, kennen jullie dat? Ik zat van het weekend te dubben of ik in plaats van de vier stuks SB17 wellicht liever 2x 8" of zelfs 2x 10" of 2x 12" in wilde zetten. Want ja, meer Sd is meer Sd tenslotte? Maar de insteek is wel dat ik straks met een netto volume van maximaal 150 liter op een F3 van 40Hz uitkom, lager is mooi meegenomen, maar hoger is geen optie.
Dus toch maar even wat drivers gesimuleerd en in besloten kring wat rondgevraagd of iemand nog suggesties had voor een nette, efficiente driver. Het grappige is dat je dan toch vaak weer uitkomt bij je originele insteek, of de drivers die je al op de plank hebt liggen voor een vergelijkbare toepassing (ScanSpeak 22W/8857T) en waar ook een eerder selectieproces aan vooraf is gegaan.
De drivers die ik bekeken heb zijn de FaitalPRO 12RS1066 (16 ohm, 2 stuks parallel), de Audax PR240Z0 (8 ohm, twee stuks parallel), uiteraard de vier stuks SB17NBAC35-4 (4 ohm, parallel-serie), de ScanSpeak 22W/8857T (8 ohm, twee stuks parallel) en de FaitalPRO 12XL1200 (8 ohm, twee stuks parallel).
Amplitude per driver en genormaliseerde amplitude Max. conus beweging en impedantie Fase en group delay Als ik de diverse plots dan zo vergelijk dan zijn was mijn eerste insteek met de vier stuks SB17 dus helemaal zo gek niet, ook laten de plots zien dat mijn eerdere keuze voor de 22W/8857T, gekocht voor een ander project, een goede is geweest, deze woofers gaan laag in een kleine kast, maar doen dat wel volledig beheerst, dus hier geen wapperende subwoofer conus van 300 gram. De andere drivers in deze vergelijking overtuigen mij niet echt, vooral de PA drivers niet.
Ik ben benieuwd naar de reacties, constructieve feedback is uiteraard welkom.
Dus toch maar even wat drivers gesimuleerd en in besloten kring wat rondgevraagd of iemand nog suggesties had voor een nette, efficiente driver. Het grappige is dat je dan toch vaak weer uitkomt bij je originele insteek, of de drivers die je al op de plank hebt liggen voor een vergelijkbare toepassing (ScanSpeak 22W/8857T) en waar ook een eerder selectieproces aan vooraf is gegaan.
De drivers die ik bekeken heb zijn de FaitalPRO 12RS1066 (16 ohm, 2 stuks parallel), de Audax PR240Z0 (8 ohm, twee stuks parallel), uiteraard de vier stuks SB17NBAC35-4 (4 ohm, parallel-serie), de ScanSpeak 22W/8857T (8 ohm, twee stuks parallel) en de FaitalPRO 12XL1200 (8 ohm, twee stuks parallel).
Amplitude per driver en genormaliseerde amplitude Max. conus beweging en impedantie Fase en group delay Als ik de diverse plots dan zo vergelijk dan zijn was mijn eerste insteek met de vier stuks SB17 dus helemaal zo gek niet, ook laten de plots zien dat mijn eerdere keuze voor de 22W/8857T, gekocht voor een ander project, een goede is geweest, deze woofers gaan laag in een kleine kast, maar doen dat wel volledig beheerst, dus hier geen wapperende subwoofer conus van 300 gram. De andere drivers in deze vergelijking overtuigen mij niet echt, vooral de PA drivers niet.
Ik ben benieuwd naar de reacties, constructieve feedback is uiteraard welkom.
Als je meer SD wil voor het laag, waarom dan niet naar deze gekeken? https://sbacoustics.com/product/8in-sb23nbacs45-8/
Als je daar 2 stuks van neemt (of 4 van de 4 ohm versie) samen met de SB17nbac voor het mid ...
Als je daar 2 stuks van neemt (of 4 van de 4 ohm versie) samen met de SB17nbac voor het mid ...
Laatst gewijzigd door rho op ma 12 okt 2020, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Contacteer:
Super! Bedankt, ik kom daar zeker op terug, moet eerst even wat zaken op de rit krijgen zodat helder is hoe en wat.Forza schreef:Roep maar als je wat aangepast wil hebben, is zo aangepast. Andere hoek van de chamfer (nu 45), grotere/kleinere vlakke afstand van chamfer tot drivers (10mm), andere drivers, breedte/hoogte kast (200x1065mm), afstanden tussen drivers (5mm).SSassen schreef:Wow! Dat ziet er gelikt uit!
- SSassen
- Contacteer:
Die is vrijwel equivalent aan de 22W?rho schreef:Als je meer SD wil voor het laag, waarom dan niet naar deze gekeken? https://sbacoustics.com/product/8in-sb23nbacs45-8/
- SSassen
- Contacteer:
P.s. om zaken even in het juiste perspectief te plaatsen, 2x 8" is vergelijkbaar met 4x 6". Een 6" heeft pakweg 100cm^2 aan Sd, een 8" pakweg 200cm^2, een 12" heeft echter pakweg 500cm^2, dus twee stuks is 10x 6", per luidspreker uiteraard.rho schreef:Als je meer SD wil voor het laag, waarom dan niet naar deze gekeken? https://sbacoustics.com/product/8in-sb23nbacs45-8/
Ja, idd, die zijn redelijk gelijkaardig. En de 22W heeft iets meer Xmax. Als je de buren wil wakker houden kan dat van pas komen.SSassen schreef:Die is vrijwel equivalent aan de 22W?rho schreef:Als je meer SD wil voor het laag, waarom dan niet naar deze gekeken? https://sbacoustics.com/product/8in-sb23nbacs45-8/
Maar je wou een "slanke" speaker. Dat gaat met een 12"enkel lukken als je 'm in de zijkant steekt. En dat past dan weer helemaal niet in het design wat je zo mooi schijnt te vinden.SSassen schreef:P.s. om zaken even in het juiste perspectief te plaatsen, 2x 8" is vergelijkbaar met 4x 6". Een 6" heeft pakweg 100cm^2 aan Sd, een 8" pakweg 200cm^2, een 12" heeft echter pakweg 500cm^2, dus twee stuks is 10x 6", per luidspreker uiteraard.rho schreef:Als je meer SD wil voor het laag, waarom dan niet naar deze gekeken? https://sbacoustics.com/product/8in-sb23nbacs45-8/
- SSassen
- Contacteer:
Ach, ik bekijk zaken graag van meerdere kanten, al is het alleen maar om mijn originele insteek opnieuw tegen het licht te kunnen houden.rho schreef:Maar je wou een "slanke" speaker. Dat gaat met een 12"enkel lukken als je 'm in de zijkant steekt. En dat past dan weer helemaal niet in het design wat je zo mooi schijnt te vinden.SSassen schreef:P.s. om zaken even in het juiste perspectief te plaatsen, 2x 8" is vergelijkbaar met 4x 6". Een 6" heeft pakweg 100cm^2 aan Sd, een 8" pakweg 200cm^2, een 12" heeft echter pakweg 500cm^2, dus twee stuks is 10x 6", per luidspreker uiteraard.rho schreef:Als je meer SD wil voor het laag, waarom dan niet naar deze gekeken? https://sbacoustics.com/product/8in-sb23nbacs45-8/
Die 22W gewoon doen Sander, da’s een prachtige driver 
- SSassen
- Contacteer:
Daar schiet ik weinig mee op, 2x 8” is 4x 6” tenslotte ...Shadow schreef:Die 22W gewoon doen Sander, da’s een prachtige driver
Tja ik blijf dat ontwerp met die 2x8” het mooiste vinden 
- pappaleo
- Contacteer:
Ik hoorde vanmiddag tromgeroffel...... Ik begrijp dat dat inmiddels weer is verstomd?SSassen schreef:Daar schiet ik weinig mee op, 2x 8” is 4x 6” tenslotte ...Shadow schreef:Die 22W gewoon doen Sander, da’s een prachtige driver
- SSassen
- Contacteer:
Ik was aan het flirten met 10 en 12” rondingen, maar uiteindelijk heeft de dame met de kleine pronte rondingen toch m’n hart gestolen denk ik?pappaleo schreef:Ik hoorde vanmiddag tromgeroffel...... Ik begrijp dat dat inmiddels weer is verstomd?SSassen schreef:Daar schiet ik weinig mee op, 2x 8” is 4x 6” tenslotte ...Shadow schreef:Die 22W gewoon doen Sander, da’s een prachtige driver
Nog 4van die 22W erbij en impuls gecompenseerd laag toepassen (vooraan en achteraan)?
- SSassen
- Contacteer:
Da’s een slordige 1200 euro ...rho schreef:Nog 4van die 22W erbij en impuls gecompenseerd laag toepassen (vooraan en achteraan)?
-
wouter
- Ook commercieel actief
ik zeg 10" impulsgecompenseerd in zijwanden, flat woofers zoals bijv Dayton die heeft. Kan met een 6,5" midwoofer wel.
En anders 2x 8" denk ik, de 22W is heel mooi. Bij voldoende kastruimte 2x TIW200XS ook bijv.
En anders 2x 8" denk ik, de 22W is heel mooi. Bij voldoende kastruimte 2x TIW200XS ook bijv.
- pappaleo
- Contacteer:
SSassen schreef:Da’s een slordige 1200 euro ...rho schreef:Nog 4van die 22W erbij en impuls gecompenseerd laag toepassen (vooraan en achteraan)?
SSassen schreef:staar je niet blind op de prijs, het enigste wat hier telt zijn de specs.